Katolikus Főgimnázium, Kassa, 1862

A kassai kath. főgymnasium ismertetése. A) Történeti adatok. A tanintézetek, mint a szellemi érdekek hatályos tényezői, nagy jelentőségű állást foglalnak el minden egyes nemzet polgáriasodása s fokozatos fejlődése történetében. Hazánkban, alkotmányunk hajnalától századokon keresztül az iskolák voltak azon kizárólagos körök, melyek a tudományos mű­veltséget képviselve sokat, sőt majdnem mindent tettek ennek érdekében. Mert minden viszontagság között csak az egyházias szellemű tanodák gondoskodtak az erkölcsök nemesítéséről, a tudományok ápolásáról, a nemzeti jellem s hazafius erények állandó képzéséről. De ez nem is lehetett másképen! A harczok zajában felnőtt s azokhoz szokott nép között, a tudományok, minthogy csak mellé­keseknek tekintettek, sőt középkori balfelfogás szerint, erős és vitéz férfiúra szégyen- s elpuhult­­ságnak tartattak, a nemzeti nagy testhez aránylag kevés kedvelőre találtak; miért is sok idő ki­­vántatott, mig a nemzet kifejté magát s a tudományt életszükségnek nézé s a benne találtató szellemtápot megkedvelé. Századokra kiható sükernek kell vala tehát kisérni azon intézetek mun­kálkodását, melyek a fölvilágosodás s magasabb értelmiség áldásait terjeszték, míg künn­yéres csaták förgetege dúlt. Ily nézpontból mérlegelve az iskolákat nem csak önmagunknak, hanem főleg hazai tudo­mányosságunk összműveltségi történetének tartozunk azon köteles adóval, hogy kellő figyelemre méltassunk minden legkisebb mozzanatot, mi bel- és küléletekre vonatkozik, mi adalékokat nyújt a nemzeti művelődés processusához, s mi érdemüket az emberiség örökszép s valódilag nemes feladatában — a haladásban részrehajlatlanul kijelöli. Mert valamint egyesek állása attól függ, hogy azon társaságnak, melyben élnek , tevékeny s hasznos tagjai legyenek, úgy áll a dolog egyes testületeknél is. A legelterjedtebb is azon mértékben felel meg feladatának , amint a haza­i emberiség közös céljainak használ­t tevékenységét a korszűkte viszonyok szükségletei szerint irányozza. Ennélfogva nem vélünk minden érdek nélküli munkát tenni, ha hazánk egyik, ha nem is legrégibb, de minden esetre életrevaló s virágzó tanintézetének léte szövedékeit alapításától a jelenkorig, hiteles adatok nyomán körvonalaiban megismertetjük, megérintvén egyszersmind elő­adásunk folytán azon tanintézeteket, melyekkel körülményeinél fogva szoros összekötetésben volt- 1.

Next