Magyar Alföld, 1913. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1913-01-05 / 1. szám

2. oldal, pecsovicsokkal küzdjenek bárhol is egy sor­ban. A koalíció piszkította és rondította be végleg Kecskeméten az elvhű függetlenségi politikát. Azok a kormánypártiak, akik egész életükben a húsos fazekak körül őgyelegtek és lesték az alkalmat, hogy telezabálhassák magukat, a szabadelvű párt csúfos bukása után nem mentek ellenzékbe, vagy a pokol fenekére, hanem beléptek a függetlenségi pártba, amely kormánypárttá lett és nemze­­tiszinü gatyamadzagot felkötve rikácsolták, hogy Kossuth Lajos azt üzente: Ezek a nó­tárius pecsovicsok azután végleg elzüllesz­­tették a helybeli függetlenségi pártot. A szét­­vállás után a Kossuth pártban húzódtak meg, amely pártot azután teljesen elrohasz­­tották. A Kossuth pártoknak régi, igazi füg­getlenségi törzsét a párttól elvadították, a­melynek tagjai a kecskeméti ember közis­mert tehetetlenségével várják a dolgok jobbra­­fordulását. A kapaszkodóknak, a talpnyaló dado­­goknak bevonulása a most lefolyt válasz­táson a legszégyenteljesebb kudarcát ered­ményezte a függetlenségi pártnak. Dömötör és Farkas munyók függetlenségi támogatás­sal bekerültek a törvényhatósági bizottságba. Bekerültek pedig függetlenségi támogatás­sal. Nagy Imre Justh-párti jelölt ellen a Kossuth párt olyan mungó jelöltet állított föl és támogatott, aki mungó volt világéle­tében. Horváth Mihály uramat kirúgják a képviselőházból és idehaza mungóval csó­­kolódzik. Kell-e ennél undorítóbb elvárulás ? Úgy látszik a Kossuth-pártnál a hazaszere­tet helyébe az egykoronás szerelem lépett és a régi lelkes nóta helyett, mely a Rima zavaros, ha megárad járja. Igazán szégyel­­jük fegyvertársunkat . . . node az országos jellegű szövetséget nem akarjuk megboly­gatni. Maguk a helybeli függetlenségi vá­lasztók megundorodtak már annyira a hely­beli függetlenségi párttól, hogy teljes ere­jükből készülnek beleköpni a tálba. H­ős alattomos. gyilmerezésük zápora. A Kecskeméti Napló (van-e, aki ez új­ságot ismeri ?) a Bagi László „fényes“ elég­tételéről szóló vezércikkében azt írja, hogy a helyettes polgármestert alattomban név nél­kül kikezdték a sötétség homályában meg­húzódó alakok. A polgármester-helyettes úr, úgy látszik, nem volt kíváncsi ezekre az alakokra, mert nem indított sajtópert a Ma­gyar Alföld ellen, de a szellemi „nimalizis progresszívában“ sínylődő papi újság már­is felvette azt a modort, amit vezércikkében nagyhangú, bombasztikus és bamba frázisok kíséretében ostoroz. A Magyar Alföld cikkírói nem írják a nevüket az írásuk alá. Nem, mert ennek a lapnak minden sorát a kecskeméti szervezett munkásság akaratából írják s a felelőséget itt minden betűért a szerkesztőség egyetem­legessége vállalja. Oly mindegy a személy. A plébánián meg a városházán egyetlenegy munkatársunkat sem sajnálják az elzárástól, tehát egész nyugodtan indítsanak sajtópert annak rendje és módja szerint. A Kecskeméti Napló című klerikális sajttakaró, amivel a katholikus újságírás kétezer esztendőre blamirozta magát, nem mert a nyílt küzdelem terére lépni, hanem elejétől kezdve úgy kerülgetett bennünket, mint a macska a forró kását. Ma aztán végre megérkezett a nyílt támadás két nyi­latkozat alakjában. Az egyikben dr. Tasy József nyilat­kozik. Nemrégiben lapunkban egy Doktor Sarlatán című cikk jelent meg, amelyben egy munkás foglalkozik a kecskeméti orvosi álla­potokkal. A cikkben utal egyes esetekre, amelyek nyilvánvalóvá teszik, hogy vannak MAGYAR ALFÖLD orvosok, akik nem rettennek meg az önreklá­­mirozás bármely fajától s az eszközöket sem válogatják meg érvényesülésük érdekében. Tíz napra, ahogy a cikk megjelent, a har­minc s egynéhány kecskeméti orvos közül épen Dr. Tasy jelentkezett, mint az elköve­tett esetek jogos tulajdonosa. Magára vessen ! Mi eddig nem tudtuk, hogy ő rá vonatkozik, mert panaszkodó elvtársunk nem nevezte meg az orvost. Azt hisszük, hogy nem is ő, de, ha ilyen erélyesen és gyorsan jelentke­zik, biztosan vannak analóg esetei. Talán más esetről van szó. Majd utána nézünk. A másik nyílt térben Farkas József épí­tész nyilatkozik a kerekegyházi építkezési lakások dolgában. Erre vonatkozólag lekö­zölt állításainkat, majd a sajtóper folyamán fogjuk bizonyítani. Ugyan­ebben a csúnya ügyben a kerekegyházi atyaistenek is kértek ellenünk sajtópört. Lesz tehát sajtópör, hátha vala­hogy meg lehetne félemlíteni a Magyar Al­földet. A papok egymás között. Petter Géza esete. Hogy a papok sem szeretik egymást, arra jellemző az alábbi eset. Petter Géza, a kecskeméti Erzsébet­­templom plébánosa nem nagyon tetszik Révész István prelátusnak, valamint neki sem Révész István. Elhatározta tehát Petter, hogy itt hagyja Kecskemétet, mihelyt meg­felelő alkalom kínálkozik erre. Az alkalom meg is jött, mert a gödöl­lői plébánosi állás megüresedett és az ottani katholikusok vezetőitől Petter felkérést ka­pott, hogy pályázza meg az állást. Petter az állást megpályázta és­­ megbukott. A választás napjára a veze­tőség, mely kecskeméti polgári körökből a legjobb információkat kapta, egész más vé­leménnyel volt Petterről, mint a választás előtt egy-két nappal. Ugyanis a derék hívek más oldalról is kaptak tust. A legújabb információk papi körökből jöttek. Révész István fekete keze nagyszerűen működött. Révész István plébános, a keresztényi szeretet hirdetője így bánik el a felebarátjá­val és szaktársával. Szép testvéri szeretet. Petter tisztelendő most jó állásba akart menni s ebben megakadályozták. Próbál­kozzon csak a ladánybenei vagy az ócsai plébániákkal. Révész a legnagyobb öröm­mámorban fogja elengedni. H Kaszap-uttca. Itt is ölben viszik ki az utcára a kutyákat ugatni. A múlt hóban a „Cegléd“ című heti­lap megemlékezett az ottani rossz utakról és arról értesítette olvasóit, hogy némely utcán oly nagy a sár, hogy a kutyákat ölben viszik ki az utcára ugatni. Akár csak nálunk. Nálunk is csak a város közepén ismerik a kövezetét, de a kintebb eső részeken a sárban elülne még a nyakigláb Prikkel János pártvezér úr is, aki szörnyen haragudna, ha a nevét csak egy „k“-val innánk. Valami szégyenteljes állapot, ahogy a Kaszap­ utca kinéz. Ebben az utcában van Szabó Antal nagy fakereskedése is, akinek a kocsijai valóságos látványos mutatványokat rendeznek. A lovak kidülledt szemekkel, meg­feszült izmokkal vonják a tárkocsikat, ame­lyek valósággal beleragadnak a sárba. Jó magyaros káromkodással nógatják a kocsi­sok a lovakat, de azok még fölemelt árak mellett sem akarnak egy lépést sem tenni. Mert tudni kell, hogy a fuvarosok, tekintet­tel a feneketlen sárra, drágábban fuvarozzák be a vasúti állomástól a szenet és a fát. Értesülésünk szerint a Kaszap­ utcai lakosok kérelemmel fordulnak a tanácshoz, hogy ezt a város kellős közepén végigvonuló híres utcát köveztesse ki. Mert így nagyon leromlik az utca végében levő kút jó híre, amelyről a nép azt tartja, hogy „aki a Ka­­szap-kút vizét issza, vágyik annak szive vissza.“ De nemcsak a Kaszap-utca néz ki för­telmesen, hanem a legtöbb utcában ladi­kázni lehetne a pocsolyákon. És azért meg­sem fordul a városi képviselőtestület figyelme erre a ronda, embert és állatot pusztító álla­potra, hanem inkább eltűrik, hogy a város lakossága a helyi sajtón keresztül vágja a szemükbe, hogy ne a várost közigazgassák, hanem menjenek zabot hegyezni. Válasz a papszamaraknak. Még csak rövid ideje annak, hogy a Kecskeméti Napló hozzáfogott a népbolondí­­táshoz. A kis klerikális szörnyszülött Révész István ölében látta meg a napvilágot, akihez szárazdajkául dr. Popity Jánost, a nagyváradi csuhások dédelgetett kedvencét fogadta föl. Hát ez a Popity, Pipogya vagy Pityi Palkó meg akarja becsületesen szolgálni a gaz­dája pazar kegyeit és nekünk ront a pap­­szamárujság újévi számában. Azt írja rólunk, hogy mi aljas rágal­mazók vagyunk és banditastílusban írunk. Nem tudjuk, hogy a Kecskeméti Napló szer­kesztője, aki a tyúkszeméig fekete, honnét szerzi az erkölcsi alapot szemtelenkedései­hez, ugyanakkor, amikor cikkeinket a követ­kező kanászos kifejezésekkel illeti: a névte­lenség sötét hátteréből tervszerűen veze­tett rágalmazó hadjárat, piszkolódások vakmerő hangoztatása, tudatlanság és fogya­tékos erkölcsi érzéke, banditastílus stb. Igazán, kis kedves, magának nagyon finom a nyelvezete és ha önnek fáj az, hogy a cikkeink alá nem írjuk a nevünket, akkor Piti úr is miért nem biggyesztette oda a nevét a talpnyaló cikke alá ? Tehát még annyi következetességgel sincs irányunkban a Kecskeméti Napló, mint egy ökör, amely mindig füvet eszik. Hogy mi mennyire rágalmazunk, ezt nem egy csomó gorombasággal kellene el­intézni, hanem sajtópörrel. Próbáljon csak a Kecskeméti Napló tovább is szemtelenkedni, akkor majd mi a sajtóbíróság előtt fogjuk bebizonyítani, hogy ki az aljas rágalmazó. A Kecskeméti Naplónak, ennek a pap­­szamárújságnak nincs ahhoz joga, hogy a maga módja szerint kétségbe vonja egy csomó becsületes ember meggyőződését. Jegyezze meg Piti úr, hogy nekünk nem egy jól fizetett szerkesztői állásra van szükségünk, hanem a szociáldemokrata párt győzelmes előrevonulására. is kapanyél. Vagy mi az osztálybíróság ? Egy felebbviteli tárgyalást hallgattunk végig a törvényszéken, de ennél nem a sze­replő egyének a fontosak, hanem maga a tényállás. Egy fiatal cselédlegény, akit a gazdája néhányszor oldalba vágott egy vastag kapa­nyéllel, bepanaszolta a gazdáját a járásbíró­ságnál, ahol a következő tényállás derült ki. A legény egy kis időre távozott a gaz­dája barmai mellől, mert valaki elküldte do­hányért a boltoshoz. Mire visszajött, a gaz­dája káromkodva rárivalt, hogy miért merte 1. szám. m.­l­rög egy n­ázon­ felében kűiszer-és ve víres keresked­ést .... nyitottam és raktáron tartok lisztet, sót, fűszereket, csemegéket és minden oly­a­S " ? " árucikket, mely a háztartáshoz szükséges, a A n. é. közönség pártfogását kéri: ■ __________________GYflPJAI LÁSZLÓNÉ, a görög egyház épülete, fl régi sétatér sarkán. |___________6­3. | ÉRT Tisztelettel közönséget 7. sz. h­ázb BUT raktáron rai elő szoba,­ bútorok választékbe a nagyérde­kes pártfoj­i 8—8 Benczi 8—8 m.­ecskemé 1. kezelőt (Ifj. Rigó es Elvállal legegyszerüb­big. Butorrr kivitelben ki utánzatok (fl sében. Költi Egy tai Van s közönség, hogy Kecske sz. alatt (Vár mai kor igi cipé? nyitottam, kizárólag Sí női­ és gye olcsóbb át szerinti ren divat szer árak melle nyosan ké közönség kérve­­ idő 5-4

Next