Kassai Hirlap, 1920. január-június (17. évfolyam, 1-146. szám)

1920-05-30 / 122. szám

xm évfolyam. Szerkesztőség és kisdédteatal: Kosice. Fif­aiia 60. sz. Telefonszám: 184. ^egjilenik naponta d.­u 4 órakor. Kosice. 1920. május 30. Vasárnap POLITIKAI NAPILAP felelés SUP.KESZTŐ. Előfizetési díjak: Egész évre 126 K.f­­élésre 63 K., neved­ LáSZLÓ SÍLH. évre 31*50 K., egy hdra 10 50 1 Egyes szé­n 50 ft!! 122. &2&m alig üli össze a parlament, máris előrevetik árnyékukat s azok a jelenségek, amelyekre számítottunk amelyeknek eltüntetésére azért van nagy szükség, mert amíg azok megis­métlődnek, addig a parlament munka­­képessége biztosítva nincs. Nemzetiségi ellentétek ütköztek ki már az első alka­lommal s ezeknek megismétlődése sok­ban megakasztja, sokban megnehezeli a parlament működését. Igaz, nem másod­rendű kérdés, jelentőségű dolog a nemzetiség, amelyet azért csínján kell elin­tézni, de amellett nem szabad megfeled­kezni arról sem, hogy amennyiben egyet­len kérdés hosszabb ideig leköti az or­szággyűlés idejét és sokáig rágódnak azon, miképen lehet és kell a döntést megcsinálni, addig száz meg száz ugyan­olyan fontosságú ügy elmarad, holott a dolgok rendje azt kívánná, hogy sürgős megoldást nyerjenek. A csehszlovák köz­társaság első nemzetgyűlése a magyarok és németek részvétele nélkül hozta meg azokat a törvényeket, amelyeken a köz­társaság fölépült s így természetes, hogy ez a két nemzetiség bizonyos tekintetben rövidséget szenvedett. Ámde lehet-e a forradalom hevében minden legapróléko­sabb dologra kiterjeszkedni ? Avagy nem történhetik-e meg az is, hogy fontos kér­dések hagyatnak figyelmen kívül akkor, amikor sokkal jelentéktelenebb ügyekkel behatóbban foglalkoznak ? Minden em­beri alkotás, még a legtökéletesebbnek látszó is, magán viseli a gyarlóság bé­lyegét s azért nem ítélhető el valaki mindjárt, ha nem alkotott olyat, amely mindenkit kielégíthetne. A csehek évszá­zados elnyomatás után kivívták önállósá­gukat, függetlenségüket és amikor új államuk megalapozásához fognak, bizony figyelmen kívül hagytak bizonyos körül­ményeket, talán azért is, mert a bekebe­lezett részek magyar és német nyelvű lakó ellenséges érzülettel viseltettek irán­tuk. A viszonyok azonban változtak. Irredentáról szó sincs, ezt belátják a csehek is, valamint jól tudják, hogy a nemzetiségek elnyomatása ellentétben áll a józan politikával, amit hangoztatnak is: föltételezhető tehát, hogy azok a hibák, amelyek az első nemzetgyűlés rendelke­zései közé csúsztak, kijavíttatnak anélkül, hogy miattuk hosszabb tétlenségre kellene kárhoztatni a parlamentet. Mi föltétlenül bízunk abban, hogy a forradalmi állapo­tok megszűntével épen ezek a kényes kérdések nyernek leginkább elintézést, már csak azért is, mert a hatalmas szo­cialista tábor mérsékelni fogja a bármely oldalról megnyilatkozó sovinizmust és igazságot szolgáltat mindenkinek, akit az megillet. A csehek, németek és magyarok sokat tanultak a nemzetiségi harcokból, amelyek megreszkettették és össze is roppanhatták monarchiának úgy a régi osztrák-magyar egész szerkezetét, mint Magyarországot. A huszadik század ugyanis minden tekintetben mást követel, mint az előző századok,­­amikor más föl­fogások irányították a nemzeteket s az egész világot. Amikor kiváltságosok ültek a törvényhozás termében, amikor a haza­­fisággal még üzérkedőni lehetett, más világ volt. Ma azonban, amikor a dol­gozó milliók képviselői lepik el a parla­mentek padsorait, akik ismerik a népet, annak mindennemű viszonyát és szük­ségleteit, amikor a köztársaság elnöki méltóságát humanizmusáról világszerte ismert egyén tölti be s mikor jól tudja minden illetékes tényező, hogy béke csak akkor várható, ha minden érdek kielégü­lést nyer, akkor nem kell attól tartani, hogy egy demokratikus alapon berendez­kedett szabad népköztársaságban elnyo­más alatt maradnak a nemzetiségek, ame­lyek fejlett kultúrával dicsekedhetnek. Nem tartjuk tehát időszerűnek a nemze­­t politikusainak mindenesetre lesz gondjuk tiségi kérdések kiélesítését, de várjuk, s arra, hogy eltüntessék az ellentéteket , hogy közös megegyezéssel kireparálják a­­ nemzetiségek közül, hogy azután azok hibákat s az országgyűlés kielégíti úgy a teljes egyetértésben dolgozhassanak a magyarokat, mint a németeket, hogy köztársaság népeinek üdvén és boldv­­ezek mindenféleképen beilleszkedhessenek gulásán, a köztársaság kereteibe. Az állam vezető- ------­ Hogyan drágul az áru? A közönség már régen túl van azon, gasba hogy az árak fokozatos ma­szállása viharos emóciókat okozzon nála. Máról holnapra, hol­napról holnaputánra szállnak feljebb­­feljebb az árak. A vevőközönség vagy megfizeti, bilis summákat, vagy nem a horri­de ha­nem luxus­cikkeket vásárol, akkor kénytelen akarva, nem akarva leszurkolni a pénzt. Rendelet van rá, hogy a vevő vásárlása alkalmával kérheti a keres­kedőtől a megvásárlandó áru bevá­sárlási számlázását s az ott feltün­tetett összeghez szabad a kereskedő­nek úgynevezett tisztességes polgári haszonképen 25, legfeljebb 30 per­­centet felszámítani. Ezzel szemben mit tesz a kereskedők legtöbbje ? Nagyon hasonlóképen jár el a­ aoz a kereskedőhöz, aki ellen feljelentés érkezett az uzsorahivatalhoz és aki­nek számláiból a következő tény­állás tűnt ki. Kollin Náthánné, egy főutc­­i ba­zár tulajdonosa például egy gyer­­mekkocsiért, amelyet igazán nem lehet luxuscikknek nevezni és amely neki 132 kor. + 75 percentet mu­tató gyári számlázás szerint 231 ko­ronájában van, 450 koronáért árusít, tehát 94 percentes haszonnal. Ée mondjuk, ez a drágább fajta áru, csak jobb módnak veszik. Nézzük, hogy a szegény embernek való árut milyen áron számítja. Egy olcsónak mondható gyermekkocsi centes gyári hozzácsapást a 75 per­is bele­számítva, 185 koronájába van a kereskedőnek és a forgalomba 350 koronáért hozza, tehát majd három, s szorosán a tisztes polgári haszonnak.­­ A felhozott példa csak egy kiraga­dott az ezer közül és a megemlített j­ó kereskedő csak egy kapóra jött eset ; a számtalan közül. Hogy a helyzet i­­lyen, annak nem kis részben a ve­­­vőközönség az oka. Vásárol és jól­­­­lehet joga volna a kereskedőtől az­­ áru számlázását kérni, nem teszi azt,­­ érthetetlen nemtörődömséggel fizeti ki a félvagyonát, vagy az egészet egy gyermekkocsiért, csak mikor már túl van a vásáron, kezd el éktelenül siránkozni, hogy micsoda pénz kell­­ manapság egy gyermekkocsira. A hatóságok a számla felmutatási köte­lezettséggel alkalmat nyújtotta­k a kö­zönségnek, hogy a kereskedések ha­­­­szonra dolgozását ellenőrizze. Hos­­ I szu tanulmányt lehetne erről a tö­­­megpsichéről írni; az emberek sír­ j­nak, panaszkodnak, kétségbeesnek, s jajveszékelnek, csak épen a hatósá­­­­gok által rendelkezésükre bocsátot­t eszközöket nem nem alkalmazzák, ragadják meg én j is lehetséges volna. Pedig ezáltal az , hogy a keres­­­kedő a régebben és olcsóbban be­szerzett árut olcsóbban adja, tehát­­ vegye a közönség a saját érde­kében a fáradságot m­agának és vásárlásai alkalmával követelje a kereskedő számláinak felmu­tatását. Csakis így érhetjük el, hogy az amúgy is állandó emelkedésben levő­­ árak ne rohamos ugrásokkal halad­­­­janak felfelé. Vajda, volt román miniszterelnök a máram­arosi területek átadása ellen. (Szatmár.) A „Gazetta Transyl­vania“ a csehszlovák kérdésben közli Vajda, volt miniszterelnök nyilatko­zatát : A máramarosi területek átadása cseh szomszédainknak mindenkorra lehetetlenné teszi a velük való jó viszonyt. A békekonferencián az én véleményem az volt, hogy sem po­litikai, sem közgazdasági kérdésben nem tárgyalhatunk Csehszlovákiával, míg e kérdés rendezve nincs. Nem pár négyszögkilométer területről van itt szó, hanem a román állam élet­­érdekéről. Az egyedüli vasúti vonal, amely összeköt, bennünket Lengyelországgal ketté volna vágva, ha Csehszlovákia ezt a kis jelenték­telen területet nem adja át nekünk. A hegyeken, Máramaroson, Bukovi­­­nában lehetetlen vasúti vonalat léte­­­sítenünk. A nem román községekből­­ csak kettő rutén, a többi mind román, i Olyan falvaink kerülnek át Cseh-­­ Szlovákiához, amelynek lakossága régóta a románság szvéhez van nőve. Végül kijelentette Vajda, hogy Ossutzky csehszlovák békedelegátus, amidőn Londonba utazott, kormánya nevében kijelentette, hogy Máramaros kérdése barátságosan lesz elintézve. Ha pedig sajnos, nem úgy volt, úgy ezt Vajda Gogának tulajdonítja, aki tehetetlenségével Párisban sokat ártott a román nemzeti ügynek akarat­lanul is. A szállodák ellenérzése. Egy hónapi eredmény: f­z ellenőrök a fizetésrendezésért. A városba rövidebb időre érkező idegenek könnyebb elszállásolásának biztosítása és ezek kiuzsoráztatásának elkerülhetése céljából a lakáshivatal — mint annak idején megírtuk — na­gyon egészséges reformot léptetett életbe: a szállodák hatósági ellenőrzését. Az idegenek az Európa és Schalkház-szál­­lóban az ellenőröknél tudakozódhatnak szállás után s az ellenőrök adják ki részükre a szállásutalványt, amellyel vagy valamelyik szállodában, vagy pedig a magánosok által önként felaján­lott helyiségekben a megállapított díj ellenében szállást kaphatnak. Ezzel a lakáshivatal elejét vette azoknak visszaéléseknek, amelyek addig napr­a renden voltak, amikor vagy a szállodai személyzet, vagy magánosok csak hor­ribilis összegekért adtak lakást a szál­láskeresőknek. Az idegenek a lakás­utalványért fizetnek 3 koronát, akárcsak a helybeli lakáskeresők és fizetnek még naponként 2 korona illetéket, mely ös­­­szeget az ellenőrök szedi­k be s azzal mindennap elszámolnak a lakáshivatal­­lal. Összesen 6 ellenőrt alkalmazott a lakáshivatal, kivétel nélkül megbízható, intelligens embereket, akik mellett, mint mozgó ellenőrök, működnek még hár­man a lakáshivatal alkalmazottai közül. Díjazásuk a fentebb említett 3 és 2 koronás illetékekből fedeztetik. A szállodai ellenőrök e hó elsején kezdték meg működésüket s azóta az idegenek elszállásolása a legnagyobb rendben történik. Az ideérkezők meg­menekültek a zsarolásoktól és más kel­lemetlenségektől, a város tekintélyes jö­vedelemre tett szert és hat intelligens ember tisztességes foglalkozáshoz jutott. Akkor azonban, amikor az ellenőröket alkalmazta a lakáshivatal, még nem tudták, milyen bevételre számíthatnak s azért az ellenőrök díjazását napi 20 koronában állapították meg, a mozgó­ellenőrök pedig, mint a lakáshivatal állandó alkalmazottai napi 10 korona pótlékban részesültek. Az össszeget fél­­havonként utólagosan fizetik ki. Az összes kiadások havonként így 4500 koronára rúgnak, mert a 6 ellenőr kap összesen 3600, a 3 mozgó pedig 900 koronát. Az eddigi forgalom azonban azt mutatja, hogy az illetékekből ha­vonta legkevesebb 28—30 ezer korona folyik be s azért az ellenőrök azzal a kérelemmel fordultak a tanácshoz, hogy 20 korona napi illetményüket május hó 1-től visszamenően 30 koronára emelje fel, illetve díjazásukat havi 900 koronában állapítsa meg s ne utólago­san, hanem, mivel úgyis van rá m­ár fedezet, előlegesen fizesse ki, azonkívül őket is részesítse mindama kedvez­ményben, mely a többi városi alkalma­zottat megilleti. Elvégre ők is ugyan­olyan alkalmazottai a városnak, mint a többiek. Készpénzbeli járandóságaik így 5400 koronára emelkednének 3600 helyett, amit a 28—30 ezer koronás bevételből minden nehézség nélkül meg is adhatna a tanács a nehéz és fáradsá­gos munkát végző intelligens emberek­nek, akiknek más keresetük nincs- Ha akkor, amikor csak nem is sejtették, mekkora bevételre számíthatnak, beígér­ték a 600 koronát, mennyivel könnyeb­ben teljesíthetik ezt a kérelmet akkor, amikor 28—30 ezer koronás biztos be­vétellel állanak szemben ! Hisszük is, hogy a tanács nem zár­kózik el ridegen a kérelem teljesítése elől, mert hiszen az nem jelent új tér-

Next