Kelet-Magyarország, 1970. szeptember (27. évfolyam, 204-229. szám)

1970-09-16 / 217. szám

1970. szeptember 8. KELET-MAGYARORSZÁG Pályaválasztás, 1970 „A szüleim akarták 46 Hétezer szabolcsi fiatal válaszútja „A szüleim akarták, hogy ezt a szakmát válasszam.” „A barátnőm beszélt rá...” „A tanárom azt mondta, en­nek van jövője.” „Az osz­tályfőnököm tanácsolta, hogy ilyen átlaggal másutt nem leszek esélyes...” „Én akar­tam, de azóta megbán­tam. ..” Sorolhatnánk még a pá­lyaválasztás indító motívu­mait. A fiatalok magyaráza­tai képet adhatnak a pálya­­választási nevelőmunka fo­gyatékosságairól, amire sok­szor az ötletszerűség, a ta­nácstalanság a jellemző. Tehetség, rátermettség Szabolcs-Szatmárban éven­te 6500—7000-re tehető a pá­lyaválasztó fiatalok száma, akik az általános, vagy a középiskola elvégzése után válaszút elé kerülnek. Tudo­mányos igényű felmérés nem áll rendelkezésre arról: a fiatalok milyen indítékok ha­tására választanak a külön­böző szakmákból. Vannak azonban tapasztalatok, ame­lyek arra mutatnak, a pá­lyaválasztási munka jelenle-i­gi formája, tartalma, mód-­­szere általában korszerűtlen. A pályára való irányítás rendszerint az utolsó isko­lai évben, s akkor is az utol­só napokban, hetekben ke­rül előtérbe a szülőknél, a pedagógusoknál, nem kevés­bé a pályaválasztási tanács­nál. Olykor a felelősség, a döntés meghozatala előtt egyfajta labdázás kezdődik a szülői ház és a tantestület között. Nem mindig az őszin­te felvilágosító szó jellemzi az eszmecseréket. Sok eset­ben éppen az elfogult szülő jóvoltából — aki nem szíve­sen hallgatja meg gyermeké­nek negatív tulajdonságait testi és szellemi képességei­nek józan mérlegét. Közre­játszik ebben néhány peda­gógus közönye, az olcsó nép­szerűség őrizgetése érdeké­ben kifejtett — a valót, a gyermek képességeit rózsa­színre festő véleménye. Távolabbinak tűnnek, még­is a korszerű pályaválasztás nélkülözhetetlen alapjaihoz tartoznak a korszerű oktató­nevelő munka eltérő feltéte­lei az általános iskolától a főiskoláig, egyetemekig. Nem is arra gondolunk elsősor­ban, hogy a szakrendszerű oktatással még sok a tenni­való a megyében, az iskolák taneszközzel való ellátottsá­ga sem kielégítő. Akad még megyeszéli kisiskola, ahol osztatlan, vagy részben osz­tott osztályokban tanulnak a gyerekek. Ezek is alkotóele­mei a mai értelemben vett pályára irányításnak. Ezek­nél is fontosabb az a szem­lélet , amivel még sok a baj, — hogy a nevelőtestü­letek a gyermek lényeges, jellemző tulajdonságainak, képességeinek, érdeklődési körének megismerésére töre­kedjenek. S ne csak külön­­külön, a pedagógus egyéni­ségétől, emberi tónusától függően, hanem egységesen. Az iskolák felelőssége Megfogalmazni feladato­kat könnyebb, mint a napi nevelési gyakorlatban meg­valósítani. Ez igaz. A társa­dalom mégis az iskolától várja a legtöbbet, hogy ne csak a tantárgyakra, a tu­’­dományok alapjaira tanítsák meg a holnap építőit, ha­nem képességeik, testi, szel­lemi, erkölcsi alkatuk sze­rint helyes útbaigazítással lássák el. Mindennek nap­jainkban még számos aka­dálya van. Maguk a nevelőtestületek sem kapnak elegendő segít­séget, hogy tartalmasabban végezhessék a pályaválasztá­si munkát. Sokszor nem hiányzik a lelkiismeretes és hozzáértő munka, a szülő és a gyermek tájékoztatása. De kevés az áttekintési lehető­ség a megye különböző szak­ágazataiban szükséges után­pótlásról, a távlatokról. A megyei pályaválasztási ta­nács tájékoztató füzete — bár az utóbbi években ha­marabb kerül az érdekeltek kezébe — még mindig nem tud lényegesen beleszólni a pályairányításba, nem elég­gé vonzó és meggyőző, — inkább listaszerű felsorolás, mintsem a legfontosabb tud­nivalók szemléletes, érdeklő­dést ébresztő felvázolása. A korszerű pályaválasztás­hoz ma már nélkülözhetet­lenek — az iskolai tapaszta­latok és a szülői vélemény mellett — a testi, szellemi, erkölcsi tulajdonságokról több támpontot adó munkaal­kalmassági vizsgálatok, pá­lyatükrök, amelyek még a kezdeti lépéseknél tartanak megyénkben. A tanítóképző intézet és a tanárképző fő­iskola már készít ilyen vizs­gálatokat, sőt az idén már a vendéglátóipari tanulójelöl­tek is átestek a munkaalkal-­ massági, pszichológiai tesz­teken. A szakmák zöménél azonban­­ nincsenek ilyen vizsgálatok. Érdemes lenne fontolóra venni, hogy a me­gyei nevelési tanácsadó, amely 12 éve dolgozik me­gyénkben, milyen módon tudna részt venni a pályaal­kalmassági vizsgálatokban. És a szülői ház ? Különösen a fizikai dolgo­zó szülőktől nem várható, hogy elmélyült lélektani és más ismeretekkel rendelkez­zenek, és így is segítsenek gyermeküknek a pályavá­lasztásban. Általában a csa­ládi hagyományok,­­ a szülők szakmájának „örök­lése”, esetleg divatos szak­mák, vagy ötletszerű, ösz­tönös választás hozza meg a döntést. Hol jól, hol rosszul. Intézményes pályaválasz­tási tanácsadó szolgálatra lenne szükség, amely gyer­meknek, szülőnek, nevelőtes­tületnek segítene a nehéz, felelősségteljes munkában. Erre a leghivatottabbak a megyei nevelési tanácsadók lehetnének. Elevenen együtt­működve valamennyi társa­dalmi szervvel, amelyeknek közük van a holnap mérnö­keinek, orvosainak, építé­szeinek, munkásainak, pa­rasztjainak neveléséhez. P. G. Szénvonalak Szatmárba Vasutasok jutalmazása Befejezéséhez közeledik az építőanyag-szállítás a Sza­­mosközbe, s a felszabadult kocsikat a MÁV a­ borsodi szénbányákhoz irányította, így kedd reggeltől megindult a téli tüzelők szállítása az árvíz sújtotta területre. Miskolc—Nyíregyháza—Má­tészalka útirányon át „irány­vonatokkal” a MÁV naponta 1000—1200 tonna tüzelőt szál­lít a mátészalkai és a fehér­­gyarmati járás TÜZÉP-tele­­peire. Ezen a héten kezdődik a MÁV-nál az őszi csúcsforga­lom is. A hét elején indultak el hatalmas tételekben az almaszállítmányok a tuzséri új tároló- és rakodótelepről. Megkezdték a szilva szállítá­sát is megyénkben. A cukor­répa tömeges szállítását — a szokásos szeptember eleje helyett — szeptember végén kezdik. Annak ellenére, hogy kevés betakarításra váró ter­més van a szatmári területen, nagy őszi forgalomra számít a MÁV — az építőanyag- és tüzelőszállítmányok miatt. A terv szerint szeptemb­ertől de­cember végéig körülbelül 2 millió tonnával több árut kell elszállítani, mint más évek hasonló időszakában. Éppen ezen a héten — szerdán — lép életbe az új premizálási rendszer, amely a rakodás és szállítás gyorsabbá tételét szolgálja. A vasutas dolgozókra ezen az őszön is nagy feladatok hárulnak. Ezért a MÁV Ve­zérigazgatósága új rendeletet hozott a vasutasok premizálá­sára. (A rendelet szeptember 14-től december­­14-ig lesz érvényben.) A MÁV saját pénzügyi alapjából 15 millió forintot biztosít a munkában élenjáró vasutasok premizá­lására. E jelentős összeg leg­nagyobb részét Szabolcs- Szatmár megye jól dolgozó vasutasai kapják. (nábrádi) A Vörös Október Férfiruhagyár nyíregyházi üzemének új csarnokában megin­dult a munka. Elek Em. A vendég unatkozott. A borbély ismételten az­zal hozakodott elő, hogy min­den új üzletet tapasztalt ró­kának kell bevezetnie, őt is ezért helyezték ide. — Egy évig fizetés-kiegészí­tést ad a szövetkezet — mondta. — De utánam a Re­tek utcából is ide jönnek. A vendég finoman ásított, még kezét is előhúzta a lepe­dő mögül. — Valami érdekeset nem tud? — Hogy tetszik érteni? — Valami érdekeset. — Velem csak annyi tör­tént, hogy megszülettem — mondta a borbély. Fenni kezdte a kést, oly­kor egy-egy pillantást vetett a tükörbe. A vendég is a tük­röt leste. Tagbaszakadt férfi, nevetésre hajlamos. Arca egészen felpuffadt a kíván­csiságtól­. Mindössze ketten tartózkodtak az új üzletben. A borbély erőlködött, keze megbicsaklott, kis híján meg­sértette a szíjat. A szomszédos női részlegben dorombolva m­egindult a gázbojler. — Nos? Katona csak volt? — Persze. — És akkor sem történt ma­gával semmi? — Akkor is borotváltam, meg hajat nyírtam. — Egyszer biztosan szerel­mes is volt. — Igen — mondta kénysze­redetten a borbély. — Na hát, meséljen arról A borbély arca elszínező­dött. — Arról nincs mit mesélni, kérem — mondta. A vendég nevetett. Egész tagbaszakadt testével neve­tett, a fehér lepedőn apró re­megések futkároztak. — Diszkrét borbély! Pályát tévesztett maga, hallja, plé­bánosnak kellett volna men­nie. És még magát küldték ide bevezetni az üzletet! A borbély csak fente to­vább a kést. Aztán kissé meg­hajolt, mintha azt mondaná: szolgálatára. A vendég sokáig nevetett igazán remekül tudott nevet­ni, öblösen, bátorítón, pom­pás technikával. Majd azt mondta: — No, akkor meséljen vala­mi mást. Ne mondja már, hogy magával semmi se tör­tént. — Egyszer egy úriember... — nyögte ki a borbély — száz forint borravalót adott. A vendég biztatóan feléje fordult. — És? — Se azelőtt, se azután nem kaptam ennyit. — Hát az szép pénz. — Nagyon szép. Úgy mond­ta: előleg. — Előleg? — Igen. Előre ideadta. A borbély felélénkült. — Amikor benyitott az üz­letbe, ott álltunk egy kupac­ban, mind a nyolc segéd, ő meg körülnéz, egyenesen rám mutat, és azt mondja: „Maga, maga fiam, magában, látom bízni lehet.” A kollégák mind bennünket figyeltek. Engem, meg Guszti bácsit... mert így hívták az úriembert. Én meg, kérem... Mintha a kezemből nőtt volna ki az olló... Olyan biztosnak éreztem magam, olyan nyugodtnak... Ha utá­nagondolok, most is elönt a meleg... — No és? — Aznap vettem egy üveg kadarkát, meg egy kötözött sonkát... Csodaszép sonkát, egy kilónál is több volt... A feleségem, persze, nem értette, mi történt, el se tudta képzel­ni, hogy ilyesmi lehet, ilyen rendkívüli... Mert én aznap este is olyan nyugodt voltam... Olyan megbékélt­, nem is le­het azt elmondani... A borbély elhallgatott. Meg volt elégedve magával is, a vendégével is. Mosolyogtak mind a ketten. — Reggelre fájt a feje — mondta a vendég. — Csakugyan! — Félt bemenni az üzletbe. Tudta, hogy a kollégák irigy­­lik, nem lesz nyugta tőlük, így volt? — így — mondta elképed­­ten a borbély. — Egész nap dolgozott, s örült, ha egy kopaszra került sor. Aztán eljött az este. És maga? — Nem is tudom már... — Látja, ilyen az élet. Min­denkivel történik valami. Gera György: Kötözött sonka 8. oldal Kicserélni a régi várost Mátészalka: tervek, rajzok, makettek Ha most keresnének a terve­zők helyet Mátészalkának, ke­resve se találnának kedvezőt­lenebb környezetet a mainál. De hát ez van, ide kell építe­ni, ezt a várost most és ez­után ezen a helyen kell ki­cserélni. Kicserélni, a szó pontos ér­telmében, a régi Mátészalka helyébe új várost emelnek a holnap tervezői, építői. Az ipar alapján Ami eddig történt, jobban mondva nem történt: keres­kedelmi útvonalak összefutá­sából alakult a mag, előnye volt és van a központiság, Szatmár fővárosa. De ennél több nem. Talán csendes nagyközségként tengődne to­vább ma is, tíz, húsz év múl­va is, ha nincs az iparosítás, és ezután nincs a várossá nyil­vánítás. Mert őszintén, egy modern várost gyümölcsor­szág közepén csak így építhet az ember. Dinamizmus. Az első ház felépítésétől az elmúlt évekig szinte nulla. . Azóta, csupán pár dolgot említve: Kraszna Áruház, filmszínház, termelő­szövetkezeti üzletsor, iroda­ház a központban, az Ecsedi­­láp Vízgazdálkodási Társulat székháza, emeletes lakóházak sora a TITÁSZ és a MOM le­endő dolgozói számára, az 1400 vagonos almatároló. És a legújabb a Nemzeti Bank épülete és az ABC-áruház. A sornak ezzel persze nincs vége. Elkészül a Szatmár-szál­­ló is, amely egyelőre kielégíti az igényeket, bár később nem valószínű, hogy a 108 ágy elegendő lesz. Az ellenkezőjét persze senki sem bizonyítja, sőt számolnak már egy ha­sonló nagyságú szálloda épí­tésével is. Lesz helyi közlekedés Nincs helye a város köze­pén az üzemeknek. Folyama­tosan, a tervek szerint telepí­tik ki a TÜZÉ­P, a malom, a faipari, a kisz, a KPM Közúti Üzemi Vállalat és a szikvíz­­üzemeket, valamint az fmsz­­raktárt. A város belterületén a jelenlegi elképzelések sze­rint csupán a nyomda és a tejipari vállalat marad. És jönnek az új üzemek, vállalatok is, de ezeket már az ipartelepítésre kijelölt te­rületen építik fel. Viszont an­nál sürgetőbb — éppen emiatt — a közlekedés és általában a tömegközlekedés megoldása. Jelenleg a vasútállomás, a városközpont és a 49-es szá­mú út közötti forgalmat ki­zárólag a Kölcsey utca bizto­sítja. Nagy szerepe lesz ennek az útvonalnak később is. Ta­lán ezért gondolnak már most arra, hogy ezen az útvonalon kétszer kétsávos pályát biz­tosítsanak egy-egy leállósáv­val együtt. A tömegközlekedés eszköze most és a j­övőben is az autó­busz. A mátészalkai vasútál­lomás előtti térről jelenleg naponta hat irányba 36 járat indul és érkezik. A járatok növekvő sűrűsége miatt ide tervezik a hat autóbusz egy­idejű felállását biztosító új autóbusz-pályaudvart. Ezzel párhuzamosan leéll majd meg­oldani a helyi autóbuszjára­tok számára a „hárombuszos” megállót. A három járat kö­zül egy megy a Cine-végre, kettő pedig nyugati irányba az iparterületekre. Ki vasútállomás ? A közlekedés, ezen belül a vasúti közlekedés mindig nagy problémája volt Máté­szalkának. A vasútállomás jelenlegi felvételi épülete már jó ideje kicsi, hiszen naponta 10—12 ezres utasforgalmat kell lebonyolítania. A MÁV már elkészíttette az új felvé­teli épület tanulmánytervét. Különösen iskolák, diákott­honok és művelődési intéz­mények tervezése, építése köti le a városi átformálók figyel­mét. Kell és akarnak építeni egy 16 tantermes ipari jellegű szakközépiskolát megfelelő műhelyekkel, s egy hatszáz­­személyes középiskolai diák­otthont. Ez utóbbit három­ütemes építéssel képzelik. Nem nagy rátörők az elképze­lések akkor sem, ha olyan művelődési házat szeretnének a mátészalkaiak, amilyen az előzetes tervekben szerepel. Ebben az épületben helyet kapna egy nagyterem, 600 fé­rőhellyel, lejtős padlóval, hogy alkalmas legyen széles­vásznú filmek vetítésére is. A színpadot zsinórpadlással kép­zelik, hogy teljes értékű szín­házteremként is használhas­sák. Állna egy ifjúsági klub­ból, ahol nagyterem, előcsar­nok, büfé, presszó és raktár lenne. És mindezeket úgy, hogy egymástól függetlenül is használhatók legyenek. Ugyancsak a művelődési ház adna otthont a szakklubok­nak, a múzeumnak és a könyvtárnak is. Elképzelések, tervek, raj­zok, makettek. Nem valószínű, hogy könnyű munka lesz. Biz­tos, hogy nem egyik napról a másikra valósulnak meg. Nem is két, három, esetleg öt év munkája. De hogy meglesz és így néz majd ki a szat­mári város, az biztos. H. S. *

Next