Kecskeméti Közlöny, 1924. március (6. évfolyam, 51-75. szám)

1924-03-28 / 73. szám

KmsktmM 1324 március 28. Ara 1000 korona._______________Péntek, VI. évfolyam, 73 szám Kecskeméti K0ZL9H9 ELIFIZITISI ÁRAK: Felet#* rcszkeMl#: dr. K­S8 ENDRE. SZERKESZTŐSÉG: ftp* (ton...................................... 60008 karóra. Keves vár­ak­: 1000 korona. M1- Szabadság-tér I. szám­ i. e. 3. ajtó. Telefon: 120. feáségra . . . . 20910 korona. Megjelenik héti­ kivételével minden nap. KIADÓHIVATAL: Széchenyi-tér 5. szám. Telefon: 114. A felhatalmazási javaslat szövege. Húsz éves diktatúrát jelent. A kormány tegnap este tette közzé a felhatalmazási törvény­javaslatot, a belső köl­csön és a jegybank javaslatokat. A kritikát fenntartjuk, most csak a szöveget adjuk ki, vonatosan: A felhatalmazási törvény. A második szakasz felhatalmazza a kor­­mányt, hogy a vállalt kötelezettségeknek, va­lamint a Népszövetség pénzügyi bizottságá­nak jelentésében foglaltaknak megfelelően jár­jon el és megadja a szakasz úgy a jelenlegi, mint minden következő kormánynak a felha­­talmazást, hogy az abban megálla­pított pénz-­ügyi tervezetet végrehajthassa és a törvény­javaslat A) és­ B) mellékletében részletezert intézkedéseket rendelettel — és pedig a fenn illő törvényektől eltérően is — megtehesse. A harmadik szakasz felhatalmazást ad a kormánynak, hogy a deficit biztosítására 250 millió aranykorona törlesztéses kölcsönt vehessen fel. A kölcsön és kamatai minden­féle közterhek alól mentesek. A kölcsön biz­tosítására leköttetnek a határvámjövedékből, a cukoradóból és a cukor után fizetendő kincstári részesedésből a dohányjövedékből ,* a­dójövedékből szár­mazó bevételek. Fel­­iratslmszást nyer továbbá a kormány, hogy a kinevezendő főbiztos vagy a kiküldendő bizalmi férfiak kívánságára ez emb­­eti bevé­teleken felül més állami bevételi források jö­vedelmét is leköthesse, az államvsság bevé­teleinek kivételével. Továbbá külön törlesz­tési alapot alkothasson, mely a szerbeknek teljesítendő szénszállítások befejezése után a szállított szén forgalmi értékének megfelelő összegek évi befizetéséből keletkezzék. Az államvasutak beruházásainak fede­zésére a kormány az államvasút jövedelmei­nek és vagyonának feltetése mellett lövér ör­ö­két vehet fel, végül a kormány más államok alattvalóival szemben fennálló pénzügyi kö­telezettségének rendezésére megállapodásokat köthet és azokat végrehajthatja. Törvényhozás nélkül. A negyedik szakasz felhatalmazza a kormányt, hogy amennyiben szükségét látja, megtehessen minden olyan intézked­és, akár a kiadások elosztása, akár a bevételek fo­kozása révén, akár mindkettő útján, amit szükségesnek lát, anélkül, hogy előzetesen a törvényhozáshoz kellene fordulnia. A költ­ségvetést a szabályok szerint elkészítve a törvényhozás elé kell terjeszteni, azonban a szanálási idő alatt a nemzetgyűlésen nem lehet tárgyalásra bocsátani olyan javaslatot vagy indítványt, amely a kiadások fossztá­­sára, vagy a bevételek növelésére vonatko­zik. Ha a kormány olyan intézkedést tervez, mely a törvényhozás hatáskörébe tartozik, a nemzetgyűlés együttléte esetén köteles a pénz­ügyi bizottságnak előzetesen bemutatni, a bizottság esetleges tiltó határozata sem aka­dályozhatja meg a korm­ányt a tervezett és szükségesnek vélt intézkedések megtételében. Az első rész a kiadások tossztésa cél­jából kötelezi a kormányt az állami felada­tok intézésének lehető egyszerűsítése, a jog­orvoslatok lehetőségének legkisebb mértékre szorítása, a magasabbfokú hatóságok ügy­körének alsóbbfokúak és átruházására és a takarékosság elvének a közigazgatás egész terén érvényre juttatása után — a fennálló törvényektől eltérő midőn is — min­den olyan intézkedésre, mely alkalmas, hogy a kiadások az állam teherbíró képességével összhangba hozassanak. A bíróságok és ügyészségek szervezetén és eljárásán csak külön törvényes felha­­lmazás alapján lehet változtatni. A közélelmezési miniszter állása 1924. június 30 án megszűnik. A pénzügyminiszter a pénzügyi köz­igazgatás szervezetét rendelettel újonnan sza­bályozhatja. Az összes bevételeket a pénz­ügy­minisz­ternek kell kezelni. Az előirányzatot a pénz­ügyminiszter hozzájitulása nélkül túllépni nem szabad és az utalványozás betartásáért pizzülyi tisztvise­ők anyagileg is felelőssé tétetnek. A hatósági lisztellátás legkésőbb 1924 junius 30 án megszünik. A közalkalmazottak illetményei és létszámapasztása. A kormány a közalkalmazottak illetmé­nyeit, nyugdíját, ellátási díjait a megszűnt természetbeni ellátás ellenértékének figyelem­­bevételével felemelheti és a családi pótlékot újból szabályozhatja. A közalkalmazottak létszámát 1926. jú­lius 30 áig fokozatosan 15.000 fővel apaszt­hatja. A bírákat és ügyészeket csak saját ké­relmükre lehet élni csújteni. Az elbocsájtandó hivatalnokokat 6 hónaperként kell kijelölni és az értesítés vételétől számított 6 hóeráig illetményeik élvezetében maradnak, de sza­badságolt i­dók. Kezelők, kezelőnők és napi­­díjasok felmondási ideje egy hónap. Tizenöt beszámítász6 évnél rövidebb szolgálati idővel ny­ugdijazottak nyugdíja 1924. június­­­től kezdve a különben nem járó nyugdí­j vagy elláási díj 60 százalékánál na­gyobb nem lehet, kivéve, ha teljesen­­­erő­selké­ptelenek. Illetményemelések esetén a nyugdíjasok illetményeit 20 százalékkal ki­sebb összegben kell megállapítani. A hivatalos munkaidőt a főiskolai vég­­ii­zettséget kívánó állásokban heti negyvenkét­ej órára, a többieknél heti ne­gyvennyolc órára­­ emelje fel. A tanárok és citák munkaideje­­ megfelelően rendezendő. Állami üzemek, államvasut. Felhatalmazza a javaslat a kormányt, hogy sz­ellemi üzemeket — különösen az­­ államvasutakat — önállóm vagy részben ön­állóan hasznosíthassa és ezeket az üzemeket magánosok bevonásával, neveze­tsen az ál­­lam részvétele mellett e­­t­ból alapított tár­saságok útén is hasznosítsa. A városok. Az idrr­r isstreció egyszerűsítése a vá­ I résére és községekre is vonatkozik. A városi és községi alkalmazottak illetményeinek fe­dezésére ez állam 1925 január­jó­­­ig leg­­feljebb 75 százalékos, 1925. június 30 ig 50 százalék­os, 1925 decem­­ber végéig legfeljebb 25 százalékos e­lleget folyósít, azontúl semmit. Az állami bevételek fokozása. Az A) melléklet második része az ál­lami bevételek fokozására szükséges intézke­déseket sorolja fel. Felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy­­ az a­dók at aranykorona értékének ala­pál vé­tele mellett állapítsa meg. Ez a hátralékokra is vonatkozik oly midőn, hogy akik ez 1923. évi hátralékot 1924 május végéig be nem fizetik a hátralékot aranykorona értékben úgy kell megállí­ítani, hogy 1924 június 1-től kezdve ugyanolyan éveiben legyen befizet­hető, mint amennyit ez esedékesség idején­­ képviselt. Egyenes adók: Az egyenes edólu­ceot fel kell emelni 25 százalékra. A kataszteri tiszta jövedelem huszonöt százalékára felemelt földadót arany­korona értékben­ megállapítottnak kell tekin­teni. A hátralékot illetőleg minden kilogram búzahátraléknak 20 aranyfillér földadó fe­lel meg. Jövedelem■ és vagyonadó. A jövedelem- és vagyonadót illetőleg a törvény felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy a vagyonadó tételeit, az adóskálát ren­delettel állapítsa meg. Az időskálának arany­koronára kell szólnia. Az ötszáz aranykoro­nánál kisebb jövedelem, valamint a négy­ezer koronánál kisebb értékű vagyon adó­mentes. A háború alatt és a háború után keletkezett nagyobb vagyonokat átmenetileg külön vagyonadópótlékkal róják meg. Társulati adó. A társulati adóról szóló törvényt a ja­va­slat annyiban módosítja, hogy a közkere­­te­s és betéti társaságok terhére kivetendő adótételeket aranykoronában állapítja meg. Öröklési illeték. Az öröklési illeték kulcsának újabb megállapítására hatalmazza fel. A legkisebb kulcsot kell alkalmazni az ötezer aranyko­­náig, a legnagyobb kulcsot pedig a tizenöt millió aranykoronát meghaladó örökségekre. Legkisebb érték: A törvény szabályozza még a törvény­­szerű legksebb értékek megállapítását. A földbirtok legkisebb értéke a kataszter, tiszta jövedelem huszonötszörös összege. A házak­­nál a megelőző évre kivetett házadó alapjául szolgáló nyersbitjövedelem. Illetékek és őrlési adó. Egyes adókat illetékekké alakítanak át.­­ A tőkekamat idő helyé­be tíz százalék illeté­­­­két, a szállítási és va­di hadiadó fejében 1 , 5 százaléktól öt százalékig emelkedő fuva­rozási illetéket oszt be, a vadászati adó he­lyébe a vedési jegyeket huszonnégy arany­korona illeték, a fegyver igazolványokat pe­­dig öt aranykorona okirati illeték alá von­ja. A törvény megszünteti az őrlési adót és ki­mondja, hogy a gabonakereskedelem és ma­lomüzem az általános szabályok szerint vo­nandó forgalom alá.­­ ! I megalakítására vonatkozó javaslati­­t. Nagy A kecskeméti MANSz zászló­bontása Jász-Szent-Lászlón. A rügyfakasztó tavasz első nagy ünne­­­­pét, Gyümölcsoltó Boldogasszony napját, a­­ MANSz helyi cso­portja magvetésre szem­e­­­telte. Gyümölcsoltó Boldogasszon­y napján a­­ szövetség néhány tagja özv. Póc­s Györgyné­­ elnökkel az élén jász Szent Lászlóra rándult ki, hogy ott a hétficsoportot megalakítsa A község hazafas lakossága, élén Csűrös An­tal igazgató-tanítóval, igaz magyar szeretettel készítette elő a szervező gyűlést és fogadta a kecskeméti kiküldötteket. Magyar ruhás lá-­­nyok, ünneplőbe öltözött asszonyok és férfiak nagy tömege közepette Csűrös Antal üdvö­zölte az érkezőket, „a magyar keresztény és nemzeti gondolat munkáséit." A szervező gyűlés az Isten házában kezdődött, honnan az áil. iskola udvarára vonult a több ezer főre tehető tömeg. A róm. katk. plébános, Tímár Ambrus gondolatokban gazdag megnyitója után özv. Pécsy Györgyné ismertette a MANSz céljait. Rámutatott a n­u’t bürene és a­ jövő köte­lességeire. Szavait nagy tetszéssel fogadta a hallgatóság és lelkesen éljenezte a kecskeméti magyar asszonyok vezérét. Utána Balázs Benedikta missziós nővér terjesztette elő a jászszentlászlói helyi csoport .

Next