Kárpáti Igaz Szó, 2014. október (10. évfolyam, 144-159. szám)

2014-10-18 / 153. szám

» ► 1 A­NAP: Mindenütt megszűnik a csapadék. Egyre több lesz a nap­­sütés, bár időn­­ként felhők is megjelenhetnek. Feltámad a déli szél. Délután 16-20 fok várható. A hrivnya külföldi valu­tákhoz viszonyított hiva­talos középárfolyama. (M­B 2014. 10. 17.) USD 12,95 EUR 16,51 HUF 53,45 S2:Ch­inusiaol­i­a& Kárpátalja 400 millió köbméter föld alatti víztar­talékkal rendelkezik. 1926-ban ezen a napon született Chuck Berry Grammy-díjas amerikai rockénekes, a rocktör­ténet legnagyobb hatású gitáros-énekese és dal­szerzője. Zenéje az 1960- as években sok rockze­nekart inspirált. Szétu­xT»ig*&jji&­ „ Hamarabb eljön az, amitől félsz, mint az, amit remélsz" (P. Syrus) S27'&JtiBjjt:«ás& GENEALÓGUS - kor­­lat a származástannal fog­lalkozó történettudós. ІУІ&Р9І Nem használ az arany, amíg a föld mélyében he­ver , csak munkával lehet igazi értéket létrehozni. Jíck­tzem­tékcset Fehér mártás készítése­kor a lisztet egészen vilá­gossárgára pirítsuk, majd a recept szerint tejjel vagy tejszínnel, esetleg tejföllel engedjük fel. V­icce Mi a bizonyíték arra, hogy a Sza­­­WWirju­ haza helyén va­­na laha tenger volt? Tes­sék, Móricka!­­ Az, hogy az arabok még most is fürdőköpeny­ben járnak. Ki követte Károly Ró­bert magyar királyt a tró­non? (A megfejtést lásd la­punk 7. oldalán) KÁRPÁTI IGAZ SZÓ AZ IGA2Z ORSZÁGOS KÖZÉLETI LAP www.kiszo.net 2014. OKTÓBER 18., SZOMBAT • MEGJELENIK 1920. JANUÁR 31-TŐL X­X. ÉVFOLYAM 153 (1788) ÁRA: 1,50 UAH Ukrajna Milánóba „költözött” Vlagyimir Putyin és Petro Porosenko az Ázsia- Európa Találkozó második napján (ASEM) ült először egy asztalhoz augusztusi találkozójuk óta. Az S3 ál­lam- és kormányfő részvé­telével tartott milánói csú­cson az Európai Unió politi­kusai két- és többoldalú ta­lálkozókon egyeztettek az ukrán válság megoldásáról. Bár sok kérdésben nem közeledtek a nézetek, a milá­nói tanácskozás fontos lé­pés az ukrajnai helyzet meg­oldása felé - fogalmazta meg véleményét Matteo Renzi. A vendéglátó ország mi­niszterelnöke kiemelte: kiala­kult a válság rendezésének közös szándéka, ám időbe -napokba, hetekbe, hóna­pokba - kerül, míg az akarat tettekben ölt testet. Renzi megerősítette, egyetemben több államfővel ő is támo­gatja Francois Hollande francia elnök azon javasla­tát, hogy az orosz-ukrán határon vezessenek be nem­zetközi ellenőrzést. Pozitívan értékelte a milá­nói eszmecseréket José Manuel Barroso is. Az Eu­rópai Bizottság elnöke kije­lentette: a legfontosabb a minszki megállapodások be­tartása. Amennyiben ez megvalósul, akkor van esély a békére. „A tanácskozás egyenes és nyílt volt. Meg­győződésem, hogy nincs olyan probléma, amelyet az Európai Unió ne tudna meg­oldani” - mondta Barroso. Csatlakozott az Európai Bizottság elnökéhez Her­man Van Rompuy is. Az Európai Tanács elnöke kije­lentette: jelenleg a tűzszüne­­ti megállapodásban foglal­tak következetes érvényesí­tése az egyedüli járható és célhoz vezető út. Ezzel együtt a brüsszeli politikus megállapította: Milánóban nem találták meg a konflik­tus politikai megoldását. „Ez jó volt, ez hasznos volt” - fogalmazott a teg­nap délelőtti konferencia után Vlagyimir Putyin. Ám a hírügynökségi jelentések már nem ilyen optimisták. A Reuters tudósítója szerint az orosz elnök kijelentése ellenére a megbeszélésen nem történt áttörés az uk­rajnai konfliktus megoldá­sában. A tegnapi tanácskozás leginkább várt eseménye Petro Porosenko és Vlagyi­mir Putyin találkozója volt. Korábban az ukrán elnök úgy fogalmazott, hogy a megbeszéléstől békét és stabilitást vár. David Came­ron brit miniszterelnök pe­dig Putyint idézte, miszerint az orosz elnök nem akarja szétszakítani Ukrajnát, s nem kívánja állandósítani a válságot. A megbeszélésről a hír­­ügynökségek igen szűk­szavúan számoltak be. A korrespondent.net csupán annyit közölt, hogy az uk­rán és az orosz államfő eszmét cserélt a minszki tűzszünet betartásáról és a határőrizet kérdéseiről. Később a hírportálon azt az információt közölte, hogy a két államfő péntek délután (lapzártánk után) még egyszer tárgyalóasz­talhoz ül. H.S. Nem történt áttörés Erről írunk ma: Együttműködés a levéltárért 2. old.­­ Évi egymillió új világtalan 3. old. Elkeseredett küzdelem az energiafronton 4. old. A legnagyobb fogás 5. old. Pamuttól a koronaékszerig 6. old. C Szempont Mit is jelent az átvilágítás? Miután Petro Porosenko elnök aláírta, október 15-én ki­hirdették A hatalom megtisztításáról szóló törvényt. Számos rendelkezés végrehajtásának tíz napon belül meg kell kez­dődnie, sőt, egyes pontok tekintetében be is kell fejeződnie. A jogszabály némely esetben látja bizonyos munkahelyek és beosztások betöltését. Végül is mit jelent ez az átvitágítás? Dr. Tóth Mihály, a jogtudományok kandidátusa - Mi a törvény célja? - Tekintettel a korrupció és a hatalmi visszaélések rendkívül magas szintjére, a törvény valós társadalmi igényt elégít ki. A deklarált megfogalmazás szerint a cél az, hogy az állam- és helyha­talmi szervekben, szerveze­tekben ne dolgozzanak és ne is kaphassanak állást azok, akik elősegítették Viktor Janukovics elnöknek a hata­lommal való visszaélést, va­lamint az ország nemzetbiz­tonsági és védelmi képessé­gének az aláásását. Felsorol­ja azokat a beosztásokat, amelyek esetében a betöltő és az arra aspiráló személyek kötelesek magukat alávetni a törvényben meghatározott átvilágítási (hivatali-politikai előélet és vagyoni) vizsgálat­nak. Kulcsfontosságú szere­pet kap a vagyonnyilatkozat, aminek egyeznie kell a való­sággal, és illeszkednie kell a bevallott jövedelemhez. - A kizáró kritériumok kikre vonatkoznak? -Akik 2010. február 25-től 2014. február 22-ig vezető ál­lam-, illetve önkormányzati hivatalt töltöttek be, a minisz­terelnöktől a járási állami köz­­igazgatás elnökéig bezáró­lag, kivéve a választott tiszt­ségeket betöltőket. E jogsza­­bály hatálya kiterjed a bírói karban és az ügyészi beosz­tásokban foglalkoztatottak­ra, valamint a belügyi szer­vek és a titkosszolgálatok vezető beosztású tisztségvi­selőire, egyes esetekben al­kalmazottaira is. A törvény visszanyúl az időben, azok­ra is vonatkozik, akik az elő­ző rendszerben a kommunis­ta párt, a komszomol vezető funkcionáriusaiként tevé­kenykedtek, illetve a külön­böző állambiztonsági szol­gálatoknál egykoron munka­­viszonyban voltak. Nem érinti viszont azokat, akik vá­lasztott tisztséget töltenek be, például a polgármestere­ket, a járási vagy megyei ta­nácsok vezetőit. Ahogy a 2. cikkely 10. része megfogal­mazza, a jogszabály hatálya alá tartozó személyek gya­korlatilag semmilyen állami, illetve önkormányzati hivatalt nem tölthetnek be, kivéve a választott tisztségeket. Összességében azt tudom mondani: ilyen-olyan formá­ban szinte mindenkit érint, aki az utóbbi negyed évszázad­ban, illetve korábban valahol valamilyen pozíciót betöltött. - Élnek ebben az ország­ban olyanok, akik meg tud­nak felelni a feltételeknek? - Az ukrajnai társadalom utóbbi 25 évben kialakult sajátosságai alapján tényleg nehéz elképzelni olyan, va­lamely magas hivatal vezető beosztására reálisan aspirá­ló személyt, aki minden tekin­tetben megfelel e törvény kritériumainak. És ugyanak­kor a beosztásához elenged­hetetlen szakmai felkészült­séggel és tapasztalattal is rendelkezik, valamint a sze­mélyes és közeli rokonai va­gyoni állapota valóban meg­egyezzen a hivatalosan jegyzett (adózott) jövedel­mével. A jogszabály nagyon tág teret ad a személyi/poli­tikai/gazdasági stb. leszámo­lásoknak. Végeredményben akár az államapparátus mű­ködését veszélyeztető káder­hiányhoz is vezethet, illetve a hivatalnokok szakmai szín­vonala kritikus színt alá süllyedhet. Ismerve a törvé­nyek végrehajtásának, illet­ve betartásának ukrajnai gyakorlatát és szokásait, fel­tételezhetjük, hogy ez sem lesz maradéktalanul végre­hajtva. Az érvénybe lépés utáni napokban-hetekben valószínűleg tömeges elbo­csátásoknak lehetünk tanúi, minekután e jogszabályt is többnyire választékosan, a hatalmat gyakorlók napi po­litikai és gazdasági érdekei­nek kiszolgálására fogják használni. Mindez együtt az előre jelezhető töménytelen, elhúzódó, a Strasbourgi Em­beri Jogi Bíróságig menő munkaügyi perrel együtt csak tovább kuszálja majd a már most is alig átlátható ha­talmi viszonyokat. Tóth Viktor

Next