Katholikus Néplap, 1863. január-december (16. évfolyam, 1-26. szám)

1863-01-29 / 5. szám

PEST, JANUÁR 29. 5. szám. I. FÉLÉV. 1863. Megjelenik minden csütörtökön. Szer­kesztő lakása(kegyesrendüek épülete 35. sz.) Ügynöki hivatal. (Lipót utcza 8. sz.) Evang. Hasonló a mennyek országa egy családatyához. (Máté 20, 1 — 6.) — 30. Martina szűz. 31. Nolai Péter. Február. VilI. 1. Ignácz püsp. 2. Gyertya-szentelő-B-Assz. 3. Balázs. 4- Kors. And. 5. Ágota sz. Előfizetés : helyben félévre 1 firt 31 kr, egész évre 2 frt 62 kr ; vidékre félévre 1 frt 66 kr, egész évre 3 frt 32 kr o. é. A viaskodó egyház , és fegyvere. (Vége.) A szüzesség és vértanuság koszorúval ékes gyönge leánykáról, sz.Ágnesről azt írja a „Szentek élete“,hogy a még csak 13 éves szűz oly erősséggel bírt, miszerint a sok csábítás s kínzás között Isten segítségével mind hitét, mind szüzességét megőrző. Halljuk őt, mint felelt a kormányzónak, ki azt mondta, miszerint csak gyermeki korának köszönheti, hogy a bálvány iránti tiszteletlensé­géért szigorúan nem büntettetik s büntetésbe elhalasztatik. „Soha se végy erőt magadon, mondá Ágnes, lenézett gyermeki korom miatt. A hit nem az esztendőkben,hanem az értelemben keresendő. A mindenható Istennek ked­vesebb az értelem, mint az esztendők. Cselekedjél, mi­ként tetszik!“ — Nem régen olvastuk a japáni vér­tanukról, hogy köztük bámulatra méltó volt három ifjúnak Consaqui Tamásnak, Antal­ és Lajosnak, kik a szerzetes atyáknak isteni­ tisztelet alatt szolgáltak, állhatatossága. Az utóbbi alig volt 12 éves, s a többi kettő csak kevéssel korosabb. Nevezetesen Antalról mondják, hogy szüleinek és a bírónak javaslataira, kik őt elpártolásra birni törekedtek, ama bölcseséggel és azon szellemben válaszolt, melylyel nem egy ifjú és szűz szégyenlte meg biráit az egyház első századaiban. „Nem­sokára, így szólt Ő halála előtt a biróhoz, látni fo­god, mily kevésbé veszem én ígéreteidet , magát az életet. Én nem rettegek sem a kereszttől, sem a vérta­núi haláltól, sőt inkább óhajtom azt Az iránti szeretet­­ből, ki éreztem a keresztfán meghalt.“ Így rostáltattak meg igen sokan Krisztus válasz­tottjai közöl az ördög által. Mi miatt azonban nem hogy megcsökkent volna, de sőt mindinkább szaporodott Jé­zus anyaszentegyháza. Minden kiontott vércsepp oly csodásan termő erővel birt, hogy százakat terem­tett elő azon bajnokhoz, kinek testéből kiömlött, hason­lókat. „Az üldözések, sz. Leo pápa szerint, nem hogy kisebbítenék, hanem nagyítják az egyházat, s az Ur­nák szántóföldje mindig gazdagabb vetéssel díszeleg, mert minden beléje vetett egyes mag, megszaporodva kél ki belőle.“ (Seim. 80. in nativ. Apost. Pet. et Paul.) De sz. Ágoston is, a vértanukról értekezvén, nyilván mondja: „Megkötöztelek, bebörtönöztettek, ütlegeltet­­tek, kinoztattak, égettettek, mészároltattak, gyilkoltalak és­ szaporodtak.“ (De Civ. Dei Lib. 22. c. 6.) Mit nyert tehát a sátán, hogy kikívánta őket Istentől, hogy meg­rostálná mint a búzát ? Hiszen ez, mint látjuk, épen sa­ját kárára történt. Jézus országát szaporítván, a ma­gáét kisebbítette, megölt egyet, helyébe százat hozott életre; ki akarta ragadni kezökből a hitfegyvert, kezét metszette meg vele; le akarta tarolni az Isten mezejét, s ez annál többet hozott elő a tisztából. Oh igen! mert Krisztus folyvást segíti sz. Péter utódját, hogy meg ne fogyatkozzék az ő hite; ez pedig Jézus megha­gyásához híven, folyvást erősiti atyafiait az ő hitökben. Erősiti őket kivált a bérmálás szentségének feladása által, melyet a fölszentelt püspökök adnak az összes hivőkre. Akkor avattatunk föl Krisztus bajnokainak; akkor nyerjük meg a csodálatos malasztot az erős hitre és annak vallására. A keresztnek szent jele, melylyel hom­lokunkon megjelentetünk, nyilt sisakkali csatározást je­lent , de zászlót is jelent, pedig a szent kereszt zászla­ját, mely alá valamennyünknek sorakoznunk kell. A püspöki kéz jobb arczunkat is megérinti annak jeléül, hogy mindent inkább elszenvedni, mintsem hitünket megtagadni készek legyünk. — Imigyen fölszerelve léptek a küzdtérre az egyház bajnokai; ily készülettel el­látva most is rárontunk a közös ellenre. Valóban igaz tehát, mit sz. Pál a hitfegyverről mond; valósulva látjuk, miszerint: „A szentek a hit által országokon győzedelmeskedének, igazságot gya­­korlának, az ígért jókat elnyerék, az oroszlánok száját bedugák, a tűznek sebes erejét elolták, a kardnak élétől megmenekedének, a betegségből meg­­gy­ógyulának, a hadban vitézséggel különbözteték ma­gukat, idegen nemzetek táborát szaladásra kényszerí­tők. Némelyek a kispadra hagyák magukat feszit­­tetni, a szabadulást el nem fogadván, hogy annál di­csőségesebb föltámadást maguknak érdemelnének. Né­

Next