Állami főreáliskola, Kassa, 1881

hazánkba jött. Előbb Lőcsén, utóbb Kassán működött, 1526-ban ismét Krá­kóban találjuk, hol élénk irodalmi munkásságot fejtett ki. 1529-ben Fride­­ricius András hivatott meg Krakóból tanítónak. Utána következnek : Eek Bálint, Sigismundus Literatus és Bihari Balázs. 1544—1550-ig Caesar (Csá­szár) Mátyás volt tanító, különösen ékesszólása és a görög irodalom alapos ismerete miatt magasztaltatik. 1554-ben Gergelius Simon, bártfai származású, az európai hírű Stöckel tanítványa, áll a kassai iskola élén. 1555-ben egy német tanító, kinek neve ismeretlen, az iskola hanyatlását idézi elő. 1557- ben Gsabay Mátyás foglalja el a kassai tanszéket; magyar származású férfiú, ki a német nyelvet nem bírja tökéletesen, de tudományossága által már ko­rábban elhíresült. Bártfán Stockelnek tanítványa, majd segéde, általa jön ajánlva a kassai tanácsnak. Alatta ismét nagy hírre emelkedett a kassai tanoda. Segédei voltak : Gringrang Gergely, Szikszói Fabricius Balázs, Schochot Ádám. Csabai tanársága alatt a város új iskolai épületet kezdett emelni. A hírne­ves tanár 1561-ben hagyta el Kassát.­­ A város már 1560-ban meghívta Kauffin Richárd késmárki tanítót, kinek évi fizetése 60 frt volt. 1597-ben Neeréről meghívták Grawer Albertet, ki azon kor vallási küzdelmeiben szó­val és tollal élénk részt vett. Több polemikus munkát adott ki. Midőn 1599-ben Wittenbergbe távozott, helyébe meghívták Bocatius János, eperjesi tanítót, e kornak egyik jelesebb latin költőjét, de már néhány hónap múlva jegyzővé választották. A 17-ik században működött tanárok között kivált Rezik János, Bezik Miklós evangélikus lelkész fia, ki, még mint tanuló, az Eperjesen tartott nyil­vános vitatkozásban védelmezett néhány tételt. Azután az eperjesi tanárok előzetese után tanulásának folytatására Thornba ment, hol 1674-ben fölvéte­tett a tanítók közé és tanított 1683-ig, midőn itthoni hitsorsosai Kassára igaz­gató tanárai hívták haza, hová megérkezvén, az igazgatói állást elfoglalta. De mindent a legziláltabb állapotban talált. A patronatus keveset törődött az iskola ügyével. A következő évben a protestáns városi tanács és tisztikar letétetett és helyébe az új, kizárólag katholikusokból alakíttatott. Ezzel az is­kola sorsa kétessé vált. Ekkor kapott meghívást Eperjesre és 1684-ben már ott tanított. Irodalmi művei közt a közoktatást illetőleg legnevezetesebb munkája a kéziratban fenmaradt „Gymnasiologiája“, az ág. evang. iskolák­nak és azok rectorainak története. Ez iskola belszervezete eleintén nem rendeztetett valamely megállapított terv szerint, hanem időnként változásokon ment keresztül. Akkor sem az ál­lamnak sem az egyházaknak nem voltak közegeik, kik hivatva lettek volna az iskolákra felügyelni, azoknak tanrendszert előírni vagy a fennállót módosítani. Minden főpap, főúr vagy város saját belátása szerint rendelkezett isko­lájáról, meghívta a tanítókat, megállapította azok számát, fizetését, meghatá­rozta a tantárgyakat, a tanrendet, az isk­olai szabályokat. Sokat függött az iskola belszervezete a mesterektől is, kik tanszékeit elfoglalták. Jeles taná­rok által a virágzás magas fokára emelkedett, utóbb pedig, ha jelentéktelen férfiak állának élén, teljes jelentéktelenségre sülyedt. A fent elősorolt adat

Next