Katholikus Néplap. 1869. január-július (25. évfolyam, 1-27. szám)

1869-01-07 / 1. szám

Ekkor Albinus Judea helytartója elé viteték, ha vájjon ez, emez iszonyt gerjesztő rejtélyt fel tudná-e fedezni. Albinus kegyetlenül megvesszőzteté; nem sirt, nem jajgatott, nem jajveszékelt, hanem minden ütés után velőket rázó hangon kiáltá: „Jaj, jaj Jeru­zsálemnek!“ Hasztalan kérdezék, mit jelentsen ez? nem válaszolt. Elbocsájták tehát, mint ártalmatlan őrültet, s e pillanattól senkivel többé nem­ beszélt, és soha panaszhangját meg nem szünteté. Némelyek részvétre gerjedve iránta, ételt nyújtanak neki, evett, de meg nem köszönte. Másokra nézve elviselhetetlen volt, ütötték tehát, s kegyetlenkedtek felette; némán tűrte ezt is. Hangja soha csendesebb, soha rekedtebb nem volt, hanem csak halálával hallgatott. Az ostrom alatt a sánczok körül járkált, s egy napon sokkal erősebben a szokottnál kiáltá: „Jaj a városnak ! jaj a népnek! jaj a templomnak!“ s rohamosan téve hozzá: „jaj nekem!“ s egy kő által, melyet a vetőgép röpí­tett, találva élettelenül összerogyott. A veszélyt nem volt szükség tovább jelezni, mert jelen volt az ! A rómaiakkal a háború kitörése előtt sajátságos ritka jelenetek történtek a templomban is. A nép a húsvét ünnepeire együtt volt Jeruzsálemben; reggeli három órakor rögtön oly fénylő világosság támadt az oltár körül és a templomban, hogy félóra hosszáig az éj nappallá változók. Ugyan ez ünnep alkalmával éjfélben magától megnyílt a nehéz érczajtó, mely keletről zárá el a templomot, s melyet húsz ember is csak nehezen tudott megmozdítani. Az elfogult nép, az Ur kegyelmét látá ebben, s azt hivé, hogy ez az Urházi szabad belépést jelzi. Pedig Dávid éneklé: „Emelkedjetek örök ajtók, hogy bemenjen a dicső­ség királya.“ (Zs. 23. 7.) Íme feltárultak az ajtók, oh de a dicsőség királyát nem engedék a szentélybe bevo­nulni ! ” Majd ezután egy este kevéssel naplemente előtt, az egész tartományban egy nevezetes légtüne­ményt szemléltek: harczi kocsik robogtak a felhők között, s fegyveres seregek vonultak az égen egymás ellen, s körülövezték a várost. S midőn a pünkösd ünnep előestéjén a papok szokás szerint beléptek a templom bensejébe, nagy zajt s lármát hallanak bent, s számos hangot, mely igy kiáltá: „el kivánunk menni innét.“ Ugyan ez időben hatalmas üstökös, mint láng­pallos egy egész évig látszott, s földrengés s drágaság által sujtattak a népek. De hamis próféták álbiztonság­ban ringatták a zsidó népet, s elfedék előlök a fenye­gető veszélyes sorsot, úgy, hogy meg nem szűnt az várni a szabaditót, ki pedig már megjelent, de felis­merni nem akarták. Izrael szent látnokainak és jövendölései oly is­mertek valának akkor, hogy a rómaiak és római írók, mint Tacitus és Suetonius e jóslatokról beszéltek; csakhogy természetesen a Messiás eljövetelének titkát, s annak világuralmát saját nézeteik szerint értelmezék, s azt hivék, hogy a jóslat Vespasiánt jelenté, ki római császárrá választatott, mig a Juda elleni harczot vezérlé. Gesszius Florus Judea helytartója minden erdő­­dett túlszárnyalt. Neje közbenjárására, ki a kegyet­len Neró császár nejének Poppea Sabinának barátnője volt, jutott e méltóságra. S ő méltó is volt ily védnök­nőre. — Szemtelen bitvágy s kegyetlen rablás által egyeseknek épen úgy mint egész városoknak minden kincsét, minden vagyonát felemészté. Ki­rabolni, s a rablott vagyont a helytartóval megosztani akarta, szabadságlevelet nyert tőle. A nép kétségbe esett, de nem tudá, panaszával hová forduljon, annál kevésbbé, váljon a panasz sikeres leend­e ? A 66-dik év húsvétünnepére Florus, Cestius Gal­lus Syria helytartójának társaságában Cesareából Je­ruzsálembe jött. Gallus Antiochiában székelt, s Flo­­rusnak elöljárója volt. — Elbámulva az iszonyú soka­ságon, kérte Gallus a papokat, hogy számlálják meg a bárányokat, melyek a Pascha megtartására a temp­lom pitvarában levágattak; megtörtént, s a szám 256 ezer húsvéti bárányt mutatott, s minthogy soha tíznél kevesebben, de gyakorta húszan is evének egy hús­véti bárányt, az egybegyült népet lehet három milli­óra, vagy tán még többre és számitni. Ez ünnep alatt egykor Cestius Gallus, Gessius Florus társaságában jelent meg; az iszonyú néptömeg egyszerre mintegy szájból irgalomért s a zsarnok hely­­tartótóli megszabadításért es­ett. Ez a megszégyenülés helyett kigunyolta a panaszló népet; Cestius azonban megnyugtatá azt s megígérte, hogy Florus ezentúl igazságosabb és szelidebb leend. Oh de ez csak puszta szó maradt, s Florus elhatározá lelkében, hogy min­dent elkövetend, hogy a népet nyilt lázadásra kény­szerítse , hogy azután a lázadás megbüntetéséül azt tökéletesen kizsákmányolhassa. Ugyan­azon időben sikerült a tenger melletti­­ Cesarea syrus lakosainak vesztegetés által Rómában kieszközölni, hogy Cesarea zsidó lakosai polgári joga­­i­­któl megfosztassanak. A kárörvendő syrusok, hogy méltatlankodásukat folytassák, a zsidók isteni tisztele­tét lehető legnagyobb gúnynyal illeték. Tizenkét elő­­­­kelő zsidó, kik ez igazságtalanság miatt Flórusnál panaszt emeltek, általa rablánczokba verettek. Azután­­ a jeruzsálemi templomkincsből egy nagyszerű összes i­get kért, állítólag a császár szükségeinek fedezésére. A nép e követelést templomrablásnak tekintő, boszus haragban tört ki, s tömegestől tolult a szent helyre, elhatározva lévén, hogy e megszentségtelenítést tűrni nem fogja. Flórus dühödten követelte a nép véneitől, hogy azokat, kik parancsolatainak ellenszegülni mer­­­­tek, azonnal adják ki. Tisztelet és hódoló kérelemmel akarták boszuját csillapítani, de nem engedelmesked­tek. Meghagyó tehát katonáinak, hogy a legnagyobb szigorral kényszerítsék a népet engedelmességre, pusztítsák s rabolják ki Jeruzsálem egy részét, s mind azt, ki útjukat állni merne, gyilkolják le. Megtörtént. Egynéhányat elfogtak a katonák, s azokat Flórus elé vezették, s ő az ártatlan embereket, kik között néhány római polgár is volt, megostoroztatá­s keresztre feszit­­teté. — Atyáik Pilatus helytartó által ostoroztaták s feszitteték meg Krisztust! s íme most az ellenszegülés folytán 3630 ember, köztök nők, gyermekek, csecsemők is ily kegyetlen módon gyilkoltatnak meg. Agrippa Egyptomba utazott, de Berenica nevű testvére Jeruzsálemben időzött fogadása következ­tében, mely őt áldozatának bemutathatása előtt har­­mincznapos imázásra kötelező. — Fájdalom s iszony-

Next