Katholikus Néplap, 1860. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1860-10-25 / 43. szám

PEST, OCTOBER 25. 43. szám. II. FÉLÉV. 1860. Megjelenik e lap hetenkint egyszer , csütörtökön. Előfizetési díj : helyben félévre 1 frt 31 kr., s egész évre 2 frt 62 kr. ausz. ér.; vidékre postán félévre 1 frt 66 kr., s egész évre 3 frt 32 kr. au. ér. Az előfizetési pénzek a Szent-István-Társulat ügynöki hivatalába (Lipót-utcza, 8. sz.) bérmen­tesen, a lap szerkesztését illető levelek pedig a „K­atholikus Néplap“ szerkesztőségéhez (Pest, Képiró-utcza, 4. sz.) intézendők. Az eskü­vésről. (Vége.) JV második kelléke az esküvésnek, hogy csak becsületes és illendő dolgok felett esküdjünk, mit Isten nevének megbecstelenítése, a törvény megsértése és felebarátunk megbántása, vagyis vétek nélkül megtarthatunk és tel­jesíthetünk. S ép a vétkes és tilos dolgok feletti esküvés által követ el legtöbb bűnt a nép, kétszeresen vétkezve, tudnillik a rész akarat nyilvánítása és Istennek a vé­tekre való bizonyságul hívása által. E vétek nagyságát hogy fölfogjuk, képzeljünk egy szolgát, ki nem csak ura nyílt parancsa ellen cselekszik, hanem vakmerően vétkes tettének tanúbizonyságául is fölhívja. Ki nem látja át a szolga gonoszságát? Mennyivel vétkesebb az, ki Isten parancsa ellen cselekedve, őt vétkes tettének bizonysá­gául hívja! Sajnos, hogy az apák és anyák szájából egy­más és gyermekeik ellen is hallhatni ily vétkes esküvé­­seket, mások botrányára és rész példájára! Sokan kötelezve érzik magukat az esküvel ígért vétkes dolog végrehajtására. Iszonyú csalódás! Ki hiheti, hogy az eskü, mely vallásos tett, tiszteletlenség­ és vé­tekre kötelezzen? Ilyen volt az istentelen Heródes esküje tánczoló leányának; ilyen a beszuállók, megbocsátani nem akarók s azok esküje, kik bűnt követnek el, hogy másnak tessenek, s esküvel fogadják titokban tartani azt, mit a szeretet és igazság nyilvánítani parancsol; ilyen azok esküje, melyet Isten, egyház, s felebarátunk elleni vétek nélkül megtartani nem lehet; ilyenek, kik gonosz tettükkel dicsekedve, annak elhitetésére meges­küsznek. Ezek­ s más ilynemű eskk­vésekről mondja az egyházi törvény (c. 8. de jur.): „Az eskü gonoszságra nem kötelez.“ Maguknál a nemzeteknél sem kötelezett az eskü a jó erkölcsök elleni tettre. Dicsértetik Dávid okossága, ki haragjában Nabhal élete ellen esküdött, s Abigail lebeszélésére nem hajtá végre (I. Kir. 25.). El­lenben kárhoztatik a gonosz Heródes esküje, ki leányá­nak vakmerően esküdve, esküjét istentelenül teljesité (Máté, 14.). Ellenben az illendő és becsületes dolgokra vonat­kozó eskü kötelez, s annak megszegése Isten bünteté­sére méltó. Példa erre Sedecius király, ki­mondott esküje megszegésének büntetését véve, miként (Erech. 17. 1.) mondja az Ur: „Megvetvén az esküvést, megszegé a szö­vetséget ; ugyanazért a mint én élek, úgy az esküvést, melyet megszegett, és a szövetséget, melyet fölbontott, az ő fejére fordítom. Babylonba viszem őt, és megítélem gonoszságáért, melylyel megvetett engem.“ Azért mondja aranyszájú sz. János is (Hóm. 19. ad populum): „Kímé­letlen Isten az esküszegők iránt.“ —Vannak azonban az ily becsületes eskü alól kivételek, például: ha az esküt nem teljesíthetjük, mert a lehetetlenre senki sem köteles; vagy ha az ellenfél az eskü által megerősített ígéretet elengedi; vagy ha annak teljesítése nem egyedül tőlünk függ, mert az ily esküvések föltételesek; vagy ha az eskü teljesítése alól egyházi hatalom által fölmentetünk. Sokan igy mentik magukat: habár illetlen vagy vét­kes dolog felett is esküszöm, nincs szándékom azt végre­hajtani, s igy nem nagy vétket követek el. E tételt, mely igy szól: „anélkül, hogy szándékunk volna megtartani az esküt, akár csekély, akár nagy dologról szól.“— kárhoz­tatja XI. Incze pápa, mert ez által hazugságot, botrányt és csalást követünk el, mi pedig vétek. A mi ennek nagy­ságát növeli, az, hogy Istent hazugságunk megerősítésére hívjuk bizonyságul, mi szentségtörés. S ki így esküszik szükség esetén törvényhatóság vagy egyházi hatalom előtt, halálosan vétkezik; mert ha a törvényes elöljáró­ság szigorú dolgot parancsol, milyen az eskü, annak szigorúan engedelmeskedni tartozunk; ki pedig az eskü megtartásának szándéka nélkül esküszik, nem engedel­meskedik, minthogy a parancsolt igaz eskü helyett tet­tetve esküszik. Végre az esküvésnél megkivántatik, hogy az es­küvő minden kételkedés nélkül bizonyos legyen arról, miszerint az eskü által erősített dolog igaz. Kétes dolog feletti eskü által kiteszszük magunkat a hamis esküvés veszélyének, s szentségtörést követünk el. Isten neve­ és tekintélyével megcsaljuk felebarátunkat, kigúnyoljuk a mindentudó, véghetetlenül szent és igaz Istent, a hit és

Next