Kárpáti Igaz Szó, 2005. szeptember-december (1. évfolyam, 1-62. szám)
2005-09-03 / 1-2. szám
KÁRPÁTI 4. IGAZ SZÓ Hágón innen • Hágón túl 2005. szeptember 3., szombat Hír-tár Fokozott ügyelet az utakon Szeptember 20-ig fokozott ügyeletet tart a közlekedésrendészet Ukrajna közútjain. A járőrök elsősorban az iskolák környékén teljesítenek szolgálatot - tájékoztatta a médiát Hennagyij Grebnyev, az Ukrán Állami Közlekedésrendészet sajtószolgálatának vezetője - a környéken jelzőtáblákat, a gyalogátkelőknél forgalomirányító lámpákat helyeznek el. Az óvatosság indokolt, hisz rengeteg a baleset. Ukrajna közútjain a nyári vakáció idején 164 gyerek lelte halálát a gépjárművek kerekei alatt. Háromezer dolláros fizetés A Miniszteri Kabinet határozata értelmében az SZBU vezetőjének havi fizetése ezentúl háromezer dollárral lesz egyenlő. Emelték a legfőbb ügyész bérét is, ő mostantól ezer dollárnak megfelelő összegű hrivnyát vihet haza havonta. A Fakti értesülése szerint alaposan emelkedett Viktor Juscsenko fizetése is. Az elnök hivatalba lépésekor 2500 hrivnyát vehetett kézhez, míg júniusban már 23 000 hrivnya került a borítékjába. Julija Timosenko ugyanakkor 16 898 hrivnya fizetést kapott. Az állami közalkalmazottak sorában ez a legmagasabb havi munkabér, amihez a többi közalkalmazott fizetését viszonyítják. Patikaügy Októbertől a gyógyszerek 61%-a receptre kapható Ukrajnában október 20-tól a patikák új rend szerint árusítják a gyógyszereket. Az Ukrán Egészségügyi Minisztérium 360. számú rendelete értelmében a gyógyszerkészítmények több mint fele csak receptre kapható majd. Mikola Poliscsuk egészségügyi miniszter egy sajtótájékoztatón elmondta, az intézkedés nem új keletű, csupán rendet kíván teremteni az orvosságok értékesítése terén, hozzáigazítja a receptre történő értékesítés rendjét az európai szabványokhoz, s véget próbál vetni az utóbbi években túlzottan elterjedt, s sokak számára természetesnek tartott öngyógyítás gyakorlatának. Utóbbit bizonyítja, hogy míg 1998-ban 500 millió, 2004-ben már 1,05 milliárd dollár értékben értékesítettek gyógyszereket az ország területén. Egyszóval a páciensek érdekében történnek a fentebbiek. Bármilyen szer méregként hat a szervezetre, ha nem megfelelően alkalmazzák. A komoly mellékhatásokat okozó készítményeket csakis szakemberek ajánlására szabad szedni. Míg Európa-szerte a készítmények 80%-a csak receptre kapható, addig Ukrajnában jelenleg azok több mint fele szabadon megvásárolható. Októbertől a lista így módosul: az ország területén jegyzett 14 292 gyógyszerkészítmény közül 8720-at, tehát azok 61%-át receptre, a fennmaradó 39%-át orvosi vény nélkül árusítják majd a patikák — mondta el lapunknak Olga Horvat, a »Farmacija« Kárpátaljai Megyei Termelési Egyesülés vezérigazgató-helyettese. A rendelet kidolgozói szerint ez az intézkedés az egészségügyi biztosítási rendszer bevezetésének első lépéseként is felfogható. A jövőben a páciens a receptre vásárolt készítménynek csupán egy bizonyos részét fizeti. Aki az orvost megkerülve próbál majd gyógyszerhez jutni, a szer teljes árát fizeti érte. Az orvosi vényen kötelezően ott kell hogy szerepeljen majd az egészségügyi intézmény bélyegzője, az orvos neve, körpecsétje, aki ezáltal nagyobb felelősséget visel a kiírt gyógyszer okozta esetleges szövődményekért is. A tervek szerint ez szakmai képzettségük további emelésére ösztönzi az orvosokat - tájékoztatta a megyei médiát Mihajlo Turjancsik, a megyei egészségügyi főosztály vezetője csütörtöki sajtótájékoztatóján. A rendelet bevezetését indokló logikus érveket meghallgatva mindazonáltal még számos gyakorlati kérdés felmerül annak kivitelezését illetően. Például: nem kellett volna ezen rendeletet néhány más intézkedésnek megelőznie? Mondjuk tökéletesíteni a családorvosi szolgálatot, mely ezentúl érthető módon sokkal nagyobb m megterhelésnek lesz kiéve. Hisz az orvosoknak ezentúl sokkal gyakrab- ban el kell látogatniuk az ágyhoz kötött vagy kró£ nikus betegekhez, akik rendszeresen szednek valamilyen készítményt, hogy receptet írjanak ki. Vagy mi a teendő ezután a sürgős esetekben? Eddig ha egy kiskorú gyermeknek éjszaka nem sikerült kúppal csökkenteni a lázát, végső esetben a szülők az éjjel-nappal nyitva tartó patikában dimedről injekciót vásároltak, ami köztudottan hatékony szer hőemelkedésnél. Ha szigorúan receptre történik az árusítása, honnan szerez a szülő éjjel receptet, biztos lehet abban, hogy az ügyeletben lévő kihívott gyorssegély munkatársainak készletében lesz ilyen gyógyszer? Hogyan fogják bírni az egészségügyi dolgozók, a poliklinikák a megnövekedett sorokat, jár-e a családorvosoknak fizetéskiegészítés, lesz-e elegendő űrlap? Aztán, a magánpatikákban - és a megyében működő 430 közül körülbelül 200 magánkézben van - a tulajdonos a fizetést többnyire a forgalomtól függően állapítja meg alkalmazottainak. Ha, ahogyan a rendelet előírja, egy receptre csupán egyszer adható ki gyógyszer, az eladónak viszont az az érdeke, hogy minél többet adjon el, vajon nem szolgál-e az intézkedés a visszaélések táptalajául? És a rendeletben előírt szerek, a gyógyszerkészítmények ellenőrzését végző állami szolgálatok rendelkeznek-e elég szakemberrel, akik a recept szerint történő árusítás ellenőrzésével foglalkoznak majd?... Mivel még nem készült el a lista, egyelőre nem lehet pontosan tudni, melyek azok a gyógyszerek, amelyekhez ezek után csupán az orvost felkeresve juthatunk hozzá. De az már most ismeretes, hogy az antibiotikumokat, hormonális és fogamzásgátló készítményeket receptre árusítják ezentúl. Néhány ungvári patikában érdeklődve megtudtam, az utóbbi napokban nőtt a forgalom, biztos, ami biztos, a lakosság máris elkezdte otthoni készletei feltöltését, hisz ki tudja, október 20-a után nem kell-e megszokott gyógyszeréért két sort is kiállnia? Magyar Tímea Ma még a készítmények jelentős hányada szabadon megvásárolható Nesze semmi, fogd meg jól!? Egyre több a kérdés a kompenzáció körül Hosszú évek óta kérdéses a szovjet éra idején takarékpénztárakban elhelyezett, később zárolt bankbetétek sorsa. Hozzájuthatnak-e végre és miként a tulajdonosok az akkor bizony nem kevés munkával összekuporgatott pénzükhöz, vagy ahogy a pesszimisták mondják: ihatnak rá hideg vizet? Tavaly felcsillant a fény az alagút végén: elképzelhető, hogy 2005-ben a felgyülemlett kommunális tartozásokat a szovjet takarékpénztárakban őrzött korábbi megtakarítások alapján jóváírják. Ráadásul azoknak is járhat majd némi kedvezmény, akiknek nincs adósságuk, de van megtakarításukat igazoló betétkönyvük. A kérdést kormányrendelet szabályozza, melynek lényegesebb pontjait olvasóinkkal is megismertetjük. Tehát a Miniszteri Kabinet 664- es számú rendelete kimondja: 1. Jóváhagyandó, hogy 2005 folyamán Ukrajna állampolgárai a Szovjetunió takarékpénztáraiban elhelyezett és azóta zárolt betéteikből lakás- és kommunális tartozásaikat törleszthessék. 2. E rendelet alapján rögzítendő a befizetések menete, mely a 2004. szeptember 1-ig felhalmozódott lakbér- és közműdíj-tartozások törlesztésére vonatkozik. 3. Különböző elbírálás alá esnek azok a személyek, akiknek takarékbetétkönyvében a 2004. szeptember 1-ig felhalmozódott tartozásuknál több, illetve kevesebb összeg szerepel. A tartozások mértékét okmányokkal szükséges igazolni, melyeket az igénylők számára a megfelelő hivatalos szervek adnak ki. Ennek úgyszintén hivatalosan megszabott ügymenete van. 4. A szükséges nyomtatványokat az állami adóhivatal, az energetikai, az építkezési, a városrendezési, a lakás- és kommunális gazdálkodási minisztérium dolgozza ki és bocsátja az igénylők rendelkezésére. 5. Az Államkincstár 2005. december 20.-ában jelöli meg az időpontot, ameddig a törlesztéseket eszközölni lehet. 6. Az említett minisztériumoknak biztosítaniuk kell a zavartalan lebonyolítást és rendszeresen be kell számolniuk az Államkincstárnak az e célra alakított állandó bizottságok által végzett munkáról, amit a minisztériumok web-oldalaira is feltesznek. 7. A Miniszteri Kabinet továbbá javasolja, hogy a pénzügyminisztérium hozzon létre egy részvénytársaságot, mely szervezi és felügyeli az ily módon eszközölt törlesztések menetét. 8. A pénzügyminisztériumnak az állami és a helyi költségvetésekből kell fedezetet teremteniük e kormányrendelet végrehajtására. 9. Ukrajna 2005. évi állami költségvetéséről szóló, 39. számú törvénye alapján az említett minisztériumok dolgozzák ki és tesznek javaslatot a törlesztések lebonyolítására. Ennyit dióhéjban a Miniszteri Kabinet rendeletéről, mely már első olvasásra is számos kérdést felvet. Csak néhány a lényegesebbek közül: mit értsünk a kommunális tartozások fogalma alatt? Hogyan állapítható meg, kinek mekkora tartozása volt 2004. szeptember 1 -jén? Akinek akkor nem volt tartozása, vagyis becsületesen fizette a közműdíjakat, azokat azzal büntetik, hogy ismét nem használhatják fel megtakarításaikat? Alkot-e majd végre olyan törvényt is a kormány, amely alapján tényleg hozzájuthatnak rég elhelyezett pénzükhöz a betéttulajdonosok, vagy vihetik magukkal betétkönyveiket a sírba? A kérdésekre lapunk következő számában szakember válaszol. Nigring Szabolcs UMDSZ-állásfoglalás az etnonacionális koncepcióról Az ukrajnai magyar közösség érdekeinek védelmében munkálkodó Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség megütközve fogadta az Ukrajna állami etnonacionális politikájának koncepciójáról szóló törvénytervezetet, amelyet Refat Csubarov parlamenti képviselő, a Nasa Ukrajina-frakció tagja nemrég terjesztett Ukrajna Legfelső Tanácsa elé. Elfogadhatatlan például számunkra, hogy a koncepció őslakos és nem őslakos népekre osztja fel a mai Ukrajna lakosságát, s az őslakos népek közé kizárólag csak az ukránokat, illetve azokat a népeket - krími tatárokat stb. - sorolja, amelyeknek nincs saját anyaországuk. Ilyen alapon a Kárpátalja területén több mint ezer éve élő magyarok, akik munkájukkal nagyban hozzájárultak Ukrajna kulturális, tudományos, szociálisgazdasági fejlődéséhez, a koncepció szerint csupán egyfajta vendégnépet jelentenek a modernkori Ukrajna területén. Határozottan visszautasítjuk az efféle hozzáállást, mivel az itteni magyarság nem vendég saját szülőföldjén, s mind a jog, mind az erkölcs szerint igényt formálhat arra, hogy őshonos népnek tekintsék, megkövetelheti, hogy az ukrán állam védje érdekeit, finanszírozza etnonacionális szükségleteit. Az UMDSZ véleménye szerint az, hogy az említett koncepció differenciáltan kezeli a nemzetiségeket, sérti ezek egyenlőségének elvét. A Koncepció - miközben szükségesnek tartja a deportálást elszenvedett krími tatárok támogatását - egyetlen szóval sem említi a kárpátaljai magyarokkal és németekkel szemben 1944-1945 folyamán alkalmazott megtorlások áldozatai rehabilitálásának szükségességét, miközben a tavalyi elnökválasztás során Viktor Juscsenko, a Nasa Ukrajina jelöltje és politikai szövetségese, a KMKSZ részéről annyi ígéret hangzott el ezzel kapcsolatban. Az elmondottak, valamint azon tény figyelembevételével, hogy a koncepciót a hatalmon lévő Nasa Ukrajina egyik parlamenti képviselője terjesztette be a törvényhozás elé, határozottan követeljük, hogy e politikai erő, illetve szövetségesei - közöttük a KMKSZ - változtassák meg az etnonacionális politika ezen kérdéséhez való hozzáállásukat, tekintsék egyenlő és teljes jogú állampolgároknak minden nemzetiség képviselőit, teljesítsék a magyar- és németellenes repressziók áldozatai rehabilitációjának törvényi szabályozását úgy, ahogy azt a legutóbbi elnökválasztás során ígérték. Emellett biztosítsák Gajdos István, az UMDSZ elnöke által a nemzeti kisebbségekről kidolgozott törvénytervezet parlamenti elfogadását, vizsgálják felül álláspontjukat a nemzeti kulturális autonómia kérdésében, úgy tekintve ezt, mint a nemzeti kisebbségek jogát a valós és teljes értékű önkormányzatra saját etnokulturális életükben.