Katholikus Nevelés, 1911 (5. évfolyam, 1-10. szám)

1911-01-01 / 1. szám

NÉHÁNY MEGJEGYZÉS AZ ERKÖLCSI OKTATÁS MÓDSZERÉHEZ « mindez magától értetődik ?» — «Ez esetben — feleli Phaedrus — bolondnak néznék, ki valami könyvből vagy véletlenségből egypár orvosság ismeretére jutott s most azt gondolja, hogy immár kész orvos, holott hozzá sem konyít a gyógyítás művé­szetéhez ...» — «Tudd meg — folytatá Sokrates — hogy az ékes­szólással majdnem úgy vagyunk, mint a gyógyítás művészetével.» «Hogy-hogy ?— kérdi Phaedrus.» — «Mindkét művészet — mondja Sokrates — megköveteli a természet alapos tanulmányozását, az egyiknek a testet, a másiknak a lelket kell ismernie, ha az orvos épúgy, mint a szónok, nem akar pár gyakorlati szabályt követve felszínesen mesterkedni, hanem biztosan s határozot­tan felfogott alapelvek szerint eljárni olyformán, hogy az orvos előírja a test számára az orvosságot és táplálékot, hogy megint egészségre jusson s erőre kapjon, a szónok pedig előírja a lélek­nek az etnikai cselekvés törvényeit s előadja a megfelelő indító okokat, hogy őt befolyásolja s az erény szeretetére tanítsa. Pszichológiai alap nélkül az ékesszólás elméletét adni annyi, mint gyalog utazni szem és világosság nélkül. Mert minden művészet elméletének mindenekelőtt ama dolog természetét s sajátságait kell tárgyalni, mellyel a művé­szet foglalkozik; ez pedig a mi esetünkben az emberi lélek. Vagy nem az-e a szónok egész feladata, hogy a lélekre has­son s előadásával törekvését és szabad elhatározását irányítsa ?» «Kétségen kívül» — mondja Phaedrus. — «Világos tehát — mondja végül az ősz mester —hogy Thrasymachusnak s min­denkinek, ki az ékesszólást helyesen akarja tanítani, tanít­ványaik számára előbb felvilágosítást kell adniok a lélek ter­mészetéről, tehetségeiről, működéséről és állapotáról s mindarról, mik hangulatára és kívánságaira befolyással vannak. Akik jelenleg az ékesszólásról írnak, ezt nem teszik, és azért soha­sem fogjuk elismerni, hogy rethorikai utasításaik megfelelnek ama kivánalmaknak, melyeket az ékesszólás jó elméleteivel szemben támaszthatunk. Még egyszer mondom: az ékesszólás­nak lényeges célja a lelket irányítani és erkölcsi cselekvését be­folyásolni , és azért annak, ki el akarja sajátítani, alaposan

Next