Katolikusok Lapja, 1939 (16. évfolyam, 1-20. szám)

1939-01-06 / 1. szám

1939 január 6. KATOLIKUSOK LAPJA 5. oldal Lenin halálának ismeretlen rész­letei. Amikor Lenin meghalt, a világ csak annyit tudott róla, hogy hosszas betegség előzte meg a vö­rösök cárjának pusztulását. Mivel még a bolsevista Oroszországban sem maradhat semmi titokban, m­ind több és több részlet válik ismeretessé Lenin gyógyíthatatlan betegségéről és nyomorult haláláról. A legújabb hírek szerint a vér­szomjas diktátort, aki két millió néptársát küldötte hidegvérrel a halálba, Lassú bomlással járó, gyó­gyíthatatlan betegség támadta meg. A betegség tünetei igen terhesek és megalázóak voltak rá, akit mint istenséget dicsőítettek hódolói. Elő­ször szellemi ereje tört meg, de Lenin egy esztendőn keresztül két­ségbeesve birkózott a végzettel. Utolsó napjait egy Moszkva kör­nyéki birtokon töltötte el és szelle­mileg annyira megrokkant, hogy legtöbbször mint az állat, négy lá­bon csúszkált szobájában és irtó­zatos lelkiismeretfurdalástól gyö­törve, a bútoroktól könyörgö­tt bo­csánatot bűneiért. Úgy szokott az lenni, amilyen az élet, olyan a halál is. —­o— Új templomok Rómában. Bár Róma elsősorban templomainak so­kaságáról híres, a lakosság számá­nak állandó emelkedése és a lakott részek terjeszkedése egészen új vá­rosnegyedeket teremtett meg, ame­lyek eddig fájdalmasan nélkülözték a templomot. A hiányt most lázas sietséggel iparkodnak kipótolni, úgyhogy az utolsó nyolc éven ke­resztül nem kevesebb, mint negyven új templomot sikerült Rómában megnyitni. — o— ■ A spanyol vértanúk száma. P. P. Ledit, a Rómában élő jezsuita páter megbízást kapott, hogy álla-p­ítsa meg a spanyol vörösök által­­gyilkolt papok és szerzetesek szá­mát.­­ Sok tanulmány és a helyszínen végzett kutatómunka után a páter nemrégiben készült el a jelentésé­vel. Megállapításai szerint a 29 spanyol szerzetesrend, amely a for­radalom kitörésekor az országban­­működött, körülbelül 3 ezer vér­tanút vesztett. Valamivel kevesebb a női szerzetesrendek áldozatainak száma. Az egyházmegyei papság soraiból megközelítőleg 5 ezer vér­tanú került ki, így az egyházi sze­mélyek vérveszteségét 11 ezerre kell tennünk. M­eg­jegy­zet­n­d­ő, hogy számítani kell e szám emelkedésére, más értesülések szerint a spanyol vértanúk száma valószínűleg a 17 ezret is eléri. Az egyházi személyek e rendsze­res legyilkolása, a borzalmas vér­­patak, amely a templomok és oltá­rok üszkös romjai között folydogál, véres tanúságtevésével igazolja azt, hogy mennyi, Isten ellen érzett gyűlölet fűti a modern forradal­mak megteremtőit. — o— Vallásos-e a francia nép? A fran­cia jezsuiták nagyhírű lapjában, az Etudes-ben cikksorozat látott nap­világot, amely a francia nép vallá­sos érzésvilágát vizsgálta meg. Az igen tárgyilagosnak látszó vizsgáló­dások a következő összefoglaló íté­letre vezetnek: Franciaországban van egy vallá­sos és egy vallástalan zóna. Az első a breton partokon kezdődik meg, aztán végighúzódik egész Észak- Franciaországon és a svájci határt érintve lehúzódik Dél felé. Ennek lakói komolyan megbecsülik a ke­reszténységet, rengeteget áldoznak templomaikért, iskoláikért, sok misszionáriust adnak, egyszóval gyakorlati hitéletet élnek. Egyik el­t érési kerületben a 11 ezer főnyi ívóseregből csak 298 ember nem végezte el húsvéti gyónását, a többi példás buzgósággal tett eleget Egy­háza parancsának. De annál szomorúbb a helyzet a vallástalan zónában, amely Páris környékét és a déli vidékeket fog­lalja magában. Az elpogányosodás­­ban vezet a La Mans egyházmegye, ahol 8 ezer megkereszteltre 1000 meg nem keresztelt esik. A történelmében oly dicsőséges francia népnek jövőjét illetően éppe­n az elpogányosodott területek a­­súlyosabb tehertétel és a leg­sötétebb kilátást nyújtják. NAGYVI­G ADOMÁNYOK: Csősz István sze­gényeinknek 10, Antal Péterné sze­gényeinknek 5, Noé Gábor a Jézus Szí­ve-oltárra 5 pengőt adományoz­tak. Isten fizesse meg! A betlehemi borsóföld A zarándok, aki a Szentföldet járja, Betlehem mellett talál egy különös szántóföldet. Nem nagy a területe, mindössze 80 lépés széles és 100 lépés hosszú. Ma már nem szántóföld, hanem kavicslelőhely. Pedig valamikor termékeny föld volt, amely bőségesen megjutal­mazta gazdája munkáját. Hogyan változott át a televény talaj kavicsot adó beányává? Ezt mondja el az a kedves történet, amelyet tiszteletreméltó ősi hagyo­mányok őriztek meg a mai napig. Szűz Mária és Szent József na­gyon szegények voltak, így érkez­tek meg a népszámláláskor is Bet­lehembe, szegényesen, sokat nélkü­lözve. Hogy betevő falatjuk legyen — mondja a legenda — Szűz Mária elindult Betlehem környékére, hogy a jó emberektől kenyeret kérjen. Kéregető útjában eljutott egy na­gyon gazdag emberhez. Éppen a szántóföldjén találta őt Szűz Mária és azzal volt elfoglalva, hogy össze­gyűjtötte borsóföldjének termését. Bőséges volt az istenáldás, volt borsója bőven s meg sem érezte volna, ha ad valamit a nélkülöző Szent Családnak. Szűz Mária alá­zatosan kérte tőle, hogy valamit felszedhessen a földön heverő bor­sóból, de a fösvény gazda nem en­gedte meg. Gúnyosan mondta, hogy hiszen nem is borsó az, amit beta­karít, hanem közönséges kavics. Alig mondotta ki kegyetlenül gú­­­nyos és hazug szavait, a borsó a földjén tényleg kaviccsá lett. Azóta sem terem benne semmi, így van ma is. A kis borsóföld területét apró, kerek, borsószerű, kavicsdarabok borítják. Ha az em­ber lejebb túr, megint csak követ talál és érdekes, ha ezeket a köve­ket széttörjük, látjuk, hogy hasonló apró kavicsszemekből állanak, ami­ket valami cementszerű anyag ágyaz egybe. A Betlehemet járó zarándok min­dig felkeresi ezt a borsóföldet és emlékül néhány kavicsszemet visz magával a legendás hírű föld dara­bocskáról. Mindenféle fügierárú Faragó János­nál VII. ker., Szegedi­ ut 6. Siam »l»tt OMCKtftNCM ésMénMO* «TMéttMOMOMs« LAPUNK legközelebbi száma január negyedik vasárnapján, 22-én jelenik meg.

Next