Kecskemét, 1893. január-június (22. [21.] évfolyam, 1-26. szám)

1893-03-26 / 13. szám

XXII. évfolyam 13. szám, Kecskemét, 1893. márczius 26. Előfizetési dij: helyben házhoz hordva, vidékre postán küldve. Egész évre - - - - 5 frt 2 kr-Félévre - - - - - 2 frt 50 kr. Negyedévre - - - - 1 frt 25 kr. Egy szám ára 10 kr. Előfizethetni a lapra a kiadóhivatal­ban, valamint a helybeli könyvke­reskedésekben. Egyes példányok kaphatók: a kiadó­­hivatalban, Fekete Mihály, Metzger B. és Harkay J­ózsef kereskedésében. Kéziratok vissza nem adatnak. Szerkesztői iroda, II.tized, Plebánia­ utcza 8. szám.KECSKEMÉT A KECSKEMÉTI FÜGGETLENSÉGI ÉS 48-AS PÁRT POLITIKAI ÉS KÖZMŰVELŐDÉSI KÖZLÖNYE. MEGJELEN MINDEN VASÁRNAP. Hirdetmények és „Nyílttéri“ közlemények jutányo­son számíttatnak. Hivatalos: u. m. városi és bíró­sági 3 frt. — egyházi, egyleti, társu­lati stb. hirdetmények minden egye­­beigtatása 2 frt. B­é­l­y­eg­díj minden beigtatás után 30 kv. Előfizetési és hirdetési dijak fizeten­dők a kiadóhivatalnál Kecskeméten Kiadóhivatal: II. tized, Plebánia­ utcza 8. szám. Szabadelvű egyházpolitika. (A függ. párt elnökének nyilatkozatai.) Nagy öröme és nagy elégtétele a függet­lenségi pártnak az a hatalmas beszéd, melyet minap mondott el az egyházpolitikai kérdé­sekről pártunk elnöke, Eötvös Károly. Nagy elégtétel azért, mert e beszéd hatása alatt a kormánypárt lapjai is egy­értel­műleg kénytelenek elismerni, hogy alapelveihez és hagyományaihoz híven, a függetlenségi párt az, mely az egyházpolitikai kérdéseket is a legerőteljesebb szabadelvűséggel kívánja meg­oldatni, mint méltó és hivatott letéteményese a magyar társadalom politikai hitvallásának. Eseménynek nevezi a sajtó Eötvös beszé­dét és szükség volt erre az eseményre, szem­ben azokkal az izetlen gyanúsításokkal, mint­ha a függetlenségi párt a gyakorlati politika terén meg akarta volna egy perczig is ta­gadni igazán szabadelvű programmját és mintha ez a párt többre tartaná a kormány­buktatás sikereit a szabadelvű haladás dia­dalánál. Világosan megmondta a párt kitűnő ve­zére, a pártnak általános helyeslése mellett, hogy ilyen kétes sikerre nem pályázik a mi táborunkból senki. Mert — úgymond — az úgynevezett taktika a politikai életben ép oly szükséges és jelentőségteljes, mint a hadjá­ratban az úgynevezett stratégia, az egyikre csak úgy szükség van, mint a másikra. A taktikát a politikában szükséges alkalmazni azért, hogy az ember hatalomhoz jusson, vagy ha hatalomban van, azt megtarthassa, de taktikát alkalmazni, taktikázni ott, ahol az elveinket veszélyezteti, nem szabad, valamint nem szabad a hadjáratban semmiféle oly stra­tégiát alkalmazni, mely a mi seregünk vere­ségét idézné elő. Ez volt a válasza a függetlenségi párt vezérének arra, mintha a m­i seregünk haj­landó volna egy pillanatra is szövetkezni a sötétséggel, hogy világossá tegye a kormány helyzetének tarthatatlanságát, mely hiszen világossá lesz majd e nélkül is, és csak sze­rencse, ha az a kormány, mely ellen a köz­jogi kérdésekben most és mindenkor teljes erővel küzdünk, egyszer valami jót is tud létrehozni. Kifejtett álláspontjához híven aztán nem is taktikázott a függetlenségi párt elnöke abban az elementáris hatású nagy beszédben, melylyel elragadta a képviselőház összes párt­jainak szabadelvű férfiait, melyben, olvasva, gyönyörködik ma az egész ország, mint tiszta föllobogásában a semmivel meg nem alkudó szabadelvűség szent tüzének. Még csak nem is állította szembe az álla­mot az egyházzal, hanem a történelem fona­lán kifejtette, milyen természetes az, hogy az állam törvényeit mindenki végrehajtsa, még az egyház is. És dac­ára azoknak, amik időközben történtek, rendületlen bizalommal van az iránt, hogy ha azok a divatos izgal­mak, melyek nem annyira a dolog természe­téből, mint némely emberek s talán árnya­latok törekvéseiből származtak, elmúlnak, Magyarország főtisztelendő főpapsága, de lekészkedő alpapsága is — visszatér ama nemes és szent indokhoz, mely őt 1868-ban s utánna még sok ideig vezette és magának az alkotmánynak tiszteletéből meg fogja tar­tani a törvényt és nem fogja megengedni, hogy az egyház nevében egyes túlbuzgó hi­vei, harczoló lelkészei azt megdőli illessék. Senki a nagy egyházpolitikai vita eddigi szónokai közül nem tudta, mint Eötvös Ká­roly, oly hatalmas érveléssel bizonyítani a kötelező polgári házasság szükségét és a jo­gosultságát annak, hogy az állam rendelkez­zék a házasság megkötésének formái fölött, miként rendelkezett erről már nyolczszáz év előtt Könyves Kálmán idejében. És nem tudta senki oly megdöbbentő, mert az utolsó árnyalatig valódi színekben festeni azt a zűrzavart, mely fönnforog nálunk a há­zasságok terén és hogy Európa úgyevezett művelt államai közül egyedül mi vagyunk csak azok, kik a házassági jogviszony tekin­tetében Törökországgal tökéletesen egy állapotban vagyunk. „Ezt az állapotot — így szólott Eötvös — tovább tűrni, sőt jó kedvvel tűrni és fön­­tartására törekedni, hogy hasonlók lehessünk Törökország ázsiai tartományaihoz, mégis le­hetetlen s már bocsánatot kérek, én tisztelem a törvényhozói ambícziókat, de ez a törvény­hozói ambíc­ió hozzánk, azt hiszem, nem méltó. Ha pedig ezen nem lehet segíteni az egyházak beleegyezésével — pedig ezen se­gíteni kell — de ha egyáltalán nem lehet se­gíteni az egyház beleegyezésével, tisztán áll előttem, hogy akkor segíteni kell ezen az egyház beleegyezése nélkül.“ Hasonló szabadelvűséggel és határozott­sággal nyilatkozott Eötvös a rec­epczió kér­déséről és ebben is, mint egyáltalán az ösz­­szes egyházpolitikai javaslatok terén, fölsza­badította a függetlenségi pártot azon, sokfe­lül szívesen és nagy nyomatékkal hangozta­tott vád alól, hogy­ nem vagyunk őszinték, mikor a szabadelvűség tanait hirdetjük, ezzel ellentétben pedig szabadelvű javaslataiban sem támogatjuk a kormányt. Amit a törvény­­hatóságok független elemei szórványosan iga­zoltak, azt erősítette meg most a független­ségi párt elnöke diadalmasan. Azt, hogy, mint minden párton, úgy a mienken is lehet­nek egyesek, akik kevésbbé liberálisak, de hogy a párt maga a jövő Magyarország dicső­séges épületét emeli és elfogadja e munkához még azok kezdeményezését vagy segítségét is, akik legfőbb elvünket még nem vallják ma­gukénak. Érthetően és félre nem érthetően kifejezte ezt a függetlenségi párt elnöke a követke­zőkben : Szükséges, hogy ez a kabinet minél előbb előálljon ezekkel a javaslatokkal. Ez a bi­zonytalanság ne tartson tovább, hadd lássuk azokat pontról-pontra. Ne féljen a kabinet, ha azon javaslatokban mindaz benne lesz, ami szükséges és semmi sem lesz bennük, ami nem szükséges, akkor azokat a ja­­vaslatokat a törvényhozásnak ez a faktora kétségtelenül el fogja fogadni. És mi ott, ahol arról van szó, hogy megmentsük-e saját elveink győzelmét, megmentsük-e azon az áron, hogy talán a kabi­net is ideig-óráig megmenekül, sohasem habozunk, egy pill­a­n­a­­tig sem, mi megmentjük a ma­gunk elveit, akár megbukik a k­o­r­­m­á­n­y, akár nem; megmentjük el­veinket, habár i­d­e­i­g­l­e­n megment­jük is ezzel a kabinetet. Ez a mi á­ll­á­s­p­o­n­t­u­n­k.­tának pártolás végett küldött megkeresvénye;­­ miután ez ügyben törv. hat, bizottsági köz­gyűlésünk kötelességét már előbb teljesítette; 5. Zemplén megye ez ügybeni átirata; 6. a körorvosi intézmény államosítása tár­gyában Ugocsa vármegye közönségének megke­resvénye ; és végre 8. Zemplén vármegye közönségének átirata a nyugdíjintézetre nézve az állami szolgálatba lé­pés esetén fennálló szabályok módosítása iránt. 8. A kir. törvényszék elnöke, Gaáll Ferencz átirata és a városi tanács átirata a bírósági he­lyiségek kibővítése czéljából a Garaczi-féle ház kisajátítása tárgyában akként lett elintézve, hogy ha az állam a szükséges épületeket föl­emelteti, a városi közönség a telket megszerzendi. 9. A mozgósítási előmunkálatoknak a főso­rozással egyidejűleg foganatosított megvizsgá­lásáról a hivatalos jelentés elfogadtatott. 10. A törvényhatóság területén levő erdők 1892. évi állapotáról az erdészeti bizottság jelen­tése jóváhagyatott. 11. Az új városháza felépítésére folyó hó 16-án az árlejtés megtartatván, azt átalány ár szerint Lichtner Dávid és fia helybeli czég, Jira­­szek és Krauss budapesti c­égekkel társulva, vállalták el 386,930 írtért. Nagyobb mérvű eszmecserének nyitott tért az új városháza építkezési vonalának megállapí­tása, mely az eredeti és a minisztérium által is jóváhagyott terv szerint a róm. kald. nagy­templom alapfalával egyenes irányban volt meg­jelölve, míg a későbbi időben különösen kedvencz eszméjévé vált polgármesterünknek az építési vonalnak a nagytemplom alapvonalánál két mé­terrel hátrábbi letétele; végre főispánuk abbeli közvetítő indítványának mellőzésével, hogy ide­gen szakértők határoznák meg a vonal helyes­ségét — a nagytemplom alapvonalával egyenesen folyó vonalon való építkezés határoztatott el. 12. A vékás és buzapiacz elhelyezése tár­gyában a tanács javaslata elfogadtatott. 13. A vásári bíráskodás a helyszínen gya­koroltatni határoztatott. 14. A műkerti nyári vendéglő bérlete Ma­kula László bérlőnek 500 fr­tért kiadatott. 15. A füzeserdei és előfogati kerti kaszálók holdanként 45 frt haszonbérért, kiadattak. 16., 17. Dukai György által felkért csücske 100 frt holdankénti árban, valamint 18. Katona István és társai által felkért bal­­lószegi homokbuczkás földrész, melynek bocs­ára 100-150 frt holdanként, eladatul rendel­tetvén, a névszerinti szavazás megejtésére a jövő havi közgyűlés jelölteti ki. 19. Tóth Juliánna és Königsberg Schönfeld Fanni szülésznők oklevelei bemutattattak s ki­­hirdettettek. s. n. KÖZGYŰLÉS: A város tk. bizottságának közgyűlése folyó hó 21-ikén tartatott meg Beniczky Ferencz fő­ispán elnöklete alatt; az elintézett tárgyak so­rozatát a lehető rövid tárgyilagossággal a követ­kezőkben vázoljuk­­. A polgármesteri jelentés a közigazgatás múlt havi állapotáról, nem foglalván magában külön tárgyalást igénylő tételt, egyszerűen tudo­másul vétetett. Ugyancsak tudomásul vétettek: 2. a kereskedelmi miniszter értesítése dr. Brüll Ignácz budapesti angol konsul működte­­tése tárgyában ; 3. a fogyasztási és italadók megváltása tár­gyában tett szerződésnek jóváhagyása a kir. bel­ügyminiszter által. 4. Budapest fő- és székváros közönsége által a kormány egyházpolitikai ügyében tett felira­­ t kötelező polgári házasságról. — Irta dr. Kovács Pál. — IV. A polgári házasság-kötésnek tudvalevőleg há­rom féle alakzatát lehet megkülönböztetni, u. m. a kötelező polgári házasságot, a fakulta­tív polgári házasságot és a szükségbeli polgári házasságot. A kötelező polgári házasság intézménye szerint kivétel nélkül, minden házasságra lépni akaró polgárnak az állam által erre kijelölt ha­tósági közeg előtt, államilag megállapított s mindenkire nézve egyaránt kötelező formák kö­zött és feltételek mellett kell megkötnie a há­zassági szerződést; és csak ha ez megtörtént,­­­a házas­felek csak akkor mehetnek el saját vallás-felekezetbeli lelkészükhöz, és kérhetik az egyház áldását is, törvényesen megkötött frigyükre. Oly házasság tehát, mely nem a polgári ha­tóság előtt köttetett,­­ semmiféle tekintetben jogérvénnyel nem bir, nemcsak, de az egyes vallás-felekezetek lelkészeinek szigorú büntetés terhe alatt rendszerint meg is van tiltva, hogy a feleket, a polgári hatóságnak a házasság meg­kötésére vonatkozó bizonylata nélkül egyházi ál­dásban részesítsék. A kötelező polgári házasság intézménye te­h­ét a jogegyenlőség, a törvény előtti tel­jes egyenlőség nagy alapelvén nyugszik. Ha folyton hangoztatjuk, dicsőítjük és követeljük az egyenlőséget a jogi és politikai élet minden te­rén,­­ hát csak a társadalmi és állami egy­üt­t­­lét talapzatát képező család- és házasság­jog terén akarnánk kivételt tenni; csak itt akarnánk a polgárok közötti egyenlőtlenség káros dishar­­móniáját tovább is fenntartani ? A házasság polgári megkötésének kötelező formája mellett ott van az u­n. f a 1 k u 11 a t i v polgári házasság, amely szerint a házas­felek­nek szabad tetszésére van bízva, hogy a fele­kezeti lelkészek előtt, vagy pedig a polgári hatóság előtt kössék-e meg a házasságot; mind­két megkötésnek — ha az a törvényileg elé­­szabott követelményeknek megfelel, — egyenlő joghatály tulajdoníttatván. A fakultatív polgári házasság egyébként há­­romféleképen gondolható. 1. Vagy úgy, hogy egyrészről minden val­lásfelekezetnek fenhagyatik az a jog, hogy úgy a házasságra lépés feltételeire, mint a megkö­tés formájára, úgyszintén a házasságkötés ösz­­szes jogi következményeire, tehát a házassági bíráskodásra nézve is saját egyházi törvényeit és hatóságát alkalmazhassa; másrészről az ál­lam által is szabályoztatik a házasság­kötés polgári formája, annak minden irányú jogha­tálya s az a fölötti világi bíráskodás intéz­ménye. A felek tetszésére bizatik azután, hogy a kötés melyik formáját válasszák,­­ az egy­házit-e, vagy a világit, amelyek azonban egy­mást kizárják oly értelemben, hogy aki a pol­gári hatóság előtt kötötte meg a házasságot, az nem mehet többé a pap elé, és megfordítva. A fakultatív polgári házasság e formája jo­gosultsággal bírhat talán oly államokban, ahol az összes lakosság egyféle vallást követ, mint Francziaországban, Olaszországban Belgiumban, Spanyolországban, Portugálliában , de nálunk, ahol hétféle tekintélyes felekezetre oszlik a lakosság, "még zűrzavarttabbá tenné az eddigi állapotokat, mert eddigi hétféle házassági jogunkhoz még egy nyolczadik,­­ tisztán világi házasságjogot csatolna ; és mindamellett nem venné elejét a kath. egyház dogmatikus álláspontjából kifolyó aggályának és ellenzésé­nek, mivelhogy a kath. hívők házassága, — ha ők a világi és nem az egyházi hatóság előtt kötnék azt meg, — a házasságot szentségnek és felbonthatatlannak vitató dogma dac­ára is, a világi bíróság által — fenforgó törvényes okok esetén — semmisnek, felbonthatónak volna ki­mondható. A fakultativ polgári házasságnak ez a mó­dozata nem is létezik ez idő szerint sehol sem. 2. Gondolható a fakultativ polgári házasság oly formán is, amint azt Szilágyi Dezső igazságügyminiszter a képviselőházban f. hó 17-én tartott beszédében kifejtette, amely sze­rint t. i. a házassági jogrendet a maga teljessé­gében és összes vonatkozásaiban az állami tör­vény állapítja meg, a házassági bíráskodás kizáró­lag az államot illeti, a kihirdetés állami orgánum előtt történik, a dispenzác­iók az állami ható­ság által adatnak, de a házasságot megkötni mehet a fél szabad választása szerint akár a lelkészhez, akár a világi orgánumhoz. Kétségtelen, hogy amiként magát a minisz­ter is kifejezte,­­ a fakultat­iv polgári házas­ság ezen módozatában az első pillanatra sok csábító, sok tetszetős van. De közelebbről és mélyebben vizsgálva a dolgot, nézzük csak minő helyzetbe juttatná az az egyházat ? Az ily értelemben vett fakultatív házasság esetén a házasságjogi törvényhozás és bírásko­dás teljesen elvétetik tőle és amidőn előtte köt­tetik is meg a házasság, az illető lelkész tulaj­­donképen a világi törvénynek végrehajtó közege gyanánt jár el, mert nem szabad oly házasság L­apunk mai számához fél év melléklet van csatolva.

Next