Jurnalul Sălajului, mai 2004 (Anul 2, nr. 303-323)

2004-05-03 / nr. 303

www.jurnalulsalarului.ecv.ro e-mail. jurnalulsj@zalau.astral.ro tel./fax: 0260618779 BUN. luni, 3 mai 2004 5.000 lei S.C. TRANSURBIS S.A. Cetățenii români care intenționează să călătorească în cele 10 state noi membre ale Uniunii Europeane - Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia și Ungaria - trebuie să prezinte începând cu data de 1 mai la ieșirea din țară o serie de documente. Acestea sunt: asigurarea medicală pentru perioada sejurului în străinătate fac excepție statele cu care România a încheiat acorduri în materie de acordare a asistenței medicale pe bază de reciprocitate în domeniul sănătății și anume Cipru, Lituania, Slovenia și Ungaria/ bilet de călătorie dus/întors /pentru tren, avion, autocar, navă/ sau carte verde a autoturismului; o sumă minimă în valută liber convertibilă, proporțională cu durata sejurului, dar nu pentru mai puțin de 5 zile, cuantumul fiind de 100 euro/zi sau echivalent pentru călătoriile cu o durată mai mică de 5 zile, suma minimă în valută trebuie să fie de 500 euro - suma necesară asigurării mijloacelor de subzistență pe teritoriul statului respectiv. Dovada sumei necesare se face în una din următoarele forme: suma în valută liber convertibilă la vedere; cecuri de călătorie sau cărți de credit pentru conturi în valută; alte garanții financiare care fac dovada asigurării sumei necesare, cum sunt: vaucher, în cazul turismului organizat ori a serviciilor turistice plătite anticipat; scrisoare de garanție sau angajament de sponsorizare (invitație) semnate de persoana care găzduiește cetățeanul român pe teritoriul statului de destinație și autentificate conform legii statului respectiv, garanție legală din partea unei bănci sau ordine de plată valabile. Potrivit unui comunicat al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, nu trebuie să facă dovada existenței sumei minime în valută următoarele categorii de persoane: cetățenii români care pleacă în străinătate pentru a urma tratament medical, a participa la simpozioane, conferințe, studii, manifestări cultural-sportive ori în situația îmbolnăvirii sau a decesului unei rude stabilită în străinătate, ori în alte cazuri temeinic justificate în această situație, se vor prezenta documente justificative din care să rezulte scopul călătoriei și asigurarea financiară a acesteia; minorul sub vârsta de 14 ani, înscris în pașaportul părinților; minorul sub vârsta de 18 ani care se deplasează la părintele sau părinții care lucrează ori sunt stabiliți în statul de destinație sau la rude (se vor prezenta documente justificative doveditoare); cetățenii români care se deplasează în străinătate ca urmare a unui angajament de muncă, pe baza unui permis de muncă valabil pentru țara de destinație, indiferent de durata deplasării. In situația în care se constată că nu sunt îndeplinite condițiile enumerate anterior, polițiștii de frontieră dispun întreruperea călătoriei persoanei, respectiv nepermiterea ieșirii din țară a cetățeanului român. "Anteneot la diafarșițici tu! UE la 120 km de Zalău ■ Biserica și drepturile omului Astăzi de la ora 14.00, la Sala de Lectură a Bibliotecii Județene va avea loc seminarul cu tema „Libertatea de gândire, conștiință și religie. Biserica și drepturile omului”. La eveniment este invitat Pr. Lector Dr. Irimița Marga. Acțiunea este organizată de Biblioteca Județeană Sălaj și Asociația „Prietenii Bibliotecii” și se va desfășura în cadrul manifestărilor consacrate „Zilei Europei”. (J.S.) ■ S-a spânzurat de ușă Un localnic de 57 de ani din Dobrin s-a spânzurat jos de o ușă din propria locuință. Trupul agățat de ușă al bărbatului a fost găsit de membri ai familiei care au anunțat poliția din comună. La fața locului s-au prezentat și reprezentanți ai Serviciului Județean de Medicină Legală Sălaj în vederea efectuării autopsiei. De la conducerea Serviciului am mai aflat că tot la finalul săptămânii trecute un cioban a fost găsit decedat pe un câmp situat pe raza comunei Ileanda, unde se afla cu oile la pășunat. De asemenea, în săptămâna precedentă, un localnic din Gâlgău a fost găsit decedat în propria casă de către rude. Pentru stabilirea împrejurărilor in care s-au produs incidentele a fost demarată o anchetă. (A.L.) ■ La lucru în Italia doar cu viză Ministerul Afacerilor Externe (MAE) reamintește cetățenilor români că pentru a lucra în Italia normele în vigoare prevăd obligativitatea obținerii unei vize de lucru eliberată de Ambasada Republicii Italiene în România, în ultima perioadă, Ambasadei României la Roma i-au fost semnalate frecvente cazuri în care cetățeni români ajung în Italia prin intermediul unor firme de intermediere a forței de muncă. Iară respectarea procedurilor legale, informează MAE întrun comunicat transmis vineri; în aceste situații, avertizează MAE, nu există posibilitatea obținerii permisului de ședere, întrucât nu au fost respectate normele legale. Călătoriile fără viză în spațiul Schengen, se precizează în comunicat, sunt permise numai pentru vizită sau turism, fiind interzisă persoanelor cu acest statut desfășurarea oricărei activități lucrative. MAE reamintește că, pentru Italia, viza de lucru se eliberează pe baza contractului de muncă aprobat de Direcția provincială a forțelor de muncă și de chestura de poliție competentă. în acest context, nu au nici un fel de acoperire legală promisiunile potrivit cărora cetățenii români poate merge la muncă fără viză, urmând a-și reglementa șederea la sosirea în Italia. PSD PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT JIV Afi ORGANIZAȚIA JUDEȚEANĂ SĂLAJ ȘĂ INVITAȚIE 9 Joi, 6 mai, ora 15,30, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Zalău va avea loc lansarea candidatului Partidului Social Democrat, domnul Iuliu Nosa, în cursa pentru Primăria Municipiului Zalău. Cu acest prilej, va avea loc și lansarea candidaților P.S.D. la primăriile orașelor și comunelor din județ. Manifestarea va avea loc în prezența domnului MIRON MUREA, ministrul Lucrărilor Publice, Construcțiilor și Turismului și a domnului VICTOR BOȘTINARIU, reprezentant al Consiliului Național al P.S.D. Biroul de Presă al P.S.D. Sălaj Distribuție FERFELIS (exclusivitate) - Vegeta - Finetti - Conserve și pareuri Ardealul BEGA - PAM (exclusivitate) - Eugenia - Biscuiți - Napolitane BANEASA - Făină - Paste - Ulei - Griș - Mălai NEUMARKT - Bere 0,51 -11 -1,51 - 21 KONDRATOV (exclusivitate)-Coniac-Lichior-Aperitive -tiX * ONIX - Biscuiți - Napolitane cu diferite arome v . VINURI (exclusivitate) - Cotnari - Recaș - Murfatlar Rețea de distribuție pe întreg teritoriul județului Sălaj. Depozite en-gros în orașele: Zalău, str. Fabricii, nr. 30, tel. 0260 - 611 765, fax 0260 - 612 701 Șimleu Silvaniei, str. T. Vladimirescu, nr. 22, tel/fax 0260 - 678 142 Jibou, str. 22 Decembrie 1989, nr. 5, tel. 0260 - 642 459 Cehu Silvaniei, str. Hododului, tel. 0260 - 650 356 BANCA DE AVEȚI NEVOIE! nedumerirea zilei Vom intra în UE în 2007? ■ Generalul Georgescu, lansat în lupta pentru Primăria Șimleu în prezența președintelui PNL Sălaj, senatorul Dorin Penciuc, sâmbătă s-a prezentat în fața presei candidatul liberalilor pentru Primăria Șimleu Silvaniei, generalul (r) Mihaiu Georgescu. Mihaiu Georgescu a declarat că, potrivit unui sondaj efectuat recent la comanda partidului său, atât el, cât și PNL sunt pe primul loc în opțiunile de vot ale electoratului din Șimleu Silvaniei, cu 33 la sută. El a declarat că următorul pe listă la opțiunea de vot pentru primărie este candidatul PSD, Octavian Guțu, actualul viceprimar, cu 18,7 la sută, iar în ce privește partidele, locul al doilea este ocupat de PSD, cu 16,7 la sută. Mihaiu Georgescu a spus că cei 18 ani în care a condus garnizoana din Șimleu Silvaniei și experiența acumulată îi vor permite să facă lucruri bune pentru oraș, în cazul în care va fi ales primar. El a trecut în revistă câteva dintre problemele orașului, de la starea străzilor, la încălzire, canalizare, la situația locuitorilor din Cehei și Pusta Vale și la problemele de mediu și de aspect ale orașului, declarând că are soluții de rezolvare a lor. (M.A.) ■ Iuliu Nosa va fi lansat și la Zalău, și la Cluj Purtătorul de cuvânt al PSD Sălaj, loan Lesuțan, și secretarul executiv al organizației, loan Seitan, au anunțat, vineri, că în 6 și 7 mai va avea loc lansarea candidaților partidului pentru primăriile din județ, în 6 mai, în prezența ministrului Miron Mitrea, la Zalău va avea loc lansarea candidatului PSD pentru Primăria Zalău, Iuliu Nosa, și a celorlalți candidați ai partidului pentru primăriile orășenești și comunale. în ziua următoare, la Cluj, va avea loc o nouă lansare, de această dată făcută chiar de Adrian Năstase, pentru toți candidații PSD pentru municipiile și orașele din Transilvania, candidați printre care figurează și Iuliu Nosa (Zalău), Octavian Guțu (Șimleu Silvaniei) și Augustin Borz (Jibou). Ioan Leluțan a mai spus că PSD și-a definitivat lista pentru Consiliul Județean, a cărei componență va fi anunțată în aceste zile. El a arătat, totuși, că pe primele 5 locuri de pe lista pentru Consiliul Județean figurează, în ordine: Tiberiu Marc, Iuliu Nosa, Mátyás Nicolița, Radu Liviu Bara și Gheorghe Pop. Tot vineri, loan Lesuțan și loan Leitan s-au referit și la o serie de atacuri la adresa PSD, venite din partea PD, declarând că PSD dorește să facă o campanie electorală pozitivă și nu să se lanseze în atacuri la adresa celorlalți. (M.A.) ■ Fiecare secție de votare va avea cinci ștampile Ministerul Administrației și Internelor (MAI) a contractat la Monetăria statului confecționarea a peste 85.000 de ștampile cu mențiunea „Votat“, astfel încât fiecare secție de votare să dispună de câte cinci ștampile în ziua alegerilor locale din 6 iunie. Imprimeria Băncii Naționale va realiza, la rândul său, aproximativ zece milioane de timbre autocolante, care vor fi repartizate pe județe, corespunzător numărului de cetățeni cu drept de vot ce dețin carte de identitate, în contextul pregătirilor pentru alegerile locale, ministrul delegat pentru Administrația Publică, Gabriel Oprea, a precizat vineri, la videoconferința cu prefecții, că în procesul electoral au fost deschise credite de 105 miliarde lei pentru cheltuielile materiale aprobate prefecturilor, fiind repartizate deja 88 miliarde lei în vederea asigurării banilor pentru imprimarea buletinelor de vot și tipărirea machetei proceselor verbale de constatare a rezultatelor alegerilor. ...........