Üzenet, 1938 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1938-01-01 / 1. szám

Élő áldozat Rom­ levél 12. rész. Az ü­zenet kedves olvasóinak sze­retnék egyet-mást elmondani pár folytatásban azokról az életszabá­­lyokról, melyeket Pál apostol a római gyülekezet elé állított. Szükség v­an ezekre a szabályokra azért, mert a magunk felállította éltszabályok betartásával nem sokra mentünk. Az apostol olyan élet­szabályokat állít fel előttünk, me­lyeknek a megtartásával csodálatos v­áltozások léphetnek életbe. Szükség v­an ezekre a szabályokra azért is, mert enélkü­l az életben nem találjuk meg az útjelzőket, az iránytáblákat és behunyt szemmel elindulva könnyen egymást tipor­juk le. Szükség van ezekre a szabályokra még akkor is, ha az élet minden megnyilvánulására nem lehet pon­tos törvényeket és szabályokat fel­állítani, mert a megszabott főirá­nyok az élet kisebb dolgaira is ki­hatnak. Az apostol először az élet egyet­len helyes céljáról beszél. Úgy lát­szik, a római gyülekezetben vol­­tak olyanok, kik a testet túl sokra becsülték. Vagy pedig messziről látták a római erkölcstelen élet borzalmait és az apostol féltve az övéit inti, figyelmezteti őket, hogy hogy a testnek csak egyetlen célja lehet: odaadni az Istennek jó és kedves áldozatul. 1. A ma embere, mikor értékeli a testet és a lelket, úgy gondolko­zik, hogy test becsesebb, mint a lélek. Az ember úgy értékeli a tes­tet, hogy annak mindent megadni igyekszik. A ma embere a testben önmagában való értéket lát, ön­magában való értéket lát a szép­ség és az erő szempontjából. Nagyvárosokban úgy nőttek ki a szépítő intézetek, mint eső után a gomba. Sőt még az orvostudomány területén is külön szépítő sebészet született. Ha azt a rengeteg pénzt, amit az emberiség a test szépítésére fordított, együtt látnánk, belőle olyan csodaalkotásokat hozhatnánk létre, hogy többé a földön nem v­olna éhség, nyomorúság és könny. Nem kell azt hinnünk, hogy a ke­­resztyénség arra az álláspontra he­lyezkedik, hogy a testet sanyargat­nunk és szennyben hagynunk kell: az emberi testet, mint a lélek templomát igenis meg kell becsül­nünk, tisztán kell tartanunk, de sohasem szabad túlbecsülnünk és a lélek elhanyagolásával benne ön­magában való értéket látnunk. Nemcsak a szépség, de az erő és ügyesség szempontjából is ön­magában való értéket lát és keres a mi korunk embere a testben. A sportnak és tornának annyiféle új ága született az utóbbi időben, hogy azon eligazodni szinte nem is le­het. Az apostol intése szerint józa­nul kell bölcselkednünk. Ez a jó­zan bölcselkedés megtanít, hogy a ■sportra. tornára szükség van, mert általa a test felüdül, edződik, fel­frissül, de nem szabad a sportot túlhajtani és az atléta testi erejé­ben öncélt látni. Ha így gondol­kozunk, a sportcsillagokban nem imádandó emberfeletti embert fo­gunk látni. Amikor a testet értékeljük, a mértéket ne a világtól vegyük. Egyéé­bként is betegesen hajlamosak vagyunk arra, hogy a világ szoká­sait gondolkozásban, divatban, cse­lekedeteinkben majmoljuk. Amikor ezt tesszük, rendszerint magunkat igazoló bölcselkedést folytatunk. Érdemes ebből a szempontból az embereket meghallgatni. Ahol trá­gár vicceket mondanak, ott az iga­zoló bölcselkedés megnyugtatja az embert, mondván: szellemes embe­rek vagyunk. Ahol a törvény parag­rafusaiban talál kibúvót az ember, ott megszólal az igazoló bölcselke­dés és azt mondja: ügyes vagy. Ahol a test szépsége előtt borul­nak le az emberek, megszólal az igazoló bölcselkedés és azt állítja: konzerválni kell a test szépségét. Ahol a testünk dolgairól, bajairól van szó, ott rögtön kész a mentség és megokolás. Az apostol mintha csak köztünk Döntés... A szokottnál is idegesebben ron­tott be a szobába és nyomban rá­kezdett mondókájára: —­ Hát elvetettem a sulykot!... És én! ... Csak nem fogom időtlen­­időkön át hagyni?! ... Most már elég volt a várakozásból! Nem en­gedem, hogy tovább is a semmit■i­tevés kényelmes elvét hangoztassa! Nem! Van más út is! Lehet más itt is! Lehet más úton is érvénye­sülni! Az asszony mondani akart vala­mit, de a férfi eleve letorkolta a ki sem mondott érvelést. — Nem! Ne is próbáld védeni a féltett fiadat. Tudom, hogy nem, értesz egyet elhatározásommal! Tu­dom, hogy a gyerek is ellenkezni fog! De hiába minden! Most az egyszer én parancsolok! Enyém a szó és punktum!... Ki látott már ilyet?!.... Ii­it csak nem lehet lehet örökké arra várni, hogy majd!... tahin!... megüresedik... valahol egy állás... és aztán... Nem! Nem lehet várni egy percet sem! Minden perc drága! Az idő midik és ami egyszer elmúlt, an­nak már vége! A mulasztást soha, vagy csak nagyon keservesen lehet helyrehozni! Elhallgatott és idegesen rótta kö­rül az ebédlő elipszis alakú aszta­lát. Az asszony is hallgatott pár­ percig és ebben a szünetben nem hallatszott más, mint a kályha bé­kés duruzsolása és a férfi energi­­­kus lépései... Odakint szürkülni kezdett és csa­­lókás homály terjeszkedett szét. . . A férfi megállt az asszony mel­lett, átölelte a nyakát és lágyan, szenderítően búgott mély baritonja: — Mondd kicsi feleségem, miért nem értünk mi soha egyet? Mié­rt­ nem tudunk mi valamit közösen el­határozni? Miért van mindig ellen­kező véleményünk?... Nem lenne jobb és könnyebb, ha nézeteink ta­lálkoznának és egyetértésben halad­hatnánk előre? — De . . . hiszen nem szóltam semmit... — Jó, tudom, hogy nem szól­tál... de akartál... — Nem tudhatod, hogy mit akartam mondani.. . — Nem akartál ellenkezni? ... — Nem! Megfogadtam, hogy többé nem ellenkezem! ... — Milyen aranyos, megértő asz­­szony vagy te!... De én attól tar­tok, hogy... — Itt megszakította beszédét és nem is akarta tovább folytatni, de az asszony unszolta: — Nos . . . mitől tartasz? .. . A férfi kelletlenül, de mégis be­fejezte gondolatát: — Hát attól, hogy amit te ma megfogadtál, az csak olyan újév­előtti, szilveszteri elhatározás, amely egy-két napig érvényben marad ugyan, de aztán lekerül a napirendről és uitánná megy min­den a régiben . . . Amennyire a homály megengedte az asszony komolyan a férfi sze­mébe nézett: — Ne hidd kedves uram! Ne hidd, hogy ez csak pillangatni el­határozás! Nem! Ez egy komoly, megfontolt döntés!... Tépelődtem. 3

Next