Karcagi Napló, 1937 (36. évfolyam, 1-100. szám)
1937-01-06 / 1. szám
2 K APrAOi Naflo Érvényes: 1937. Jan. 9-én és 10-én Kedvezményes fürdőjegy-szelvény a Karcagi Napló olvasói részére. Ezen szelvény felmutatói a Városi Gőzfürdő pénztáránál gőzfürdő-jegynél 50 százalékos kedvezményben részesülnek. (Az eddigi 1 pengő helyett 50 fillér fizetendő) Kádas-fürdő 80 fillér Diák-legy 30 fillér eddig 1'20 pengő eddig 50 fillér -I- 1937 január 6 Kádár Gézát beiktatták a kolozsvári református papi állásba Városunk szülöttét, Kádár Imre nyugalmazott városi főszámvevő fiát, Kádár Géza esperest nagy szeretettel iktatták be december 21 én Kolozsváron az alsó városi kéttornyú templomban az Alsó Városi parókiáns kör papjává. Előde e papi álláson Vásárhelyi János volt, az erdélyi reformátusok püspöke. A beiktatással és Kádár Géza egyéniségének méltatásával a Kolozsvári Ellenzék című lap hasábokon át behatóan foglalkozik, ismerteti Vásárhelyi püspökbeiktató beszédét és Kádár Géza beköszöntő prédikációjának egyes részletét. E lap nagyon melegen ír Kádár Géza kiváló tulajdonságairól, amelyekkel nemcsak a kolozsvári gyülekezetnek fog használni, de hasznára lesz az egész erdélyi reformátusságnak és magyarságnak is. Kádár Gézát a zilahi lelkészi állásból hívták meg Kolozsvárra papnak. A zilahi újság három oldalon búcsúztatja a zilahiak kedves papját, esperesét, akit harminchárom éves szolgálat kötelékei csatolnak Zilahhoz. A Kádár Géza Búcsúja címet viselő cikk a többek között azt mondja: Talán sohasem volt még Zilahon olyan ünnepélyes búcsúztató, mint a Kádár Gézáé az elmúlt napokban. Legalább mi, akik négy évtizedre tudunk visszaemlékezni, egészen bizonyosan llhatjuk, hogy nemcsak méreteiben, de bensőséges érzelmekben sem volt hozzá fogható meleg és fényes ünneplésben része annak, aki eltávozott innen, még akkor se, ha föld szülötte volt. Kádár Géza messze földről került e hepehupás földre, onnan, ahol a látóhatár a végtelenbe vész. Messze távolokhoz szokott tekintete ezért megtorpant ugyan a környező hegyek lábainál, nem riadt meg, hanem az ég felé fordult, ahol aztán a végtelenségen túl még az örökkévalóság is feltárult előtte. Talán ezért lett papi egyénisége olyan törhetetlen akaratú és rendíthetetlen kitartású szavakban és cselekedetekben egyaránt, mert tekintete a hit szárnyán repült a magasba és a hit prizmáján szétszórva eljutottak A külföld példájára hazánkban is terjed a motor nélkül való repülés sportja, ami sok veszélyt hozhat a sportolásra, amiért is a közönség nem érti, hogy több és több barátja akad a motor nélkül való repülésnek és hogy a hatóság miért tűri ezt az életveszéllyel járó kedvtelést. Ezekre a kérdésekre érthetően megfelel Schneider Emil pilóta főoktató, aki a többek között a következőket mondja a motornélküli repüléssel kapcsolatban : Azzal minden nemzet vezetői tisztában vannak, hogy egy elkövetkezendő háború nem a földön, hanem a levegőben fog lezajlani. Éppen ezért a veszteseknek kimondott országok vezetősége sem nézhette tétlenül a légifegyverkezést és kereste a módját, hogy a megengedett keretek mellett a saját légihaderejének is megvesse az alapját. Tekintettel arra, hogy repülőgépet nem gyárthattak, először a pilóta kiképzésre fektették a fősúlyt. Itt kapott nagy szerepet a motornélküli repülés. A németek voltak az elsők, kik rájöttek ennek nagy nemzetvédelmi jelentőségére és ennek fejlődését minden rendelkezésre álló eszközzel elősegítették. Külön egyetemet állítottak fel a motornélküli repülés fejlesztésére, egymás után alakultak a motornélküli repülő egyesületek, hol tömegesen kezdték meg a pilótakiképzést. A konyha a világba, ahol a nagy alkotó teremtő ereje már akkor is működött, amikor még sem ég, sem föld nem volt formálva. Ennek a lenyűgöző hitnek varázslatos ereje nyilvánult meg Kádár Géza lelkipásztori működésében. Ez késztette csodálatos alkotásokra és arra a még nagyobb csodára, hogy különben zárkózott kálvinista népében olyan hitéletet teremtett, amelynek szinte tüneményes megnyilatkozása volt a búcsúvétel minden egyes ünnepi alkalma. Részletesen beszámol aztán a lap a búcsúztatás mozzanatairól és megírja, hogy Zilahról 37 tisztelője kisérte el Kádár Gézát Kolozsvárra, beiktatásra, akiket a kolozsvári gyülekezet látott vendégül. Kádár Géza nagy tiszteletű úrról jövő ezeket a szép híreket szülővárosa közönsége bizonyára örömmel veszi tudomásul. szerűség hatása alalatt oly magasra fejlesztették és megismerték ennek nagy jelentőségét pilótakiképzés terén, hogy most, a amikor megvan a lehetőség arra, hogy motoros gépeken képezzék ki a légihaderő pilótáit, sem hagyták abba a motor nélküli repülést, hanem még mindig tovább és tovább fejlesztik. Az elmúlt időkben az a nemzet volt katonailag legerősebb, amely a legnagyobb tömeget tudta egy háború esetére fegyverbe állítani. Ma az a helyzet, hogy egy állam katonai erejét légihadereje határozza meg. Ehez pedig nem elég a gépek nagy száma, hanem a pilóták ezreire is szükség van. Ezeknek a kiképzése azonban oly nagy anyagi erőket kíván, amelyet csak egy pár nagyhatalom engedhet meg magának. A magunkfajta szegény nemzet két lehetőség közt választhat. Vagy teljesen lemond a légihaderőről és ezzel teljesen kiszolgáltatja magát az ellenséges hatalmaknak, vagy oly módot talál a pilótaképzésre, melyet az ő anyagi helyzete is megenged. És ez a mód a motor nélküli repülés, illetve pilótakiképzés motor és üzemanyagfogyasztás nélkül. Egy motoros pilótának kiképzése oly sok üzemanyag fogyasztással jár, hogy mi csak nagyon kevés pilótát tudnánk így kiképezni és ezáltal légihaderőnk minimális lenne. A motornélküli repülés másik előnye az, hogy ezen fiatal korban meg már elétudjuk kezdeni a kiképzést és annak idején mér teljesen kiválasztott anyagot tudunk motoroskiképzésre engedni. A motornélküli kiképzés már 16 éves korban megkezdődik, úgyhogy huszonegy éves korban, amikor a motoroskiképzésre kerül, már teljesen tisztában van a repüléssel és gépet teljes tökéletességgel tudja a vezetni. A motorkiképzésnél már csak a nagyobb sebességhez kell hozzászokni és a nagyobb sebességgel előálló más repülési tulajdonságokat elsajátítani. A kiselejtezésen és az erőkiképzésen kívül célja még a motornélküli repülésnek a már kiképzett motorospilótáknak olcsó és állandó gyakorlatban tartása a vitorlázó repülés által. Mert hiába képzett pilóta valaki, ha nincs meg a lehetősége annak, hogy ezt állandóan gyakorolja, kijön, — hogy úgy mondjam a formából — és szükség esetén nem teljesen használható. Már az itt felsoroltak is elég bizonyítékot képeznek arra, hogy a motor nélküli repülés egyike a legfontosabb nemzetvédelmi eszköznek, melynek fejlődését és működését minden igaz hazafinak tőle telhetőleg kötelessége anyagilag támogatni. A felsoroltakon kívül célja még a motor nélküli repülésnek, hogy nemcsak az állam, hanem egyes városok részére is neveljen pilótákat, kik majd hivatva lesznek arra, hogy majd egyes városok légvédelmét ellássák. A jövő háború nem a földön, hanem a levegőben fog lezajlani. És itt aztán nem lesznek frontszakaszok, melyeken belül nyugodtan élhetnek majd a kint küzdő családapa, férj, vagy gyermek hozzátartozói, gyermekei, hanem ellenkezőleg a cél az lesz, hogy a városokat és ezáltal az utánpótlást úgy anyagilag, mint erkölcsileg megsemmisítsék. Ezen veszélyeknek csökkentésére alakulnak most a légoltalmi szervek, melyek hivatva vannak arra, hogy már egy bekövetkezett légitámadásnak pusztításait csökkentsék, de ezzel még mindig nincs megakadályozva ennek lehetősége. És minek megvárni a bajt és csak ennek a bajnak a csökkentésére törekedni, mikor módunkban van, ha idején hozzáfogunk, annak elhárítása is. De annak az elhárításnak egyedüli eszköze a megfelelő számú és utánpótlással rendelkező légihaderő. © A motor nélküt repült leleiMe hirdessen lapunkban!