Kárpáti Igaz Szó, 2005. szeptember-december (1. évfolyam, 1-62. szám)

2005-09-03 / 1-2. szám

KÁRPÁTI 4. IGAZ SZÓ Hágón innen • Hágón túl 2005. szeptember 3., szombat Hír-tár Fokozott ügyelet az utakon Szeptember 20-ig fokozott ügyeletet tart a közlekedésrendészet Ukrajna közútjain. A járőrök elsősorban az iskolák környékén teljesíte­nek szolgálatot - tájékoztatta a médiát Hennagyij Grebnyev, az Ukrán Állami Közlekedésrendészet sajtószol­gálatának vezetője - a környé­ken jelzőtáblákat, a gyalogátke­lőknél forgalomirányító lámpákat helyeznek el. Az óvatosság indokolt, hisz rengeteg a baleset. Ukrajna közútjain a nyári vakáció idején 164 gyerek lelte halálát a gépjárművek kerekei alatt. Háromezer dolláros fizetés A Miniszteri Kabinet határo­zata értelmében az SZBU vezetőjének havi fizetése ezentúl háromezer dollárral lesz egyenlő. Emelték a legfőbb ügyész bérét is, ő mostantól ezer dollárnak megfelelő összegű hrivnyát vihet haza havonta. A Fakti értesülése szerint alaposan emelkedett Viktor Juscsenko fizetése is. Az elnök hivatalba lépésekor 2500 hrivnyát vehetett kézhez, míg júniusban már 23 000 hrivnya került a borítékjába. Julija Timosenko ugyanakkor 16 898 hrivnya fizetést kapott. Az állami közalkalmazottak sorában ez a legmagasabb havi munkabér, amihez a többi közalkalmazott fizetését viszonyítják. Patikaügy Októbertől a gyógyszerek 61%-a receptre kapható Ukrajnában október 20-tól a patikák új rend szerint árusítják a gyógyszereket. Az Ukrán Egészségügyi Minisztérium 360. számú rendelete értelmében a gyógyszerkészítmények több mint fele csak receptre kapható majd. Mikola Poliscsuk egészségügyi miniszter egy sajtótájékoztatón elmondta, az intézkedés nem új keletű, csupán rendet kíván terem­teni az orvosságok értékesítése terén, hozzáigazítja a receptre tör­ténő értékesítés rendjét az euró­pai szabványokhoz, s véget próbál vetni az utóbbi években túlzottan elterjedt, s sokak számára termé­szetesnek tartott öngyógyítás gya­korlatának. Utóbbit bizonyítja, hogy míg 1998-ban 500 millió, 2004-ben már 1,05 milliárd dol­lár értékben értékesítettek gyógy­szereket az ország területén. Egy­szóval a páciensek érdekében tör­ténnek a fentebbiek.­­ Bármilyen szer méregként hat a szervezetre, ha nem megfelelő­en alkalmazzák. A komoly mel­lékhatásokat okozó készítménye­ket csakis szakemberek ajánlására szabad szedni. Míg Európa-szerte a készítmények 80%-a csak re­ceptre kapható, addig Ukrajnában jelenleg azok több mint fele sza­badon megvásárolható. Októbertől a lista így módosul: az ország te­rületén jegyzett 14 292 gyógy­szerkészítmény közül 8720-at, te­hát azok 61%-át receptre, a fenn­maradó 39%-át orvosi vény nél­kül árusítják majd a patikák — mondta el lapunknak Olga Horvat, a »Farmacija« Kárpátaljai Megyei Termelési Egyesülés vezérigazga­tó-helyettese.­­ A rendelet kidol­gozói szerint ez az intézkedés az egészségügyi biztosítási rendszer bevezetésének első lépéseként is felfogható. A jövőben a páciens a receptre vásárolt készítménynek csupán egy bizonyos részét fizeti. Aki az orvost megkerülve próbál majd gyógyszerhez jutni, a szer teljes árát fizeti érte.­­ Az orvosi vényen kötelezően ott kell hogy szerepeljen majd az egészségügyi intézmény bélyeg­zője, az orvos neve, körpecsétje, aki ezáltal nagyobb felelősséget visel a kiírt gyógyszer okozta eset­leges szövődményekért is. A ter­vek szerint ez szakmai képzettsé­gük további emelésére ösztönzi az orvosokat - tájékoztatta a megyei médiát Mihajlo Turjancsik, a me­gyei egészségügyi főosz­tály vezetője csütörtöki sajtótájékoztatóján. A rendelet bevezetését indokló logikus érveket meghallgatva mindazon­által még számos gya­korlati kérdés felmerül annak kivitelezését ille­tően. Például: nem kel­lett volna ezen rendele­tet néhány más intézke­désnek megelőznie? Mondjuk tökéletesíteni a családorvosi szolgálatot, mely ezentúl érthető módon sokkal nagyobb m megterhelésnek lesz ki­­­­­éve. Hisz az orvosoknak­­ ezentúl sokkal gyakrab-­­ ban el kell látogatniuk az ágyhoz kötött vagy kró­­£ nikus betegekhez, akik­­ rendszeresen szednek valamilyen készítményt, hogy receptet írjanak ki. Vagy mi a teendő ezután a sürgős esetekben? Eddig ha egy kiskorú gyermeknek éjszaka nem sikerült kúppal csökkenteni a lázát, végső esetben a szülők az éjjel-nappal nyitva tartó patikában dim­edről in­jekciót vásároltak, ami köztudot­tan hatékony szer hőemelkedés­nél. Ha szigorúan receptre törté­nik az árusítása, honnan szerez a szülő éjjel receptet, biztos lehet­­­ abban, hogy az ügyeletben lévő kihívott gyorssegély munkatársa­inak készletében lesz ilyen gyógy­szer? Hogyan fogják bírni az egészségügyi dolgozók, a polikli­­nikák a megnövekedett sorokat, jár-e a családorvosoknak fizetés­kiegészítés, lesz-e elegendő űr­lap? Aztán, a magánpatikákban - és a megyében működő 430 közül kö­rülbelül 200 magánkézben van - a tulajdonos a fizetést többnyire a forgalomtól függően állapítja meg alkalmazottainak. Ha, ahogyan a rendelet előírja, egy receptre csu­pán egyszer adható ki gyógyszer, az eladónak viszont az az érdeke, hogy minél többet adjon el, vajon nem szolgál-e az intézkedés a visszaélések táptalajául? És a ren­deletben előírt szerek, a gyógy­szerkészítmények ellenőrzését végző állami szolgálatok rendel­keznek-e elég szakemberrel, akik a recept szerint történő árusítás ellenőrzésével foglalkoznak majd?... Mivel még nem készült el a lis­ta, egyelőre nem lehet pontosan tudni, melyek azok a gyógyszerek, amelyekhez ezek után csupán az orvost felkeresve juthatunk hoz­zá. De az már most ismeretes, hogy az antibiotikumokat, hormo­nális és fogamzásgátló készítmé­nyeket receptre árusítják ezentúl. Néhány ungvári patikában érdek­lődve megtudtam, az utóbbi napok­ban nőtt a forgalom, biztos, ami biztos, a lakosság máris elkezdte otthoni készletei feltöltését, hisz ki tudja, október 20-a után nem kell-e megszokott gyógyszeréért két sort is kiállnia? Magyar Tímea Ma még a készítmények jelentős hányada szabadon megvásárolható Nesze semmi, fogd meg jól!? Egyre több a kérdés a kompenzáció körül Hosszú évek óta kérdéses a szovjet éra idején takarékpénztá­rakban elhelyezett, később zárolt bankbetétek sorsa. Hozzájuthat­­nak-e végre és miként a tulajdono­sok az akkor bizony nem kevés munkával összekuporgatott pén­zükhöz, vagy ahogy a pesszimisták mondják: ihatnak rá hideg vizet? Tavaly felcsillant a fény az alag­út végén: elképzelhető, hogy 2005-ben a felgyülemlett kommu­nális tartozásokat a szovjet taka­rékpénztárakban őrzött korábbi megtakarítások alapján jóváírják. Ráadásul azoknak is járhat majd némi kedvezmény, akiknek nincs adósságuk, de van megtakarításu­kat igazoló betétkönyvük. A kérdést kormányrendelet sza­bályozza, melynek lényegesebb pontjait olvasóinkkal is megis­mertetjük. Tehát a Miniszteri Kabinet 664- es számú rendelete kimondja: 1. Jóváhagyandó, hogy 2005 fo­lyamán Ukrajna állampolgárai a Szovjetunió takarékpénztáraiban elhelyezett és azóta zárolt betéte­ikből lakás- és kommunális tarto­zásaikat törleszthessék. 2. E rendelet alapján rögzítendő a befizetések menete, mely a 2004. szeptember 1-ig felhalmo­zódott lakbér- és közműdíj-tarto­zások törlesztésére vonatkozik. 3. Különböző elbírálás alá es­nek azok a személyek, akiknek ta­karékbetétkönyvében a 2004. szeptember 1-ig felhalmozódott tartozásuknál több, illetve keve­sebb összeg szerepel. A tartozá­sok mértékét okmányokkal szük­séges iga­zolni, me­lyeket az igénylők számára a megfelelő hivatalos szervek ad­nak ki. En­nek úgyszin­tén hivatalo­san megsza­bott ügyme­nete van. 4. A szük­séges nyomtatványokat az állami adóhivatal, az energetikai, az épít­kezési, a városrendezési, a lakás- és kommunális­ gazdálkodási mi­nisztérium dolgozza ki és bocsát­ja az igénylők rendelkezésére. 5. Az Államkincstár 2005. de­cember 20.-ában jelöli meg az időpontot, ameddig a törlesztése­ket eszközölni lehet. 6. Az említett minisztériumok­nak biztosítaniuk kell a zavartalan lebonyolítást és rendszeresen be kell számolniuk az Államkincstár­nak az e célra alakított állandó bi­zottságok által végzett munkáról, amit a minisztériumok web-olda­­laira is feltesznek. 7. A Miniszteri Kabinet továbbá javasolja, hogy a pénzügyminisz­térium hozzon létre egy részvény­­társaságot, mely szervezi és fel­ügyeli az ily módon eszközölt tör­lesztések menetét. 8. A pénzügyminisztériumnak az állami és a helyi költségvetések­ből kell fedezetet teremteniük e kormányrendelet végrehajtására. 9. Ukrajna 2005. évi állami költ­ségvetéséről szóló, 39. számú tör­vénye alapján az említett minisz­tériumok dolgozzák ki és tesznek javaslatot a törlesztések lebonyo­lítására. Ennyit dióhéjban a Miniszteri Kabinet rendeletéről, mely már első olvasásra is számos kérdést felvet. Csak néhány a lényegeseb­bek közül: mit értsünk a kommu­nális tartozások fogalma alatt? Hogyan állapítható meg, kinek mekkora tartozása volt 2004. szep­tember 1 -j­én? Akinek akkor nem volt tartozása, vagyis becsületesen fizette a közműdíjakat, azokat az­zal büntetik, hogy ismét nem hasz­nálhatják fel megtakarításaikat? Alkot-e majd végre olyan törvényt is a kormány, amely alapján tény­leg hozzájuthatnak rég elhelyezett pénzükhöz a betéttulajdonosok, vagy vihetik magukkal betétköny­veiket a sírba? A kérdésekre lapunk következő számában szakember válaszol. Nigring Szabolcs UMDSZ-állásfoglalás az etnonacionális koncepcióról Az ukrajnai magyar közösség érdekeinek védelmében munkál­kodó Ukrajnai Magyar Demokra­ta Szövetség megütközve fogadta az Ukrajna állami etnonacionális politikájának koncepciójáról szó­ló törvénytervezetet, amelyet Refat Csubarov parlamenti kép­viselő, a Nasa Ukrajina-frakció tagja nemrég terjesztett Ukrajna Legfelső Tanácsa elé. Elfogadhatatlan például szá­munkra, hogy a koncepció ősla­kos és nem őslakos népekre oszt­ja fel a mai Ukrajna lakosságát, s az őslakos népek közé kizárólag csak az ukránokat, illetve azokat a népeket - krími tatárokat stb. - sorolja, amelyeknek nincs saját anyaországuk. Ilyen alapon a Kár­pátalja területén több mint ezer éve élő magyarok, akik munkájukkal nagyban hozzájárultak Ukrajna kulturális, tudományos, szociális­gazdasági fejlődéséhez, a koncep­ció szerint csupán egyfajta ven­dégnépet jelentenek a modernko­ri Ukrajna területén. Határozottan visszautasítjuk az efféle hozzáál­lást, mivel az itteni magyarság nem vendég saját szülőföldjén, s mind a jog, mind az erkölcs szerint igényt formálhat arra, hogy ősho­nos népnek tekintsék, megkövetel­heti, hogy az ukrán állam védje ér­dekeit, finanszírozza etnonacio­nális szükségleteit. Az UMDSZ véleménye szerint az, hogy az említett koncepció differenciáltan kezeli a nemzeti­ségeket, sérti ezek egyenlőségé­nek elvét. A Koncepció - miközben szük­ségesnek tartja a deportálást el­szenvedett krími tatárok támoga­tását - egyetlen szóval sem említi a kárpátaljai magyarokkal és né­metekkel szemben 1944-1945 folyamán alkalmazott megtorlá­sok áldozatai rehabilitálásának szükségességét, miközben a tava­lyi elnökválasztás során Viktor Juscsenko, a Nasa Ukraj­ina jelölt­je és politikai szövetségese, a KMKSZ részéről annyi ígéret hangzott el ezzel kapcsolatban. Az elmondottak, valamint azon tény figyelembevételével, hogy a koncepciót a hatalmon lévő Nasa Ukrajina egyik parlamenti képvi­selője terjesztette be a törvény­­hozás elé, határozottan követeljük, hogy e politikai erő, illetve szö­vetségesei - közöttük a KMKSZ - változtassák meg az etnonaci­onális politika ezen kérdéséhez való hozzáállásukat, tekintsék egyenlő és teljes jogú állampol­gároknak minden nemzetiség kép­viselőit, teljesítsék a magyar- és németellenes repressziók áldoza­tai rehabilitációjának törvényi sza­bályozását úgy, ahogy azt a leg­utóbbi elnökválasztás során ígér­ték. Emellett biztosítsák Gajdos István, az UMDSZ elnöke által a nemzeti kisebbségekről kidolgo­zott törvénytervezet parlamenti elfogadását, vizsgálják felül állás­pontjukat a nemzeti­ kulturális au­tonómia kérdésében, úgy tekintve ezt, mint a nemzeti kisebbségek jogát a valós és teljes értékű ön­­kormányzatra saját etnokulturális életükben.

Next