Kecskeméti Lapok, 1876. július-december (9. évfolyam, 27-53. szám)

1876-07-09 / 28. szám

Kilenczedik évfolyam, 28. szám. KECSKEMÉTI LAPOK. VEGYESTARTALMÚ HETILAP. Előfizetési dij: Megjelen hetenként egyszer, Szerkesztő- és kiadó­hivatal. Hirdetési dij: Egész évre 5 frt., félévre 2 frt. 50 krt., VASÁRNAP. BUD­­AI-NAG­Y- U­TCZA 184. SZÁM. 3 hasábos petit sor egyszeri hirdetésnél 5 kr., negyedévre 1 frt. 50 kr. ! ! többszöri vagy terjedelmes hirdetéseknél ár-Az előfizetési pénzek. E lap úgy szellemi, mint anyagi részét illető leengedés adatik. Az előfizetés az év folytán minden hónapban s úgy a hirdetések is „Tóth László könyvnyom- ' minden küldemény a szerkesztő- és kiadó- -----­megkezdhető.­­­dójának“ czimzendők. ” hivatalhoz intézendő. Bélyegdij minden beigtatásért 30 kr. 98 -- ---­­--------------------------------------------------------------9­8-------------------------------------------------------­-----------------------------------------------------|—---------------------------------------------------|—.__________________________________8 Hadat üzenjünk-e? Nem épen régen volt, midőn nálunk megpendittetett ama kérdés : váljon az eddig Csongrádon létezett tanító­ képezze hozzánk, illetve városunkba való áttétele kívánatos-e ? Kevés kivétellel oda hajolt a közvélemény, hogy Kecskemét — mely kétségbe vonhatla­­nul túlsúlyban van a culturális intézetek te­kintetében a szomszéd városok felett — hivatva van magába foglalni azon intézetet is, melynek elhelyezésére alkalmas helyül Csongrád nem bizonyult. Készek lettünk volna talán áldozatok hozatalára is, hogy városunknak nyerjük meg az intézetet, mert úgy voltunk meggyőződve, hogy városunknak habár nem is igen nagy, de mindenesetre számba vehető kiterjedéssel biró vidéke van, melynek minden tekintetben központja va­gyunk s igy, midőn a csongrádi tanitó­­képezde hova helyezése iránti kérdés felme­rült, nem jogtalanul vindh­áltuk magunknak az intézetnek hozzánk való áttételét s kívá­natosnak tartottuk azt nemcsak a magunk, de egyszersmind az intézet és növendékei­nek érdekében is. Nem akarunk öndicséretet kiáltozni, de annyit el merünk mondani, hogy nálunk a társadalmi élet sokkal elevenebb, számos kulturális intézetünk folytán a szellemi mű­veltség nagyobb, a gazdasági és ipari élet rendelkezésre álló nagyobb erőeszközeinknél fogva élénkebb mozgalmi­, mint a szom­széd városok bármelyikében. Már­pedig, hol eleven a társadalmi élet­, hol nagyobb a szellemi műveltség, hol elevenebb moz­galom a gazdasági és ipari élet, ott a nép­tanítóvá lenni hivatott növendék szellemi műveltsége és értelmi fejlettségének előmoz­dítása­ és képzésére megvannak a természe­tes emeltyűk s ily helyeken a növendék szellemi látköre már az által is, hogy az időnkint egyik vagy másik téren felmerülő mozgalom megragadja figyelmét— tágulván, pályáján­ való haladása meg van könnyítve, előre van segítve. Ezért tartottuk kívánatosnak az intézet hozzánk való áthelyezését növendékei érde­kének szempontjából, de kívánatosnak tar­tottuk a magunk szempontjából azért is, hogy városunk — mely szervezett jogaka­­démiával, két főgymnasium-, reáltanoda-, gazdasági iskola- és számos népiskolákkal rendelkezvén , culturális téren domináló , ha­tározottan domináló szerepet játszik, az in­tézet megnyerésével szellemi hatalom erejét vélte növelni, a­melynek befolyása alatt a nép szellemi haladása és fejlődése minden esetre előmozdíttatik. Ez a magyarázata an­nak , hogy városunk, habár erőinek teljes megfeszítése mellett tarthatja fenn a létező intézeteket, mégis hajlandó lett volna anyagi áldozatok tételére az intézet megnyerése ese­tében. De bármennyire legyen jogosult ebbeli kívánalmunk, óhajunk, bármennyire érde­­­­künkbe vág az intézet hova helyezése — az esetre, ha kívánalmunk nem teljesül, ha­­ valamely kérdés nem a mi érdekeinknek megfelelőleg oldatik meg, bírunk-e erkölcsi jogosultsággal megtámadni azokat, kiknek hasonló, bár nem is teljesen jogosult kívá­nalmai teljesültek? Hadat üzenjünk a vetély­­társnak azért, mert egy nagybecsű csatornát, melyen át a műveltség, értelmiség erőforrá­sát népének rétegeibe bevezetni óhajtja — megnyert ? Véleményünk szerint nem. Mert első­sorban el kell ismernünk minden közület­­nek ama szent jogát, hogy művelődésének eszközöket létesíthet s törekednie is kell ilyeneket létesíteni, szerezni, másrészről pe­dig féltékenységre nincs okunk. És mégis hadat üzentünk, mert a lap­társ , mint szintén egyik orgánuma a közvé­leménynek , egy igen is éles támadást in­téz Félegyháza ellen, melynek sikerült az intézetet megnyerni. Legutóbbi számában igenis erős s semmikép sem igazolható Íté­letet mondva megtagadja a társadalmi élet létezését Félegyházától s a társadalmi mű­veltséget hogy a tanitó­képezde növendékei ott elsajátíthatnák, egyenesen negatívba veszi. Ennyit már nem mernénk mondani, mert igazolható alig volna is az igaztalan ítélet visszahull, visszaesik arra, ki mondotta. Elmondhatjuk ily kérdések megoldásá­nál panaszainkat, feltüntethetjük az előnyö­ket, melyekkel bírunk, felsorolhatjuk a ha­­ngokat, melyet az ellenfélnél látunk, ennyire teljesen jogosultak vagyunk, de merev ne­­gatívkba bocsátkozni és ezzel sértegetni egy haladást tanúsító közületet, ez megfogam­­zásra segítheti azon eszmét, hogy féltékeny szemekkel nézzük mások haladását s rosz­­szaljuk ha más közület erélyesen felhasznál mindent arra, hogy szellemi miveltségének emelésére mozgásba hozza erőeszközeit. Ezt nem helyeselhetjük s nehogy az emlí­tett gyanúsítás­, illetve vélekedésre okot szol­gáltassunk, foglalkoztunk e kérdéssel, melyet talán mellőztünk volna, ha a laptárs a leg­utóbbi számában egy másik szomszédváros Kőrös ellen is nem intézett volna támadást. Ez utóbbira vonatkozó megjegyzéseit sem hallgathatjuk el észrevételezés nélkül, mert csípős gúnyt s bizonyos egyén ellen fenye­­getődzést tartalmaz. Nem akarjuk taglalni, mert nem is e lap keretébe való, váljon e fenyegetődzés bír­e azon jelleggel, hogy félemlítést okozhatna a fenyegetett személyére? de annyit köteles­ségünknek tartunk kijelenteni, hogy a támadást nem helyeselhetjük s a fenyegetőd­­zést ily esetben, midőn azon kérdés, váljon az nem tehetetlen-e? megoldatlanul marad, nem tartjuk komoly gondolkozás kifolyá­sának. Ne üzenjünk mi hadat a szomszéd vá­rosoknak s ne iparkodjunk az eddig is ta­pasztalt idegenkedésük növelésére. Sokkal jobb, ránk nézve hasznosabb, ha vonzalmu­kat nyerjük meg s nem iparkodunk azon, hogy azok, kik különben is nem épen nagy rokonszenvet tanúsítanak irántunk ellentétes érdekeink miatt , meggyűlöljenek, sőt ipar­kodnunk kell saját jól felfogott érdekünk­ből , hogy az egyetértés, jó barátság, jó szomszédi viszony fejlődjék ki közöttünk. Tiszteljük érdekeiket s ha az ellentétben áll a miénkkel, akkor óvjuk, segitsük elő a magunkét, de ne perhorescaljunk, ne nézzük le törekvéseiket, mert ezzel csak hadat üzenünk s az ellenséges indulatok szitására gyújtunk kanóczot. Július 9. 1876. Iskolásgyermek-betegségek vagy iskola­betegségek. (Németből Bock után közli Pásthy Károly.) (Folytatás). A szülői házból, hol a gyermeknek helytelen neveltetése az első életévekben valósággal con amore történik, beadják a gyermeket az iskolába s ennek kell azután nemcsak a gyermek szellemét képeznie, hanem erkölcsi tekintetben azt is helyre hoznia, mit otthon a szülők elrontottak. Ezt azonban az iskola, a­mint jelenleg van, egyátalán nem teheti, mivel a szegény tanítók kényszerülnek túlságos nagy számú gyermekeket, kik a legkülönbözőbb testi és szellemi alkotással és műveltséggel bírnak, ugyanazon bialo­­lon szerint egyszerre tanítani. Természetesen ez máskép és jobban lehetne, ha mindazok, kiknek az iskolára befolyásuk van, helyesebb belátással bírnának az iskola és a tanítók fontosságáról az emberi nemnek az értelmetlenségtől, babonától, uralomvágy- és szolgaiságtól, nevetséges hiúság­tól és aljas önzéstől való megszabadítását illetőleg, ha továbbá a községek az iskolák berendezéséért és jó tanítókért nagyobb áldozatot hoznának, mint jelenleg s ha az iskolásgyermekek jóléte orvosi fel­ügyelet alá helyeztetnék. A gyermekeket különböző testi alkotásuk sze­rint mindenek előtt különböző bánásmódban is kell részesíteni szellemi tehetségeik kifejlesztése közben és­­ egészségek megőrzése czéljából. Különösen az agy kívánja meg minden iskolásgyermeknél a gondos meg­vizsgálást. Gondoljuk meg, hogy az agy szellemi tevékenységét (mely a gondolkozás-, érzés- és akarat­ban áll) csak úgy fejtheti ki, ha a rendes alkattal és helyes vegyi összetétellel (melyből a phosphor­­i tartalmú zsiradék nem hiányozhatik) bír, ha továbbá az idegek által a szervekkel és érzékekkel szakadat­lan összeköttetésben áll s ha tevékenységét a moz­gató idegek által a mozgási készülékekre (izmok, kivált pedig a beszéd szerve) átvinni képes. Ter­mészetes , hogy az agyat növése­ és táplálkozásában sem szabad zavarni. Az iskolaköteles gyermekek agyára vonatkozólag következőkre kell ügyelni: Hét évesnél fiatalabb gyermekeknél az agy, ha a gyermekek erőteljesek és egészen egészségesek is, még oly lágy és vizes, hogy erősebb benyomásokat nem képes baj nélkül eltűrni. A komoly iskolai tanításnak tehát csak a hetedik év után kellene kezdődni s akkor is csak óvatosan. Egyébiránt az igazgatók­ és tanítóknak (míg orvosi iskolafelügyelők nincsenek) nagyobb gondot kell fordítaniok a felvételnél a gyermek egészségi állapotára , mint eddig szokásban volt. Igen sok gyermek, kiket igen korán küldenek iskolába s kik eleinte testileg egészségesek és szel­lemileg tehetségesek, az iskola által lassan-lassan egészségtelen lesz s szellemi tekintetben semmi elő­menetelt nem tesz. Miként a torn­a helyén az önkény­­esen hasz­nálandó izomrendszer erősittetik és a használatra­­ mindig alkalmasabbá és ügyesebbé tétetik, úgy az iskola azon hely, hol az úgynevezett szellemi vagy agy tevékenység kifejlesztése, erősítése és foko­zatos tökélyetesitése történik. —A tanító valósá­gos tornatanító az agyra nézve.­­ Mindkét tanítónak általánosságban meglehetősen egyenlő tör- I vények szerint kell eljárnia és meggondolni, hogy az izmok épen úgy mint az agy, tevékenységöket csak a gyakorlás (szoktatás, a munka többszöri

Next