Magyar Hírnök, 1882. január-július (2. évfolyam, 1-27. szám)

1882-01-29 / 5. szám

II. évfolyam. Szerkesztőségi iroda: Kecskeméten, Korona-utca 101. sz. Ide cimzendő minden írásbeli küldemény. 5. szám. Kecskemét, 1882. Január 29. IPAR ÉS KERESKEDELMI SZAKKÖZLÖNY. MEGJELEN MINDEN VASÁRNAP. Befizetési díj: Mindennemű Epész­érre - -­­ 4 írt — ki­hirdetések, melléklések és Kiadótulajdonos: NAGY IMRE. Félévre - - - - 2 frt — kr- Negyedévre - - 1 frt — kr- Egyes szám­ára - 10 kr. nyilttéri közlemények jutányos áron számíttatnak. PEKÁRIK JÁNOS. Kiadóhivatal: Kecskeméten, Korona­ utca 101. se. Ide címzendő minden pénzbeli küldemény Felelős szerkesztő: A párisi krach. Nem ám olyan, mint a milyen volt Bécsben 1873-ban, midőn a túlcsigázott speculation alapult vállalatok mint a szappan buborék önmaguktól összeestek és megrendítve a közhiteit végtelen sok kárt okoztak úgy az egyeseknek mint az álladalomnak. A bécsi krach természe­tes következménye volt az elkövetett visszaéléseknek. Ez nem olyan, mert bár itt sem hiányzottak visszaélések, melyek a válság súlyosbítására befoly­tak,­­ előzmény is volt a lyoni tőzsde­bukás képében, de a fő okot nem ezek képezték, ezek csak mellékes szerepet játszottak; ezen válságot, mely csak magában Párisban 7 milliárd franckal verte le az értékpapirok árát s a berlini, bécsi és budapesti tőzsdéken is milli­ókra menő veszteségeket okozott, előre el volt tervezve, az útja szépen elké­szítve s egyszerre a legalkalmasabbnak látszó pillanatban oly módon színre hozva, mely legalkalmasabbnak látszott a közönség kétségbeesésig való meg­­ijesztésére. A világszerte ismretes és különö­sen Európában már régóta uralkodó Rotschild és társai név alatt ismeretes pénzfejedelmek már rég megszokták, hogy minden nagyobb nyereséggel ke­csegtető vállalat s különösen az európai államok háztartásaiban mind inkább na­gyobb fontosságra emelkedő államköl­­csönök csak­is az ő hozzájárulásukkal történhessék. Első­sorban az államkölcsönök köz­vetítésével szerezték meg maguknak az európai államkormányok jóbarátságát, ezeket kisebb nagyobb ideiglenes szük­ségletükben folytonosan segítvén még­pedig akként, hogy először a tisztessé­ges szín alatt is az államokat csak uzsora­kölcsönben részesítették, másod­szor csak annyit adtak és oly feltételek mellett, hogy a kielégítendő szükséglet ki ne elégittethessék s a kölcsönt kérő állam ismét kénytelen legyen hozzájuk folyamodni újabb kölcsönért, melyeknek árát aztán ők szabták meg kétszeres kamat, vasúti concessiók és tudja isten még minek a képében; közbe-közbe egy kis ajándékkal is megtisztelték ezt vagy amazt a préda fejedelmet, főherczeget, ministert, államtitkárt és ki tudná végét és ki tudna mindent. így, ily úton-módon jutottak oda, hogy a nagy pénzemberek már az álla­mokat kezdték olyan birtoknak tekin­teni, melyből az árendás zsidó gazdáját a sok előleges árenda és kölcsön fejé­ben ide­stova kitudja s bár a nagyságos urnák még bókol és hizeleg sőt még az inasaival szemben is igen alázatosan viseli magát, mégis érzi, hogy mahol­nap ő lesz, ki a birtoknak gazdája ma­rad s ezt csak azért rejti és titkolja meg, nehogy az úr valamit gyanítva kellő segítség után lásson és körmei közül idejekorán kiszabaduljon. Mennyire megrémültek tehát Rot­­schildék, midőn Bontoux ismeretlen pén­zekkel Párisban az Union generálét ala­pította, szövetséget hozott létre több keresztény bank és pénzintézet között, az európai államok fővárosaiban több pénzintézetet alapított és az államköl­csönök közvetítését Rotschildéknál sok­kal olcsóbban elvállalta s általában min­denütt, hol az előtt Rotschildék magu­kat nélkülözhetleneknek hitték. Bontoux az Union generale pénzeivel befészkelte magát, az előbb Rotschildék zsebébe be­folyt hasznot és előnyöket a maga ré­szére megszerezte s helyzetét minden képzelhető eszközzel úgy erősítette s közben ügyes börze játékával Rotschil­­déknak annyi kárt okozott, hogy érte Rotschild James érdemesnek tartotta magát főbe lőni, s Rotschildék bosszút forraltak ellene, ki az európai népek zsebeire képzelt kizárólagos jogaikat ek­ként confiskálni merészli s őket az is­tentől választott népének ígért s régóta nagy kitartással és ügyességgel meg­szerzett uralomtól megfosztani akarja. E bosszúnak kifolyása a párisi krach. Bosszú tervük kivitelére fölcsigázták az Union generale vagy mint ők nevezik — mert keresztény és főként katholikus pénzekkel rendelkezik — a katholikus Unió részvényeit 3000 francra, s midőn neszét vették, hogy a Banque de Lyone de la Loire megbukott — mely külön­ben az Union generáléval nem is állott összeköttetésben, s tudták azt is hogy az Union generálénak nagy vállalatai foly­tán óriási kötelezettségei vannak, me­lyeknek egy válság eseténi készpénz­beli kiegyenlítésére hosszas előkészület nélkül nem képes, hogy ezt megbuktas­sák az előbb fölcsigázott részvényeket roppant mennyiségben féláron áruba bo­csátották a tőzsdén, mi az ily részvé­nyek s az ezen pénzintézettel összeköt­tetésben álló pénzintézetek részvényei­nek birtokosai közt oly rémületet idézett elő, melyhez foghatót ritkán szülnek a századok. Ezek maguk után vonták a többi értékek rohamos hanyatlását is, úgy, hogy a legszilárdabb alapokon álló intézetek részvényei, kötvényei s az ál­lamkötvények is roppant sokat vesztet­tek értékükből, úgy hogy sokan, kik előbb az értékpapírok birtokában millió­soknak tartották magukat, vagyonukat teljesen elveszítették, sokan főbe lőtték magukat és egész Páris, melynek népe az értékpapírokkal való üzérkedést kivá­­lólag kedvelte — siratta a bukást s az óriási veszteséget, mely felülhaladja a porosz-franczia háború költségeit s melyhez hasonló még Európában nem történt. Ez óriási rázkódás alatt sok szé­delgő vállalat megbukott, de Rotschil­dék bár jól kiválasztották az időpontot, mert Bontoux az Union generale feje távol Magyarországban volt s igy a kellő intézkedések megtételére legilletékesebb s ily körülmények közt nélkülözhetlen egyén nem volt jelen, — még sem ér­hettek ezért, mert az Union generale meg nem bukott, a kiküldőt bizottság a társulat ügyeit jó rendben találta s Bontoux maga is haza érkezvén — mint Parisból jelentik — már a hó végével esedékes tartozások kiegyenlítését biz­tosította is. Nemcsak Európa államaira , me­lyek hiányaikat pénzkölcsönök által fe­­­dezik, nemcsak Magyarországra és an­­diak népeire általában, hanem különö­sen a kereskedelemre és iparra felette nagy fontosságú eseményt képez a két pénz­hatalomnak fent vázolt s a jóhi­szemű pénzeiket értékpapírokba fektető embereket háborúknál jobban károsító irtózatos harcra. Nem áll érdekünkben, hogy bárme­lyik félnek is győzelmét óhajtsuk, de érdekünkben áll, hogy egymást végle­gesen le ne győzzék. Ismerjük a Rotschild ház működé­sét Magyarországon, tudjuk, hogy mily keveset tett eddig a közjó érdekében, mennyire fukar volt ott, hol valami közhasznú intézmény létesítésére kellett volna a pénz és mennyire tudott ál­dozni ott, hol a saját érdeke kívánta, tudjuk azt is, hogy a Bontoux által képviselt pénzcsoport mily kedvező for­dulatot adott állami hitelünknek az ál­tala alapított magyar országos bank ál­tal, hogy a Budapest Zimonyi vasút ki­építése s a „Magyar tenger hajózási társulat“ létesítése s egyéb közhasznú vállalatai által mennyire jelét adta sa­ját nemzeti közgazdasági érdekeink iránti fogékonyságának és jóakaratának. Ez okból csak sajnálni tudnánk, ha a közgazdaságra, de különösen az ipar­és kereskedelemre jótékony hatású tőke­verseny az Union generale még sokak­tól félt folyó hó 31-ben lehető bukásá­val megszűnnék s elfoglalná helyét ama kegyetlen csak saját hasznát szem előtt tartó egyeduralom, melynek neve Rotschild et Comp. Visszapillantás a mult évi közgazdasági viszonyainkra, különös tekintettel az iparra. A­midőn újból szerencsés lehetek a 1. szakosztály előtt egy előadást tartani, tu­datával bírok annak, hogy hosszas , ki­­terjedtebb mérvben ezt annál kevésbé tehe­tem , amennyiben egyrészt a jelen ülésnek szánt különben is rövid idő­tartamát nem vehetem igénybe, másrészt a t. tagok tü­relmét és figyelmét sem akarván fárasz­tani, s ennélfogva rövidre kellett terjesz­kedni az egyes kérdések fejtegetésénél, a­míg bizonyos tételeknél nem akarván is­métlésekbe bocsátkozni, csak futólag tehe­tek említést, a­melyek különben megérde­melnék, hogy tárgyukkal behatóbban is foglalkozzam, — tehát a közgazdasági vi­szonyok ismertetésénél leginkább azon té­teleknél idézhetem, melyek iparukkal szo­rosabb összefüggésben vannak, és bennün­ket e helyütt legközelebbről érdekelhetnek. Mindenek­előtt fel merem állítani azon problémát, hogy közgazdasági érdekeink e három tényezője u. in. a földm­űvelés, kereskedelem és az ipar egymással oly közeli kapcsolatban állanak, hogy csak is a három együttvéve — akkor virágozha­­tik, ha ezek elseje a mezőgazdaság jólét­nek örvend; mert csak is akkor emelked­­hetik a kereskedelem és az ipar, ha a gaz­dálkodási jövedelmek kielégítők ; más szó­val, ha a termelőnek jövedelme van, ke­letkezik a kereslet, s ha szükség van ipar­­czikkekre nyerhet lendületet az ipar és a kereskedelem. Azon áramlatból és törekvésből ítélve, mely országunkban manapság, az irányadó körök buzgalmát beigazolva — közgazdasági viszonyainkra és állapotainkra jótékony ha­tást gyakorol, megnyugtatásul szolgálhat állami tételünk amaz alapfeltételének biz­tosítására, hogy az elmúlt évben kezdemé­nyezett , részben véghezvitt nagyobb ered­ményeknek elérhetését involválták akkor, a­midőn minden alkalom felhasználtatott arra, hogy közgazdaságunk jobbra fordulta lehetőleg előmozdíttassék. Nagy munkának mindenesetre hosszas idő kell, h­­gy mindjárt a tényleg elért eredmények az elmúlt évben nem is oly jelentékenyek, mint minőket várhattunk volna, még­is ebbeli reményeinkben na­gyobb csalódásokat nem tapasztaltunk. Habár a mostoha időjárás miatt ked­vező esztendő nem mutatkozott, még­is nagyobb sanyarúságokat vagy ínséget nem constatálhatunk, s egyáltalán sorsunk rosz­­szabbra nem fordult. 1. A törvényhozás terén üdvös intézkedések történtek a kereskedelem elő­mozdítására, és a pénzügyi helyzet jobbí­tására. Nevezetesen a csődtörvény, — a kisa­játítási törvény, — különösen a kártalaní­tási eljárás, mely törvény a fő és mellék­­vasutak tervbe vett kiépítése jelentékeny száma, — és a szabályozási munkálatok tekintetében nagy horderővel bír. A kézizálog-kölcsön ügyről szóló tör­vény, mely a kézizálog kölcsönügyeknek szakszerű forgalmát, és az elzálogosított tárgyak árverésének szabályozását tartal­mazza. A hazai iparnak adandó kedvezmények­ről szólló törvény mindenesetre a nagy iparnak egy rég óhajtott kérdését elintézte, és ezáltal a gyárak keletkeztetésének mód­ját megkönynyítette. Végre az áruforgalmi statistikára vo­natkozó törvény mindmegannyi jótétemé­nyes nemzet­gazdaságunk fejlődésére. II. A pénzügyi törvények közül kiemelendők : a magyar 6°/0-ás aranyjára­dék kötvények beváltása, és ennek folytán ezen czélra kibocsátott 4%-os kötvények­ről szólló törvények. Továbbá a kávé,­­ sör és czukoradóról szólló törvény, mely azonban a gyakorlat­ban a várakozásoknak meg nem felelt,­ sőt az érdekeltek között ellenszenves agi­­tatiót szült. III. Közlekedési eszközeink tekintetében fontos határozatok hozattak. Az utóbbi évek folyama alatt kezdemé­nyezett vasút építéseket, nemkülönben a tervbe vett vízi utak szabályozását tekintve azon édes reményre enged következtetni, miszerint közlekedési ügyünk fokozatosan azon tökéletes­ítésekre vezet, melyek a növekedő igényeknek és szükségleteknek megfelelnek. Első­sorban felemlítésre méltó, hogy a Budapest-zimonyi vasút kiépítése megkez­­detett, mely forgalmi politikájuk szerint állam­költségen eszközöltetik, s ezzel együt­­t szerb vasutak építése is tényleg kezde­tét vette, mely vonalak által Magyaror­szág a szomszédos déli tartományokkal folytonos és maradandó összeköttetésbe jő­vén, a gyümölcsöző közvetítési szerep mel­lett hazai iparterményeinknek újabb és nevezetesebb piaczokat hódítottunk. Az úgynevezett keleti vonalak meg­hosszabbítása , melyek Konstantinápoly és Szalonik felé — a szerb vasút csatlakozá­sokat hazánkra nézve ezek értékét fontos­ságát emelni fogják, — a jelenleg folyta­tott tárgyalások eddigi menetéből bízvást következtetni lehet, hogy a még fennforgó nehézségek legközelebb megoldatván, az említett vonalak kiépítése is teljesedésbe menendnek. Kívánatos kiegészítést nyeren a vasút, hálózatunk a Budapest-pécsi vasút által, a tengerhez vezető utak olcsóvá tételéről a kormány gondoskodott, s igy a cs. k. szab., déli vasút buda-kanizsai vonalával ver­senyző, ezen Kelenföld pécsi vonal által közvetlen összeköttetésbe jövünk Fiuméval, a mi bizonyára­­ iparunk, különösen ma­lom iparunk fejlesztése tekintetéből nagy fontossággal bir. Különösen kiemelendő még a legköze­lebb megnyitandó rákos-újszászi vo

Next