Kecskemét, 1875. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1875-08-01 / 31. szám

III. évfolyam. Kecskemét, 1875. Augusztus 1. 31. szám. ============ '·3^ 1 Megjelen­t Sj! Előfizetési díj: ? minden tSf Egész évre. 5 frt — kr. Vasárnap. ■■■■ HBH JM gBm SH» t^HJHtt HM TM ! Szerkesztő lakása: MM Wj fi O WM jjj® |H aj |g| igi*^ X1 ] a nyitó Tas utcábanr0 8*1 ]S M gg^8| IjHk JF* , VT* |§ fhirdetés-díj: 229. sz. a. JSI JSjj Jp|­jjjl ggk Ja« i® fi IO fat IBI JwLjB JH, 1 II hiivejk tér egyszer Mini mm m n hm h üim hé mi « is-10. k­iadó háromszor: 7 kr. S/.ŰCS Ferenc, Hivatalos Mrd. d(ja: I*“».. Politikai és társalmi hetilap. ETíí?» " alatt, a törvényszék épu­ f a __ ____ a iá lete átellenében. o M Kjf* Bélyegdíj: 30 kr. $£ ----- Intézeteink és a betétek kamata után fizetendő 3%-os bélyegilleték. „A törvényt tisztelni minden alkotmányos polgárnak első kötelessége.“ Ezen tétel teljes öntudatában h­oza e sorokat, nem azért, mintha ezen adónem jogosultsága felett akarnék elmél­kedni, hanem inkább azért, hogy a pénzintéze­tek folyton növekvő ilynemű terheltetésének következményeit, teljesen helyi szempontból megvilágítsam. Tudjuk, hogy az 1875: XXVI. t. e. a taka­rékbetéteket kezelő intézeteket illetőleg akként intézkedik, miszerint kötelesek ezek a betétek­től kifizetett folyó, valamint a betétek után tő­késített kamatok összegétől 3% bélyegilletéket fizetni. Ez talán az első tekintetre csekélységnek látszik, de ha közelebbről számot vetünk a dologgal, csakhamar meggyőződünk arról, hogy a 3%ben megszabott bélyegilleték, igen lénye­ges neme az adónak, ennek bebizonyítására vegyük helybeli intézeteink múlt évi zárszám­adását , s azok alapján számoljunk. A kecskeméti takarékpénztár által 1874-ben kifizetett folyó és tőkésített kamatok összege .... 58096 frt 28 kr. Ugyanezen intézet évi adója volt .... 2174 frt 88 kr. A kecskeméti kereskedelmi ipar-hitelintézet és nép­banknál a múlt évben ki­fizetett és tőkésített kama­tok összege . . . 13992 frt — kr. Ugyanezen intézet évi adója volt .... 680 frt 05 kr. A központi takarékpénztárnál a múlt évben kifizetett és tőkésített kamatok összege 4286 frt 99 kr. Ugyanezen intézet évi adója volt .... 774 frt — kr. Összesen kamat: 76375 frt 27 kr., adó: 3628 frt 94 kr. Tehát a három intézetnél kifizetett és tő­késített kamatok összege 76,375 frt 27 kr., és az évi adó 3,628 frt 94 kr. volt. Ezeket a téte­leket számításomnál alapul veszem, mert az arány , a betétek emelkedése vagy csökkenése esetén, tökéletesen egyenes marad. Ha már most 76,375 frt 27 krra menő ka­mat­tételnek a 3 %-os bélyegilletékét kiszámít­juk, úgy találjuk, hogy e címen intézeteink adója, mely eddig 3,628 frt 94 kr. volt, most 2,291 frt 25S1 krral emelkedik, vagyis jövőre 5,920 frt 19S1 kr. lesz. Ezen adótöbblet, termé­szetes dolog, hogy nem egyenletesen oszlik meg az intézetek között, mert minél több beté­tet kezel egy intézet, annál több esik reá az új adóból, így például a helybeli 3 intézet között következőkép oszlik meg: A kecskeméti takarékpénztárra, mely a múlt évben adó címen . . . . 2,174 frt 89 krt fizetett. Esik a 3 %-es bélyegilletékböl . . . 1,742 frt 88­4 kr. A népbankra, mely eddig adó címen 680 frt 05 krt „ Esik a 3 % -os bélyegilletékből . . . 419 frt 76 kr. A központi takarékpénztárra, mely a múlt évben adó címen.................... 774 frt — krt fizetett. Esik a 3 ,%-os bélyegilletékből . . 128 frt 6097 kr. Ez így van, s az intézetek adó­terhének növeléséből természetesen következik az, hogy a nálunk már különben is magas kamatláb még magasabbra emeltetik, úgy , hogy végre lehetet­lenné válik megérteni azt, hogy mibe lehet az ilyen drága pénzt productive befektetni. Most ezzel összefüggésben vizsgáljuk meg, hogy mi történik intézeteink ügyvezetésében? az, hogy a folyton növekedő terhekhez még az eltévesztett concurrentia is hozzájárul, ugyanis én azt hiszem, hogy nálunk, miután már egy intézet megkezdte, csak idő kérdés az, hogy a betététi kamatláb fölebb vitessék, — és­pedig általában, é­s így oda jutunk, hogy az egész országban csak egy pár hely lesz, a­hol annyi fizettetik betétek után , mint nálunk; természe­tesen és éppen ezért csak egy pár hely lesz az egész országban, a­hol oly magas kamatláb mellett lehessen kölcsönt szerezni, mint nálunk. Kérdem már most, lehet e ez célja telje­sen helyi érdekű intézeteknek? E kérdésre könnyű válaszolni, s én azt hiszem, hogy Kecs­keméten a jövő Augusztus hó 1-jő napjától kezdve már 12 %-os kölcsön kamatlábnak szo­morú következményei lesznek. És ha valaki azt hiszi, hogy már most, miután a betétektől 8°/0 fog fizettetni, majd az intézetek pénztárai megtellenek betett tőkék­kel , az nagyot fog csalódni, mert ez a jelen viszonyok között lehetetlen. Azt azonban már tudjuk, hogy ha egy piacon több intézet van , azoknak egyike többet ígér, mint concurrensei, teszi ezt azért, mert ezen az úton gondolja a betéteket saját forgalmi alapja növelésére meg­­szerezhetőknek, azonban ez a calculus szinte csal, mert a többi intézetek is megígérik a ma­gasabb kamatot, és így marad minden in statu quo, azon egy és igen lényeges kivétellel, hogy a kölcsönt keresők szenvednek, mert tölök vezetik be a betevők részére fizetett kamattöbb­let. De még én úgy tapasztalom, hogy nálunk a betéteket két csoportra lehet osztani, és pedig az első csoportba esnek azon betétek, a­melyek intézeteink bármelyikébe azért adatnak be, mert az illető betevő, mint részvényes van ugyanott érdekelve, s az intézet iránt kiválóan bizalommal viseltetik, és habár egy másik in­tézet több kamatot ígér is betéte után, még­sem mozdítja azt ki régi helyéből. A második csoportba tartoznak azon betétek, melyek minél kedvezőbb elhelyezést keresnek, s oda vizet­nek , a­hol legtöbb kamat fizettetik, és éppen ezért nem bírnak sehol az állandóság jellegé­vel, hanem ismételten visszavonatnak az inté­zetektől, hogy csak időközileg is előnyösen szerepeljenek a magán­forgalomban, ezért ne­vezik aztán az ilyen betéteket a takarékpénz­tári üzlet theóriásában „futó betéteknek“, s ha ezeknek összege csekély, bármely intézet ígér is több kamatot, nem sokat segít magán ezek­nek megszerzése által; és ha sok van ilyen, tehát nagyobb összegről van szó, ez esetben nem engedi azokat elvinni a kezelő intézet, hanem megadja a több kamatot, hogy továbbra is kezelése alatt hagyassanak, és így az ily­nemű kamat­emelés csak az intézet passiv clien­­seit sújtja. Hogy visszatérjek tehát oda, a­honnan kiindultam, a­mint látjuk intézeteink terhei úgy is növekednek, hogy miért kell több adót fizetni azt mindnyájan tudjuk, s hazafias kötelesség e terheket békével eltűrni, azonban annyi bizo­nyos , hogy az intézetek fentartási költségeinek növekedése, mindig a kölcsön kamatlábra bír visszahatással, és éppen ezért azt hiszem, hogy nem járunk el helyesen, ha intézeteink igazga­tása körül oly elveket alkalmazunk, melyek, mint a tények bizonyítják, lesodornak bennün­ket azon útról, melyen haladni, célul tűztük ki magunknak, s melyet elhagyva csak árthatunk, és a kezeinkre bízott ügy tekintélyét veszélyez­tetjük. Ne akarjunk betéteink után olyan nagy kamatot fizetni, hogy végre még az uzsorások is nálunk helyezzék el tőkéiket, hanem ragad­juk meg a legközelebbi kedvező alkalmat arra, hogy a betétek kamatlábát s ezzel együtt a köl­csönök kamatát csökkentsük. Én meg vagyok győződve, hogy nem találok ellenmondásra, ha azt állítom, hogy csak egy olyan intézet felel meg hivatásának, a mely képes forgalmi alapját olyan áron összegyűjteni és összetar­tani , hogy kölcsönei hasznothajtólag forgatha­tók legyenek. Kecskemét, 1875. Julius 26. Mádi János: Adományok a budai vízkárosultak részére. (4-ik közlés.) A szabó ipartársulat 10 frt; Hankovszky Pál 2 frt. (A 3-ik közlés zárösszegével, 20 frt 50 krral együtt, összesen: 32 frt 50 kr.) Törvényhatósági közgyűlés. 1815. évi julius 21. és 22-én. (Folytatás.) Ezek után városunk közönségét és törvényható­ságát érdeklő nehány nagy fontosságú ügyre nézve kéri fel a közgyűlés figyelmét és intézkedését; u. m.: a) A népiskolai közoktatás tárgyában alkotott 1868. 38. t. ez. 118. §-a értelmében, a községi iskolaszék tagjai 3 évre leven választandók, mihez­­képest az 1872. évi sept. 11-kén választott tagok megbízása letelik; nehogy tehát az idézett törvény 119. §-a értelmében azok a tankerületi iskola­tanács által neveztessenek ki, szükséges, hogy a válasz­tásra nézve a közgyűlés intézkedjék. Az iskolaszék tagjainak száma az 1872. évi

Next