Kecskeméti Közlöny, 1921. január (3. évfolyam, 1-24. szám)

1921-01-22 / 17. szám

ELŐFIZETÉSI áM i EgY évre — — — — —- 480 k®r®s»a. Fél évre — — — — — — £43 Ssaross«. Negyed évre — — — 12® fearers. Ura 2 korona. r Kecskemét, 1921. január 22 Szomba*, ffl. évf. 17. sz. jjj^ j^| ^ ^ F*U!8s ex«rE. i Dr. KESS­ERORS. Eg§*s síiw ára 2 ttcraaa. 9§©gilsls3slfe fHSRass ssap. Ss«n*feari­ s368e?j i U9. Etern, Sietlettság^F­­. esint, (9. «Kselet, 3 njíé. Telefon 120, Listléhlwafa? s Széchenyi”­tép 5. Antiszemitizmus. Irta Szibó Dezső. (A szerző engedélyével a Virradat mai számából.) A hal a vizben él, a tüdő oxigénnel táplálkozik, a magyar antiszemita. Dobd ki a halat a vizből: elpusztul. Vedd el az oxi­gént a tüdőtől, megfullad. Hazudd ki az idn­tiszemitizmust a magyarból: a halál leg­gyalázatosabb nemével hal m meg. De mi az antiszemitizmus lényege? Miért vagyunk antiszemiták? Miért az anti­szemitizm­us ? Esetösztönünk első, szükség­­szerű megnyilatkozása s melyek e megnyi­latkozás helyes formái ? Egy téren sem monduak annyi ostoba­ságot — mindkét táborban — mint a zsidó­kérdés körül. Buzgó antiszemiták mondat­tak jelszavakat és érveket, melyek a zsidó­ság leghatalmasabb fegyvereivé válhatnak. Liberális államférfiak előtálalnak érveket, melyeket egy dédós gyermek szétszedhet alaplehetetlenségeire. Mert — jobbról és balról — nem állítják be a kérdést a maga nagy történelmi horizontjába, nem viszik vissza, hogy úgy mondjam, természetrajzi egyszerűségére. Egyes esetekből indulnak ki, szentimentalizmussal kanditozzák körül, érdek, párt s más zavaró szenvedélyekkel homályosítják el tisztaságát. Pedig a zsidó­kérdés lényegében éppen olyan egyszerű, mint amilyen átlátszó és egyszerű nyelvta­nilag ez a mondat: A ragadozó ragadoz, és ennek az erős fajnak minden vérszerinti ravaszsága kellett ahhoz, hogy ezt az egy­szerű, könnyen érthető lényeget körülvegye a hazugságok, az ál humanizmus, ál szocio­lógia, ál szabad gondolkodás és ál forrada­lom megtévesztő" Bábelével. A legnagyobb, legbűnösebb tévedés —­ s fájdalom, nálunk leggyakoribb — a zsidóság olcsó gyalázása,­ lekicsinylése. Ha engem a fronton földerítő szolgálatra kül­denek és én az ellenség roppant haderejé­ről azt a hetyke tudósítást hozom, hogy szót sem érdemel, hogy egy­ pár emberrel szét lehet verni az egészet; akkor én ka­tasztrófa elé viszem saját véreim s haditör­vényszék előtt méltán érdemiek golyót vagy kötelet. Gondolják meg ezt jól a zsidóság anekdótás, nótás fitymálói. Jellemző, hogy igen sok zsidó fölényes humorral segít a bátor kereszténynek ebben a lekicsinylés­ben, mert tudja, hogy ez elrejti a veszélyt. Lekicsinyelni azt a fajt, mely a maga húsz­szoros kisebbségében elfoglalta a magyar élet minden stratégiai pontját s mely egy­ történelmi katasztrófa ügyes kihasználásá­val lába alá gázolt bennünket, hitünket le­köpte, zászlónkét letaposta, lekicsinyelni ezt a fajt nem önmagunk végtelen megvetését jelenti? A zsidóság is, mint minden más faj, erőknek és gyengeségeknek, kiválósá­goknak és bűnöknek végére men­etellen ösz­szetétele. De mert egy irtózatosan exkluzív vallás nevelésében a kultúra és európai élet minden fénymáza alatt megmaradt az ős, barbár, ösztönös ázsiai törzsembernek, erői és kiválóságai vérből jövőbbek s inkább jelentik az egész faj védelmét és hódítását, mint más fajoknál, gyengeségei és bűnei szembeötlőbbek s inkább rátámadnak az európai ember morális ízlésére. Mert a lé­nyege a különbségnek s ezt nem lehet eléggé ismételni, mert ők szüntelenül ellen­tétesen máskép tüntetik fel, az, hogy mi magyarok, németek, szlávok, olaszok etc. az európai hit, morál és kultúra közösségé­ben a csupán törzsemberből emberré szé­lesedtünk, a zsidó pedig a kiválasztás kan­nibál hitével, rettenetes faji hitében és mo­hijában megmaradt az ötezer év előtti ide­gen szagtól ösztönösen irtózó törzs­ember. A zsidóság a legkomolyabb, a legvégzete­sebb ellenség, a zsidókérdés a magyarság élet-halál kérdése, mely belekapcsolódik a magyar élet, a magyar jövő minden moz­zanatába. Viccet csinálni ebből a kérdés­ből, lekicsinyelni ezt az ellenséget és ezt a veszélyt, csak hülyék vagy megfizetett gonoszok tehetik. Sok tragikomikus tévedés onnan ered, hogy mi asszimilációs babonánkba butulva azt hittük, hogy az idegennek hetedik pa­radicsomi kéj s nagy előléptetés magyarrá áthasonulni. Ez a hit, mely erős faji öntu­datra, egészséges fajnál tényleg hódító erőt jelentett volna, nálunk nemzeti öngyilkos­ságunk egyik főforrása lett. A magunk úgy­nevezett ideális — oh de aljas és gaz ez a szó! — horizontjából néztük a dolgot s nem akartuk meglátni a természetrajzilag is való valóságot, hogy az élet erős és gyenge fajok vad harca s hogy minden fajnak ma­gának kell megszerveznie védelmét és jö­vőjét s nem szabad azt idegenre bíznia, így például érzékeny, humanisztika-liberális po­litikai primadonnáink sokszor énekeltek. — Nem szabad általánosítani, hiszen van becsületes zsidó is az ártatlan ne szenved­jen a bűnösért ! Hát természetes, hogy van. Én magam is ismerek nem egy nagy kul­túrájú, gondosan kiépített belső életű, tiszta morálú zsidót. Da egyet ne tessék elfelej­teni. Ez a zsidó, éppen mert ilyen s annál inkább, mert ilyen a fajok harcában a saját fajával szolidáris, m­ég akkor is, ha tiszteli a másik fajt. Vagy elfogadjuk azt­­ az ítéletet, hogy Erdélyben az a becsületes magyar, aki megtagadja magyarságát és oláhhá lesz. Felvidéken az a becsületes ma­gyar, aki csehhé torzul és így tovább ? Ugy­e­bár, hogy nem, ugy­e, hogy az a szívünk szerint, morálunk szerint való ma­gyar, aki a mienk marad minden poklokon keresztül ? Vagy a zsidóra más mértéket mérünk? De föl lehet itt vetni a becsüle­tesség kérdését? Ha az öt világrész egy­millió legbecsületesebb angolja, franciája, vagy olasza jönne ide, hogy a maga külön szolidaritásával kivegye a kenyeret a ma­­gyar szájból, a földet a magyar földm­íves alól, hogy a kereskedelem, gyár az ő ke­zében legyen, hogy sajtóban, színházban kilopja a magyarból a védő lelket: anti­­angol, anti francia és anti olasz volnék. Pe­dig ezekkel a fajokkal e­zerévi morális, hit­be­n és kulturális közösségünk vann. De ne­kem igazán mindegy, hogy aki elveszi a jelent, a jövőt, az életet és mindent fajom­tól, az comme il faut gavaller, vagy pedig börtönviselt apacs. Vagy a fronton csak arra lőttünk, aki azelőtt való napon elfe­lejtette a drótöövényen átküldeni az erköl­­c­s bizonyítványát? A becsületesség kérdé­sét itt csak ostobák, vagy megtévesztő szél­hámosok vethetik föl. De nem is azokat a zsidókat szoktuk ám mi „becsületeseknek” nevezni, akik tény­leg azok. Az ilyenek nem igen törtetnek ke­gyeinkért s nyíltan fajuk emberének vall­­ják magukat. A mi „becsületes” zsidónk az a zsidó, aki átkeresztelkedik, ha kel na­ponta kétszer, aki azt sem tudja, hova le­gyen a magyarságától, úgy köpik, mintha népszínműben volna, aki zokog a magyar határon, mint a vajszivü Vázsonyi, aki a nemzetiszinű határelvek láttára majdnem fizikai zsidóságából is magyarrá integráló­dott. Ez az a zsidó, mely abban a pilla­natban, ahogy a csehek Lőcsére beléptek, dühös csehhé s Kolozsváron az első oláh katona láttára felgerjedt oláhhá lett. Ez a legveszélyesebb típus, ezt küldi a félelme­tes faj előre, hogy a népek kebelében el­foglalják az elővárakat. A kommunizmus alatt a zsidó imperializmus legféktelenebb harcosai katholikus, református s volt nem­­­zetiszínű zsidók voltak. Egy zsidó írő, a zsidó uralom egyik kémikus, torz figurája, a háborúban még „mérhetetlen faji gőg­gel” nézte a magyar katonákat s a kom­munizmus második napján már piszkos szavakban köpte le a magyar fajt. A zsidó ellen harcolok teljes erőmből, de tisz­telhetem, mint nemes ellenfélt. De ezek a nemzetiszinü, magyar és keresztény zsidók az emberiség leghitványabb söpredékei s éterösztönünknek ezeket kel legelőbb el­tüntetni a magyar életből. Éppen ilyen dőreség, ha a zsidókér­désben a szereidre s kereszténységünkre hivatkoznak. A szeretet nem az, hogy sze­ressem azokat, akik eleszik a jövőt gyer­mekeimtől, akik eleszik az országot fajom­tól : a szeretet törvénye mindenekelőtt a hozzámtartozék­os fajtám iránt kötelez. Az a szeretet, melyet így liberális maszlagolá­­sokban kívánnak, a legtermészetellenesebb perverz gyűlölet saját vérem ellen. A keresz­­ténység pedig nem vén emberek mazochiz­­musa, akik beteg vonzódással szeretik azo­kat akik tépik és csalják őket. A keresz­ténység nem egy pár Evangéliumból kira­gadott érzelmes mondat. A kereszténység sok százados történelmi fejlődés: az európai emberiség védő, harcos szolidaritása az örök emberi jogok, az örök emberi egészség és morál megvédésére az ős­barbár törzs ember vad ösztönei ellen. Igen , nagy ölelést jelent Krisztus a tiszta emberi együttműködés szá­mára. De korbácsot jelent az éhes, vad törzsi ösztönök ellen. Az antiszemitizmusban Krisz­tus korbácsának vagyunk harcos keresztényei. Ne hazudjuk hát el hamis szentimen­talizmussal a dolog rideg lényegét. A fajok irtózatos harcáról van itt szó. Egy ázsiai barbár faj, mely megmaradt emberevő, zord ősi törzs psychéjében és magáévá tette az európai kultúra minden raffinált eszközét, nem kötve semmi moráltól, halálos gyűlö­lettel az európai nőlt, európai morál, európai kultúra ellen, melyből ő ki volt tagadva, ezer arccal, millió eszközzel tör Európa meg­hódítására. Fájdalmas gyengeségünk látva, kihasználva mindazt, ami bennünk hiba s méginkább azt, ami bennünk emberileg ne­mes, leigázott bennünket s felépítette itt európai hódításának előbástyáját. Szabad­ságharc a mi antiszemitizmusunk s az örök emberi jogok kétségbeesett segélykiáltása. Tízmillió proletárrá rabolt magyar fordul a világ proletárjaihoz, a zsákmányoló faj za­bolátlan étvágya ellen. Azok, akik a munkát tették a világ vallásává, azokat fogják e ellenünk segíteni, akik minket fájdalmas, véres munkánk minden gyümölcsében meg­raboltak? Tízmillió magyar, akit lelkében is megtapostak, kire egy idegen faj erősza­kolja reá a maga zsarnoki ideológiáját, ízléstelen ízlését, meghamisított, faji fegy­verré torzított doktrínáit: ez a tízmillió ma­gyar kiált a világ szabadgondolkodóihoz, segítsék őt lelki felszabadulásában. Tízmillió minden jószándékában megrágalmazott, min­den emberiességében megcsalt, minden jo­gában megrabolt magyar jajgat Európa libe­­ralizmusához, engedjék őt is élni, hogy földje az ő földje, vetése az ő termése, hogy munkája az ő kenyere legyen s szabadjon védő pajzsot emelnie az orgyilkos tőr és a tolvaj kéz ellen. Tízmillió magyar követel igazságot Európát védő nagy történelmi munkájáért. És egyet jó lesz meggondolnia Euró­pának. Ma még sokan mosolyognak Ny­u-

Next