Katholikus Néplap, 1855. július-december (8. évfolyam, 1-26. szám)

1855-11-21 / 21. szám

—en 167 nem állatot, nem virágot, hanem egy halhatatlant­ lelket, saját gyermekedet hagytad, nem csak e föl­di életre, hanem az örökkévalóságra is végképen megromlani? Még egyszer kérdezek s ha száz szám, száz nyelvem volna, mind a százzal kérdeznélek mit szólsz, mit teszel az Isten előtt, kinek kezébe esni rettenetes, mint az írás mondja? Őrizzen meg et­től az isen, de őrizd te is magadat, és őrizd oh ke­resztény apa, anya őrizd gyermekedet gondos, folytonos, mindenre kiterjedő szeretetteljes felvi­­gyázás által. Jó éjszakát barátom! Ha lefekszel gondol­kodjál egy kicsit a fonóról, korcsmáról, halálos ágyról, és az Ítélő székről. Közli Takács Mihály, kurátor. Isten keze. Beszélj.­ menjenek olvasóim Gyökeresre, és ha csak lg­ egy ember van is még életben azok közül, akik ott az elmúlt század vége felé születtek, nem kell őtet sokáig nógatni, hogy beszéljen va­lamit Nyakas Gáspárról, meg az ő háza népéről, mert tüstént szóba ereszkedik, és mondani fog ily­­lyen meglett dolgokat. — Tiz esztendős házas volt Nyakas Gáspár, mi­dőn nagy­bátyjáról egy tágas fundus maradt reá örökségképen. Szegény embernek már ez is szép örökség, — hát ha még azt is hozzá gon­doljuk, hogy azon örökségben nyert fundus nem állott üresen a gyökeresi templom közelében, ha­nem úgy meg volt rakva gazdasági épületekkel, mint széna baglyákkal a rét­be kaszállás idejében. — De még azok az épületek sem foglalták ott minden haszon nélkül a helyet, mert keresni kel­lett párját azoknak a czimeres szarvas­marháknak, miket belőlük Nyakas Gáspár cselédei az ivó vál­­lára hajtogattak; ha meg a hambárba tekintettünk, láttunk annyi életet félre téve, hogy egy álló esz­tendeig is be­érte volna vele fél falu. Illy állapot­ban foglalá el Nyakas Gáspár az örökségül reá ma­radt tágas fundust, ... a minek oszt az lett a vége, hogy Nyakas Gáspár uram nagyon elbizakodott ember kezdett lenni a faluban, a mi annyira elra­gadta, hogy utoljára nem csak embert, de Istent sem akart már f figyelme is mérni. Nem messzire ál­lott az ő háza a veres tornyú templomocskától, és még­is azon három esztendő alatt, mióta gazdag örök­ségnek ura lett, csak egyetlen egyszer sem volt a templomban, sőt már annyira vitte az önhittség, hogy beharangozás felé rendesen rágyújtott czifra szárú réz kupakos pipájára, s a kis kapuelejbeáll­va, merő kedvtöltésből iszontató módon káromolta a templomba menőket; mikor oszt kedvére kiká­­romkodta magát, nyakába kapta kisallangozott czif­ra szűrét, és ment egyenesen a korcsmába, . . . s, s­ még a nép ájtatosan imádkozott a templomban,­­ addig ő istentelenkedett a korcsmában, még pedig olly féktelenül, hogy maga Mózes gazda is elszörnyüködve csapdosta össze mind a két te­nyerét. Szegény Sára asszonynak mind­ezen rokon­­­czátlanságokat szó nélkül kellett elhallgatni! Ne adj Isten, hogy csak görbe szemet vetett volna is gonosz férjére, midőn késő éjnek idején nagy része­gen a korcsmából haza vánszorgott. — Mézes-má­kos szavakkal kellett őt mindenkor fogadni mind Sára asszonynak, mind az alig tizenkét éves Pan­nikának. Csak akkor bocsájtotta észt mind­kettő szabadjára szemének keserű kényeit, ha Nyakas Gáspár belefáradva a rajtuk rendesen elkövetni szokott méltatlanságokba, nagy sokára elaludt. Térdre esve, össze­tett kezekkel kérte illyenkor anya és leány az Istent, hogy elégelje meg már sok szenvedéseiket, és térítse meg a bűnök sokaságába merült férjet és apát. Lám láml csakugyan nem minden embernek való hát a pénz, nem minden embernek való a va­gyon, . . . mert míg egyik Isten dicsőségére, ön­maga s övéi boldogítására tudja használni vagyo­nát, addig a másik Isten bántására, önmaga s övéi boldogtalanítására fordítja azt; s honnan van ez ? mert amaz tudja, hogy pénz, vagyon .... minden Istentől jön, még pedig azért, hogy általok dicső­ítessék a Teremtő, s boldogittassék az ember, mig emez pénzben, vagyonban . . . mindenben csak a testiség tömjénét látja, s lelkének vesztével — pénz­zel, vagyonnal . . . mindennel a testiségnek töm­­jénez. — Pedig ám szörnyen kábító füstje van az efféle tömjénnek! annyira kábító, hogy a kihasz­nálni szokta, kábultában vak légy módjára rohan egyik kárhozatos veszedelemből a másikba, mig nem végképen alásüllyed. Példa kell ? Nyakas Gáspár szerencsétlen példa. Ki tudja, vetemedett volna-e ő ennyire, ha a gazdag örökséget nem kap­ja, s ki tudja, ha nem jön Nyakas Gáspár uram ke­zéhez annyi pénz, kell-e akkor olly keservesen zo­kogni az ő gonoszsága felett Sára asszonynak és a kis Pannikának ? még­pedig egész az elájulásig ? . . . Most is a megrémült Pannika segíti fekvő ágyára a fájdalmában elájult boldogtalan nőt és anyát. — De Nyakas Gáspárnak mindezekről semmit sem vola szabad tudni, mert különben mind Sára asz­­szonynak, mind Pannikának lett volna — mint a gonosz férj mondani szokta — ezen haszontalan asszonyi sóvárgásért ollyan kemény leczke, hogy széles e világon sem akadt volna mássa. Imádság­ról szó sem lehetett Nyakas Gáspár uram ő figyel­­me előtt, mert tüstént támadt olly czifrára kerekí­tett szedte vette, hogy iszontató volt azt csak hal­lani is ! . . . még­pedig nem csak Sára asszonynak, és a kis Pannikának, hanem még annak is, a­ki az imádságot valaha csak ki is gondolta! — Azt tar­totta Nyakas Gáspár, hogy megélhet az ember imádság nélkül is, csak pénze, meg oszt embersé­ge legyen ; ennek azután az lett a szomorú vége. 2D

Next