Kecskeméti Ujság, 1916. január (9. évfolyam, 1-24. szám)

1916-01-01 / 1. szám

2. oldal. Boldog új évet! Irta : Fekete József. Most, mikor minden talpalatnyi földért életünket, vérünket kell áldoznunk, mikor a jövő reményeiért a jelen értékeit kell koc­kára tennünk, mikor a harc nehéz feladatait súlyos nehéz számításokkal kell előre meg­terveznünk és semmit se kapunk ingyen, véletlenül, meglepetésszerűen, váljon nem ábrándos, naiv, céltalan, vagy legalább is időszerűtlen-e, most szokásos jó kívánsá­gokkal üdvözölünk egymást — ez új év reggelén ? Van-e, lesz-e foganatja az idén jó kí­vánságainknak ? Nem marad-e puszta szó, üres kiáltás a pusztában, céltalan fellobba­­nás és ellobbanó áhitat, ha meleg kézszorí­­tással és őszinte nagy jó­akarattal hango­san, imaszerűen, zsolozsmaképen kívánunk egymásnak minden jót ebben az új eszten­­zendőben ? Minden időkben, az élet minden vál­ságai, boldogsága, keserve és örömei köz­ben a szeretet, a hűség, a bizalom és meg­bízhatóság külső formája volt mindig a be­csületes jó­indulat szokásos jó­kívánsága. Ha egyebet nem, minden esetre az össze­tartás, a közösség, a rokoni érzület ösztön­­szerű, jóságos emberségének kifejezését je­lentette közöttünk. A szeretet külső kifejezésének ugyanaz a lángja, ugyanaz a melegsége van, mint a tűznek. A tűz lángjának mindig az a foka, mint hevületének; minél jobban ég valami, annál nagyobb a pislogása, színesebb a füstje, lángolabb a ropogása. Az idén han­gosabban beszélünk, mert melegebben éle­zünk és áradozóbban üdvözöljük egymást mint máskor. Sok gond, bánat, nehéz teher van szívünkön. Sok veszteség, kísértés, ria­dalom ért bennünket. Rászorulunk egy­másra. Béke­időben nem is érezzük ennyire a közösség és összetartás szükségét. Egy­más mellett, néha egymás ellen, külön ér­dekeink szerint élünk. De most egymással egymásért, vállvetve, közös célra dolgozunk, küzdünk és győzünk. Azt mondják, a há­ború eldurvítja, elvadítja az erkölcsöket, önzővé teszi az embert. „A szent önzés“ vezeti seregeinket. De ez az önzés nem ne­künk, nem magunkért szól, hanem mind­nyájunk, hazánk, fajunk, nemzetünk és ki­rályunk jóvoltáért. Szinte furcsa, hogy a humanizmus, testvéri szeretet, kölcsönös támogatás és segítség a háborúban inkább nyilvánul, közvetlenebbül, melegebben érvényesül, mert szükségesebb, nélkülözhetetlenebb, mint a békében. Csendes, nyugodt, békés időkben a szeretet egyéni paszió, tetszésünktől függ, de háborúban szükség, törvény, kényszer erejével lép fel. A nemzet összetartása, még akkor is, ha halálos harcot folytatunk ellen­ségeink ellen, sőt talán akkor még inkább az emberszeretet fényes megnyilvánulása, magunk között. Nem létezik más humaniz­mus, mint az egységes kulturzónák keretein belől a közös ideálok ápolása Aki ezek ellen vét, életünk, szellemünk, benső vilá­gunk nemzeti erejét akarja megtörni. Innen keletkeznek a háborúk, melyek nemzeti életrevalóság fajkiválasztási küzdel­meit jelentik. Az életfejlődés törvénye az erősebbek győzelme. Aki anyagban, erőben, szellemben és ideálokban kiválik, aki esz­méit, erkölcseit, törekvéseit és jellemét a többi kis nemzetek elmaradása és akarat­hiánya, vagy a nemzetek gőgje és elanya­­giasodása fölé tudja emelni, az megszerezte magának a jogot a legmagasabb emberi célok képviseletére. Kis nemzetek is haladhatnak a művelt emberiség élén. Valamikor a kis Athén adott irányt a nyugati civilizációnak és Alexandria városában öszpontosult a Kelet szellemi világa. Kis nemzetek hatalma és joga kulturális érvényesülésükben rejlik. A kis német tartományok még mielőtt egye­sültek volna nagy német birodalommá, egy­­egy sugárgyújtó lencséjét jelentették a nagy germán műveltségnek. Göthe, Schiller, Wie­land, Herder elfértek a kis Weimarban. És hány nagy kiváló szellem növekedett nálunk a nemzeti talajban! Kossuth, Petőfi világ­nevek, kik beletartoznak a tizenkilencedik század világtörténelmi és irodalmi pante­onjába. Árpád hadjáratai fél világon át, Oroszországtól Franciaországig, II. Endre jeruzsálemi harca, Nagy Lajos terjeszkedése, Nápolyig és Mátyás király Bécs elfoglalása, olasz renaissance kultúrája nemcsak a ma­gyar nemzeti dicsőség, hanem az európai történelem mindmegannyi dicső korszakát jelenti. Voltak idők, midőn a magyar — csakugyan Petőfi szavaival élve — „Európa homlokán tombolhatott.“ És most a régi idők megújultak, a ma­gyar nemzet új életre ébredt. Világjáró ka­tonáink ősi erényei, hősi diadalai, Mohács­nál elhajolt szerencsénk újra feltámasztásá­val, Rákóczy kurucaira emlékeztetnek. A mostani világháború gerincének egy részét, velejének java erejét, sikereink biztosítékát a mi katonáink képviselik. Egész Európán keresztül becsül­t­el hordozzák végig a há­­romszinű magyar nemzeti lobogót. Most is még messzibb keletre, a suezi csatornáig, Kis-Ázsián át Afrikáig, Egyptom felé tar­tanak. Mindenütt a­hol veszedelem van, ahol hódítani való és erőre való munka akad, a németek a magyarokat veszik segítő társul. Velünk vívják meg hódító csatáikat. Együtt küzdünk a jövőért. Ők az övékért, mi a mienkért — szövetséges hűséggel. Meddig tart még ? — aggódva kérdez­zük. Megnyerjük-e a további csatákat? — Bizalommal reméljük, önérzettel, bátorság­gal. Most szedte össze másodszor az öreg Sylveszter eddig ejtett győzelmeink trófe­­umait az ülőkor emlékezetére. Most megyünk bele a harmadik évszám sorozatába, 1914- től az 1916-ik esztendőbe. Uj viharokban, uj erőfeszítéssel álljuk a harcot. Óvja Isten minden bajtól Mi magyar hazánkat. KECSKEMÉTI UJSÁG !i mi mindennapi kenyerünk. Ellenségeink már rég nem bíznak ab­ban, hogy fegyverrel minket valaha is le­győzhetnek, azért azt az embertelen célt tűzték maguk elé, hogy elzárjanak a világ­forgalomtól, gazdaságilag tegyenek tönkre, kiéheztessenek. Ezt ugyan el nem érhették eddig és hitünk szerint nem is fogják elér­hetni, de elannyira, hogy nyíltan meg sem merte mondani, nehogy ellenségeink bátor­ságot, buzdítást merítsenek belőle. Az idén ugyan a hadbavor­ult munkás kezek nélkül is megműveltük földjeinket és a Gondviselés a mi mindennapi kenyerün­ket megadta, de nem oly bőven, mint ele­inte véltük s nem oly bőven, hogy takaré­kosságnak immár fittyet hányhatnánk. A világháború is tovább tart, semmint észsze­rűen föltehető volt és az okosság azt pa­rancsolja, hogy gazdasági téren is kibírjuk, helyes beosztással, akármeddig húzódik is el. Erre a célra fordítja a törvényhozástól nyert kivételes hatalmát a kormány, melylyel a liszt és a kenyér fogyasztásának bizonyos szabályozásáról intézkedik. Ezt a rendeletet aprólékosan meg kell tanulnia mindenkinek, hiszen az belevág mindnyájunk mindennapi életébe, de aki megérti, hogy miről van szó, az nemcsak nem zúgolódik, de sőt el­ismeréssel adózik a kormány előrelátásá­nak. Zúgolódásra, a legkisebb elégedetlen­ségre is egyáltalán nincs ok, mert e rende­let értelmében a hatályba lépés napján, vagyis január tizedikén túl is naponként és fejenként 240 gramm lisztet fogyaszthatunk, sőt a nehezebb munkával foglalkozók 300, az őstermelők 400 grammot is,­­ mindezt a tengeri liszten felül. A városokban csak kenyérjegy, illetőleg szelvény ellenében le­szen szabad kenyeret bárhol is eladni. Aki­nek a meghatározott mennyiséget megha­ladó készlete van, köteles azt a lakosság élelmezésére a hatóságnak átengedni. Aki a rendelet ellen vét, két hónapi fogházzal és pénzbüntetéssel is büntethető. De az eképpen korlátolt mennyiség jelentékenyen több, mint amennyi Ausztria, vagy Németország lakosainak jut, tehát nyil­ván elég, sőt valamivel több az okvetlenül 1 . (3002) szám, szükségesnél, mert hiszen ők a kevesebbel is meg tudnak élni A mi állapotunk tehát a győzelemben osztályos társaink, szövetsé­geseink állapotánál is kedvezőbb. Másfelől azt kell tekintetbe venni, hogy ezt a megszorító rendelkezést a kor­mány bármikor visszavonhatja. Ebből vilá­gosan kitűnik, hogy a kormány nem számít a háborúnak a jövő termésig való kinyúlá­­sára, sőt valószínűnek tartja, hogy a mi mindennapi kenyerünkre vonatkozó rendel­­­kezése már előbb is fölöslegessé válik, de felelőssége tudatában jónak látja úgy intéz­ni a dolgokat, hogy akkor se éhezzünk meg, ha az új aratásig nem jön meg a béke. Ez a rendelet ennélfogva nemhogy nyugtalanságra adna okot, hanem ellenke­zőleg aziránt nyugtathatja meg a társadal­mat, hogy a kormány kiváló lelkiismeretes­séggel számít a legrosszabb eshetőségre is, nem azért mintha attól tartana, hanem azért, hogy még az se találjon bennünket készü­letlenül. A nemzetek nagy kalendáriumában most holmi böjt féle következik ránk s még csak nem is szigorú. Ha ezt kiálljuk, ha kíméletesen bánunk a mindennapi kenyérrel, amely a keresztény vallás szerint Krisztus teste, gazdasági szempontból pedig az em­beri munka legfontosabb terméke, akkor nyugodt lélekkel várhatjuk a diadalnak, a békének örömünnepét. H I Sí E K Kecskemét, 1915. december 31. — Boldog új évet kívánunk t. mun­katársainknak, előfizetőinknek és hirde­tőinknek. — Lapunk legközelebbi száma kedden reggel a rendes időben jelenik meg.­­ A 29-ik néfölkelő gyalogezred kitüntettjei. Dr. Steiskal Ottó népfölkelő főhadnagy ma érdekes kimutatást küldött ezredéről. A hiteles statisztika szerint no­­november végéig az ezred legénysége 6 arany, 60 nagy ezüst, 178 kis ezüst, 297 bronz vitézségi érmet kapott ezenkívül a tisztek legnagyobb része is kisebb nagyobb kitüntetést kapott. A decemberi harcok foly­tán e számok még emelkedni fognak. Meg­­jegyzzük csak még azt, hogy az ezred zö­me kecskeméti fiúkból áll. — Vetőmag ellenőrző bizottság. A földmivelésügyi miniszter legutóbbi ren­delete értelmében a be nem vetett területek gazdasági megmunkálása és bevetése céljá­ból a földmivelésügyi miniszter vetőmag­központokat állított fel, amelyek hivatva lesznek arra, hogy vetőmaggal lássák el az erre szoruló kisgazdákat. Hogy az ilyen ve­tőmag központokból csak az igényjogosul­tak nyerhessenek támogatást a rendelet ér­telmében mindenhol vetőmag ellenőrző bi­zottságok alakítandók. Kecskemét város fő­ispánja a bizottság elnökévé dr. Dömötör Lajos gazdasági tanácsnokot, tagjaivá pe­dig Málnássy Ferenc gazdasági főfelügyelőt, id. Balogh János gazdás­odót és Grasselits Miklós földmivelési igazgatót nevezte ki. Nincsen jobb szájápolószer Ára: nagy üveg 2.0 k, Ida üreg 1.20 k.

Next