Keleti Ujság, 1936. augusztus (19. évfolyam, 175-200. szám)

1936-08-05 / 178. szám

2 me Ferenc, Péter Miklós és Tankó Imre sze­repeltek sikerrel. Az esti ünnepség díszszónoka Willer Jó­zsef magyarpárti képviselő volt. Hangoztat­ta, hogy ezúttal nem mint politikus jött Sig­­hisoarára, hanem hogy Petőfi emlékének hó­doljon" A mi nemzedékünk — mondotta - na­gyon értékelte Petőfit- Életét és műveit nem­csak kötelességszerűen igyekezett megismer­ni. A mai magyar fiatalság közül már csak kevesen ismerik Petőfi költészetét, amely a legszebb magyar nyelven a lélek minden nagy érzését szólaltatja meg. Javasolta, hogy Petőfi-ü­nnepségeket ezután ne csak szűkebb helyi keretek között, hanem országosan ren­dezzék meg, abban az egész romániai ma­gyarság vegyen részt. Bejelentette, a Magyar Párt mindent el fog követni arra nézve, hogy az ifjúság minél jobban megismerje Petőfit és minél méltóbban ünnepelje meg a halha­tatlan költő emlékét. KumOISMB 1936. "AUGUSZTUS 5. - XIX- ÉVF- 178. SZ. Tatarescu vidéki udvarházában érte­kezletet tartottak a kormány tagjai A megrendelt hadianyagot a közeljövőben meg fogja kapni Románia — Kiashaniu vita zajlott le Mihalache és Maniu híveinek küldöttsége között — Lovatan ismét tüntető gyülést fognám tartani (Bucuresti, augusztus 3.) A kormány Tata­­rescu miniszterelnök kerületében és szűkebb pát­riájában értekezletet tartott, amelyen Bratianu Dinu pártelnök is részt vett. Ezen az értekezleten számbavették a kormány helyzetét és új terveit. Kiszivárgott hírek szerint a megbeszéléseken nem volt szó a kormány átszervezéséről, viszont, a mi­nisztereket megbízták, hogy sürgősen készítsék el nagyvonalakban azokat a törvényjavaslatokat, amelyeket az őszi parlamenti ülésszak elé kíván­­na­k vinni. Maniu hívei Mihalachenál. Egyes fővárosi lapok nagy érdeklődéssel fi­gyelték annak a küldöttségjárásnak az eredményét, ami ismét időszerűvé tette a nemzeti parasztpárt belső ellentétjének a napirendre kerülését. Muniti­nak azok a Ilivel, akik Transzilvániában mozgal­mat szerveznek, küldöttséget menesztettek Miha­­lache pártelnökhöz. Socol 'Aurél tagozati elnök ve­zetésével A „Curentul" azt írja, hogy a küldött­ség és Mihalache között éles hangú párbeszéd zaj­lott le, ami újból komollyá tette a súlyos ellentéteket. Mihalache semmi körülmények között sem akar beleegyezni abba, hogy Maniu hívei folytassák mozgalmukat. A küldöttség tagjai kijelentették, hogy fenntartják akciószabadságukat s az ókirály­sági részekre is át fogják vinni mozgalmukat Ezzel a küldöttségjárással kapcsolatban elter­jedt a hire annak, hogy Maniu Sovátára újból értekezletet hív össze, ahol tüntető állásfoglalást készítenek elő. A sová­­tai értekezlet szeptember első napjaiban lesz. Miniszteri értekezlet. A Tatarescu megyéjében tartott miniszteri értekezletet egy kórházavatási ünnep előzte meg. Az értekezletet Főtanában, a miniszterelnök ud­varházában tartották. A hivatalos közlések sze­rint közigazgatási jellegű és más kérdéseket vitat­tak me®. A miniszterelnök nagyobb előterjesztés­ben számolt be a hadsereg felszerelési tervek meg­valósításáról. Franciaországban hadirepülőgépeket rendeltek s a megrendelés szerződését már megkötöttnek lehet tekinteni. Reméli, hogy úgy a külföldön, mint a belföldön megrendelt hadianyagnak az egész mennyiségét közelebbről le fogják szállítani a gyárvállalatok Nyolc új szanatórium Az egészségügyi miniszter a kórházépítések­ről számolt be. Nagy összeget utalnak ki egy gorj­­megyei tüdőszanatórium építésére, ami egy év alatt készül el. Az ország különböző részein nyolc szanatórium van épülőben, tuberkulózikus betegek számára ősszel újabb hitelnyitás válik szüksé­gessé az építkezések folytatása és a kórházak be­rendezése végett. Az ifjúság az anarchista mozgalmakban. Augusztus hónapban több megyében tartanak olyan közigazgatási jellegű értekezleteket, amelye­ken egy-egy miniszter mindenütt jelen lesz. Ez értekezleteken költségvetési és pénzügyi kérdése­ket tárgyalnak, szigorúan kerülni fogják a vitába bocsátkozást az ellenzéki pártokkal. A szellemi munkások munkanélküliségének kérdésében vita fejlődik ki az értekezleten. Dinu Bratianu pártelnök erélyesen követelte, hogy ker­hessék meg a módját az ifjúság komoly foglalkoz­tatásának, tartsák­ távol az anarchista mozgalmaktól. Tatarescu azt, adta elő válaszul, hogy már foglal­kozik ő ezzel a problémával, bizottságot alakított, amely rövid időn belül a szellemi munkások mun­kanélküliségéről pontos statisztikai kimutatást ál­lít össze s e kimutatásokra kívánnak terveket fel­­építeni. Az értekezlet résztvevői gépkocsikon a turnurosti szorosban épített harcászati útvo­nalnak a megtekintésére utaztak ki. Itt a résztvevők egyik része Tatarescu miniszterelnökkel visszatért Poianába, ahol a vi­dék parlamenti képviselői tartottak értekezletet. Másik csoport Bratiano Dinu vezetésével Sibiuba ment át, hogy az ottani mintavásárt megnézzék, Cuza készül Hitlerhez. A lapok hírei szerint Cuza, jobboldali párt­vezér a közel­jövőben Berlinbe és Rómába utazik, hogy összeköttetéseket keressen pártja számára. Úgy Hitlernél, mint Mussolininál kihallgatást fog kérni 9 Minden családnak szükséges és nélkülözhetetlen Dr. NASCHITZ IMRE HÁZIORVOS A betegségek felismerése és gyógyítása, elsősegély baleseteknél és mérgezé­seknél, modern kozmetika 312 oldal terjedelmű könyv mélyen leszál­lított áron (eredeti bolti ára 80 — lej) most 300 lejért kapható kiadóhivatalunkban, Cluj, Str. Báron L. Pop 5. Vidékieknek postaköltséggel együtt 36­ é lej. Utánvéttel könyvet nem szállítunk. Míg a készlet tart! Meghalt Bleriot, a repülés első, igazi úttörője Először tüzértiszt volt, gyári tisztviselő, majd gyáros lett és harminchat évvel, ezelőtt fordul figyelme a re­pülés felé — „Anglia nem sziget többé!“ — írták az angol lapok, mikor átrepülte a La Manche csatornát " * (Paris, augusztus 3.) Szűkszavú távirati jelentés adja hírül, hogy Louis Bl­e­r­i­o­t, a világhírű francia repülő, a huszadik század aviatikájának első diadlmas hőse, szombatról vsárnapra virradóra Páris környékén levő nyaralójában meghalt. A repülők nesztorát, hatvannégy éves korában érte utol a halál Bleriot, akinek nevéhez a repülés első ko­moly és történelmi­­jelentőségű eredménye fű­ződik. 1872 július elsején született a francia­­országi Cambrai városkában. Miután katona­­mérnöki tanulmányait 1895-ben az „Ecole Cen­trale des Arts et Manufactures“-ben befejezte, mint hadnagy szolgált Tarbesben a 24-es tü­zérezrednél. Később, mint a Bages-cég mérnö­ke behatóan tanulmányozta az elektrotechni­kát, majd önállósította magát és acetilén fény­szórókat gyártott. Aviatikával pontosan 1900- ban kezdett foglalkozni. Kilenc éven keresztül tíz különböző rendszerű gépet szerkesztett és próbált ki. Sorozatos kudarcok érték. Bleriot azonban nem volt olyan ember, akit a kezdet nehézségei eltántorítanak a kitűzött céltól Addig furt-faragott és kísérletezett, míg számos balsiker után megalkotta híres XI. számú egyfedelű repülőgépét, amellyel 1909 július 25-én, Calais és Dover között, huszonhárom perc alatt átrepülte az ott 33 kilométer széles La Manche csatornát. Bleriot repülésének jelentőségét huszon­­­hét év távlatából sem lehet kisebbnek tekin­teni, mint annak idején, amikor tényleg kor­szakalkotó jelentőségű teljesítmény volt. Egy fiatal francia mérnök, akinek nevét jóformán nem is ismerték, gondolt egyet és átrepült Franciaországból Angliába. Mai szemmel nézve meghatóan kezdetleges és rozoga masina volt Bleriot taionoplánja, dróthuzalokkal is­­tápolt, vitorlavászonnal bevont szárnyaival és dib-dált motorjával... És mégis sikerült! A Calaisban felröppent egy fedelű gép huszonhárom perccel később angol földön, Doverben szállt le. Ezrek üdvrivalgá­sa kisérte az indulást és a célhozérést, de lélek­ben az egész emberiség tapsolt Bleriotn­ak, aki legmerészebb álmaikat váltotta valóra... „England is no lod­ger an island!" (Anglia nem sziget többé!“) — írták az angol lapok, amelyek a fiatal francia mérnököt „égbetörő szárnyas emberinek nevezték! Az egész földgolyó ünnepelte Ble­­riot-t, aki még 1909-ben Európa nagyobb vá­rosaiban bemutatta a géptudomány legújabb csodáját: a repülőgépet, amely nem volt im­már kísérletezés többé, hanem kézzelfogható valóság. Budapesten 1909 október 18-án mutatko­zott be Bleriot. A rákosi repülőtéren éljenző ezrek előtt emel­kedett a magasba monoplánjával. A fiatal mérnök korának legnevezetesebb embere lett... Bleriot a világháborúban a Péter-gyár ter­vezési osztályát vezette, később, mint konstruk­ciós szakértő még magasabb beosztásba került. A világháború után azonban visszavonult és vidéken éldegélt. Visszavonulásában talán az is szerepet ját­szott, hogy az aviatika fejlődésének szédületes iramával az öregedő Bleriot már nem tudott lépést tartani. Számára túlságosan gyors volt az a tempó, ahogy az egyszerű monoplánból a hatalmas­nál hatalmasabb utasszállító repülőgépek és bombavető légiszörnyek megszülettek. Vissza­vonult hát. Nagyobb teljesítménnyel úgysem szerepelt senki előtte az aviatika történeté­ben! ... Legutóbb kilenc évvel ezelőtt, 1927-ben mu­tatkozott a nyilvánosság előtt. Amikor Li­n­d­­berg ezredes átrepülte az Atlanti Óceánt, tisztelgő látogatást tett a repülés atyjánál. A világlapok fotóriporterei és a filmhír­adók együtt örökítették meg a Múltat és a Jelent, Blerist-t és Lindberghet. Az öreget, aki a La Manche csatornát és a fia­talt, aki az Atlanti óceánt repülte keresztül. Nem lehet eldönteni, hogy „ki volt dicsőbb, ki volt nagyobb?" Bleriot talán még sokkal nagyobb kockáza­tot vállalt, amikor hitvány, törékeny kis alkotmányával a levegőbe merészkedett. Vértanúi már voltak az aviatikának mi­előtt Bleriot a repüléssel kezdett volna foglal­kozni... Sokan életüket áldozták fel az esz­méért. Kétségtelen azonban, hogy Bleriot-val a huszadik század aviatikájának első diadal­mas hérosza száll sírba.

Next