Testvériség, 1887 (4. évfolyam, 1-17. szám)

1887-09-11 / 2. szám

I-'sT. é-^£d­3ra.rx^. Előfizetési ár: 'ész évre . . . 4 frt lévre..............2 frt !gyedévre ... 1 frt é yes szám ára 10 kr. Előfizethetni bármely tahivatalnál. Szerkesztőség: tized, varjú-utca 235. szám. 4 lap szellemi ré­ti illető közlemények cimezendők, úgy a detések és nyílttéri remények is. kéziratok nem adat­­: vissza. 2. szám. IEEecsl£em.et„ 1887. szeptem­­b­ar ±±, TESTVÉRISÉG KERESZTÉNY TÁRSADALMI HETILAP. M­EG­JELENT HST V.A.S­­Á-IE2ZERS­ZE2El O1­­3-EL. Hirdetések és nyílt­téri közlemények jutá­nyos árakon számít­tatnak. Többszöri hirdeté­seknél lényeges enged­mény adatik. Hivatalos hirdet­ményekért 3 frt szá­­mittatik. Bélyegdíj 30 kr. minden beigtatás után. Kiadóhivatal: IV. tized, varjú-utca 235. sz. Minden pénzbeli kül­demény ide címezendő: humanizmus és antiszemitizmus. Jókat bolygatott kérdés az nap­okban, vájjon megfér-e egymás elett e két fogalom: humanizmus atiszemitizmus ?! Mert, ha vala­­my társaságban, hol esetleg filosze­­ák is vannak, az antiszemitiz­­a jogosultsága, korszerűsége, sőt adhatni égető szüksége kerül­na, és a zsidók elleni fölhozatnak idazon vádak, melyeket a minden­­i élet talaján összegyüjthetünk, kimutathatnak azon belátha­­an veszélyek, melyeket a zsidók par, kereskedelem, tudomány és álom terén úgy anyagilag, mint ilcsileg a magyar nemzet fejére tani törekesznek, s ezek halra­­, a filoszemiták hallgatásra vol­­ik bírhatok, akkor fogják maga­ és belekapaszkodnak a humaniz­­szakállába és elitélik az anti­­fitákat, mint olyanokat, kik a anizmus szent eszménye ellen ács harczot indítanak.­­ Én azon­­azt tartom, hogy azok, kik ily­­yedén ítélik el az antiszemitiz­­magasztos jellegét, nincsenek ában azzal, mit fejez ki e szó: naizmus*. Én tehát megkisér­­e szónak helyes értelmét vaeg­­s ebből kifolyólag bebizonyí­­tiszerint a humanizmus és an­­mitizmus nemcsak egymás lét­­, máig nem támadják, hanem a ebben összeférő ikertestvérek. A humanizmus nem egyéb, mint a saját fensőségének tudatára ébredett észnek ellenhat­ása a zsarnokság ellen és kísérlet, központot találni mind­arra, a­mit az ember gondol és tesz a közjó érdekében. C­íme a huma­nizmus rövid szavakba szorított je­lentősége. Első, mit a humanizmus kivívni óhajtott: a zsarnokság ke­ményigájának szétrombolása,s beve­zetése egy báj jó szépségű eszménynek, melyet úgy hívnak, hogy: szabad­ság ! S a humanizmus hősei eltalál­ták az első és főtényezőt. Szabadság nélkül nem fejlődhetik az ész, nem virágozhatnak a tudományok és mű­vészetek, nem kaphat lábra az ipar, fejlődésében akadályozva van a ke­reskedés. A zsarnokság földje ezekre nézve olyan, mint éjszak jeges vi­déke, hol az örökös hó és jég fölött megszűn minden élet. Azért azon hő­sök, kik a szabadságért szenvedtek, küzdöttek és vérzettek, egyszersmind a humanizmus felejthetetlen harczo­­sai! Ez az eszme adott a művelt né­peknek alkotmányt, ez honosította meg a vallási türelmet és egyenjogú­ságot, ez tanította meg az embereket testvérekül fogadni mindazokat, kik hisznek a szabadság, egyenlőség és testvériség csodaszép eszméiben. Egy családot alkotott a különböző elemek­ből egyenlő jogokkal, egyenlő köte­lezettségekkel. Ezentúl ki-ki arra a pályára lépett, melyen tehetségeit leggazdagabban kamatoztathatta, le­rombolta a kasztrendszer fekete fa­lait s összekötő utakat vágott sze­gény és gazdag, nemes és pór között. Hogy idők folytán ezen egyöntetű tömegből kivált egy rút arczú szörnyeteg, mely nem találván jól magát a közös társaságban, a többi fölött zsarnoki hatalmat kezdett gya­korolni, az nem az emberek hi­bája, hanem egyenesen magáé a ször­nyetegé. Kell-e még mondanom, hogy ez ijesztő réme az emberiségnek nem más, mint a zsidóság. Mit ő neki az egyenlőség ?! Hát ő is dolgozzék, fá­radjon mint más munkás ember, húzza a napot órákszám hátán, hogy megélhessen, vagy tudománya által anyagi és szellemi javát mozdítsa elő azoknak, kiket gyűlöl?! Ah, ő ezt nem teheti s nem is tette. Alig hang­zott el az egyenjogúsítás örömkiál­tása, már a zsidóság megkezdette ba­nos merényleteit a humanizmus ellen. Megcsalta embertársát, kicsi­karta jóléte alaptőkéit, megfosztotta anyagi és szellemi fegyvereinek hasz­nálásától, rabszolgájává tette azt, kitől hatalma eredt, s megkezdődött a zsidóság zsarnoki uralma s tart még mindig. Hát ezt parancsolja a huma­nizmus, hogy egy faj a többi fölé tör­vénytelen, Isten és jóindulatú ember előtt utálatos fegyverekkel emelkedve a védtelenek szemeiből könnyet saj­toljon, kebléből fájdalmat fakasz­­szon?! Nem, soha! Hisz épen a zsar­nokság ellen folytatandó küzdelem első jelszava! De akkor a fölébredt ész tanácsolta harcz csakugyan jogos a zsidó zsarnokság ellen, s vakmerő ostobaság azok állítása, kik az anti­szemitizmust a humanizmus ellensé­gének tartják. Azt parancsolja-e a humanizmus, hogy tápláljuk, nevel­jük azokat, kik egyenlőségünk szét­­tépői, kik testünkön sebet ejtenek, kik megfosztani akarnak még létünk­től is. A zsidóság így kiszakítja magát a kötelékekből, ezzel mintegy mutatva, hogy magát köztünk nem jól érzi, hogy a humanizmus légköre ártalmas az ő lelkére, szivére, legyen hát az igazságnak szabad folyása, mi igyek­szünk őket a mi légkörünktől lehe­tőleg távoltartani. Harczunk tehát a humanizmus szellemében történik, s azért a mily jogos, ép oly igazsá­gos is!... Nézzük a második pontot, mely ekként hangzik: „központot találni mindarra, a­mit az ember gondol és tesz a közjó érdekében“. A humaniz­musnak eme törvénye nem keveseb­bet foglal magában, mint azt, hogy a már kivívott szabadság pajzsa alatt közös létföntartó eszközökről gon­doskodni, s ezen eszközök megszer­zése körül egyesek kisebb cselekvő képességét összetett tevékenység által elősegíteni. Beláthatatlan horderejű ennek érzeménye, mely az egy faj­hoz, vagy nemzetiséghez tartozó egyéneket mintegy családdá volna „TESTVÉRISÉG“ TÁRCZIII. Marika. Ő volt mint angyal, szeme fekete, az éjszaka, haja aranyszőke, arcza csupa élet, csupa elevenség. Sze­­százan, imádták ezren, s csodálták jó hányán, a gazdag kereskedő volt, úgy hitte­­n gazdagodott meg, fölvitte az a dolgát, mint a hogy mondani­k. Vagy bnst nőttön nőtt, de az esze, itha mindig fogyott volna, — bár a nyelvet azt mondják, hogy esze ilábtan nem is lett volna soha. — vagyona büszkévé s gőgössé tette, nem jól illett neki. írói majd megfeledkeztem: Bálint­­nak hitták. Régebben mint mond­­inda volt a neve, de restelte az­­ökségét s vett magának új nevet, e régen meghalt. ,Jól is tette a ■“ —• szokta mondogatni az öreg, adtam volna mit csináljak vele, iát ostoba volt a szegény — az yugosztalja. Egyetlen lánya volt öa, büszke is volt rá nagyon s­­ vágya volt valami előkelő férjet számára. Marika szive még érintetlen volt s­e a sok udvarló, a sok lepke kö­­­akadt valakin a szeme! S épen ki nem is mert reményleni, a ki miről szerette és imádta őt, a ki m mert közelíteni hozzá, a kinek Út­t, a­hova nem mert föltekin­­­t, hogy megvakul, ezy könyvvezető volt apja üzle­tében, a neve sem volt olyan szép mint Marikáé. Lángos Péternek hívták. De csinos fhí volt, szorgalmas és józan s mindenek fölött jó szívű! Szerény volt s épen azért nem­ igen mert Marikához kö­zelíteni, csak ha egyedül volt, akkor el­mulatott, elbeszélgetett vele órákon át! Miről ? Tán ők maguk sem tudták! Ne­vettek, kaczagtak oly vig­s­oly — boldog volt mind a kettő! Boldog?! Szegény Péter, hisz ő remélni sem mert! Vigyázott minden tettére, min­den s zavára, még a tekintetére is, nehogy elárulja szerelmét. De Marika nem azért volt olyan okos kis­lány, hogy meg ne értse szerelmét. Hisz a szerelmet titkolni úgy sem lehet. Hiába vigyázott Péter olyan nagyon, el­árulta szerelmét, minden tette, minden szava, elárulta a tekintete! Igyekezett mindenben Marika kedvében járni, leste az alkalmat, hogy egyedül lehessen vele. Ha valami ünnepélyes alka­lom volt, ő volt az első, a­ki Marikát üdvözölte, hozott neki szép könyveket ol­vasni, megtanította a legszebb dalokra s néha-néha egy-egy kis bokrétát is küldött — persze titokban. S Marika keblére tűzte azt, szive nagyot dobbant, s óh, akkor tudja, hogy ő tőle van S ha Péter beszélt Marikával, sokszor reszketett hangja, kü­lönösen, ha szerelemről s más efféle gyön­géd dolgokról beszélgettek. Várjon ki ne értené azt ?! Hát tekintete ? Oh hisz az folyton Marikán csüngött, nem kellett ahhoz nagy ész, hogy valaki kiolvassa szeméből szerelmét. A dolog persze nem maradhatott soká­­gy. Egyik is, másik is kereste az alkal­mat, hogy találkozhassanak, igyekeztek egymás kedvében járni, é­­s hányszor találkozott tekintetük, így aztán lassan­ként megértették egymást. S egyszer, ta­lán maguk sem tudják hogy Marika keze a Péterébe maradt, a­ki egészen megfe­ledkezve magáról, csókjaival halmozta el a kis kacsát. Marika eleinte észre sem vette, s mire eszméletre tért, már késő volt. Ott találta magát Péter karja közt, elsuttogták egymásnak, hogy: „szeretlek“, örök hűséget esküdtek egymásnak s eskü­jüket megpecsételték egy forró, nagyon forró csókkal. Mind akettő boldogsága teljes volt. Hisz oly fiatalok voltak még. Éltük tavaszát élték csak, s azt hitték, hogy a nap su­garai csak őket melegítik, a hold csak nekik süt, s a csillagok csak értük ra­gyognak. Minden kis örömet s még a bajt is egy rózsabokornak nézték, mely csak nekik virít s nekik illatoz. Azt hitték, hogy most már az egész világ az övéké, ha a nap szépen sütött, ráfogták, hogy az ő boldogságukon örülnek odajön, ha meg­esett az eső, hát ráfogták, hogy öröm­könnyeket hullatnak az angyalok. Azt hit­ték, hogy ott állnak már a mennyország kapuja előtt s csak még egy lépés s benn lesznek egészen. Persze szent Péterről megfeledkeztek. Az öreg Bálinti ez volt az ő szent Pá­terük, annál voltak a mennyország kulcsai. Vájjon beereszti-e őket? Miért ne? Hisz ők nem tettek semmi rosszat, s egész bű­­nök az, hogy szeretik egymást. Elég nagy volt ez az öreg Bálinti sze­mében. — Nem tetszik nekem ez a Péter gye­rek sehogysem. Mit ólálkodik az én lá­nyom körül, s mit akar az én lányom vele ?! Kezdenek a gyerekek nagyon bi­zalmaskodni. Nem tetszik ez nekem se­hogy sem. Még elriasztja valahogy a gróf Szederváryt. Pedig kitűnő gyerek. Négy oroszlán van a czimerében, mind­egyik kezében kard, a czimer fölött 9 ágú korona s még annak a tetejében is van egy oroszlán ! Le tudja vezetni őseit egész szent Istvánig! Egyik ős apja nádor volt, még királynak is megválasztották volna, de hiányzott az egyik újjá, hát akkortájt az olyant nem választották meg; a másik ősapja a leghíresebb hadvezér volt az egész országban, megverte a törököket, néme­teket, meg a tatárokat, valami harminc­­­szor, az kapta azt az óriási domíniumot, még most is van abból valami! A har­­madik ősapja esztergomi érsek volt, a ne­gyedik országbíró, az ötödik meg tudja Isten micsoda! Egyszóval nagyon előkelő familia! Meg is látszik rajta, olyan úriasi viselete, olyan úrias modora van, még a beszéde is más, mint a közönséges emberé. Aztán te­tu pajtása a legnagyobb uraknak, kezet szo­rít, megveregeti a vállát oly embereknek a­kikre más halandó csak nézni is alig mer... Ilyen vő kellene nekem. Grófné, méltóságos asszony lenne a leányomból. Pedig úgy látszik, tetszik neki a Marika. A bálokon nagyon sokat tánczol vele, mindig körülötte van s valahányszor el­jön, a zsebe mindig tele van czukorkák- s kai, bokrétát is annyit küldött már, hogy I Isten tudja számát. Egyszóval nagyon ko- I molyan udvarol Marikának. — Hanem úgy ! látszik Marikának nem igen tetszik. Az

Next