Testvériség, 1884 (2. évfolyam, 1-39. szám)

1884-01-13 / 2. szám

XX. ’ÉrSZKT4OX*Z’JbJb&. 2- szám-Klecscsem­ét, 1084. ja,n­ a.á.1­­3. Előfizetési ár: Egész évre . . . 4 frt Félévre............2 frt Negyedévre ... 1 frt Egyes szám ára 10 kr. Előfizethetni bármely postahivatalnál. Szerkesztőség: III. tized, homoki­ utca 92. szám. A lap szellemi ré­szét illető közlemények ide címezendők, nem­különben a hirdetések, nyílttéri közlemények és reklamácziók is. Kéziratok nem adat­nak vissza. A KERESZTÉNYSÉG KÖZGAZDASÁGI és TÁRSADALMI ÉRDEKEIT KÉPVISELŐ HETILAP. SE8IELEN HIDDEN VASÁRNAP RESSEL. Hirdetések és nyílt­téri közlemények jutá­nyos árakon számít­tatnak. Többszöri hirdeté­seknél lényeges enged­mény adatik. Hivatalos hirdet­ményekért 3 frt szá­­mittatik. 1 é 1 - e g d i j 30 kr. minden beigtatás után. Kiadóhivatal: III. tized, homoki­ utca 100. sz. Minden pénzbeli kül­demény ide címezendő. Héjjas József ne­vére. Csak előre! ,Ad multos annos . . .* Ébredjünk fel! ... A hosszú, de nyugtalan álmok után jól fog esni a munka, hogy helyrepótoljuk mind­azokat, melyeket álmodásunk alatt elvesztettünk, midőn bizalomittasan, nem féltve jogainkat, minden éber őrködés nélkül 1867. év óta az eman­­czipáczió egyenjogosító, de bizalmat soha nem gerjesztő párnáján oly ke­­ser­édesen aludtunk. S most, miután munkálnunk kellene a jelenben, saj­nosan tapasztaljuk, hogy a múlt s annak álmainkat annyira háborgató ábrándképei, a folytonos intrikák magyar nemzetünkkel s általán a kereszténységgel, oly vonások, me­lyek hűen tükrözik vissza az egész Bar álnokságát refinériáiban, s őszinte bizalmunk kijátszásaiban. Ezek felett törvényeket alkotni s őket a törvé­nyek hatályától megfosztani legyen törekvésünk netovábbja, mert más­ként nem használhatjuk azon erőin­ket, melyek megújultak s duzzadnak ereinkben megkettőzve a keser­édes álmok után. Ébredésünk legyen a jövő sorsa, s­­ hajnal, melyen munkálni kezdet­tünk, legyen az elrejtett s az emberi szivet olyannyira marczangoló esz­me érvényesülése, mely milliók ajkán hordja a megsértett s letiport jogok megboszulását, s a mely már-már diadalhoz jut, midőn „viribus unitis“­­ destructivizmus ellen tör s azon árzeménynek ad kifejezést eszméiben, mely egyedül orvosolhatja az elmér­gesedett sebeket a nemzet, a keresz­ténység szivében a szabadulás és a­örő reményében. A tapasztalat, a siralmas meggyő­­ződés, szomorú példák a múltból, olya­­nok, melyek, habár kissé késő, de még­sem végvonaglásai nemzetünk­­nek s melyeket ébredésünk hajnalá­ban hivatva jóvá tenni. Eszméink derült hajnalán a contra­­dikcziókkal küzd a zsidókérdés meg­adásának sürgetése, melyhez bizony századok kellettek, hogy ily alakban lomborodhatott ki az eszme, milyen­ben Európa nemzeteinek nyomán, de lazánk zömében önállóan tűnt fel az Antisemitismus gyújtó csillaga, mely­­nek fényét felderíteni rég kellett volna, s akkor most annak fényében boldogul élhetnénk. A nemes eszme hosszú vajúdások után végre megszülemlett nem egye­sek óhajában, hanem a nép zömében, mely annyira érezte, s érzi ma is, mi az a zsidó, s mit tesz a zsidóval ígyenjogúnak lenni. Nem egyeseké ez a tulajdon, me­­get a liberális sajtó egyedi indiffe­­rentismusnak szeret feltüntetni, ha­nem közös mindnyájunkkal, kik nem­zetünk többségének nyomorúságát látva s ebből okulva, czélul tűztük ki megakadályozni, sőt eszközeink birtokában megfosztani a zsidóságot e „casus belli“-től, e szívtelenségre okot adó jogaiktól. Ok és okozat áll velünk szemben, melyek után „exempla trabunt“ s egyéni meggyőződésünkben járunk el, midőn más nemzetek példájából okulva, s azok boldogságát látva, ha nem is specziális viszonyaikban, de solidáltan társadalmi, politikai és közgazdászati téren, mi is ezek meg­­rontói ellen törünk. Nekünk is az kell, hogy népünk a múltakhoz, az ősemlékekhez fűződve szokás és erkölcseikben azok legye­nek, kik voltak az ősök önzetlen jel­lemei, s éljünk társadalmi kapocs­ban, menten a „divide et vinces“ önző elvektől, melyek tönkre teszik azután a társadalmi unión kivül a politikai önállóságot, s a közgazda­­sági energiát, mely egyedül impo­nálja a nemzetek jó hírnevét s emeli azon fokra, melyen példa gyanánt tűnik fel a törekvések előtt. Ezt pedig most kevés országoknál találjuk, s fájdalom, talán hazánk­nál, melyben a zsidóság gondolkodás módjának „sine qua non “-ja oda tör, hogy a meglevő s nemzetközi életet tönkre tegye, mely által önuralmá­nak tárgyául az általános érvények felett igényt szerezzen. Ez a zsidóság mai politikája: tár­sadalmi kötelékünk szétdarabolása s annak mind anyagi, mind erkölcsi tönkrejuttatása, a politikai eszmék­nek függővé tétele, a közbirtokok­­nak összeharácsolása, melynek nyo­mán koldusbotot akarnak nyújtani nemzetünk úgy magas, mint a leg­alacsonyabb egyedeinek. Szép törekvés, s mégis szomorú példa, belférgek által tönkre téve, vesznünk el. Századunkat jellemzi a potenczia, midőn a liberalismus kö­penye alatt hagyjuk bolonddá tenni magunkat s e világot rontó eszmék­nek örvendünk, s csak azt vesszük észre, hogy a jelentől mindinkább távol esve, a jövőben semmiből aka­runk existálni. Két szélsőség: örvendeni a libera­lizmusnak s azt fennen hirdetni s benne általa emésztetni, élni kenyér nélkül s mégis jövőt jósolni. Mind­kettő keserű valóság s úgy hiszem nem kell commentár, nem nagy kombináczió ahhoz, hogy megitél­­jük, mi juttatta a kereszténységet ez érvénybe. Nem akarom ezt bőven fejtegetni, tudja ezt jól mindenki, csak mellesleg mondom: az erkölcsi és szellemi téren a liber­ális sajtó s a közgazdaság terén a túlhajtott uzso­ra s ezek összeforrva egy jellemben, a zsidófajban. A közép­utat vesztettük el, mely azután az emanczipáczió eszméjében magával vonta az anyagi devalvá­­cziót a felemelt s tulságig emelt, majd a körülmények folytán lesül­lyesztett árak mellett, melyekhez a zsarmatok tulsága járult, melynek folytán nem csoda, hogy a birtok maximum a minimum alá sodorta­tott a kereszténység részéről. Ily alakulások egy kicsikart s meg­adott törvényben találtak ellen ered­ményt, melyeket jóvá tenni egyha­mar nem tud korunk, nem az emberi törekvés, ha csak törvényes után nem, mert: „Lex legem sancti“­s ez közel jövőben, elvünk szentségében, az an­­tisemita törekvésekben be fog kö­vetkezni. E törvények megvalósulása mel­lett fognak vitatni a leghevesebb s úgyszólván nemzetünknek uj életet adó küzdelmek, midőn ma már oly tisztán látjuk, hogy eszménk diadal­hoz juttatása mily hatalmas pozi­­cziót foglalt el, melynek árnya alatt elvünk szentségét, a kereszténység javát körömszakadtig, s ha kell utoló csepp vérünkig fogjuk védel­mezni. Ez állást az általános elégületlen­­ség reconstruálta, melynek megszi­lárdulását az uralomra jutott ke­resztény-ellenes pártok működése és zsarnoksága olyannyira siettet. Ez álláspontban tűnik fel a zsidókérdés mielőbbi megoldása, melyhez megin­dult ma már az áram, t.­­ a mindig nagyobb mérvben terjedő anti­semi­­tikus irányzat. Valószínű, hogy e küzdelemben, mely már megindult, nem fogják letenni a fegyvert, mígnem a ke­resztény társadalmat s ezzel együtt a keresztény polgáriasodást végve­szély­­yel fenyegető „emanczipált“ zsidóságot, egyesek javai ellen törő túlsúlyától megfosztva, a kellő ha­tárok közé nem szorítja, vagy pedig, ha ez nem sikerül, moraliter tönkre nem teszi. Miután az előbb kifejtett alapokon a zsidóság, a liberalismus álarcza alatt a kereszténységnek élete, saját javának kizsákmányolá­sára a háromas téren tör, sőt ezt már manapság helylyel-közzel el is érte, úgy, hogy alig van hatalom, mely megakadályozhatná, ha csak ezen általános reform nem, mely ma már feltűnt s őket minden tekintet­ben előbbi helyzetükbe rehabitálni akarja. Csakis e momentumok képesek va­lószínűvé tenni az európai társadal­mak békés átalakulását s ker­esztényi túlsúlyának lehetőségét, a­mihez két út vezet: vagy megoldani a zsidó­kérdést teljesen, vagy pedig egyene­sen elveszni; tertium non datur. Mert ha most az előbbi kérdés tel­jesen elveszett már, mert valóban bekövetkeznék a kereszténység el­len irányzott s már-már megvaló­sult destruktivizmus, a végső ka­tasztrófa, mely után nincs hatalom, mely rokonszenvre bízhatná még egyszer az eltörpült s tönkresilá­­nyított kereszténységet, hogy jogot merne formálni azok ellen, kik őket uralják, s igy veszve lenne azon esz­me, hogy megkísérlemi mernék meg­sértett, elrabolt, vagy letiport egyéni szabadságukat függetleníteni. Ezeket, ismerve a zsidóság ura­lom vágyát, úgy hiszem, hogy nem engedhetjük, midőn még nincs késő s a hatalom nagyobb részt kezünk­ben van, hogy e kedvező pillanatban, meg, habár kissé távol is esik az ősi birtok maximumtól, de nem az ör­vény szélén, a proletarizmusban, hogy ekkor érvényt szerezzen a nép aka­rata a költővel elmondva, hogy „Ész, erő és oly szent akarat, hiába sorvadozzanak egy átok súly alatt.“ Itt az idő, hogy ne legyen többé speczialitásra fektetett egyéni tö­rekvés, hanem általános, melynek magasztos eszméi a romboló áram ellen törnek s azt a haza szent érde­keiért, s az összes kereszténység ja­várt veszni nem hagyják. Mert: „Még jönni kell, még jönni fog Egy jobb kor, mely után Buzgó imádság epedez Százezrek njakán . . .!“ S igy kvalizálva, még a legátko­­sabb helyzetben sincs jogunk kétség­be esni, mert ma már a keresztény­séget uraló szent elv, az antisemitiz­­mus össze van forrva a közös czéllal s annak fenséges eszméivel, melyek­ről jól jegyzi meg egyik nevezetes keresztény írónk: „az isteni gond­viselés által fentartott egyház a be­következendő romokból is újjá alko­­tandja ama czivilizácziót, melyet az egykori római birodalom romjaiból első ízben megalkotott.“ Karai H. Károly: A képviselőház és a zsidó-ügy. Mottó: Pesten a Sándor-utczában Van egy nagy taposó malom. Már tizenhat esztendeje, Hogy ott tapos a galambom, A kommandóra úgy járja, Hét országban sincsen párja. Ha az évezredek történetét figyelme­sen vizsgáljuk, azt tapasztaljuk, hogy a jó akarattal párosult tudatlanság is csaknem annyi kárt okozott elettől fogva az emberiségnek, mint a rosz akarattal párosult ravaszság. Ezek közül csak az egyik is elég arra, hogy egész népeket boldogtalanítson. Hát mikor még mind a kettő, mint például nálunk, egész erővel működik, hogy ne

Next