Katolikus Nevelés, 1940 (32. évfolyam, 1-12. szám)

1940-01-01 / 1. szám

. Az „életre-nevetés ” kérdéséhez . . . hangzik az a felületes, de egyoldalúan igazságot tartalmazó kitétel: a latin és a görög nyelvtannal, vagy klasszikus ideológiával nem lehet újabbkori technikai életet intézni . . . Az bizonyos, hogy a civilizáció túlfinomult gépezetét nem a deklináció, vagy az elméleti ismeretek együttese irányítja... Az is tény, hogy a ,,faber signarius" nem a latin műveltség magas világa szerint veri a kerékagy küllőit . . . Az sem tagadható, hogy a gyártelepek és kereskedelmi gócok ütemes munkájukban nem a görög igék ragozása, vagy a történelem géniuszá­nak ismertetése nyomán igazgathatnak .. . De ne feledjük el, hogy az ilyen túlzó és nyakatekert ideológiákat kérdezők nem állnak meg ezeknél a többé-kevésbbé elfogadható banalitásoknál. Igen hama­rosan odadobják, hogy mit ér a hittantanítás bölcselkedő és moralizáló anyaga és az életet a túlvilágra alapozó elgondolása? . . . Mi, mondják ők, a föld keretein belül bonyolítjuk le életünket; nekünk elég az anya­gias életkeretben kiteljesülő életforma; mi tehát csak ennek a gyakor­lati életnek kidolgozására akarunk helyet és időt szentelni az iskolá­ban . .. Ezek a tényleges és lehetséges gondolatok tulajdonképpen arra a szűkre szorított álláspontra helyezkednek, amely szerint az emberi élet­ben egyszerű vegetációk, vagy értelmi vonatkozásban kiszélesedő utili­­tarisztikus életkeretet keresnek. Mi, akik az élet szellemi-lelki kitágulását hisszük és az emberi élet metafizikai eredetét, továbbá kegyelmi átalakulása folytán a vég­­nélküli életre hívatottságában reménykedünk, mi egész világosan hir­detjük a szűkölködőkkel szemben az élet nagyszerűségét. Az ember tárgyi és tartalmi értéke azonban mindenesetre több és szélesebben terjedő, mint a köznapi és gyakorlati életfenntartás. Az ember lényegileg több a megélhetési lehetőséget, vagy kényelmi beren­dezést kereső életparancsoknál. Az ember lényegileg a fejlődés ütemét érző és végnélküli vonalak felé törő szellemi lény, akinek tevékeny­sége már alapvetésében is a matefizikum világából indul, és akinek minden munkája erkölcsi vonalakon a személyes Istennek való kapcso­latokat keresi! Az emberben tehát vegatatív energiák mellett feligé­nyesednek a megismerés, az esztétikum, a morale, a szociale és a reli­giosum. Ezekben pedig nem egyszerű népszerű történés adja a felfej­lődő vonalat, hanem az egyéni küzdés, a lelki megfeszülés, a lemondás, a belső munka, a küzdés, a szenvedés teremti a felsőbbrendű értékeket. Aki figyelmen kívül hagyná az életnek azt a lényeges és természetes lendületét, az vagy felületesen szemlélné az előtte hullámzó folyama­tot, vagy túlzott idealizálással elsimítaná a valóságos életküzdelmeket. Tagadhatatlan tény, hogy az emberi élet a küzdelem jegyében áll; eleven következtetés tehát, hogy az lesz az életre nevelő, aki erre Dávid-munk­ár­a, erre a evangéliumi Mester jelezte keresztútra neveli a gyermeket. Gyarló és gyermekded vita és szószaporítás volna tehát azoknak a kérdéseknek feszegetése, vájjon teljesen reális, vagy humanisztikus-

Next