A Jövő Mérnöke, 2002 (59. évfolyam, 1-11. szám)

2002-02-22 / 1. szám

Műegyetemi Napok • program • 2002. február 23 - március 2. IDŐPONT / PROGRAM:............HELYSZÍN: február 23.: Mérnökbál...........................Aula ..............................................+díszterem február 25.13 óra: A József Nádor-szobor koszorúzása.........................a díszterem ...............................................előtt február 25.15 óra 30 perc: Műegyetemi Segélyegylet emléktábla-avatás..............Könyvtár. ..............................................mfszt. február 25. 20 óra: Vörös­­ színházi előadás .. Szkéné február 26.19 óra: Mi történt, múlt század? Előadás.................................Madách ...............................................Kamara február 26. 20 óra: A Sehova Kapuja - színházi előadás.............Szkéné február 27. 13 óra: Heller Farkas, koszorúzás . Petzval u. 33. február 28. 9 óra 30 perctől 15 óráig: Ipari Nyílt Nap - Az életminőség jegyében. K épület február 28.13 óra: Matáv-BME szerződés aláírása................................Rektori ................................................tanácsterem február 28.14 óra: A tudás és a kulturális vagyon digitalizálása (szimpózium).......................I. épület: Tájékoztató a Nemzeti Audiovizuális Archívumról.........................I. épület február 28.14 óra: Innotech Kerekasztal február 28. 16 óra: A bűvös varázsigék könyve - színházi előadás.............Szkéné február 28. 20 óra: David Yengibarian trió .... I. épület március 1. 9 órától 16 óráig: Napraforgó Pályázat...........I./ 66. március 1.15 óra: Nemzetközi tolmács­diplomák átadása................./505. március 2.10 óra: ünnepi ET-ülés....................Aula március 2.17 óra 30 perc: Koncert (Műegyetemi Zenekar + a Karlsruhei Egyetem Zenekara).............................Aula SPORTPROGRAMOK a Hauszamann Alajos utcai Sporttelepen: február 23. 8 órától 20 óráig: Kosárlabda február 24. 8 órától 20 óráig: Kosárlabda és labdarúgás február 28. 8 órától 19 óráig: Kosárlabda, labdarúgás, darts, asztalitenisz, csocsó A közlekedés minden nemzetgazdaság stratégiai ágazata. Annak fejlesztéséért minden ország jelentős pénzeszközöket áldoz. Annak jó vagy rossz állapota jelentősen befolyásolja az ország gazdasági teljesítményét, állampolgárainak életminőségét, amely szintén befolyással van a gazdasági teljesítményekre. A címben felvetett összefüggés sok oldalról megközelíthető. Ma sok szó esik a gazda­gság globalizációjáról. Ennek egyik jelleg­zetessége a gazdaság földrészeken átívelő kap­csolata, amely egyes földrajzi helyek fizikai elér­hetőségén keresztül kapcsolódik a közlekedés­hez. Nem mindegy, hogy egy szolgáltatás, egy termék vagy éppen maga az ember mennyi idő alatt és milyen körülmények között jut el a rendel­tetési helyére. Hasonló összefüggések fedezhetők fel egy országon vagy településeken belül is. A globalizáció egyik kísérője a motorizáció, ennek minden infrastrukturális feltételével együtt. A Köz­lekedésmérnöki Kar és az Építőmérnöki Kar az Ipari Nyílt Nap címbeli kiemelt rendezvénye kere­tében szeretné bemutatni azokat a kutatási ered­ményeket, amelyek a közlekedés életminőség-ja­vítására gyakorolt hatásait több oldalról elemzik. Dr. Ruppert László, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára A közlekedés társadalmi és környezeti hatásai című előadása keretében átfogóan foglalkozik azokkal a kérdés­körökkel, amelyek az emberi életminőségre köz­vetlen vagy közvetett hatással vannak. Kövesné dr. Gilicze Éva egyetemi tanár, a Köz­lekedésmérnöki Kar dékánjának előadása a Köz­lekedés és az életminőség kapcsolatrendszerével foglalkozik. A közlekedési igényeket mindenkor és mindenütt az emberi és gazdasági kapcsola­tok térbeni-időbeni vetületének tekinthetjük, amelyek a közlekedési hálózaton jármű, áru, utas vagy gyalogos áramlatok formájában jelennek meg. A rendszerszemléletű közlekedésszervezés célkitűzései jelentik a közlekedési - szállítási igény meghatározást, az emberi környezetet fi­gyelembe vevő biztonságos forgalom-lebonyolí­tást, az erőforrásokkal való takarékoskodást a ká­ros hatások kiküszöbölését. Az előadás rámutat, hogy a teljes közlekedési rendszer - a közlekedé­si folyamatok, létesítmények és eszközök­­ komp­lex logisztikai szemléleten alapuló tervezése és társadalmilag hatékony működtetése milyen ösz­­szefüggésben van az életminőség megőrzésével és javításával. Dr. Rohács József egyetemi tanár előadása a személyi légi közlekedési rendszer fejlesztési el­veit mutatja be. A tudomány és a technológia leg­újabb eredményei már lehetővé teszik a személyi légi közlekedési rendszerek kialakítását. Tucatnyi német, orosz, francia, japán, lengyel, olasz, ko­reai stb. egyetem és kutatóintézet professzorai közös projektet indítottak PATS (Personal Air Transportation System) címmel. A programban új elvekre épülő kis repülőgépeket, légi irányítási rendszert és kis repülőterek hálózatát kívánják ki­alakítani. Az elv, hogy bárki a gépkocsihoz hason­lóan bérelhessen és vezethessen ilyen kis repülő­gépet. Az előadás részletesen elemzi a projekt szerkezetét, a fejlesztési elveket és a megvalósítá­si lehetőségeket. Dr. Melegh Gábor egyetemi docens A közleke­désbiztonság kérdéses előadása először a közle­kedésbiztonság aktuális kérdéseit tekinti át. Majd bemutatja a közlekedési balesetek elemzésének korszerű módszereit a járműmozgás, a látható­ság és szimulációs programok felhasználásával. Dr. Tánczos Lászlóné egyetemi tanár és dr. Bo­kor Zoltán egyetemi tanársegéd A közlekedés, annak részeként a city-logisztika mint az életmi­nőség javításának eszköze előadása a következő témaköröket érinti: a közlekedési externáliák ha­tásköre és az életminőségre gyakorolt hatások ér­tékelésének módszerei; a city-logisztika illeszke­dése a közlekedési politikába; a legújabb áruszál­lítási trendek és a city-logisztika koncepció kiala­kításának lépései és fejlesztési lehetőségei illetve nemzetgazdasági hatásainak értékelése. Dr. Em­őd István egyetemi docens A járműhaj­tás környezetbarát alternatívái előadásában rá­mutat, hogy noha a hagyományos belsőégésű motorokban még mintegy 30 % fejlesztési tarta­lék becsülhető, a kőolajtartalékok végessége és a belsőégésű motorok környezetszennyezése új járműhajtási megoldások kutatását teszik szüksé­gessé. Átmeneti, bizonyos szempontból az ideális megoldás felé mutató elemeket tartalmaz a gáz­üzemű belsőégésű motoros és a villanymotoros járműhajtás. Mai ismereteink szerint az ideális járműhajtás: hidrogén - tüzelőanyag-cella - vil­lanymotor. Ludwigh Eszter egyetemi tanársegéd A vasúti pálya fejlődése a környezetvédelem figyelembe­vételével című előadása a vasúti pálya és a kör­nyezet kapcsolatát elemzi. Feltárja a forgalom és a pályafenntartás okozta környezetszennyezése­ket és a csökkentés módjait. Bemutatja a zaj- és rezgéscsökkentő sínleerősítéseket, a korszerű ki­térőket és a környezetkímélő technológiákat és anyagokat. Fenyős Dóra doktorandusz A közlekedési zaj módosulása a gépjárműpark változásának függ­vényében című előadásában elemzi a közlekedé­si zaj összetevőit, annak emberre gyakorolt hatá­sait, a zajszint csökkentési módjait és lehetősége­it, speciális burkolatokat. Elemzi a közlekedésből származó zaj csökkenésének lehetőségeit a gép­­járműpark esetleges módosulása során. Dr. Kulcsár Béla egyetemi tanár, dékánhelyettes Közlekedésmérnöki Kar

Next