Katholikus Néplap, 1852. január-június (5. évfolyam, 1-27. szám)

1852-06-30 / 27. szám

211 jég fogta el, ezerszer megbánta a lépést, mellyel elő­ször tett Leányvárába , mert innét származott szeren­csétlensége, de megvigasztalta ismét azon gondolat, hogy családja kedves évei javára tette ezt, és bár föl­dönfutóvá lett is, nyugodtan tekintett az égre, és erőt adott neki sanyarú helyzetében annak tudata, hogy lelke nyugodt! Egy gondolat villant föl a méltatlanul üldözött családatya lelkében : pártfogást keresni, s igazságos ügyének védelmet. De kitől, és hol? ki fog védelmé­re kelni egy elhagyatott szegénynek, a hatalmas úrnő ellenében? a szegénynek szegény a szerencséje is! De mégis, gondola magában, családom iránti sz. köte­lességem parancsolja elkövetni mindent, mi javára szolgál. E gondolattól lelkesítve elment Mihály a leg­közelebbi várba, igaz ügyének védelmét a török ba­sától kérni ki. A pogány basa kegyesen fogadta, leg­alább kutyáival nem űzette ki őt, mint a keresztény Piroska. Meghallgatván panaszát azon ígérettel bocsá­totta el őt , hogy igazság­tételre, a legközelebbi na­poknak egyikén, megjelenend a helyszínén. Eljött a kitűzött nap. Mihály remény és félelem között várta a török basa megjelenését. Piroska elő­szedte legszebb ruháit : karcsú derekát aranyzsinóros veresbársony mellénybe szok­ta, fejére drága köves pártát tűzött, előhozatott szolgálói által egy pár arany sujtással kivarrott piros karmazsin-csizmát, bele­telt mindegyikbe egy egy marok földet a vár udvarából, s úgy húzta föl azokat fehér lábaira; s igy bárhol állott, talpa alatt lévén tulajdon várának földje, saját földén állott, így elkészülve jelent meg a basa előtt. Elérkezvén a basa kihallgatta mind a panaszos, mind a panasztott félt. Mihály igazságára s lelkiisme­retére hivatkozott , hogy a föld, mellyen áll, atyjának szerzeménye. Piroska tulajdonának vallotta a házat és földet, mellyet használatul engedett át Bimbó Mihály­nak, de miután kegyelmére érdemetlenné tette magát, visszavette, mit kész esküvel is bizonyítani. A basa, vallása törvényei szerint, nagyra becsülvén az esküt, mint leghitelesebb bizonyítványt, Piroska ajánlatát elfogadta. Piroska égre emelt kézzel megesküdött az élő Istenre, és annak legrettenetesebb bosszújára, hogy a föld, melly lábai alatt van, tulajdon földje. „Allah hatalmas­ szóla a basa, miután az eskü szavai elhangzottak, nemes hölgy neked ítélem az igazságot, mit Allah megismernem engedett, tied e föld, mert megesküdtél Istenedre és annak bosszújára; te pedig hitetlen kutya, folytatá Mihályhoz fordulva, az igazság örve alatt hamisságot kerestél, a nagy próféta haragja megengeszteléseül 25 pálcza­ütést kapsz tal­paidra.“ A basa ítélete Mihályon rögtön végrehajtatott. A gonoszság ez újabb diadalán lelkében elkese­redve , a kiállott kínoktól megkörnyedve, a fájdalom könyvivel szemeiben Piroskához fordult Mihály. „Hami­san esküdtél, az igazságos Isten bosszúját hívtad föl ma­gad ellen, melly életed minden perczében gyötreni fogja bűnös lelkedet; megemlékeztél az úrról, kinek szent nevét hamis esküddel megszentségteleniteni nem ret­tegtél, s ne feledd , hogy eljö az ő haragja, s a bosszuállás idején elveszt téged– eze­ket mondá Mihály, és sebzett lábaival eltántorgott. Ki ismeri az Isten igazságának utait? Ki elég bölcs belátni az ő titkaiba? s megszámlálni azon per­­ezeket, mellyekben az emberek sorsát elintéző ese­mények születnek, mellyek az ő bölcsesége szerint elintézve, vagy az erény jutalmazása, vagy a bűn bün­tetéséül szolgálnak; mind a két esetben hirdetvén az embereknek , hogy az Isten igazságos, ki megjutal­mazza az erényt, s megbünteti a bűnt. Isten igazsága nyilatkozott Piroskának is az ese­mények által. Egy nyári napnak alkonyán, Leányvárának to­ronyőre jelenté a várbelieknek, hogy négy fegyveres ember által hajtatva, egy falka szarvas­marha halad a vártól nem messzire. A vett hírre azonnal fegyverre szállítá Piroska embereit, s negyedóra múlva a falka a vár udvarába tereltetett, hajtói közül hárman fegy­vereiktől megfosztatva a vár börtönébe zárattak. A negyedik megmenekült. Az elkobzott falka a szomszéd várbeli török ő­­rizet számára hajtatott. A megmenekült negyedik fegy­veres lóhalálába futott, és jelentést ten azonnal a ba­sánál, három társa és az általuk hajtott falka sorsáról. Az események hallatára a basa iszonyú dühbe jött, s megesküvék : példásan megbosszulni Leányvárán e vakmerő csínt. Harmadnapra a történtek után megindult a bo­­szus basa várőrségével, és az ostromláshoz megkiván­­tató kellékekkel Leányvára felé. Bealkonyodott. Az ég boltját terhes fekete felhők bob­ták; időnként egy egy villám czikázott keletről nyugatra, pillanatnyi fényt vetve az éj sötétébe. Leányvárában minden csen­des volt, kívül a váron a bosszús törökök a basa ve­zérlete alatt a sánczokat zaj nélkül megmászva , hág­csókat alkalmaztak a falakhoz, mellyeken a várba ju­tottak. Egyszerre kétségbeesett orditás, a lövések mo­raja, a fegyverek pengése, és iszonyú zaj szakította félbe az éj csendet. A meglepett várbeliek kábító za­var és kétségbeesett kapkodás közt küzdöttek a túl­nyomó erő ellen. Sokan fekhelyeiken gyilkoltattak meg, mások öntársaik keze alatt hullottak el zavarban. A zavar s kábultság perczenkint nőtt. A törökök min­dig több tért foglaltak el a legyilkoltak testeivel fö­dött várból. A küzdelem terét hirtelen futó fény vilá­gosította meg. A vár keleti oldala lángban volt, épen Piroska lakszobái fölött, mi a zavart még inkább ne­velé. A mohó sebességgel terjedő tűz óriási lángki.

Next