Katholikus Néplap, 1857. július-december (10. évfolyam, 26-51. szám)

1857-07-15 / 28. szám

~''»w 246jwv­«~ törzs, melyből a tápláló nedv a fának minden sarjára, minden levelére kiszivárog, mint is ezt maga bizonyítja, mondván: „Én vagyok a szőlőtö, ti a szőlő­­vesszők; ki énbennem marad, és énébenne, az sok gyümölcsöt hoz, mert nálam nélkül semmit sem cselekedhette­k“. *) Az anyaszent­­egyháznak minden szolgája, a szentséges római Pápá­tól le a legifjabb felszentelt papig, mind csak szóróla­pot Jézus, a szórónak kezében, ki azoknak szolgálat­iéval „megtisztítja szérűjét, és összegyűjti a búzát csűrébe, a polyvát pedig megégeti megolthatlan tűzzel.“ 2) Minden pap vagy püs­pök csak segédszolga a Jézus nyájának legeltetésénél ; mindegyik csak méltatlan eszköz, melyet az ő határ­talan irgalma használ az emberi nem boldogitásának magasztos munkájánál. — Dicsértessék hát Jézus sz. neve mindörökké, ki engemet is, legméltatlanabb hí­vét minden érdemem­ nélkül kiválasztott, és Győrme­­gyének buzgó keresztény katholikus hívei, közébetek rendelt, hogy itt a szent helyen, a püspöki- és szószé­ken megjelenjem, azt az ő nevében elfoglaljam; közé­betek rendelt, hogy itt a főpásztori botot, a püspök­­pálczát, mint a püspöki hivatásnak és hatalomnak jelvét kezemben tartván, ne csupán szertartásképen, hanem kellő erélylyel, szent nevének dicsőségére, és lelketek üdvösségére lelkismeretesen használjam; közéletek rendelt, és igéit számba adta, „hogy gyomláljak és rontsak, veszeszszek és el­hányjak, épít­sek és p­­­ántálj­ak;“ 3) közéletek rendeli, hogy „v­igyázó vessző legye­k,“ és az eláradott hitet­lenségnek, a polypként terjedő uj pogányságnak gyom­ját kiirtsam, hazugság- s ármányon épült váraira rá­mutassak, hogy az istentelenség szolgáinak szószá­­tyárságát megczáfoljam, incselkedéseiket elrontsam, bűnbarlangjaikat elhányni segítsem ; hogy ellenben az erényes életnek kedvelését, és az egyedül üdvözítő keresztény katholikus hitet szivetekben, Isten kegyel­mével öregbítsem, az Isten országát közöttetek gya­rapítsam, és benneteket Istennek kellemetes népévé neveljelek. Úgy de, ki vagyok én, hogy az Urnák ily számos nyáját vezérelni merészeljem! Saját igen sok fogyat­kozásaimat és erőtlenségemet érezvén, emberileg le­het-e józanul annyi éberséget, erélyt, készséget és te­hetséget ígérnem, mennyit püspöki hivatásom körében Isten tőlem igazsággal megkíván, mennyit a ti szám­talan szükségtek későn korán méltán követel? Őrizzen Isten minden büszke vagy vakmerő gondolattól! Nem, nem! én magamnak magamtól semmikép ennyit nem ígérek. De bátorít az apostolnak példája, ki saját gyar­lóságát mélyen érezvén, magában szinte nem bízott, e miatt mindazáltal el nem csüggedett,hanem apostoli hi­vatásáért Jézusnak adott dicsőséget, mondván: „Pál Apostol, nem az emberektől, sem ember ál­tal, hanem a Jézus Krisztus által és az Atya Isten által“. 4) Nem önmagában, hanem Krisztusban bízott, mondván: „mindent cseleked­hetem a Krisztus által, a ki engem megerősít“. 5) Bátorít, kedves Híveim, a ti szeretetek is, mely szerint remény­em, hogy üdvösségtekérti fáradalmaimban kész engedelmességtekkel fogtok vigasztalni’; reményiem, ’) Jún. 15, 5. 2) Luk. 3,17. 3) Jerem. 1,10 3­) Gal. 1,1. *) Philipp.4,1 buzgó imádságtokkal is fogtok segíteni, könyörögvén éreztem, hogy az Isten „nyissa meg nekem a be­széd­n­e­k ajtaját, a Krisztus titkainak meg­beszélésére, hogy megbeszéljem azt úgy, mint nekem szükség szólano­m“. ‘) Magas és terhes hivatásom küszöbén azért Jézus az én reményem, miért is az előttem álló rémületes pályának meggondolásánál nem csügged el lelkem, bíz­ván, hogy ki megadta az akaratot, megadja a véghez­vitelt is a jó akarat szerint. Krisztusban szeretett hiveim s mind reám, mind re­­átok nézve fontos e jelen beigtatási perez. Helyén van tehát, hogy egymást megértsük, és m­íg Isten irgalmá­nak tetszeni fog most fűződő szent viszonyunkat fen­­tartani, egymás vigasztalására és gyámolítására min­denkor készek legyünk. Értsétek meg azért előadásom­ból a püspöki hivatásnak körét, értsétek meg abból Fő­­pásztortok iránti saját kötelességteket is. Szentlélek Uz Isten! a választást, a munkát, me­lyet ingyen kegyelmedből bennem, érdemetlen szol­gádban ennyire megkezdettél, fejezd be, és segíts en­gem szent hivatásom kellő figyelmére, segítsd tőled nyert híveimet föpásztoruk iránti kötelességeiknek ér­telmére, segíts mindnyájunkat a Jézus sz. nevének di­cséretére. Figyelmezzetek. I. A püspöki hivatásnak körét szépen ábrázolja a püspökpalota, melynek felső része görbe, dereka egye­nes, vége hegyes, Horgas kampós része példázza a té­rítésnek, egyenes dereka a vezetésnek, hegyes vége a feddés és dorgálásnak kötelességét. Háromban ponto­sul tehát a püspöknek kötelessége. Tartozik 1-ször a hitetleneket és bűnösöket megtéríteni; 2-or a jókat kormányozni; 3-or a gonoszokat fenyiteni. 1. Első kötelessége a püspöknek, a hitnek háló­ját megereszteni, a hitnek horgát megvetni, a hit ter­jesztése által az embereket az állati gyalázatosságból kiemelni, hit által őket Istennek méltó képmásává, hit által őket igazán— mert lélekben — szabadokká tenni, a hit által eszközölni, hogy a test a léleknek uralma alá hajtassák, a lélek pedig az alázatos magamegadás­ban az Istennek ajándékoztassék. Ezen feladatát a püs­pöknek eléggé kijelentette maga az Úr Jézus, mikor Simon és András halásztestvéreket a közönséges halá­szattól az apostoli munkára szólitá, mondván: jöjje­tek utánam, és emberek halászivá teszlek titeket“. 2) Ki látta, ki hallotta valaha az embereknek halásztatását? És még­is igy van ez a Jézus alkotta er­kölcsi nagy társulatban, az anyaszentegyházban. A földi életnek nagy és hullámzó tengeréből szedetnek és mintegy halásztatnak itt ki az elválasztottak, a szent­séges római Pápának és a püspököknek felügyelése alatt a hitnek hálójával, a hitnek horgával tartatnak fogva az igazak a szent és jámbor életnek korl­áii között. Avagy talán a föld kerekségén elszéledett, és mindenütt több kevesebb számmal található jámbor és istenfélő keresztény katholikus lelkek, ezek az embe­riségnek valóságos ékes gyöngyei, ezek az erénynek és önfeláldozásnak eleven példái, mondom ezek a jó !) Koloss. 4, 3. 4, 2) Márk. 1, 17.

Next