Kanadai Magyar Munkás, 1946. július-december (18. évfolyam, 1-24. szám)

1946-10-31 / 16. szám

1946 OKTÓBER 31. CSÜTÖRTÖK KANADAI MAGYAR MUNKÁS ZŐ FELADATAI­ tek soha, semilyen körülmények közt, nem hazudhat!E­ mveszeti Akadémia igazgatóját, aki írjuk, amikor Illés Béla­­szovjet ör­­s regényének első kötetét, az “Uj­ák Bajor Gizi és Kárpáti Aurél kk­­­ülönben Hantot, mikor­­az ukrajnai tszökött, Illés repülőgépen azonnal­­­ a tehetséget az új magyar életnek A rendezőnek hozzá kell segíte­nie a csoport tagjait, hogy politi­kai és művészi szempontból nevel­jék önmagukat. Jó előadást csak a politikában tájékozott, helyes magatartási­, öntudatos munkások­kal rendezhetünk. Viszont hiába állnak rendelkezésünkre politiká­ban érett, harcos munkások, ha a színjátszás területén teljesen já­ratlanok. Az önnevelésnek a poli­tikai és művészi színvonal emelé­sére egyaránt ki kell terjedni. S VÉGEZETÜL: az előadás meg­­ rendezésében hiába tűzzük magunk elé a legidőszerűbb, he­lyes politikai célt, ha az előadás megvalósítása gyatra és a közön­ség unatkozik. De a rendező akkor is hibásan jár el, ha színvonalas, csiszolt, szórakoztató előadásával sikert arat, ugyanakkor, azonban helytelen politikai irányban befo­lyásolja közönségét. Eggyel le­gyünk tisztában: ami politikai szempontból helytelen, helytelen művészi szempontból is és meg­fordítva, ami helytelen művészi szempontból, az politikai szem­pontból is az. Még egyre nagyon vigyázzunk: annak a rendezőnek, aki politikai szempontból akarja befolyásolni közönségét, mindenekelőtt saját magának kell tisztában lennie a politika időszerű követelményei­vel, a helyes politikai vonallal. És az a rendező, aki művészi szem­pontból akarja nevelni közönsé­gét, nevelje meg előbb önmagát. Egyébként se nézzük le a közön­séget. Ne akarjuk mindenáron ne­velni, segítsük hozzá, hogy önma­gát nevelje. FOGLALKOZNUNK kell a hiva­­■ tásos rendezők szerepével is a munkásszínjátszó mozgalomban. Hivatásos rendezőkre és szakér­tőkre a munkásszínjátszó csoport­nak szüksége van. Ez természetes is, hiszen a munkásság nem volt abban a társadalmi helyzetben, hogy a színjátszáshoz szükséges is­mereteket elsajátíthassa, tehát se­gítségül kell hívnia olyan szakem­bereket, akik ügyüket a munkás­­osztály mozgalmához kapcsolták. Itt azonban nagyon kell vigyáz­nunk. (Itt kanadai vonatkozásban érdektelen részt kihagytunk. ( A szerk.) A rendezőnek a kezdő munkás­­színjátszókat fel kell világosítania a játékuk társadalmi és színpadi szerepéről. Nem szabad rákény­­szerítenie a kész formát. A szín­játszó elképzeléséből induljon ki, kérdésekkel irányítson és a vá­laszt nyomban helyesbítse ... Ez a módszer az egyetlen, amely rá­vezeti a munkásszínjátszót arra, hogy megtalálja a helyes utat. Így nem fordul elő, hogy a néző két alakot lát, a munkásszínjátszót és a ráakasztott szerepet. Ha soká­ig állnak ketten a színpadon, kér­dezze meg a rendező, a valóság­ban is ennyi ideig állnak beszélge­tés közben? Valószínű a felelet: nem. A kérdezgető irányítással el­érjük, hogy a megfelelő helyen ön­magától ellép, vagy leül a színját­szó. A legfontosabb, hogy mindig tudja, mit miért csinál ? Lassan rá kell vezetnie, hogy minden moz­dulatának megtalálja az okát. A HELYES módszer a tisztázott feladatból, a helyesen kitűzött célból fakad. A helyes célt pedig pontos helyzetelemzéssel találhat­ja meg a rendező. Mielőtt a pro­dukcióhoz hozzáfog, csoportjával elemezze a körülményeket, állapít­sa meg, mi ma a politikai helyzet, melyek az elsőrendű politikai fel­adatok, milyen a közönség, amely­hez szólnia kell, stb. A helyzet­­elemzés alapján tűzze ki az elő­adás célját, válassza ki a műsor­darabot és építse fel rendezői el­gondolását. Arra törekedjék, hogy az előadás minél erősebben has­son a közönségre, ez a hatás kí­sérje el a színházon kívül az ott­honába, a munkahelyére, hogy ott tovább dolgozzék benne és lendít­se újabb munkára. Ezt a hatást egy módon érheti el: ha mindig és mindenben az igazságra törekszik a színpadon. A munkásrendező se a csoportjának, se a közönségnek soha, semi­lyen körülmények közt, nem hazudhat!­ ­ FERENC LAJOS L­U­I BUDAPEST 1946 1 '•) - iktól hallotta m­egfenyegette egyszer,­­ét? Ki mondta ezt ne­­em? Meggörbült csak­­ elmondja, hogyan tör­öm. Úgy volt, hogy én énak, ne igen jártassá fajba keveredhet. Hát csak jóakaratúlag ii­­mindent kiforgatnak... ?g, Jóska, hogy én még íttem föl senkit. Nincs snál! Keezelire, bele a sze­let. Majd folytatta: tolna néhány mákvirág, jelenteni. Teszem Ros­­­ga mészáros. Mert a meglógott. Meg Kaszás­­ szép számmal. Jóska, van, mint én. Mert én nem figyeltem az embereket, én sohasem po­litizáltam. Nekem itt van a boltom, én vé­geztem a magam dolgát . . . no, kiöntöm, ha nem iszod meg. Istók uccse kiöntöm. ------ Mondtam már, hogy nem kell. — Szóval, haragszol rám . . . Akkor ki­iszom én. Majd megbékülsz. Fölhajtotta a másik pohár pálinkát is. Mo­solygott : — Nem ártana, ha a ruszkik néhány jó­madarat felkötnének ezekre a fákra, itt ni. Keczelit hirtelen pajzán kedv önti el: —­ Hallom, hogy nem valami kesztyűs kéz­zel bánnak a jómadarakkal. Különösen a nép­­■ nyúzó boltosokat szedik össze, aztán ... A kezét lendíti a levegőbe, aztán végük van. — Hogyhogy? Hallottál valamit? Csak­ugyan ? Mit hallottál ? Kitől ? — Hát . . . hallom, hallom. Deák Balázs riadtan pislogott: — Te tudod, Jóska, hogy mindig jóravaló ember voltam. Azt is megmondhatom most már, hogy én mindig ... ha nem is voltam szocialista, vagy kommunista, de mindig a szegényember pártját fogtam. Tudod meny­nyien tartoznak nekem ebben a rongyos falu­ban? De hát én csak adtam a tömérdek árut hitelbe, mert láttam, hogy annak a nyomo­rult embernek nincs még a legszükségesebb­re s­em pénze. Én már az apámtól így tanul­tam . . . Aztán, ha felgyülemlett annak a sze­rény embernek az adóssága, akkor elmaradt és attól kezdve másik boltba járt. Nem tö­rődtem vele. Bepöröltem én egyet is? Hát így, kiki a maga módján. Én nem tanultam afféle modern dolgokat, mint te, nem vagyok olyan művest. 9. OLDAL „Szabad Föld“: Bartók Béla a népkultúra apostola volt A FALUSI nép művészete — h­­­urv­­a a budapesti »Szabad Föld« nemrégi szám? — tele van szebb­­nél-szebb dalokkal és táncokkal. Ezek közül nem egy még a honala­­pítás előtt keletkezett, a múlt cso­dálatos világába enged bepillan­tást és művészi tökéletességében is felveszi a versenyt a város kifi­nomult költészetével. Úri osztá­lyunk mégis nem sokra becsülte, sőt lenézte az ősi magyar léleknek ezeket a szép megnyilatkozásait. Az uraknak nem tetszett a ma­gyar nép zenéje. Az idegen, főleg a német muzsikában találtak ki­elégülést. Igaz, maguk is inkább idegen származásúak voltak. A­­kadt azonban a század elején két nagy magyar művész, akiket fel­­háborít­ott a népnek ez a mellőzé­se és az idegen példák követése ... Bartók Béla és Kodály Zoltán volt ez a két nagy magyar művész. Kodály él még ma is és tovább dol­gozik a magyar népi kultúráért. Bartók pedig a Horthy-elnyomás legsötétebb idején kivándorolt A­­merikába, oda, ahol másfélmillió emberünk — éhező, kisemmizett parasztok — keresett magának jobb hazát. Itt halt meg ezelőtt egy évvel, éppen ezekben a na­pokban. Idézzük hát fel életét! »■pLETEM legboldogabb napjai ■C­ azok voltak, amelyeket fal­vakban, parasztok közt töltött BARTÓK Béla (1881—1945) tavaly ősszel halt meg emigrá­cióban és így a magyar nem­zetgyűlés megtisztelő meghívá­sának már nem tehetett eleget. Barátja és munkatársa, Kodály Zoltán, most az Amerikai Tu­dományos Akadémia meghívá­sára Amerikába jön, mint a Magyar Tudományos Akadé­mia elnöke. Kodály a Zeneaka­démiának is vezetője. tema, írja Bartók Béla élete vé­gén. A néppel, a parasztsággal va­ló érintkezése döntő hatással volt reá ... A nép szószólójává lett, zenéjében a falusi ember minden öröme és fájdalma hangot kap, hogy felébressze a városiak lelki­ismeretét, felkeltse segítő érdek­lődésüket a három és félmillió ma­gyar nyomorúságos sorsa iránt. Az úri Magyarország először gúnnyal, majd haraggal utasítja el művé­szetét. Első követői, zenéjének el­ső művelői nem a nagybirtokosok és nagytőkések szolgálatában ál­ló középosztály, hanem az ipari munkásság és a proletársors kü­szöbére süllyedt haladó értelmiség soraiból kerültek ki. Megdöbbenés és visszautasítás fogadta. 1937-ben a Zeneakadémia díszpáholyában azt az énekkari művét, amely így kezdődik: »Nincs boldogtalanabb a paraszt­­embernél, mert nyomorúsága na­gyobb a tengernél . . . « De ott ül­tek a munkások és diákok százai is és szűnni nem akaró tapsokkal tüntettek Bartók és a földből, ja­vakból kisemmizett szegénypa­rasztság mellett. A magyar mellett nagy figye­lemmel fordult Bartók Béla a ro­mán, szerb, szlovák, bolgár pa­­rasztművészet felé is. ő jól tudta: a történelem mintegy összeforrasz­totta a Duna mentén élő államok sorsát. De kutatásaiból leszűrte azt a tanulságot is, hogy ezeknek az országoknak a boldogulása el­választhatatlan egymástól. Mikor Hitler hódító csizmája el­indult, hogy leigázza Európa né­peit, ő­ felemelte tiltakozó szavát, majd önkéntes száműzetésbe ment e törékeny ember. A világ egyik legnagyobb zeneszerzője, a ma­gyar parasztság, az egész magyar dolgozó nép szószólója, a népek békés együttműködésének, egy új, a szocializmus felé haladó népi társadalomnak hírnöke volt. SZÁMUNKRA ő nemcsak minta­­­­kénül szolgál és nemcsak azt a büszkeséget jelenti, hogy a mi ősi dalainkkal tudta megtermékenyí­teni, világhírűvé tenni a magyar zeneművészetet. A mi számunkra felbecsülhetetlen ajándéka, hogy egybegyűjtötte azokat a népdalo­kat, amelyekre már alig-alig em­lékeznek a falu öregjei. Evvel a munkájával a fiatalság számára megmentette a feledéstől a ma­gyar népdalt. Csaknem minden fa­lunak van énekes-táncos csoportja és bizony nem egyszer történik meg, hogy a fiatalság már nem tud táncra alkalmas nótát énekel­ni. Ilyenkor vegyék elő Bartók és Kodály népdal gyűjteményét és o­­lyan gazdag választékra akadnak, amelynek minden hangja a ma­gyar nép lelkéből fakad.

Next