Katolikus Főgimnázium, Kassa, 1862
A kassai kath. főgymnasium ismertetése. A) Történeti adatok. A tanintézetek, mint a szellemi érdekek hatályos tényezői, nagy jelentőségű állást foglalnak el minden egyes nemzet polgáriasodása s fokozatos fejlődése történetében. Hazánkban, alkotmányunk hajnalától századokon keresztül az iskolák voltak azon kizárólagos körök, melyek a tudományos műveltséget képviselve sokat, sőt majdnem mindent tettek ennek érdekében. Mert minden viszontagság között csak az egyházias szellemű tanodák gondoskodtak az erkölcsök nemesítéséről, a tudományok ápolásáról, a nemzeti jellem s hazafius erények állandó képzéséről. De ez nem is lehetett másképen! A harczok zajában felnőtt s azokhoz szokott nép között, a tudományok, minthogy csak mellékeseknek tekintettek, sőt középkori balfelfogás szerint, erős és vitéz férfiúra szégyen- s elpuhultságnak tartattak, a nemzeti nagy testhez aránylag kevés kedvelőre találtak; miért is sok idő kivántatott, mig a nemzet kifejté magát s a tudományt életszükségnek nézé s a benne találtató szellemtápot megkedvelé. Századokra kiható sükernek kell vala tehát kisérni azon intézetek munkálkodását, melyek a fölvilágosodás s magasabb értelmiség áldásait terjeszték, míg künnyéres csaták förgetege dúlt. Ily nézpontból mérlegelve az iskolákat nem csak önmagunknak, hanem főleg hazai tudományosságunk összműveltségi történetének tartozunk azon köteles adóval, hogy kellő figyelemre méltassunk minden legkisebb mozzanatot, mi bel- és küléletekre vonatkozik, mi adalékokat nyújt a nemzeti művelődés processusához, s mi érdemüket az emberiség örökszép s valódilag nemes feladatában — a haladásban részrehajlatlanul kijelöli. Mert valamint egyesek állása attól függ, hogy azon társaságnak, melyben élnek , tevékeny s hasznos tagjai legyenek, úgy áll a dolog egyes testületeknél is. A legelterjedtebb is azon mértékben felel meg feladatának , amint a hazai emberiség közös céljainak használt tevékenységét a korszűkte viszonyok szükségletei szerint irányozza. Ennélfogva nem vélünk minden érdek nélküli munkát tenni, ha hazánk egyik, ha nem is legrégibb, de minden esetre életrevaló s virágzó tanintézetének léte szövedékeit alapításától a jelenkorig, hiteles adatok nyomán körvonalaiban megismertetjük, megérintvén egyszersmind előadásunk folytán azon tanintézeteket, melyekkel körülményeinél fogva szoros összekötetésben volt- 1.