Kecskeméti Lapok, 1872. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1872-06-30 / 26. szám

— —..... y s \ % 0 JF v A v Ötödik évfolyam. 26. szám. Junius 30. 1872. Előfizetési dij ____ Hirdetési dijak: Z' t idékre^posUn. jP jT gtj gjj fg 1 jf* a"! 11| JIT IjT! Iff T fii és% ‘W7 5 h­asáb'm petit sor, egyszer helyben, házhoz hordva: Ug g| I % MM g| §f§§|: ii g lg g §1 8 | i i »ff vagy terjedelmes hirdetések­ Negyedévre . . 1 frt,. 50 kr. ||p|r. g ij&k fijj, ghga |g ||| || |p 5 jg| B|­­lH§| ■ Bj HK nél árleengedés adatik. Egész évre . . 5 " — * 1% 1 sU ■ H H B[% lg | Kg |­ B 3 n W m I 1 89 | | |l A nyilttérben való közle­k­JJUUlVfilláil 11 lull Ulv. Előfizetési pénzek el- ,, fogadtatnak Gallia rfilöp ■ XX ■ * rr | X"l Kecskeméten. — Hirdetések ezen­kamaton. J I­ntez» 60. az. könyvkereskedésében Ke... Ismeretterjesztő He 111aD. Előfizetési felhívás. A harmadik évnegyed beállván, tiszte­lettel kérjük eddigi előfizetőinket, hogy megrendeléseiket ismételni, sőt azok mellé saját körükben újabb megrendelőket is sze­rezni szíveskedjenek; figyelmeztetjük egy­szersmind a t. közönséget, hogy lapunk további folyamára megrendeléseikről mielőbb intézkedni méltóztassanak, nehogy a lap szétküldésében fenakadás történjék. Előfizetési díj: postán vidékre, vagy hely­ben házhoz hordva. Negyedévre . . 1 frt. 50 ki*. Félévre . . . 3 „ — „ Egészévre . . 5 „ — „ A hirdetések s nyílttéri közlemények dija e lap mindenik számának homlokán ol­vasható. Mind az előfizetési, mind a hirdetési dijak Gallia Fü­löp alulirt kiadó könyvkeres­kedésében fogadtatnak el. Kecskemét, Junius 30. 1872. Gallia Fülöp, Br. Békám Ráfael, kiad«», felelős szerkesztő. Felelet a bántalmakra. A legfeketébb lelkű, legféktelenebb mokra: Fehér Péter ő szent atyasága va­sárnapi prédikátiókat szokott tartani az óh-népnek, még pedig a legszebb papi stí­lusban, szavai csupa illetlen ráfogás, sze­mélyeskedés és jogtalan bántalom a politi­kailag másként gondolkozók ellen. Mintha csak egyedül ő volna a csalhatatlan római pápa. Vad hóbortjai közben ezeket szokta leginkább a jobboldal ellen ordítani: néz­zétek, ott vannak a muszkavezetők! a bach­­beamterek, a nép zsírján élődő nem tudom mik és az osztrák zsidók ! Biz ezek mind épen egy felszentelt pap és iskolaigazgató szájába való illedelmes és meggondolt sza­vak , melyekért ha ő nem tud is, de egy­háza és a főiskola méltán pirulni kényte­len. És várjon hát mi joggal ordithat ilyes­miket a kecskeméti jobboldal ellenében? Igazak volnának talán e badar szavai ? Oh nem! Ő maga is jól tudja ezt, hanem hát az ő nyelve már hozzá van szokva az ilv valótlanságok összehadarásáh­oz. Mon­dott ő már ezeknél nagyobb valótlanságo­kat is az éh-nép ámítására, miért ne mond­hatna tehát ráadásul még ily csekélysége­ket is? Előtte az ilyesmi csak szónoki figura! De ám lássuk badar állításait egyen­ként! Ott vannak a muszkavezetők! Hol? a jobboldalon ? Badar fantázia, miket csak lázas elme önkivülietlen állapotban képes kigondolni. A jobboldal vezérférfiai mind kipróbált magyar hazafiak, kik 1848-ban a haza és alkotmányért harczoltak s érezte vérüket,, vagyonukat áldozták, míg ugyan­akkor a baloldal férfiainak legnagyobb része a sutban otthon­­ ülve maradt. Kik hát a jobboldalon azok a muszkavezetők? És várjon ki óhajtja tehát a jobboldalon azokat a szegény muszkákat bevezetni? Fehér Péter ő szent atyasága bizonyára nem tudna egyet is megnevezni. De hát ha voltaképen csakugyan, léteznek hazánk­ban muszkavezetők, miként azt Fehér Pé­ter erősen állítja , azok bizonyára nem a jobboldal, hanem a baloldal egyénei közé tartoznak, mert hiszen ott vannak azok a nemzetiségi képviselők, akik csakugyan kéz­zelfoghatókig szimpatizáznak a muszkákkal s nem is vonakodnának azokat Fehér Pé­ter és consorteseinek nagy megelégedésére bevezetni. Fehér Péter szentatya tehát sok­kal nagyobb joggal mondhatná pártjának vasárnapi prédikációk közben azt, hogy: itt ülnek a muszkavezetők mi köztünk szél­sőbaloldaliak közt! Végül kérdem, miért él ily váddal épen a Józskiméti jobboldal ellenében? Azt hiszi tán, hogy annak a népnek, ki előtt prédikál, nincs annyi esze, hogy belássa, miszerint Kecskeméten még csak egy unokája, vagy távol atyja fia sem lakik oly egyénnek, ki Magyaror­szágra valaha muszkát bevezetett. Ám ha Fehér Péter csak egyet is meg tud nevezni, azonnal elismerem okos embernek! A második Fehérpéterláda a jobboldal ellenében az, hogy ott ülnek a bach-beam­­terek! — És az a furcsa, hogy ezeket nem is állni, hanem ülni látja. — Vagy talán azt akarja ez által jelezni, hogy a volt Bachbeamtererek meg se mernek a jobboldal előtt állni, hanem kénytelenek voltak leülni valahol? És bizon a tapasz­talat legalább azt mutatja, hogy ha leültek is valahol, de mindenkor csak a baloldal­lal sorakoztak, hogy mihamarább megbuk­tathassák , kezet fogva a közös ellenséggel, azon magyar kormányt, mely őket fényes hivatalaiktól megfosztotta. Hát Fehér Péter szentatya hol ül ? hiszen ő is Bacht szol­gálta mint Entwurfos tanár! Hát az az 1853-ban működött adóhajtó? ki a piaczon kiabálta, hogy a népet is kész megnyúzni az osztrák kormánynak fizetendő adóért! És igy tudnánk akár hányat megnevezni, kik jelenleg baloldali nagy hazafiak (?) s korábban részint Bacht, részint Schmerlin­­get szolgálták. De legyen ezúttal kímélet nevüknek, úgy is csak Fehér Péter úr prédikátióival van dolgunk. Harmadszor azt, fogja rá igaztalanul és meggondolatlanul a jobboldal férfiaira, hogy azok a nép zsírján hizódók. Hát ugyan Fehér Péter úr és egy másik mokra tanár­társa ugyan kiknek a zsírján hízott meg? .Jobb volna bizony ő szent atyaságának kissé magába szállania, s mielőtt vaktában kiejtené szavait,, kevésbé megrágni azokat nehogy ily önmagára visszapattanó nyilakat használjon. Mindenki tudja jól, hogy a jobboldal férfiai képezik épen a vagyonos osztályt, kik bizony elég kényelmesen meg­élnek a magukéból, nem szorultak a nép zsírjára. De hogy a baloldal férfiai közt sokan vannak, kiknek épen arra fáj a foguk, s a zavarosban szeretnének kissé halászni, azt épen Fehér Péter úr magaviseletéből bizton gyaníthatom. Hát végre az osztrák-zsidó kifejezéssel ugyan kiket akar sérteni ő szent atyasága? Hazánkban ismerek számos Mózes­ vallását követő magyar embert, kik közt vannak kitűnő és mindenkor áldozatkész hazafiak is, de az osztrák-zsidó kifejezést másra nem magyarázhatom, mint legfölebb arra, hogy Fehér Péter úr maga is osztrák­érzelmű egyéniség lévén­, a vele e vá­rosban egy politikai hitvalláson levő né­hány izraelitát akarta e disz elnevezéssel­­ megtisztelni, mert azt csak nem hihetem, hogy azon becsületes zsidót értse ő szent­­atyasága, a­ki midőn szemére vetette­­ atyasága, hogy írni sem tud, azt, vála­­!s­szólta, miszerint az igaz, hogy ő oly szé­pen nem tud írni, mint Fehér tanár úr , de mégis az ő írásáért adnak többet, mint a tanár úréért, hogy nem ezt tetszett érteni, azt onnan következtethetem, mert ez sem atyaságával, sem a többi austriai zsidók­kal sohasem czimboráskodott. Nyilatkozat. Az igazság érdekében és a roszakaratú gyanúsítgatásoknak megc­áfolására férfias kötelességünknek tartjuk kinyilatkoztatni , mindazon tények száraz elősorolásait, melyeket Horváth Döme követjelöltünk megismertetése végett a „Kecskeméti La­­­­pok“-ban egyszerűen fölemlítettünk, de me­lyeket nemcsak nem nagyítottunk, hanem inkább csak a legszűkebb keretbe szorítva vázlatosan adtunk az olvasó közönség elé , s Horváth Döme úrnak két levelében tett határozott tiltakozása daczára tettük közzé. S ha van az ellenzéki urakban annyi őszinteség és lovagiasság, hogy erről ma­guknak személyes meggyőződést szerezni és az igazságot saját szájjukkal bevallani akarják, méltóztassanak e lap szerkesztősé­gét megjelenésükkel szerencséltetni, ott saját testi szemeikkel láthatják mind a két leve­let, melyek a szerkesztőséget nemcsak nem dicsérik, hanem határozottan dorgálják. S ha mi csak szerkesztők volnánk és nem

Next