Katholikus Hetilap, 1873 (29. évfolyam, 1-52. szám)

1873-09-11 / 37. szám

37. szám. Pest, 1873. Szeptember. 11. Megjelenik minden csütörtökön. — Előfizetési ár : egé­sz é­vre 4 frt, fél évre 2 frt. negyed évre 1 frt. — Hirdetések ára : 4 hasábos petit sor 8 kr. Az előfizetési pénzeket, valamint a lapba szánt kéziratokat a Szent-István-Társulat igazgatóságák­a (Lövész utcza 11. sz.) kérjük küldeni. 31 issió-l­e­ve­­­elte III. A ja­páni egyház a XIX. s­z­áz­a­db­an. Végre a hitküldérek forró vágyaira reménysugár derengett. — A Francziaországgal kötött kereskedelmi szerződés folytán (e szerződés 1859. szeptember 29-kén szentesittetett) három kikötő­város : Jokoh­ama, Na­­g­a­s­a­k­i és H­a­k­o­d­a­d­i *) a franczia kereskedelemnek megnyittatott, s egyúttal az idegen letelepedőknek teljes vallásszabadságot biztosítottak. Girard ur, ki kevéssel előbb Japán apostoli provi­­cariitásává neveztetett ki, azonnal intézkedéseket tett, hogy a viszonyok kedvező fordulatát ereje szerint föl­használhassa. Míg Mermet­ur Hakodadiban telepe­­pedék le, Girard Duchêne de Bellecourt franczia főcon­­sult Jeddo fővárosba kisérte, hol a hatóságoknak mint tolmács és katholikus áldozát mutattatott be. E kettős minőségben fölváltva Jeddóban és Joko barnában időzött, ellenben Mounikou állandóan ez utóbbi város­ban lakott. Itt újra az első katholikus templom építte­tett, melynek ünnepélyes fölszentelése 1861-ki január 12-kén ment végbe.­­ A kápolna egyelőre csupán az európaiaknak volt szánva, de csakhamar megjelent ab­ban sok pogány is; minden oldalról, nem csupán Joko­­hamából és Jeddóból, hanem távolabb tartományokból­­ is seregesen megjelentek, hogy a csinos templomocskát pompás szoborműveivel megtekintsék. Ez a hittérítőknek alkalmat nyújtott őket hitünk titkaival megismertetni. Ekkor oly gyakran hangzott a kívánság : vajha a kor­­mány mielőbb megengedné a japániaknak, hogy a ke­resztény vallásra térhessenek! De Jeddóban és vidékén még mindig látni lehetett a kőoszlopokat, melyeken az­ üldözési parancsok ki­válónak füg­gesztve. E paran­csokra kereszt vala nyomtatva, s alatta a tilalom a jel iránt tiszteletet tanúsítani; a tilalom megszegése halál­­büntetést vont maga után. Úgy látszott, hogy a kathol­ papok megjelenése óta a japán hatóságokban fokozó­dott a kereszténységtől való félelem. Minél inkább töre­­kedtek az európaiak kulturáját átültetni, annál határo­zottabb kötelességüknek ismertek mindent elkövetni, hogy az országot a kereszténység befolyása ellen meg­óvják.­­ A hittérítők minden lépését a legszigorúb­ban ellenőrizték, azonfelü­l megjelent egy újabb rende­let, mely minden japáninak megtiltotta a kápolna láto­gatását. Nagasakiban Fürét és Petitjean telepedtek le. (Ezek a többi hittérítővel a külföldi missiók párisi con­­gregatiójához tartoznak). Az itt állított imaterem csak­hamar szűknek bizonyult be; templom építéséről gon­doskodtak. Ennek építéséhez 1863-ban már hozzá lehe­tett fogni. A japáni kormány az európaiak iránt bizo­nyos engedékenységgel igyekezett a barbár rendszabá­lyokat elpalástolni, melyekkel alattvalóit a keresztény­ség elfogadásától elriasztotta.­­ Ez okból az építendő templom számára telket ajándékozott, ez halmon van szemben azon hegygyel, melyen a XVI. század végén­­ és a XVII. század elején oly sok vértanú meghalt hitéért. 1865-ki február 19-kén a templom a huszonöt japáni vértanú tiszteletére fölszenteltetett, kiket IX. Pilis 1862-ki jun. 8-kán a szentek sorába igtattatott. A megnyitási ünnepélyen küldöttség jelent meg vala­mennyi, a nagasaki kikötőben horgonyzó hajókról. A nagasaki templomnak van harangja, szép üvegablaka, mely a szent Szűz és sz. Magdolna mellett a fölfeszítet­­tet ábrázolja. Jelenleg van e templomban a hold. Szűz szobra is, mely 1867-diki júniusban állíttatott és e fel­irattal bir : »Japán Védasszonya, könyörögj érettünk. 37 *) Nagasaki a Kieu-Sieun, Japán négy nagy szigetének legdélibbjén, — Hakodadi Jessón, a legéjszakibbon, Jokoha­­m­a Nippon főszigeten fekszik, néhány m­érföldnyire délnek Jeddó fővárosától.

Next