Kecskeméti Lapok, 1886. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1886-01-10 / 2. szám

TIZENKILENCZEDIK ÉVFOLYAM. 2. szám. KECSKEMÉTI LAPOK ELŐFIZETÉSI DÍJ Lgéstz évre 5 fr­t—kr. Negyedévre 1 frt 50 kr. Félévre . . 2 „ 50 „ Egy szám ára 12 kr. Előfizetni az év folytán minden hónap elején l­eh­et. POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI HETILAP MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP SZERKESZTŐ LAKIK: III. TIZED, KÖNYÖK-UTCZA, 121 SZ. KIADÓ-HIVATAL, BUDAI-UTCZA, 186. SZ. HIRDETÉSI DÍJ 1 4 hasábos petit sor 5 kr., többszöri vagy terje­delmes hirdetésekn­él árleengedés adatik. Bélyegdij minden béig­tatásért 30 kr. Kecskemét, 1886. január 10. Kevés város van a széles hazában, melynek annyi iskolája volna, mint Kecs­kemétnek, mely jogakadémiája és nép­oktatási intézetei mellett három kö­zépiskolát is számlál kebelében; de viszont kevés olyan város is van Ma­gyarországon, melynek házi pénztárá­ból födözendő akkora iskola-budgetje volna, mint Kecskemétnek. Ez a jelen évre 70,908 frt 70 krra rúg. Ugyan­csak három középiskolája van Kolozs­vár és Brassónak , és városunk mégis fölötte áll azoknak e tekintetben, mert azok mind a három középfokú intéze­­tekben csak humán irányban neveltet­hetik gyermekeit. Mi a gyakorlati élet sokféle szükségleteit véve figyelembe, egyoldalúnak mondható. Kecskemét ellenben, mivel főreáliskolája is van, kétoldalúlag képeztethet magának és a hazának olyan polgárokat, kik majd a legkülönbözőbb irányokban lesznek egykor hivatva arra, hogy a közügyek vezetését a mai intézőknek valamikor kifáradandó kezéből átvegyék. Magyarországon a főváros kivéte­lével Arad, Győr, Kassa, Lőcse, Nagy- Várad, Pécs, Pozsony, Sopron, Sze­ged, Székely-Udvarhely, Székes-Fehér­vár és Temesvár azok a helyek, me­lyeknek ha valamennyieknek hozzánk hasonlóan három középiskolájuk nincs , de hozzánk hasonlóan két irányú ok­tatásban részesíthetik fiatal nemzedé­­keket. És e városok mindannyian he­lyesebben fogták önérdekükben az előnyt, mi a kettős irányú oktatásból egy városra nézve háramlik, mint mi, mert szerencsésebb arányban osztják meg gyermekeiket a két különböző irányú középiskola látogatása körül. Igazolja ezt a statisztika, mert mind e helyeken nagyobb a reáliskolát láto­gató tanulók száma, mint Kecskeméten. Ha csak arról volna szó, hogy minden tanintézetünk egyformán virá­gozzék , — a­mennyiben a közvéle­mény a virágzást a tanulók nagy szá­mában keresi — három közül egynek elmaradása a másik kettőtől még nem volna nagy baj; holott czélnak az sem méltatlan czél valamely városra nézve, hogy a tudományoknak és az élet kü­lönböző ágaira képesítő ismereteknek sok­féle irányú kisugározta­tó pontját foglalja magában. De nagyobb baj nálunk az, minek főispánunk . Nagyméltósága némi keserűséggel oly módon adott kifejezést, hogy midőn Kecskeméten fogalmazói vagy épen irnoki állomás betöltéséről is van szó, okleveles fér­fiak sem hiányzanak a pályázók közt, a városi almérnöki állásra hirdetett kon­­kurzus pedig eredménytelen volt, ho­lott 16-ik éve van Kecskeméten reál­iskola. Mi lehet ennek az eredmény­telenségnek az oka? Bizonyosan egy­nél több, lássunk belőlök egyelőre csak kettőt. Ennek az állapotnak egyik oka két­ségkívül maga a reáliskola. Nem azért, mintha meg nem oldaná feladatát, megoldja az becsülettel. Szólhatnának erről az érettségi vizsgálatokhoz lekül­dött miniszteri biztosok, műegyetemi tanárok , kik eddig még minden egyes esetben kijelentették, hogy a kecske­méti főreáliskola abszurienseinél nem találkoztak az ismeretek és értelmi fej­lettség kisebb mértékével, mint egyébütt; a műegyetemi tanárok pedig úgy nyi­latkoztak a múlt nyáron, hogy a fő­városi maturusok bár több ismerettel lépik át a polytechnicum küszöbét, mint általában a vidékiek,­­ de azon­túl nem igen bírják ki a versenyt a vidékiekkel és ez alkalommal mél­tánylással szóltak általában mindazok­ról , kik Kecskemétről hoztak érettségi bizonyítványt. A fővárosiak verseny­képtelenségét ők abban keresik egyrészt, hogy az onnét jött középiskolai tanuló már lehasznált idegzetet, sőt sok eset­ben kevésbé szerencsésen kifejlődött testszervezetet visz magával a főisko­lába, a­mihez képest a szellemi mun­kával szemben is kevesebb a fogékony­sága, rugalmassága, a kitartásban cse­kélyebb a szívóssága. Ez ugyan a reáliskola mellett szólna és mégis ő az egyik oka annak, hogy neveléséből nincsenek még kecskeméti illetőségű mérnökeink. Olyan vidéki, a­ki nálunk növekedett, már három van. A kecskeméti reáliskola hibás volta pe­dig abban áll, hogy 8-ik éve lévén kiegészítve, még csak 7-szer tarthatott érettségi vizsgálatot. Mivel pedig a mű­egyetemi tanfolyam 4 éves, az 5-ik évet pedig elrabolja fiainktól a katonai szolgálat, a legelső raj csakis a múlt júniusban lehetett kész oklevél szerzése és honvédelmi kötelessége lerovásával, így tehát csakis egy év szolgáltatha­tott volna városunknak pályázót az al­mérnöki hivatal elnyerésére,­­— de hogy ebben a fajban ilyen nem volt, annak már más az oka. Az most a statisztika, a mi régi világban az orákulumok, jóshelyek vol­tak , a­ki valamely fontos kérdésben tájékozódni kívánt, Pythiát ,kérdezte meg. Ha a statisztikát kérdezzük meg, felel az őszintén. 1879—1885. években 60 tanuló tett érettségi vizsgálatot, ezek közt kecskeméti illetőségű volt 33. Lássuk hány ment közülök a mű­egyetemre? a Kecskeméten maturizált vidékieket ellenőrizni nem igen lévén lehetséges, figyelmen kívül hagyjuk. Erdészeti tanulmányra ment a kecske­métiek közül 5, egyenest az érettségi után kataszteri mérnök lett 4, vasúti tiszt 3, postás 2, tanári pályára ment tanulni 2, orvosira 1, vegyészetire 1, itthon maradt 3, technikára ment 12, vagyis inkább indult, mert többről van tudomásunk e 12 közül olyanról, ki időközben vagyontalansága miatt kény­telen volt tanulmányait abban hagyni, hogy oklevél­szerzés helyett kenyér­pályára lépjen , részint a kataszteri, részint a vízszabályozási mérnökök közé, hol ennélfogva bizony csak alantas hely­zetet fognak mindig betölteni. Ha azt látjuk, hogy városunk fiai közül 2 technikus van olyan, ki a 4-ik tanulmányi évig fölvergődött és 1 , ki 3-ad éves, a legtöbb pedig kény­telen volt kenyérkereseti gondok miatt félképzettséggel is beérő pályákra lépni, akkor könnyű megérteni, miért volt sikertelen az almérnöki pályázat kihir­detése. Ennek oka az, hogy városunk közönségének vagyonosabb osztálya, nagyon csekély kivétellel, örömestebb szánja gyermekeit a meddő és a mellett egyénekkel mégis túlárasztott politikai pályákra. Ha már van valakinek szü­lei után mit a tejbe aprítania, az lehet az akkor is, ha nem épen csak a jogi karnál nyert oklevelet. Ránk férne ma­gyarokra, hogy a műszaki pályákon is lennének a magunk véréből szakem­bereink. Panaszkodik a műegyetem, hogy­„nem bír annyi oklevelest évről­­évre szolgáltatni *a mennyit Magyar­­ország meglendü­lő~anyagi művelő­dése folyjon hangosan’“ követel. így történik azután, hogy a jól fizető vál­lalatoknál külföldiek szedik az epret és mi bús magyarokként hiába zúgo­lódunk, hogy „Öröködbe Uram pogá­ny­ok jöttének!“ * KECSKEMÉTI LAPOK TÁRCZÁJA A mi Bandink. Bandi legyek, ha nem igaz! Ezt az esküformát szoktuk használni, mikor minden áron el akarunk hitetni valakivel olyat, a­mi nem igaz. Vajjon gondolunk-e mi ilyenkor arra, hogy hát valójában sem olyan megvetendő­ élet az a „Bandiság“, mert bizony sokan szeretnénk Bandi lenni, de Bandi nem igen akarna „mi“ lenni. Mikor elő­ttem, mintegy varázsütésre köny jö­ a szembe, majd dal száll az ajkra, a szem lángol, a szív dobog, a kebel lázasan liheg, én inkább maradok én, a ki rikatok, mint más legyen én, és én legyek más, a ki sir. . . Semmi sem állandó a nap alatt , szir­mát hullatja a rózsa, elhal dala a zengő madárnak, elmúlik a báj, kihűl a kebel , lelohad az ifjúi lelkesedés, de a hegedű ha­talma örök, nemcsak örök, a legnagyobb is, mely ember fölött uralkodik. Az agg előtt levonja múltjáról a fátyolt, újra gyermek lesz, siró, daloló gyermek ; emlékei előjön­nek , ez aranyos sujtások a múlt elviselt ruhájáról; nevet ifjúkori „bolondságain“, közöttük szerelmén; lelkesül a hazáért, épen mint mikor szabadságáért fegyverét villogtatta; feledi, hogy a dél után, mely fejét érte, tél következik; az élet tavaszán hiszi magát, örül a virágnak, a hímes pil­langónak, így magával ragadja, így lebilincseli, félrevezeti, csalogatja , élteti az embert a hegedű. Hát az ifjúval hogy bánik ? Felfordul előtte a világ hangja hallatára; szemében tűz, arcza kipirul, keble hevül, szíve vadul dobog, dalol, tánczol, sir a hegedűvel: Húzd rá czigány, szivet rázó Hangon szóljon a nótád! vagy Sírjon iijjon a hegedű Bánatomat sírja ezekre igazán ő is sir; Bánatosan zeng a madár Vesztett párját siratja erre meg egészen tönkre van téve, mint a kire rávallottak, úgy hallgatja, fáj, nagyon fáj neki. Nem búsul sokáig, oda kiáltja: Nem úgy van már, mint volt régen Nem az a nap süt az égen erre tánczol, iszik s a bú temetve van borba, hegedűbe. A férfiakról nem szólunk, ők hegedű mellett nem igen önthetik ki szivök tartal­mát, beléjök szorítja az asszony, hanem nagyon bajos úgy általánosságban szólni az ifjakról, jóllehet mindnyájan szerelemtől gyötörtetnek. Az ifjak mind szeretnek és pedig vagy boldogan , vagy reménytelenül. Ebből ugyan még bajos volna kimagyarázni, hogy miért nem lehet általánosságban szólni, ha min­den reménytelen szerelmes egymáshoz és minden boldog szerelmes egymáshoz hasonló lenne. De míg az egyik az előbbiek közül „megátkozza ezt a kutya világot“, addig a másik „ha nem szeret, üsse kő, terem még több szerető“, elhúzatja s nem sopánkodik többé; viszont az utóbbiak közül az egyik előtt „Csak egy szép lány van a világon“, a másik előtt, a változatosság gyönyörköd­tetvén. „De sok szép lány van a világon“ s igy szeretné, ha boldog szerelme kötelé­kéből minél előbb szabadulna, másnak da­lolhatná el. Szép szemedben lakik a menny, angyalom. Ezenkívül az ifjúra más motívumok is vannak befolyással. Ez büszkén dalolja: „Nem ütik a jo­gászt agyon, amaz: Nincs párja a mollynári bakának, ismét más: Gulyás vagyok az al­földi rónán — és a hegedű mindegyik büsz­­keségének hódol, mindegyikre bir varázs­hanggal. Szóval, a hegedű nem „négy, széken álló , csavar által feszegetett, hangkötelék­kel felszerszámozott, ujjbillegményes hang­­tartó“, hanem igazi felhangolója a szív húr­jainak , emlékeink felébresztése által a jelen és múlt áthidalója, barátunk, mely velünk sír, velünk örül. De ha a hegedű barátunk, a czigány zsarnokunk. Felháborítója, felzaklatója a kebelnek, melyben érzelmeink oly szép csendesen meg­volnának s legfeljebb egy-egy röpke sóhaj­ban adnának jelt magokról. Ő megtudja, hogy jelen vannak s szabad lábra helyezi a rabokat; ezek kitörnek, elárasztják egész valónkat . . . érzelmeinké lettünk ... és a czigány nevet e győzelme fölött? Nem, ő is érez, ő is érzi azt, a­mit mi . . . Szóltam a hegedűről, a czigányról s csak ezután foglalkozom azzal, kinek nevét e kis czikk fölé írtam. Talán felesleges is róla írnom, hiszen ismerjük mindnyájan , láthatjuk , hallhatjuk bármikor , gyönyörködhetünk játékában, ab­ban az igazi magyar játékban; de hát csak szabad kifejezést adni annak, hogy büszkék vagyunk reá?! Nagy-Kőrösnek van Zsigája, Félegy­házának Menyusa s ezek büszkék reá, hogy ne volnánk mi büszkék Bandira, mikor a debreczeni csárdában az ország előtt állta ki a próbát, játékát dicsérte mindenki, a­ki csak hallotta. S valóban dicsérhette is! Ha rákezdi „Elmennék én, de nem tu­dom hova“, vagy „Lekaszálták már a rétet“, vagy „Nincs fent csillag, felhő fedi az eget“, nem marad szem szárazon, a zamat, a finom árnyalat, mely játékát áthímezi, az a ki­fogástalan gyakorlottság nem­ affektált ér­­­­zelemmel párosulva, megadják játékának azt a bájt, melyet ritka játékos produkál­hat. Szívhez szól, de szívből jön e szó, át­­rezg azon a száraz fán s magával ragadja, a ki hallja, elviszi ama világba, hol csen­gőbb a hang, tüzesebb sugara a szemnek , érzőbb a szív , kisebb a csalódás, lángolóbb a szerelem, szóval, hol vágyaink megteste­sülve állanak. S mikor látja, hogy az elcsalás sike­rült, végsőt húz a vonón, vége a zenének, vége a mi idális boldogságunknak; a végső hang visszaszólítja lelkünket barangolásá­ból ide a való világba, honnan úgy örül­­­­tünk, hogy pár pillanatra szabadulhattunk. Ez öröm az csupán, mi számunkra meg­maradt. És mi azért rajongunk hegedüléséért, mert tudj’ Isten, van abban valami olyan kimagyarázhatatlan varázs, mely föltűnik azok előtt, kik a művészetben az istenit keresik, mely hódit, elragad s melylyel játszani oly keveseknek adatik. Hílába, nem minden, a ki mondja: Bandi legyek, leszen Bandi! De azért én mégis azt mondom: Bandi­­ legyek, ha el nem megyek őt meghallgatni — a nőegylet báljába! Hortens, 1886. JANUÁR 10. Közgyűlés. A városi törvényhatósági bizott­ság f. hó 8-ikán d. u. 3 órára rendkívüli közgyűlésre hivatott össze. Rendkívüli közgyűlés tartását a lovas­sági laktanya építési föltételeinek meghatá­rozása, s az ezzel kapcsolatos ügyek elinté­zése tette szükségessé.

Next