Katholikus Néplap, 1858. július-december (11. évfolyam, 26-52. szám)
1858-11-25 / 47. szám
PEST, 1858. Q3 47. szám. cQSh II. Félév. QI) NOVEMBER 25. Advent. V . valamint az egész kereszténység Urunk születésénél kezdődik, úgy kezdi a kath. anyaszentegyház is az esztendőt Krisztus születésénél. Mivel pedig minden nagyobbszerü dologhoz, vagy ünnephez, vagy valami nagy vendég eljöveteléhez készülni szoktunk, például szobáinkat, ruháinkat tisztogatni: úgy készül az anyaszentegyház is ama legnagyobb s legszentebb vendégnek, Jézusnak eljöveteléhez böjt- és penitentiával; mely előkészülési idő azon négy vasárnapon át tart, melyeket mi Advent vasárnapjainak nevezünk. És igy az anyaszentegyház újévének első napja Advent első vasárnapján esik. Az Advent ünnepei régiek. Sokan azt állítják, hogy már szent Péter apostol három hetet rendelt a karácsoni előkészületre , de annyi bizonyos, hogy az ötödik században gyakorlatban volt, miről Maxim és sz. Caesarius püspökök szent beszédeikben említést tesznek. Szent Jeromos életében (élt a 4-dik században, meghalt 420-ban) 5 hétig tartott az Advent. A görögöknél sz. Márton napján (11. november) kezdődik, mely egész idő alatt böjtölnek; nálunk mai nap e hosszú idő alatt csak némely szerzetesek tartják meg a böjtöt. Ma 4 vasárnapja van az Adventnek, mint Durand mondja, azért, mert Urunknak is négyféle eljöveteléről (tudjuk, hogy Advent annyit tesz, mint eljövetel) van szó a szent írásban. Jézusnak első eljövetele történt testben a hold. Szűztől; második eljövetele akkor történt, midőn a Szentlélek kegyelme által a hívők szivébe leszállott, miről Jézus mondja: „ha ki engem szeret, az én beszédemet megtartja, és az én atyám is szereti ötét, és hozzámegyünk és nála lakóhelyet szerzünk“ (János 14, 23.). — Jézus harmadik eljövetele minden egyes ember halálánál történik, midőn különösen az ember lelkét fogja ítélni, mely eljövetelről szent Jakab apostol emlékezik levelének 5-ik fejezetében, mondván: „az ítélő biró már az ajtó előtt áll“ (9 vers.).— Végre negyedik eljövetele Jézusnak fog történni ama nagy napon, az utolsó ítélet napján, „akkor meglátják az ember fiát jönni a felhőben nagy hatalommal és dicsőséggel“ (Luk. 21, 27). Azért az első vasárnap evangéliuma is a végső ítéletről szól, valamint az esztendőnek végső vasárnapján is, hogy igy tanuljuk meg Jézust mint ítélő bírót is ismerni, s hogy mintegy egész éven és életünkön át emlékezzünk végső dolgainkról, melyek leginkább képesek javulásra serkenteni az embert, és az elhagyott Istenhez visszatéríteni. Kath, sorsosim! Soha sem volt édes anya, mely gyermekéről jobban gondoskodott volna, mint a kath. anyaszentegyház. Csak az szükséges, hogy az engedelmesség részünkről is történjék meg. E jó anya mindent elkövet, hogy gyermekeit az örök boldogsághoz segítse; fölhasznál minden alkalmat, mely annak elnyerésére vezethet, így tesz ő Adventben is. Mit tehet ő mást, mint gyermekeinek figyelmét Jézus eljövetelére irányozni ? Mily gyengéden és bölcsen teszi azt, hogy, midőn gyermekeit Urunknak testben való eljövetelére készíti, jövő második megjelenésére is figyel