Kecskeméti Lapok, 1935. július-december (68. évfolyam, 27-52. szám)

1935-07-07 / 27. szám

1935 július 7. ban jönnek, itt tető és dúsan terített asztal­­ várja. Jókora konyhát rendeztek be, száz csirke forog a nyársakon, hogy a gasztronó­miai impressziók el ne maradjanak a puszta egyéb, szellemi és kedélyi benyomásai mögött. Rövid pár hét alatt kedves turistaotthon ké­szül, minden kényelemmel s így hosszabb időt is lehet majd itt tölteni és szívet, ideget, ke­délyt a tájék megnyugtató, gyógyító hatásá­ban megfürdetni. Ozsonnára itt künn az erdő mindenható urá­nál, a pompás Fekete erdőmérnöknél voltunk. Beszélgetés közben ízelítőt kapunk a nagy, cél­tudatos és teljes benső odaadást kívánó mun­káról, melynek célja az erdők ültetése és fenn­tartása, utak kijelölése, kutak ásása. Az idő repül, a nap már közel a horizont széléhez, sietnünk kell, hogy a naplementét künn, a pusztán élvezhessük. A tüzes gömb gyorsan közeledik ahhoz a ponthoz, ahol az ég és a puszta látszólag ösz­­szeér. Mélyen izzó narancsvörösben búcsúzik a Nap, már alig állhat mélyebben. Most el­veszti köralakját, alapja szétterjed, eléri a horizontot, pár percig lángban álló hegy gya­nánt, mindinkább zsugorodva, a mélyponton vesztegel és pillanatok alatt eltűnik. Ez ég azon a helyen, ahol a nap lement, illatos álom gyanánt a legfinomabb rózsaszínben tündöklik meg, mikor a másik oldalon a Hold a sötétes firmamentumot már hűvös, ezüstös fényével vonja be. A közeli csordákat összeterelték, a pászto­rok kezdetleges, de kedélyes, ősi kunyhójukban ülnek a tűznél. A tűzön üstben készül a vacso­rájuk, mindig velük levő kétkerekű kicsiny ko­csijukból kenyér, aludttej, sajt kerül elő és csakhamar buzgó falatozás kezdődik, míg végre pipájuk is jogaihoz jut. Ahogy itt, szép­­ és célszerű viseletükben, ingujjban, gatyában, panyókára vetett zekében, kabátban ülnek a tűz körül és nyugodt, derűs humorral megtár­gyalják az ártatlan napi eseményeket, boldog embereknek látszanak, akiknek megülepedett, egészséges, biztos maga mivoltával szemben a nagyváros ideges fia igen nyomorultnak érzi magát. Kis vártáivá igyekszik is elillanni, még­pedig a szó szoros értelmében és a sertések rö­­fögéséből, az őt egy darabon követő kutyák ugatásából ironikus alaphangot vél kiolvasni. Belső egyensúlyát helyreállítja a holdfényes éjszakai séta. A puszta egén annyi csillagot lát egy rakáson, mint soha életében. A tájék szépsége, ahogy holdsugárba fürösztve elter­peszkedik, leírhatatalan, de még kevésbbé ké­pes toll leírni a mély, abszolút és fejedelmi csöndet, melyet csak néha-néha tör meg az éji madár szárnyának suhogása. Mily kimondha­tatlanul szép is ez a mi világunk — és mi lett belőle az ember kezén! Ez az egész határ Kecskemét városáé és a nagy tanya, a „pusztaház“ is, ahol a vendég éjszakáját tölti. Itt a jószágfelügyelő dr. Kiss állatorvos ügyködik, neki köszönheti a jött­­ment vendég, hogy jóltartva, békés hangulat­ban térhet pihenőre, a mozgalmas nap után üdítő álomra. Az új nap reggele két szenzációt is hoz: napfelkeltét és a kisvasút indulását vissza, Kecskemétre. A nap háromkor kel, a vonat pedig hatkor indul. Én a második terminsra határozom el magamat és áhítattal veszem tu­domásul hírt, hogy akadnak emberek, akik három óra előtt kelnek és akikre jutalmul pa­zar napfelkelte vár. Nyugodtan várom és tű­röm, hogy Ilonka magával cepeljen vissza, s Kecskemétre. Puszta és város közt óriási tanyavilág terül, ahol kemény, céltudatos munkával csikarják ki az alföld homokjából azt a termést, mely Kecskemét nevét világszerte híressé tette. Eb­ben az évben súlyos katasztrófák látogatták a várost, késői fagyok a bor- és gyümölcstermés tekintélyes részét megsemmisítették, azokról az irtózatos károkról pedig, amelyeket a nem­rég jégeső alakjában lezúdult istenítélet oko­zott, a leginkább sújtott vidéken tett utazá­som alatt magam is meggyőződhettem. A ga­bonát már jórészt felszántották és újravetet­ték, de sok helyütt még látni, hogyan aratott a jég. Kalász és szalma mélyen a talajba be­­döngölve, fák lábkorona nélkül, téli csupasz mivoltukban esedezve nyújtogatják ágaikat, melyekről az ítéletidő lehántotta a kérget. Tö­mérdek ablak bezúzva, a tetőkön mindenütt javításra váró folytonossági hiányok. A kecskeméti határnak kereken kétharmada szenvedett a jégtől és eddig 7000 gazda jelen­tett jégkárt. A város kiváló polgármestere, Kiss Endre dr., aki az utóbbi hetekben ember­­feletti tevékenységet fejtett ki, nem minden büszkeség nélkül közli, hogy a 7000 károsult közül eddig csak 1000 vette igénybe a város által rendelkezésre bocsátott palántát és vető­magot. A többiek maguk segítettek magukon. Ez annál inkább figyelemreméltó, mert Kecs­keméten egyetlen nagybirtokos sincs. A város, az egyetlen nagybirtokos, 150 esztendő óta, az erősen szaporodó lakosság igényeivel lépést tartva, rendszeres parcellázó tevékenységet folytat, egyidejűleg gondoskodik a kertgazda­ság nívójának emeléséről, ami a mostani so­vány időkben szép gyümölcsöket hoz. Magyarország negyedik legnagyobb városá­nak, Kecskemétnek, kereken 80.000 lakosa van. Ebből a 80.000-ből mintegy 45.000 nem az igazi városban, hanem a városhoz tartozó óriási tanyavilágon lakik. A város képe tehát egy KEGKEVETI K­ÉPOK ­ A Baksay Sándorról elnevezett kúnszent­­miklósi református reálgimnázium 200 éves­­ fennállásának nemrég lezajlott ünnepe ismét­­ alkalmat adott arra, hogy széles körökben megemlékezzenek Baksay Sándorról, a múlt­­ századvég magasra ívelt, emelkedett lelkű író­járól, a dunamelléki református egyházkerü­let egykori nagynevű püspökéről. Baksay Sándor neve még életében odakerült a magyar irodalom legjelesebbjei közé. Ravasz László szavai szerint „Baksay Sándorról az irodalomtörténet megállapította, hogy egyike a legkiválóbb és legmagyarabb elbeszélőknek“. Csodálatosan élénk közvetlenséggel tudja elé­­bünk tárni különösen a falusi református pap­­lakok rozmaringvirágos, levendulás, szelíd­­fényű életét. Az ő látását még nem zavarta meg az a valóságtól messze elrugaszkodó élet­­szemlélet, mely pl. Szabó Dezső egyes írásait minden értékük mellett is irányzatosakká s emiatt a tárgyilagos olvasó előtt ellenszenve­sekké teszi. Baksay Sándor írásai olyannak festik a kál­vinista magyar falut, amilyen az a régi idők­ben vagy a múlt század második felében való­ban volt. Baksay még a hibákon is mosolyog, derűt hoz ki az emberi gyöngeségekből is; a legnagyobb érdeme pedig az, hogy rá tudta terelni a közfigyelmet a falura, a református magyarságra s annak lelkipásztoraira azáltal, hogy azoknak az életéből igazi értékeket ho­zott felszínre. Én magam is abban a szerencsés helyzetben voltam 1904 nyarán, hogy egyik református lelkész nagybátyámnál, Máthé Balázsnál több hónapot töltöttem Baranyában, Baksay Sándor szülőföldjén. A „régi ligetes Ormánság, pata­kos mezők, bársonyos hegyek, sugárzó ormok ott a Dráva mentén“, melyeket Baksay idéz saját életrajzában, nekem is örökre a szívem­hez nőttek. Ezen a gyönyörű nyáron sok re­­ferá­tus lelkész családjában megfordultam, de Az elsodort falu Farcády-családjára sehol se találtam, ellenben úgy éreztem, mintha Baksay elbeszéléseinek az alakjai elevenedtek volna meg körülöttem. Nagybátyám könyvei közül előkerestem a Gyalogösvényt és a Szederindákat. Elolvas­tam, aztán újra elolvastam s ez örökre rá­nyomta üdítő bélyegét a lelkemre. Olyan friss Ez az arány a tavalyi és A kecskeméti piac katasztrófáját erősen érzi a budapesti vásárcsarnok is, ahol az árak erős emelkedést mutattak és a kereslet foly­tán 50 százalékossal magasabbak a tavalyi­nál. Ez az emelkedés nemcsak arra vezethető vissza, hogy Kecskemét gyümölcs- és zöldség­termését a jég tönkretette, hanem arra is, hogy az árat sokkal messzebbről, Szentesről, sőt Hódmezővásárhelyről kell Budapestre szállítani.­ A várost a helypénzbevétel csökkenésében érinti erősen a gyümölcsfelhozatal. Tavaly 2000 pengő volt az átlagos napi helypénz és forrás ez, melyből soha nem szűnik meg me­­j­ríteni a tanulásra, pihenésre, lelki gyönyör-­­­kedésre szomjas emberi lélek. A Biblia, a Zsoltár, a Szikszay mellett van helye. Minket, kecskemétieket közelről érdekel Baksay Sándor emléke, mert bizonyos mérté­kig a­­miénk is­ volt ő. , Baksay Sándor ugyanis Kecskeméten vé­gezte a gimnázium felső osztályait és a teoló­giát, majd egy évig, mint segédtanár ugyanitt bölcselettörténetet tanított. (Még nincs emlék­táblája!) Innen került aztán Kiskunhalason és Érsekcsanádon keresztül Kúnszentmiklósra lel­késznek. De családi kötelékek is idefűzték Kecskemét­hez Baksayt, mert ő is és Mészáros János néhai lelkészünk is Hetessy Dániel egykori halasi igazgató-tanító virágoskertjéből (kitűnő kertész volt az öreg úr) szakítottak maguknak egy-egy virágszálat, hitestársat egy örökéletre. Baksay aztán sokszor el-elátogatott Kecske­métre rokonaihoz vagy egy-egy ünnepélyes al­kalomra. 1904-ben is, amikor dunamelléki püspök lett, elvállalta református főgimnáziumunkban az érettségi vizsga elnöki tisztét. Én éppen akkor érettségiztem ... S ha most azt kérdez­nék tőlem, mi a legszebb komoly emléke ifjú­ságomnak, azt mondanám, hogy az, amikor Baksay Sándor megdicsérte az érettségin a magyar irodalomtörténetből adott feleletemet.­ Később­ pedig,­ majdnem egy évtized ifiulva, a­ református templomban hallottam a galamb­ősz, 80 éves püspököt prédikálni. Emléke­zem, mennyire elszorult a szívünk, mikor úgy vettük észre, mintha egy pillanatra megszé­­ l 50 P idei napi helypénz között most vannak napok, amikor csak 40—50 P helypénz folyik be. Az államvasutak bevételében erős nyomot hagy a kecskeméti jégkatasztrófa. Hozzáve­tőleges számítás szerint a kecskeméti kivitel hatalmas arányú lecsökkenése közel félmilló­­pengős veszteséget jelent az államvasutak­nak. nmnmnmmmmnnnnnmmmmmmnma Fizessen elő a Kecskeméti Lapok­ra Egy hónapra csak 40 fillér dúlt volna a magas szószéken imádkozás köz­­ben... Aztán alig pár év múlva, 1915 június 18-án, tehát éppen 20 évvel ezelőtt megtért őseihez, akik két évszázadon át voltak a magyar refor­mátus Sión igehirdetői. Ma, akár a Patakbánya hitéhez hű paraszt­asszonyának döbbenetes erejű és lélekemelő rajzát olvassuk, akár Homérosz Iliászának utánozhatatlan szépségű, magyar zengésű for­dításában gyönyörködünk, mindenképen át­járja szívünket Baksay tisztult életfelfogásá­nak sugárzó ereje, közvetlensége és igaz ma­gyarsága. 1928 tavaszán még egyszer felkerestem Ba­ranya feledhetetlen tájait. Meglátogattam Nagytótfalut is, ahol Baksay, pályája kezde­tén, egy évig tanítóskodott s unokafivérem­mel, Máthé Ákos ref. lelkésszel elbeszélget­tünk Baksay Sándor baranyai ifjúságának em­lékeiről. Pár évvel ezelőtt pedig a sírját kerestem fel Baksay Sándornak a kúnszentmiklósi akáclom­bos temetőben. Mindkét helyen újra és újra áthatott Baksay Sándor szívének örökké élő és ható melege. S most is, mikor e sorokat írom, teljes mérték­ben átérzem, hogy Baksay örök magyar lelke keres bennünket s mi boldogok lehetünk, ha eléje tárhatjuk lelkünket. Hetessy Kálmán dr. szavait idézem: „Le­gyen áldott Baksay Sándor útja a magyar ‘ Lélek felé“. S legyen boldog Kecskemét s ősi református főiskolánk, hogy egykor ők is magukénak vall­hatták Baksay Sándort. 2000 P ■ c/'-rjs*- ^Ux­ vWi­cLf

Next