Reformátusok lapja, 1941 (27. évfolyam, 1-44. szám)

1941-01-12 / 1-2. szám

k a házasságot nem lehet felbontani, csak az összetört házasságból lehet az ártatlan félt kiszabadítani. A házasságnak testi életközösségnek kell lennie. Ott, ahol nem lehet meg a testi életközösség, nem le­het házasságot kötni. Lehet más kapcsolatról, barát­ságról, szövetségről, testvériségről beszélni, de há­zasság csak ott van, ahol a férfi és a nő Isten ren­delése szerint testi életközösségre szövetkezik. De éppen olyan lényeges alkotó része a házasság­nak a lelki életközösség is. Ha azt kérdezik, hogy me­lyik fontosabb a házasságban, a testi vagy a lelki közösség, azt feleljük, hogy a lelki életközösség, mert a testi közösség szakadatlanul fogy, egyszer egészen el is múlik, a lelki közösségnek pedig folyvást gya­rapodnia kell. Jaj annak a házasságnak, amelyik csak földi szerelemre épül, a­nélkül, hogy ez a szere­lem a lelkek tiszta, mély barátságává válnék. A földi szerelem csak egy rózsabokor, amelynek alján ott al­szik Csipkerózsa: a lélek szerelme, a barátság. Jaj annak a házasságnak, amelyiknél előbb lehull erről a rózsabokorról az utolsó sziromlevél, mielőtt feléb­red az alvó királyleány. Tehát a házasságban döntő tényező a lélek kö­zössége. Meg kell már most tudnunk, mit értünk mi a lélek közössége alatt? Megegyezést abban, hogy mit tartunk nagynak, szentnek, jónak, igaznak. Kö­zöl véleményt arra, hogy mi az élet értéke, mi a ha­lál, mi a gyermek, mit ér a külső világ, mit ér a belső világ, mi a látszat és mi a lényeg? Ezt a lelki közösséget meg lehet találni világné­zetben, meg lehet valamelyes elméletben, de mindig frissen, mindig megújíthatóan csak egyetlenegy he­

Next