Kassai Munkás, 1907. július-december (1. évfolyam, 18-43. szám)

1907-07-06 / 18. szám

18. szám. KASSAI MUNKÁS 3. oldal. tekintettük. De mégse láttuk, hogy a szolgabiró és földes­úri durvaság gyermekekkel szemben érvényesüljön. Fel­tételeztük, hogy akár a gazda, akár a szolgabiró akkor „legény a gáton“, ha legénnyel áll szemközt. Sajnos az alábbi eset, ha igaz, az ellenkezőjéről győz meg ben­nünket. Egy paraszt asszony, Gujdi Józsefné, sírva pana­szolta el, hogy 12 éves kis­fia, ki Ferdinándy Istvánnál Hidasnémetiben szolgál, rettenetes kínokat szenved. Ugya­nis a gazdasszonya üti-veri gyermekét, hogy meg is szö­kött tőlük. A csendőrség azonban visszavezette. És azóta a gyermek helyzete még rosszabbodott. Még inkább ki volt téve az ütlegeknek. Végre is újra megszökött az édes­anyjához. A földesúr ezt nem tűrhette. Hogyan is ? ! Egy pa­raszt gyerek merjen fellázadni a korbácsütések ellen. Nyilván Hunnia rombadőlését látta a gyermek cselekmé­nyében, aki úgy védekezett az ütlegek ellen, hogy meg­szökött az édes­anyjához. És a földesúr ziháló keble elégtételt követelt. Futott a szolgabiróhoz és követelte a szegény gyermek megbüntetését. Ferdinándy úr okos volt, bölcs volt. Kihez menjen máshoz egy birtokos, egy úr? Csak a szolgabiróhoz. És a szolgabiró, Fái András e napokban beidézte a gyermeket és ítélkezett. Elitélte 16 korona pénzbün­tetésre, esetleg 4 napi elzárásra! A büntetést a gyermek le is ülte. Még van folytatása az asszony siró panaszának. A szolgabiró nemcsak ítélkezett, hanem míg az ítéletet meg­hozta, a 12 éves gyermek fülét ráncigálta. Megborza­dunk. Felháborít bennünket az eset és ha igaz, akkor ezért a bűnösnek lakolnia kell. Mert bűnnek, szégyennek tartjuk, hogy egy szolgabiró a papok középkori eszközei­hez folyamodjék akkor, ha vádlott áll előtte. Megbocsát­hatatlan bűnnek tartjuk, ha gyermekkel szemben követ­­tetik el ilyen merénylet. Nincs okunk kételkedni az asszony szavában. De még­se hiszük, hogy teljesen így van. Bár sok mindenre képesnek tartjuk a tízezer holdast és szolgabiróját. Ismé­teljük : meg­se hisszük, hogy a durvaság, a lelketlenség ilyen alacsony fokú legyen, ha gyermek áll előttük ! Azonban, ha igaz, akkor azt látjuk, hogy a Náci derestörvénye még fokozta a szolgabirák és földes­urak munkásgyűlöletét. És ha ez volt a „hazafias“ kormány célja, akkor bátran mondhatjuk, ezt teljesen elérte­­zésű, de a valóságban annál gazdagabb szolgájának ké­rése teljesittetett. Megszavaztak Fischer úr írására a kath. tanítóképző javára 2000 koronácskát. Ilyen előzékenységet még nem tanúsított a város. Úgy látszik meg akarta mu­tatni gavallériáját. Helyes, bölcsek társasága. De mondjá­tok csak, miért nem vagytok előzékenyek és bőkezűek, ha a nép kér egy kis fürdőcskét, egy kórházacskát? Ok mondjátok, miért, miért ? Hiszen ti is tudjátok, hogy ezek­nek hiányában járvány üthet ki, amely köztetek is pusz­títhat. Vagy az gondoltátok, hogy 2000 koronával bebizto­sítjátok magatokat az Úr előtt? Csodáljuk, mert ma már a legcsuhásabbak is tudják, hogy ha jön a dögvész, ott nem segít senki és semmi. A dögnek el kell pusztulnia. Nem értetek el hát mást, minthogy a Hernádba vizet ön­töttek Pénzt adtatok oda, ahol amúgy is sok van. Ezért a bűnötökért most nem bűnhődtök, de ha majd eljön az idő és kérdőre lesztek vonva : honnan merítettétek a bá­torságot, hogy elvonjátok a városi rabszolgáktól, a nép­től és hogy odadjátok azoknak, akik lelki rabszolgákat nevelnek? Meg lesztek büntetve. Nem fogtok ítélni a nép nélkül az ő nevében ! És akkor hatalmatoknak vége lesz. De emlékezzetek: a ti hatalmatok lejártával vége lesz a Fischerék hatalmának is . . . A kvóta. Ez volt a vesszőparipája a nyeregbe jutott kurucok emésztő hadának akkor, mikor még az ellenzékiség zab­kosztján éltek Ugron Gáborral egyetemben. Hej micsoda agitáció volt az, amit a nemzetvezérek a kvóta és az átkozott Ausztria-Bécs ellen indítottak ! Mert a közösügyes kiadások hozzájárulási arányát őrülten felemelték a klasz­­szikus hazabölcsek. Ez tény! Jogos is volt az ellene való harc! Kellett harcolni szóval, tollal! Lángba is borult Hunnia a Kárpátoktól az Adriáig a lázitó szavak hatása alatt! Ha volt valaha lázitás, úgy a kvóta elleni az volt. Kossuth Ferenccel élükön csinálták a mai koalíciós urak! Nem kellett gyűlést bejelenteni akkor. A józan vidék néhány nyárspolgára összeált és az esti pityizálás helyett elment a jelölt úr ablaka alá éljenezni. Fáklya is került, a jelölt úr is tudta, hogy a „nép“ meg fog nyilatkozni, volt tehát hazamentő beszéd a kvóta ellen akár minden este ! Bez­zeg azóta nagyot fordult az idő kereke ! A kvóta ellen a kutya se beszél, Ausztria Bécs ellen a kutya se lázít, hacsak az öreg Madarász ki nem megy Cinkotára a nagy­ítóéból iddogálni. De valamit beszél a „Kristóffy-sajtó“ — amint ők a le nem pausálézott orgánumokat hívják. Igen a darabontok írják, hogy a koalíciós kormány emeli a kvótát! Mi a fene ? Hisz ez gálád hazaárulás! Ez bérenc lakájoknak nemzetgyilkos banditáknak volt a műve ezelőtt! Erre csak nem vetemedik a Kossuth apánk fiának kabi­netje?! így sopánkodnak a jámborok. Wekerle pedig ki­rukkol vele bátran, hogy hazugság e hír. Ismerve a nagy igazmondó állításait , biztos, hogy a kvótát felemeli a koalíciós népcsalók lakájhada ! SZEMLE: Fischer-Colbrie burokban született. Ki mondhatja, hogy Fischer-Colbrie nem született burokban. Álljon elő az az ember, aki azt meri mondani, hogy a névjegy készíttetéssel is foglalkozó derék püspök­nek nincsen hatalma. De igenis van. Nemcsak a lelkek felett, amelyet szakszerű foglalkozása miatt mivelnie kel­lene, hogy „az ördög incselkedéseivel szemben mindig szilárdan álljon“. Hanem a város vagyonával szemben is van hatalma. Csak egy ici-piciny kis irást irt a bölcsek­hez, a városi közgyűléshez és Krisztus szegényes kiné­ Az ankét hazája ez a szegény hulipánia ! Van ankét, hogy lehessen utánaa magnum áldomás. Ankéteztek már itt a selyem­­hernyó hulladék mikénti értékesítésének gondolatáról épp úgy, mint az indus vallásfilozófiának a jogtörténelemre való hatásáról. Szóval ankéteznek a hülyeségek egész sorozatáról. Ám ez nem baj. Urak voltak ott, kiknek volt erre idejük és joguk. Az ám, de újabban fenemód ús dol­gokról ankéteznek az urak. Kivándorlásról, szabadverseny­ről, munkáshiányról és más hasonló komoly létkérdések­ről. Ez már bosszantó. Mert hogyan is beszélhetnek a kivándorlás okairól azok, akik éppen elsősorban okai en­nek?! Hogyan tanácskozhatik a tisztességtelen versenyről az, akinek halvány sejtelme sincs a másikról, a tisztes-

Next