Állami főreáliskola, Kassa, 1875

A munka mellett az erőt is említettük és láttuk, hogy a mozgást bizo­nyos erő, s különösen a felvett esetben emberi élő erő okozta. Nem lehet szán­dékunk itten, mert messze elvezetne czélunktól, az erő fogalmának metaphysi­­kai fejtegetésébe bocsátkozni, s csak annyit akarunk megjegyezni, hogy habár az erő mozgást okoz, de máskor meg épen a mozgást megszünteti. Továbbá, hogy ha az említett példa szerint, a tömeget bizonyos magasságra felemeljük, s aztán elbocsátjuk, mert arra a nehézség erő akadályozatlanul hat, az ismét mozogni kezd és leesik; de mivel e közben ugyanazon tömeg ugyanolyan utat fut be, ugyanolyan munka is létesül. Végre, hogy valamely tömeg mozgását, ha az munkaerőt képvisel, a tömeg eleven erejének, míg egyáltalában a munkaké­pes erőt erélynek, energiának szokás nevezni. Ha példánkon annyit változtatunk, hogy a tömeget, például egy labdát, nem lassanként emeljük fel, hanem feldobjuk: könnyű belátni, hogy minél sebe­sebben indul az meg, annál több erélylyel bír, mert a föld nehézség­ ereje elle­nében annál magasabbra emelkedik. Ámde azt is tudjuk, hogy a felszálló labda sebessége mindinkább csökken, s végre is a ház első, vagy második emeletének erkélyétől, a meddig — tegyük fel, hogy eljutott s ottan valaki által megragad­­tatik, viszsza is esnék. Csökkeni kell tehát a labda mozgási erélyének is, sőt utoljára meg is kell annak szűnnie egészen, mert az valóban annak kezében a­ki megragadta, nem is tanúsít semmi hajlamot tovább emelkedni. De ekkor aztán azt kérdezhetjük: hová lett az erély, melylyel a test mozgása kezdetén bírt ? Megsemmisült-e az a szó szoros értelmében és mindenkorra nézve? Nem. Nyug­szik ugyan a labda, annak kezében ki azt felfogta, mozgási erélylyel tehát semmi esetre nem bír, ehelyett azonban másnemű erélyre tett szert, ép oly nagy hely­zeti erélyre, mert helyzeténél fogva, ha az illető azt kezéből kibocsátja, ismét mozogni fog, leesik ugyanis a földre, s e­közben ismét olyan munkát végez, aminél emelkedése közben végzett. Tudjuk, hogy a földre eső rugalmas labda onnét felpattan. Ha az töké­letesen rugalmas lenne, s ha hozzá szintén tökéletesen rugalmas talajra esnék, annak légüres térben újra odáig kellene emelkednie, a­honnét leesett, s eköz­ben világosan lehetne látni, miként alakul át az erély említett két neme, a moz­gási erély és a helyzeti erély folytonosan egymásba, s miképen fogy vagy növe­kedik ugyan az egyik a másik fogyásának vagy növekedésének rovására, de azért miként marad mégis mindkettőnek összege folyvást változatlan. „A tudomány jelen aerájának nagy fontosságú bölcseleti tana,“ — ahogy a tárgyat, melyre olvasóink figyelmét most közelebbről fordítani akarjuk, nevezni szokás, — „az erély megmaradása“ czimén ismeretes. Ezen tannak alapja ama tágkörű természeti törvény, mely szerint a világ­egyetemben létező erők ösz­­szege ép oly változatlan, mint az abban lévő anyag mennyisége. Nem vehető el abból semmi és nem adható ahhoz semmi, s csakis annak alakja van foly­tonos változásnak alávetve. Hogy semmi új erőt nem hozhatunk létre, és úgy kellene tudnunk, mint hogy új anyagot nem teremthetünk. De a­mi nem teremt­hető, az meg sem semmisíthető. Amint azt látjuk, hogy a világegyetemben semmi új anyag sem keletkezik, s csak a már meglévő alakul át folytonosan, ép úgy nem vagyunk képesek felfedezni abban valami erőt sem, a­mi már előbb is habár más alakban meg nem lett volna. Az erély megmaradásának törvénye nem mondható egészen újnak. Annak létezését a természeti tünemények szűkebb körében Newton és Bernoulli már a múlt században felismerték, ,a hőtan egyes részleteiben pedig Rumford és Sir Humphrey Davi alkalmazták. Általánosságát azonban csak Dr. G. R. Mayer és Joule 1842-ben merték vitatni, míg aztán Helmholtz 1847-ben e tárgyról írt

Next