Homok, 1920. szeptember (1. évfolyam, 14-38. szám)

1920-09-17 / 27. szám

2. oldal­a o­st o H 27. szám Kecskemét, szept. 17. A forradalmak testőrei. Az őszi rózsás forradalom szomorú emlékei között szerepelnek a monarchia leszerelt flottájának tengerészei. Először akkor ismerkedtünk meg velük, amikor Tri­esztből elindulva Csáktornyánál meg­állották, hogy védjék a magyar határt. Akkor a felbomlott hadseregünk utolsó reményei voltak a magyar tengerészek, akiket még akkor összekapcsolt a fegye­lem. De keserűen kellett csalódnunk bennük, amikorra a fővárosba értek. Magukkal hozták a bomlás csiráit és az Astoriából kiinduló forradalom tes­tőreivé lettek. Fényes és Heltai-féle kalandorok vezetésével rémévé lettek a lefegyverzett és kiszolgáltatott ország­nak. A Fényes által vezetett tengerész csapat rabolta el a hazánk területét védő utolsó bástyának, a székely had­osztálynak munícióját. A kalandorok által vezetett tengerészeknek oroszlán­­része van hazánk összeomlásában. A kommunizmus alatt még élénken emlé­künkben élnek az autón robogó terro­rista tengerészek, akik vak eszközeivé lettek a szemita népbiztosoknak. Csernyi terrorista-főnök szemefénye volt a kom­munizmusnak, Kun Béla Szolnok visz­­szafoglalásár­a tengerészeket küldött ki. Tengerész golyó terítette le hazánk egyik legnagyobb fiát , Tisza Istvánt. Most végre Dobót, a forradalmak utolsó ten­gerész testőrét el fogja érni a méltó büntetés a .. . kötél. Rubinek a külkereskedelem és vámeljá­rás újjászervezése érdekében. A magyar kereskedelem és ipar egyik legfontosabb kívánsága a külkereskedelem jelenlegi viszonyainak újjárendezése és a vámeljárás megfelelő szabályozása. Evég­­ből már több érdekképviselet intézett meg­keresést az­ illetékes minisztériumokhoz, amelyeknek azonban eddig konkrét ered­ményük nem volt. Most Rubinek Gyula kereskedelemügyi miniszter ezt a kérdést is dűlőre kívánja juttatni és evégből e hó 20-án délelőttre a kereskedelemügyi minisztériumban­ ankétot hívott össze, amelyen egyfelől a külkeres­kedelem jelenlegi helyzetével és annak sza­bályozásával, továbbá a vámfelpénzek és a vámfelfüggesztések revíziójával foglalkoznak. Az ankétra a miniszter többek közt a Gyoszt, az Omget, az Omket, a kereskedelmi és iparkamarát, a magyar-lengyel kamarát, az Áruforgalmi Központot, a Pénzintézeti Köz­pontot is meghívta és a gazdasági minisz­tériumok képviselői is jelen lesznek. Információnk szerint az érdekképvi­seletek többsége azt az álláspontot fogja képviselni, hogy az ország gazdasági és pénzügyi konszolidációja érdekében a sza­bad kereskedelmet a külkereskedelmi vi­szonylatokban is lehetőség szerint helyre kell állítani. MN­­B m & f» 4 elraktározásra kezelést IWBM9&W» díjfizetése mellett, vagy közös haszonra elfogad a Szőlősgazdák Szövetkezete a Szövetkezet tagjaitól. A beraktározott borokra kívánatra előleget is ad az igazgatóság. Aki mustját itt szándé­kozik elraktározni, az folyó hó 15-ig jelentse be az Egyesület irodájában, mert a későbbi jelentkezők nem vétetnek figyelembe. 68­ 8 A zágrábi hadtest megakadályozza D' Asrauizio túlkapásait. B­é­c­s, szept. 16. Belgrádi hírek szerint a szerb körök Fiume függetlenségi nyilat­kozatának megérkezése után azonnal megbeszéléseket folytattak a hadügyminiszterrel, melynek eredményeképpen a zágrábi 4-ik hadtest parancsnoka azt az utasítást kapta, hogy B. Annunzio csapatainak minden túlkapásait fegyverrel akadályozza meg. A francia néprokonszenve Magyarország felé hajlik. Pár­is, szept. 16. A francia sajtó tele van olyan hírekkel, amelyek a csehek tót­országi, a románok erdélyi kegyetlenkedéseiről szólanak. Ebből következtethető, hogy a francia kormány szívesen látja, hogy a francia sajtó elutasító magatartást mutat a kis antanttal szemben. Kész a f­öldbirtokreform. A földbirtokreformról szóló törvény­­javaslat világos képet ad a tervezett föld­elosztás módjáról. A javaslat tervezőinek két ellentétes érdeket kellett kiegyenlíteni: a belterjesebb kezelést jelentő nagybirtok érdekét és a szociális érdeket, mely azt parancsolja, hogy a már hosszabb idő óta tartó nyugtalanságot és elégedetlenséget megszüntessék.­­ A kiegyenlítés csak úgy történhetik, ha a szélsőséges megoldást mindkét irányban kiküszöböljük. A reform­nak nem az a célja, hogy a nagybirtokot általában letörje, hanem az, hogy a túl­­nagy birtokok helyébe egészségesebb meg­oszlást léptessen és az eddig szinte meg-­­ kövült birtokviszonyokba életet vigyen az­­által, hogy a nagy uradalmaktól körülvett falvaknak is megadja a terjeszkedés lehe­tőségét. Ahol a nagybirtok kifogástalanul tölti be hivatását, ott belőle csak annyi földet vonnak el, amennyi a szociális cél szempontjából okvetlenül szükséges és Amennyinek elvonása a megmaradt részen az okszerű gazdálkodást továbbra is lehe­tővé teszi. Ki kaphat földet? Szabály szerint csak azokról gondoskodhatik a földreform, akik eddig is földmivelők voltak. Kivétel és a szociális érdeknek tett engedmény lesz te­hát, ha nem földmivelők (pld. falusi kis­iparosok, köztisztviselők, hivatásos kato­nák) is jutnak földhöz, ha ezzel hitelre szoruló hadirokkantaknak segítünk a föld­szerzésben. A javaslat nem ismer a föld­­­­szerzésre nézve egyéni igényjogosultságot,­­ mert nem egyesek megajándékozását tűzte ki céljául, hanem az összesség érdekét.­­­­ Kizárja a földszerzésből azokat, akik az­­ állam ellen vétettek, akik mint katonák , kötelességüket nem teljesítették, vagy akik­­ a közelmúlt forradalom mozgalmaival kap-­­­csolatban, vagy akár anélkül is a társa-­­­dalmi rendre, békére vagy közbiztonságra veszélyesek. Összeférhetetlenek továbbá a dologkerülők, a vagyonbukottak, vagy azok, akiktől a föld okszerű kezelése nem vár­ható. Földet szabály szerint csak magyar honpolgár kaphat. Kivétel csak a vissza­­vándorló volt magyar honpolgár gyermeke, ha visszahonosítása iránt az eljárás meg van indítva. Az igénybevétel módja és sorrendje. A javaslat elsősorban a szabad föld­birtok­ for­galomból merít és az eladóvá tett ingatla­­­­nokat az állam elővásárlás jogán szerzi meg ott, ahol erre földbirtokpolitikai szem­pontból szükség van. Csak ahol ez nem lehetséges, szerzi meg az állam a szüksé­ges földterületet megváltás útján, amikor­­ már mindenféle lehetőség ki van merítve,­­ tehát amikor a szükséges földterületet sem­­ szabad alku, sem elővásárlási jog gyakor­lásával megszerezni nem sikerül, de ez esetben is a teljes érték megadása alapján. A megváltási jogot elsősorban a há­ború alatt szerzett földbirtokra mondja ki a javaslat, mely tekintet nélkül a nagysá­­­­gára, teljes egészében váltható meg az ál­lam által, ha erre szükség van. Ugyancsak teljes egészükben válthatók meg a nyilvá­nos számadásra kötelezett vállalatok, to­vábbá az állam elleni bűncselekmény miatt és katonaszökevények ingatlanai. Másodsorban általában a nagybirtokot kívánja a javaslat a szükséghez képest megváltás útján igénybe venni. Ezekből azonban csak annyit vesz el, amennyi a­­ meg nem váltott részeken az okszerű gaz­dálkodást lehetetlenné nem teszi. A javas­lat e tekintetben nem tesz különbséget egyéni és nem egyéni, vagyis alapítványi, egyházi és közbirtokossági földek között. Új birtoktípusok. E törvény alapján az állam által adományozott birtokokat a javaslat családi birtokoknak nevezi, mely jelleg a telekkönyvben külön feltüntetendő. Ilyen birtokot, habár csak részletekben is, elidegeníteni, felbontani, bérbeadni, haszon­­élvezetbe másnak átengedni csak az Orszá­gos Földbirtokrendező Bíróság hozzájárulá­sával lehet, megterhelni pedig csak bizonyos tazative felsorolt esetekben a bíróság en­gedel­mével szabad. A Bíróság hozzájárulá­sával családi birtokot létesíthet a tulajdonos olyan más egyéni ingatlanaiból is, amelyek nem ennek a törvénynek alapján jutottak a kezébe."Létesítésekor vagy annak átvéte­lekor a Bíróság hozzájárulásával ki lehet kötni, hogy öröklés esetében a további bir­tok mint osztatlan egész egy örökösre száll­jon. („Oszthatatlan családi birtok.“) A javaslat járadék-birtokot is létesít. A járadék lényege, hogy a vevő földet sze­rez azáltal, hogy előre meghatározott évi összeget szolgáltat be pénzben vagy ter­ményben. A járadékkal lehetővé akarja tenni a javaslat, hogy tőkeszegény földmivelő ha­dirokkantak, hadiözvegyek, hadiárvák, köz­­szolgálati alkalmazottak, katonatisztek is szerezhessenek földet. A járadék fedezésére esetleg a vitézségi érem után járó díjak, a rokkantjárulékok és nyugdíjak is leköthetők. Haszonbérlet. A javaslat arról is gon­doskodik, hogy az állam a megváltásra ke­rülő nagybirtokokat kis haszonbérlet formá­jában juttathassa az arra szorulóknak. A megváltás korlátozása. Hogy a re­form a gazdasági beruházásoknak útját ne állja, a megváltást öt évre korlátozza és kívánatra közérdekű beruházások céljaira időleges mentességet ad. A megváltási ár. A javaslat első­sor­ban a felek egyezkedésére bízza a meg­váltási ár megállapítását. Megállapodás hiá­nyában pedig a megváltás árát egy a tör­vény alapján létrejött vegyes bíróság álla­pítja meg. Haszonbérlet esetén a főhaszon­bérlő az állam által megbízott intézmény, (pl. az O. K. H., Magyar Földhitelintézetek Országos Szövetsége) lesz, ő elégíti ki a tulajdonost és ő teljesíti a bérbeadóval szemben a kishaszonbérletek feltételeit. A parcellázás. A javaslat a parcellá­zást is­ felöleli, melyet ellenőrzés alá he­lyez. A parcellázást be kell jelenteni a gaz­dasági felügyelőségnek, az írásbafoglalt vé­teli szerződéseket a községi elöljárósággal láttamoztatni. E mellett a javaslat módot ad az Országos Földbirtokrendező Bíróság­­nak arra, hogy az egész műveletbe bete­kintsen. Az ingatlan eldarabolással hiva­tásszerűen foglalkozó pénzintézetek ki van­nak véve az elenőrzéssel járó korlátozások alól, ha parcellázási tervüket a földmivelési miniszter már jóváhagyta. Országos Földbirtokrendező Bíróság. A reform végrehajtásának fóruma az Or­szágos Földbirtokrendező Bíróság, melynek összetételét a javaslat úgy kontemplálja, hogy független legyen a napi politikától és­­ a közhangulat változásaitól. Ez a bíróság kettős összeállítású lesz, amennyiben tagját az eddig is legfőbb bírói hivatást betöltött férfiakból és a mezőgazdasági érdekkép­viseletek választottaiból kerülnek ki, ezen­kívül még az érdekelt minisztériumok és az altruista pénzintézetek kiküldötteiből. A bíróság hatásköre igen nagy, kiter­jed a reform egész területére és a végre­hajtás egészen a kezében összpontosul.

Next