A Jövő Mérnöke, 2003 (50. évfolyam, 1-8. szám)

2003-02-14 / 1. szám

re érkezőknek különböző kiegészítő modulokat kell szerveznünk, hogy átsegítsük őket az addig kapott kép­zés főként elméleti hiányosságain. Az egységes alapnak (BSc) mintegy 240 kreditpontnak kell lennie, kb. 4 évre lebontva. A képzésnek tehát tartalmilag is meg kell újulnia. A BME-n már vannak működőképes új modellek. Az egyik a már kipró­bált, bevezetésre kész informatikai képzés modellje, amelyről a konfe­rencián is szó esik - zárta rövid be­vezetőjét Molnár Károly. • • • Az előadók sorában elsőként Fo­dor István, az Ericsson Magyaror­szág igazgatótanácsának elnöke lé­pett az emelvényre. Előadásának cí­me: „A társadalom igényei a ma­gyar mérnökökkel szemben”. Mindig is sok igény, várakozás és kritika fogalmazódott meg a mérnö­kökkel szemben, ma viszont egé­szen új szerepkörben láthatjuk a mérnököket; soha ilyen izgalmas korszaka nem volt a kibontakozá­suknak. A tudás mára igen erős gazdasági hatalommá vált, felgyor­sult a globalizáció, ezért a verseny­­képesség mindennél fontosabb. Eh­hez pedig a tudás, a szakértelem és a kreativitás együtt szükséges. E globális folyamat „üzemanyaga” az alkotó ember, elsősorban a mér­nök. Ma az a legaktuálisabb kérdés: milyen lesz a felsőoktatás reformja. Az EU felsőoktatásának harmonizá­ciós céljai között kiemelt helyen sze­repel a hallgatói mobilitás, valamint az egyetemek „tudástermelő”, tu­dásértéket létrehozó funkciójának erősítése, s a társadalmi kapcsola­tok erősítése. A tudásérték létreho­zásakor fontos tényező, hogy ezt egy piacra kell „termelni”­­ olyan piacra, amelyik honorálja a megter­melt tudást. Hogy van-e, s kell-e sajátos ma­gyar mérnökképzés, arra Fodor Ist­ván igenlő választ adott. A magyar képzés sajátossága az erős középis­kolai oktatásra épülő erős, váloga­tott mérnökképzés, amelyre szük­ség van. A piaci környezet is kedve­ző, mert megnőtt a mérnöktárgyak, s a mérnökszakmák presztízse. Az EU-integráció olyan lehetőség, amely sok kedvező hatással jár a képzés szempontjából. Hogy megfelel-e a mai magyar felsőoktatás az új kívánalmaknak, arra az előadó úgy válaszolt: túl sok még benne a spontaneitás. Az ipar és a gazdaság fontos szereplőinek gyakorta visszatérő reklamációira nagyon fontos volna odafigyelni. Ezek között említette a kommuniká­ciós készség, a fegyelem, a céltuda­tosság hiányosságait. A mai mér­nöknek mindezek elengedhetetle­nül fontos erényei, mint ahogy a menedzsment-ismeretek, csapat­munkában dolgozás képessége, a jó nyelvtudás, a műveltség, a jövő­kép, s az etika is. A felgyorsult fejlő­dést az oktatásnak is követnie kell. Ha a jövőre nézve programot fogal­mazunk meg, abban ki kell tűzni, hogy legkésőbb 2015-re Kelet-Kö­­zép-Európa számontartott legjobbja legyen a magyar felsőoktatás. Eh­hez jó stratégia és határozott tudás­­menedzsment szükséges. A cél az oktatáson belül az arányok megha­tározása és a feladatok elkülönítése, a nélkülözhetetlen új ismeretek és készségek tantárgyi keretek közötti megtanítása. Milyen piacra célszerű képez­nünk mérnökeinket? Mind a hazai, mind a nemzetközi piacra. A felső­­oktatásban a kétszintű mérnökkép­zés és a PhD-képzés időbeli aránya­it érintve Fodor István saját javasla­ta a 3,5 év alapképzés + 3,5 év mesterfokú képzés + 4 év PhD-kép­zés. Az elnök-vezérigazgató szerint minőségi túlképzés egyszerűen nem létezik - egy mérnök nem le­het „túlképzett” -, csak mennyiségi. Az előadó szólt még a mérnök sze­mélyiségének szerepéről, valamint az ipar és az oktatás szoros kapcso­latának fontosságáról. Az EU akkre­­ditációs követelményeiről szólva megemlítette: sohasem azt nézik, mit tanulnak a hallgatók, hanem azt, hogy milyen tudással hagyják el az egyetemet. Jól orientált, határo­zott jövőképű, céltudatos, megfelelő­en kommunikáló, jól képzett fiata­lokra van szükség. Ha ilyen mérnö­köket képzünk, ennél nincs hama­rabb megtérülő befektetés - fejezte be az előadó. • • • Hrubos Ildikó, a Budapesti Köz­gazdaság-tudományi és Államigaz­gatási Egyetem professzor asszo­nya a Bolognai Nyilatkozat utáni trendekről tartott előadásában a fel­sőoktatásban végbemenő mai folya­matokat elemezte. Legfontosabb te­endőnek a kreditrendszer általános­sá tételét és a fokozatok rendszeré­nek harmonizálását tartja.Több esettanulmány is készült az egyes intézményekben folyó munkáról, a bolognai előkészületekről. Az egyik legfontosabb dolog a versenyképes­ség megteremtése és a mobilitás, a rugalmasság - ezt pedig nem lehet görcsösen akarva elérni, csak való­ban rugalmasan. Ritkán említik meg, de Bologna arra is szolgál, hogy más térségekből ide bejöjje­nek a hallgatók; a piac nagy, s a fi­zetős képzés óriási üzlet. Hogy ezt kiaknázhassuk, ahhoz idegen nyel­vű képzések, programok sorát kell elindítani itthon. A mobilitás nem­csak a hallgatók, de egyúttal a mun­kaerőpiac mobilitását is jelenti. Lé­péskényszerben vagyunk a felsőok­tatási piacon. Ne legyenek illúzióink: előbb-utóbb kialakul (és aztán bezá­rul) az európai egyetemek elitklub­ja. Ebben a versenyben kell megáll­niuk a helyüket a magyar felsőokta­tási intézményeknek. Az előadó beszélt a duális (kétcik­­lusú) felsőoktatási rendszer nem­zetközi példáiról, felsorolva 4 egy­mástól eltérő európai modellt. Ma­gyarországon a különböző szak­mák, tanulmányi ágak eltérő sajá­tosságait is figyelembe kell venni; egyes esetekben indokolt lehet egy tömbben tartani az egyetemi kép­zést, de általánosan követendőnek mégis a kétszintű modellt tartja, amelyben rugalmas az átjárás. Az európai trendtől nem érdemes túl­zottan eltérni, mert az csökkenti diplomáink értékét. Hrubos Ildikó fontosnak tartja a felsőoktatás finan­szírozási kérdéseinek átgondolását, és figyelmeztet az aránytévesztés veszélyére is az EU-viták kapcsán. Ne csak a fokozatokról szóljanak vi­táink, hanem az egyetemek fontos­ságáról is.* Setényi Endre professzor, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar egyetemi tanára és Sima De­zső professzor, a Budapesti Műsza­ki Főiskola Neumann János Infor­matikai Karának főigazgatója a két­­ciklusú képzésre való áttérés egy konkrét tanulmányi modelljét ismer­tette: a műszaki informatika szak re­formjának terveit. Ma a műszaki fel­sőoktatásban országosan is a legel­terjedtebb képzésről, szakról van szó, mind az intézmények, mind a képzésben részt vevő hallgatók szá­ma tükrében. Jelenleg az ország va­lamennyi (12) műszaki felsőoktatá­si intézményében van informatikai szak, a felvételi keretszám 2002- ben az egyetemeken 980, a főisko­lákon 1840 hallgató volt. A Selényi professzorok által vázolt modell be­vezetésre készen áll, a kétszintű képzés képesítési követelményeit és a mintatanterveket részletesen ki­dolgozták. A javasolt szisztéma 3 sá­vos, és többféle arányt is elképzel­hetőnek tart - például a 7 félév alap- és 4 félév mesterfokú képzést a modell rugalmas, és később akár változtatható is. Vizsgálataik alapjául a jelenlegi duális rendsze­rű (egyetemi és főiskolai szintű) az informatikai képzés, ezen belül a BME VIK és a BMF NFK tanterve szolgált. Általános tapasztalatuk az volt, hogy a jelenlegi oktatás gyakor­lathiányos, a tananyag aránytalan elosztású, amin mindenképpen javí­tani kell. Felhívták a figyelmet az át­térés néhány kritikus szakmai ele­mére, ami segítheti az első fokozat­tól várt „piacképes ismeretek” és a második fokozattól remélt „igényes elméleti tudás” közötti ellentmondás feloldását. • • • Kritikusabb hangvételű volt (lett vol­

Next