Keleti Ujság, 1920. november (3. évfolyam, 254-261. szám)

1920-11-21 / 261. szám

n­dăm! ha a többtermelés nem tud felvirulni, vagyis he a föld megmunkálása csupán az illető föld­­tulajdonos egyéni önzéseinek a mértékére szó­rakozik s nem törekszik olyan bőségekre, me­lyek szélesebb társadalmi rétegek kielégítését tartják szem előtt. A nagyobb birtoktípusoknak épen ez a társadalmi jelentőségük volt meg , csak túlzásaik voltak társadalomellenesek. Meg kell találni tehát különösen Erdélyben azt a finom megkülönböztetést, hogy a túlzások hol kezdődnek. Ha ilyen megkülönböztetés nélkül csupán­ so­k földosztásra törekszünk, akkor Er­dély élénkebb városi és ipari életének a lehe­tőségeit egyszerűen megfojtjuk. Általános emberi szempontból is van még igényünk az állammal szemben. Mert általános emberi érdek, hogy ki-ki a maga nemzeti érzé­sei, hagyományai és átöröklései szerint élhes­sen. Tehát ne legyen a földreform az állam kezében arra való eszköz, hogy valaki­ alól az életet kihúzhassa csak azért, mert az illető nem korpán nemzethez tartozik. A földreform eddigi mozdulataiban igen sok volt a célzat és az összpontosítás, mely ilyen nemzetros­­kasztó hatásokra dolgozott Ez gyűlölet és nem reform. A reform mindig több szeretetet, több egyetértést, több emberi melegséget akar be­vinni az intézményekbe és alakulásokba. Hát legyen ilyen igazi reform a földreform is. Az antant engedékeny Konstantin visszajövetelével szemben A serrési béke revíziója — Elhalasztották a népszavazást—Róma­n-görög vonatkozások (Kolozsvár, nov. 27) A görög trón betöltésé­nek kérdése, tekintettel a külpolitikai zavarokra, melyet Konstantin király visszatérése jelentene, bi­zonytalan időre tolódik­­. Bármennyire is zavaros legyen a helyzet, két lény mégis telj­esen kidombo­rodik ez eseményekből. Az egyik Konstantin idő­sebb fiának immár hivatalos formában közlött el­jegyzése Helena román hercegnőre­, másik Anglia deeinterresementje Konatatinos vissza­térésével szem­ben. Előreláthatólag ez antant, ha Konstantinos visszatér, nem tesz megtorló lépéseket, de viszont kútba eshelik az antantnak Görögországé«t megkö­tött sevréri békéje, mely Görögország fegyveres védelmét látja el (örök vagy bolgár részről való beavatkozás esetén. Jelentéseink így hangzanak: (Bukeresi, nov. 27.) Hivatalosan közüik, hogy Károly trónörökös eljegyezte Luzernben Helena román hercegnőt. (Dtv.) Londonból jelentik: L­ygnes francia miniszter­­elnök G­ellinivel Londonba utazik, hogy a három hatalom egyöntetű eljárását megbeszéljék a görög kérdésre vonatkozólag. (Athén, nov. 27.) A kormány elhatározta, hogy Konstantin visszakérését meggyorsítsa, a"’ válasz­ol ” listák alapján a népszavazást végtag isen decem­ber 5 ikére állapítja meg. A ko­rmánysajtó értesülése szerint Rhallis miniszterelnök ez antant fővároséba utazik, hogy ai személyes tárgyalásokat az egyes negyhatelmakkel felvegye. (A dio) Konstantin számít az antant szimpátiájára Konstantin .K­­irály hosszabb beszélgetést foly­tatott a „Páttt Párisién” munkatérsável () kijelen­tette, hogy számít Olaszország szimpátiájára, aminthogy sikerülni fog Angliát is, hogy ép olyan jó munkatársa ez antantnak, mint V­rai?,e­oaz vök. Amínthogy Franc?sország is meg fogja érten­i egy­szer, hogy ő Görögország hagyományait sohasem és­lte el. Franciaország ha biztosí­ékokat akar kapni, úgy kap is biztosítékokat. Anglia álláspontja A Journal­ londoni levelezője egy előkelő diplomatát megkérd­­en­ Anglia álláspontjára vo­natkozólag. Anglia nem fog feltétlenül titakozni Konstantin visszatérése ellen, csupán azt fogja ki­jelenteni, hogy az új görög terülttek megvédése érdekében nem fog semmit sem elkövetni, ha , Bulgária és Tö­rkország Görögországot megtámad­ják. A Journal­ azt hiszi, hogy a görög esetné­­mety­ík magukkal fogják hozni, hogy Görögország az 1914 es határokra vonuljon majd vissza. A görög népszavazás síhalasztása (Bukarest, nov. 27) Konstantin király vissza­térésére vonatkozólag a referendum december 10 én­­ lesz. (Az első dátum november 28 oka volt.)­­ (Pária, nov. 27.) Az „Echo de Paris* athéni *, tudósítója jelenti, hogy a * tegnapi nap folyamén I a zajos tüntetések megismétlődtek Athénben. Tün­tető csoportok vonultak végg az utcákon és sűrűen lövöldöztek revolvereikből és lőfegyvereikből a levegőbe. A sala­mis­ tengerészek, tisztjeik vezetése alatt, hasonló tüntetéseket rendeztek Konstantin király mellett. A további utcai tüntetések elkerülése végett a kormány elhalasztotta a Konstantin ex­királyra vonatkozó népszavazást. A francia sajtó egyhangúlg állást foglal Konstantinnak Görög­országba való visszatérése ellen. Néhány francia lap a nevresi béke revíziójának lehetőségéről ir, mint a görög kérdés­ legközelebbi megoldási mód­áról. Parisból költik továbbá, hogy a hírhedt Mse­­curis, a „tartalékos" bandák volt szervezője ,és Dumanis visszatértek Athénbe, fogadtatásukon pedig a legbefolyásosabb miniszterek vettek részt, Gunarissal az élükön. Az új kormány, amely Konstantint visszahelyezte, szeretné egyben a sév­­resi békét is megtartani. Tehát egyesíteni óhaj­tané a király népszerűségét ama haszonnal, amelyet Venizelos a szövetségeik segélyével szerzett. A „Le Temps" György tró­nörökös előnyére írja szüleivel szemben, hogy annak idején nem küldő­­ üdvözlő sürgönyöket is. Vilmos császárnak s még hasonló ténykedésekben sem vett részt. Am­dtt minő biztosítékok várhatok György herceg­id? Kérdi az idézed lap. Atyját követte a szám­űzetésbe. A szövetségesek győzelme csapássá vált a Luzernba menekült királyi p­rakidra nézve. És ha György foglalná ,«s Konstantin király helyét Athénben, ez olybá volna vehető, hogy ő a Konstantin főtábornoka. ­ Marad még a Kelet. Főleg Orosz- és Magyar­ország. A nyugatról idevándorolt zsidók száma még kisebb a délre beszivárgottokénál, ami Magyaror­szágot illeti Ellenben ... a kazár birodalom, amely Oroszországnak majdnem egész déli részére kiterjedt, körülbelül Nagy Károly idején zsidóvá lett. Ezzel a történelmi tér­év -l függnek össze Déloroszország baraitai és krim­­ofiber föliratai, amelyeken már e nyolcadik száz d£a­­n török és tatár nevek fordulnak elő, mint például Tok­amis. Palesztinai zsidó nevezte volna e magát Toktarasnak és nem Abrakára­­nak, Livinek vagy Jákobnak? Bizonyéra nem, ez a Toktamis tatár volt, éltett vagy éttermnek a fia. Végül a magyarországi zsidók eredőtét is meg­világítja Renan; nem vonatkozik ugyan értekezésé­nek ez a része az összes m­gyarországi zsidókra, mert nyilván máshonnan, nyugatról is szivároghat­tak be izraeliták, de mindeneseire döntő bizonyáé­kokat szolgáltat arra nézve, hogy a honfoglaló ma­gyarokkal már nem egy sáto­rja zsidó jöhetett be a Nagyalföldre és így a fen­e­i okok, finomabb vallási és lelki érzület, amely az egy istenség felé vonzotta a pogány­, valósét­,­vá teszik, hogy ha nem is valamennyien, de bizonyéra sokan áttérnek honfoglaló magyarjaink körül a zsidó hitre. ... a kazár birodalom áttérése igen vegyje­lentőségü a Déloroszorszégot és a dunai orszá­gokat lakó zsidók eredetetek kérdésében Ezeiken a területeken ige­n sok zsidó lakik, akik fajilag, úgy látsz­ó vagy egyáltalán nem, vagy csak igen kis mér­e­ben zsidók. A m­űin tudomány megcáfolta azt a fölfogást, amely szerint a honfoglaló magyarok ulja a vérse­két szoroson át ver­elen­g volna. Ez idő szerint ,szinte teljes biztonsággal állítható, hogy a magyarok a bolgárokkal vívott harcokból jól ismert délkeleti, erdélyi hágókon vonultak mai hazájukba, azon a s terű taten keresztül, amelyen — Asnan szerint — ifjé a nyolcadik században Kr. u. erősen terjedt a z iró vallás. Minden logikai és tudományos követ­­i kezelés arra mutat tehát, hogy részben a bolgár­­bear­n­i háborúkban megtizedelt magyarság rage­ri rá adó ösztöne, sőt tudatos törekvése, részben pe­dig az ütjük manti területek népeivel történt érint­kezések folytán a faj- és nemfajzsidókkal való ke­ver­dék, sőt szokásaiknak, vallásuknak átvétele bi­zonyos mértékben megtörtént. Kétségtelen tehát, — mondja Renan -, hogy vakba a zsidóság egy faj hagyománya volt és hogy a mai zsidó faj kialakulásához­, bizonyos mennyiségű eredeti palesztinéi vér is hozzájárult, de a mellett tény, hogy a zsidó nép mai összes té- jében tekintélyes mennyiségű a nem sémita vén annyit«, hogy ezt a fajt, amelyet a tiszta ethnos ideáijának tekintenek, amely századokon át fenn­tartolta magát, mert tiltotta a vegyes házasságokat, idegen beolvadás­át meg áthatotta, éppen úgy, mint ahogy mi idén más népfaji. Más szavakkal: a zsi­dóság kezdetben nemzeti vallás volt; ma újra zárt vallás; de közben századok hosszú folyamán a zs­dó ág zárva nyi­ta volt; vér szerint nem izraelita népelemek nagy számmal olvadtak a zsidóságba, úgy, hogy ma e szó etnográfiai értelme igen két­séges, a zsidó típushoz szó fér. Asnan hosszas tanulmányai alapján kimondja, hogy nincs egységes zsidótípus, hanem több van, amelyek közül egyik sem vezethető le a másik­ból. Hogy a faj bizonyos számú típusba különült, az előbb mondottak következtében a későbbi elzárkózás, a ghetto, a vegyes házasságok tilalma folytán történt, de főleg a századokon át zárt körben történő házassá­gok eredménye. Hasonló ehhez a franciaországi protestánsok­­ helyzete, akik szintén igen hosszú ideig voltak kény­telenek egymás közt élni és sok dologtól el voltak tiltva, akárcsak a zsidók­é­ van hasonlóságok tá­madnak így, amelyek nem a fáiból erednek, hanem bizonyos rokonhelyzetek eredményei. Ugyanígy a zsidóknál a jellegzetes arc és a szok­ások inkább a századokon át reátak nehezetlt társadalmi kényszerűségek követnvei, mint faji jelenségek. Érdekes fényt vet Renan az akkori francia­­országi „elfajult” politikai viszonyokra, mondván : ... örüljünk, azérül, hogy ezeknek a történel­met és etnográfiát annyira érdeklő kérdéseknek Franciaországban nincs gyakorlati felelőségük. A hozzáfűzöm politikai kérdést jól érd­öltük meg. Amikor nemzetiségről va­­n?Ő, ná­unk a faji kér­dés háttérbe szorul és helyesen cselekszünk. Az etnográfiai tény, amely elsőrend­ű f­­atenséja a tör­ténelem kezdetén, a művelődés­e á­thaladásával folyton veszít jelentőségéből Amikor a nemzet­gyűlés 1791 ben elrendelte a zsidók fete ditánát. igen keveset törődött a fajjal U .y vél* d-t hogy az embereket nem az ereikben folydnak vér sze­rint kell megítélni, hanem erkölcsi és «•*ér­tékéül szerint Franciaorzság dicsősége, hogy ezen­­ a kérdéseket humánusan kezeli. A 19 század le­rombol minden ghertót; a máeu­s fölépítésükön Fá­rad­ásoktól megvonom tiszteletemet Az izraelita fej óriási a szolgát cipkt tett a v­itának. Különböző nemzetekbe beolvadja, különféle­­m­eri egységgel Esrzhargban, azt fogja tenni a jö­vvet, amit tett a múltban. Európa szabadelvű erőivel összefogva, igen nagy mértékben fogja elő­erzd­e­­ni az embe­riség társadalmi előrehaladását. Ezeket mondta a zsidókról Re­taa 1883 ban és bizonyára nem hitte, hogy negyven eset sem telik el s már dühöng a fajháboru, az írtsmí­lizmus és a cionizmus. Vasárnap. WM november 28 A sévresi Nagygörögországot ezek úgy lehet fenntartani, ha a maga rendeltetését öntudatosan felismerő nép állhatátos erőfeszítéssel, egy két nem­zedéken át, minden áldozatot meghoz a venizelista mű konszolidálása érdekében A görög nép barátját azt hiszik, hogy képessé vált e feladatra és a múltban szerzett tapasztalatok e..lapján, nemzeti ügyének felkarolásához lét, de a november 14 isei választások az ellenkezőt igazolták. A magyar királyság kérdése A franciai álláspont a bolkerevisiáról — Ausztria 6a Magyarország viszonya (Kolozsvár, nov. 27) A magyar királyság kér­dése csak a háttérben kísért, a kor­mányzópárt át­alakulásának programadóból is kikapcsolták. A Habsburgok azonban egyre erősítik propagandá­jukat. Budapesti jelentéseink a következők: Franciaország és a magyar béke (Zürich, nov. 27. M. T. 1) Bruger, a francia külügyminisztérium sajtófőnöke a békeszerződés revíziójára vonatkozólag egy hírlapi nyilatkozatá­ban a következőket jelentette ki: Franciaország nem nyújthat segédkezet olyan törekvésekhez, amelyek akármelyik békeszerző­­désnek a revízióját célozzák. A területi kérdések egyelőre úgy maradnak, ahogyan a békeszerző­­dések szabályozzák. Azok a kártérítések, amelye­ket Románia Magyarországnak biztosított, kizáró­lag pénzügyi, gazdasági és közlekedési ügyekre vonatkoznak. A kis antantnak az az érdeke, hogy Magyarországgal a jó szomszédi viszonyt tarjon fenn. A királyság kérdis (Bice, nov 27. Saját tud) A magyar kormány mögött­­­ királyság kérdése képezi azokat az el­lentéteke­, amelyek könnyen kormányválságot idéz­hetnek elő. A kisgazdák pártja magáévá tette Beth­len Istvának ezt a tervét, amely e­bbe a három szóba foglalható össze: csak magyar királyság Ez azt jelenő, hogy a magyar király szem lehet egy­úttal més országnak is az uralkodója. A Habsbur­gok Ausztriába és Magyarországba való visszaté­résének a szándékát kívánják ezzel lehetetlenné ternni. A H­ababurgok királyságé. A e hive! Scorn­­balhéjén gyűlésinek. Élükön Lehár báró ezredes áll. A nemzeti király választását kívánja ma már a nemzetgyülésnek a többsége s e kívánságnak tud­valevőleg Kovács J. István volt értemtitkár a leg­erélyesebb szószólója. Ez a kérdés is az egyik alap­ja annak a törekvésnek, mely a jobbszélső ele­met is ki akarja rekeszteni az újra áterrrvezendő kormánypártból. A kormányválság elodázását szol­gálják azok a kijelentések, melyek szerint a király­ság kérdését ki akarják kapcsolni az időklásokból, Wlassics Gyula a főrendiház legutoló elnöke memorandumot a «kozott ki, amelyben kimutatja, hogy a főrendih­á­jcol­eg még fennélt, csak be­szüntette müköd»»é­. A memorandum célja a főren­diház életiek©!»«*­,­­mi azonban nem rokonszen­ves a mai közhangylat előtt sem.

Next