Kecskemét és Vidéke, 1892. január-szeptember (4. évfolyam, 1-63. szám)

1892-01-14 / 2. szám

ITT*. éT7-±d­3ra,m 2. Edecskemét, ±©32. ja,n­a.áir ±“­t- közművelődési heti közlöny. MEGJELEN MINDEN CSÜTÖRTÖKÖN. Kiadóhivatal: Előfizetési ár: Felelős szerkesztő Hirdetések és nyilt- Szerkesztőség: Egész évre 6 frt —­kr. téri közlemények juta- V. tized, zöldkert-V. tized, zöldkert- Félévre .. 3 frt — kr. és nyos árakon számit- utczi. 78. szám. utcza 78. sz. Negyedévre 1 frt 50 kr. . . ” tatnak Ide küldendő minden Minden pénzbeli kaidé- v á“ ár,a,12 k,r' K I a 0 0 I T.irásbel­i közlemény. , „ Előfizethetni bármely * nme /VACVT mi k oeAyeeaiJ Kr* Kéziratok nem adatnak meny ide czm­ezendő. postahivatalnál. " LOVAS (ESZLER) GYULA. Suilldeil beiktatás után. vissza. A vallások egyenjogúsítása. Lélekemelő mozgalom indult meg az utóbbi hetek­ben a hazai zsidóság között, melynek c­­élját a fővá­rosi lapok bőven ismertették a napokban de nem tehet­jük, hogy ily fontos kérdést, mely egész társadalmi életünket hivatva van átalakítani hallgatagon vegyünk tudomásul. A sok századon­,át minden emberi jogtól megfosz­tott, de vallásához mégis hű zsidóság megelégelte azt a szégyenletes állapotot, melybe a haza polgárainak teljes egyenjogúsítása után került, mert egy nem elég világos szövegezésű törvény, ha polgári jogaiktól nem is, de lelkiismereti szabadságuktól megfosztotta őket és kirekesztette''­ azon körből, melyben a többi vallás­felekezet mint'édes testvár egyesült. A zsidóság vallása, dacáéra, hogy hívei minden te­kintetben hű polgárai voltak a hazának és szellemi te­kintetben is előkelő, helyet foglaltak el, — lenézésnek volt kitéve és hívői kénytelenek voltak, minduntalan pirulni a mellőztetés miatt, melyben vallásuk és ők maguk is részesültek. De a faj vérében lévő tü­relmes­ségi ösztön most is elhallgattatta a jogos panaszokat, csak maguk közt beszélték el egymásnak sérelmeiket, m­íg más felekezet legkisebb sérelmét is hangos jaj­veszékelés között vitte nyilvánosság elé. Huszonöt év óta nem mozdult meg a hazai zsi­dóság, hogy a társadalom részvétét felkeltse és kierő­szakolja, hogy vallása ép oly tiszteletben részesíthessék, mint a többi felekezeté. Azonban az idővel e kérdés is megérett csakhogy hiányoztak az emberek kik a látszólag veszedelmes kérdés megoldására vállalkozni mertek volna. Végre ilyenek is akadtak. Felhívásuk elhangzott a hazai zsidósághoz: „ Emberek és hű polgárok vagyunk ! mi is, semmivel sem rosszabbak, mint a többi, mert ne legyenek hát ugyanoly jogaink, mint azoknak, kik csak abban különböznek tőlünk, hogy más nyelven, más szavakkal imádják az Istent, mint mi!“ „Ébred­jünk, hogy a jövő ezredév emberei előtt, ne kelljen pi­rulni, a­miért elég kislelkűek voltunk lemondani jo­gaink legszentebbikéről — vallásunk egyenlőségéről.“ És a szózat nem volt „kiáltó szó a pusztában“, mert a zsidóság megmozdult és január 6-án a főváros­ban tartott impozáns gyűlésen kijelenté, hogy minden erejével küzdeni fog a teljes vallásszabadságért és fel­hívja a hazai zsidóságot, csatlakozzon a mozgalomhoz. Hogy a felhívás nem lesz eredménytelen az bizo­nyos és nagy része lesz ebben annak is, hogy a moz­galom nem kizárólag a zsidó vallás egyenjogúsítását tűzte ki czélul, hanem az általános vallássza­badságot. „Legyen egyenlő a hon minden fia, n­e csak politikailag, hanem vallásilag is, mert az egyen­lőség nagyobbá, erősebbé teszi a népet, melynek gyer­mekeit nem választják el egymástól a mai felvilágo­sult századhoz nem illő elvek.“ A napilapok napról-napra hozzák a hírt, hogy most itt, most meg amott mozdult meg egy város zsidó lakosága, hogy kijelentse csatlakozását a mozgalomhoz, melynek a fővárosi nagygyűlés adta meg az első lökést. Örömmel konstatáljuk ez alkalommal, hogy Kecs­kemét zsidó polgárai is mozogni kezdenek, és már a legközelebb gyűlést tartanak, a végből, hogy felemel­jék szavukat jogaikért és nyíltan kimondják, hogy a fővárosban tartott nagygyűlésen hozott határozatot magukévá teszk. Szívünkből óhajtjuk, hogy a mozgalmat mennél fényesebb siker koronázza.

Next