Állami Katona József gimnázium, Kecskemét, 1895
I. Az ifjúsági könyvtár jegyzéke. Összeállította: Liszka Béla. A magán olvasmány nélkülözhetetlen föltétele a középiskolai oktatásnak. Hazánk jelesei mindnyájan jókor kezdtek olvasni hajlamuk szerint, választott könyveket. A továbbképzés is megköveteli a válogatott olvasmányt. De a tervszerűtlen, mohó olvasás káros az ifjúra nézve és az iskolai ifjúsági könyvtáraknak fő czélja éppen az, hogy az olvasás ne pusztán mulattató időtöltés legyen, aránytalanul kevés haszonnal egybekötve. A kölcsön-könyvtárak, éppen nem válogatott tartalmukkal, nem a tanuló ifjúság érdekeit szolgálják, melynek szüksége van a tanári felügyeletre olvasmányainál is. A kecskeméti áll. főreáliskola ifjúsági könyvtárában 1303 mű van 1740 kötetben. A Szemák-féle jegyzék szerint oda nem való munkák (leginkább ajándékozások) a múlt tanévben kivonattak a forgalomból, az alábbi jegyzék a tényleg kézen forgó könyveket tünteti fel. Az egy műnél azt jelenti, hogy több példányban van meg. Könyvtárunk joggal sorolható a jobbak közé s a hiányok pótlása tervszerűen történik. Könyvtárnokságom első éve alatt pl. az alsóbb osztályokban elhasznált könyvek helyett újak, a másodikban a felsőbb osztálybeliek magyar irodalmi olvasmányaiból több példány, a lefolyt harmadikban német és franczia művek szereztettek be elsősorban. Jövőre az olvasottabb művek példányai, vagy az összes magyar írók válogatott munkáinak gyűjteménye szaporíthatók, vagy a legfrissebb újdonságok szerezhetők be, hogy a könyvtár valóságos irodalmi kalauza legyen az ifjúságnak. Az új beszerzéseknél természetesen a kitűnő Szemák-féle jegyzék az irányadó, de a szaktanárok óhajtására bármely művet meghozatunk, így elérjük azt, hogy a könyvtár valóban az iskolai tanulmányok bővítésére szolgál. A csoportok beosztása, azt hiszem, nem szorul bővebb magyarázatra. Amit a remekírók közül a tanulónak el kell olvasnia, az.