Keleti Ujság, 1937. május (20. évfolyam, 99-122. szám)

1937-05-01 / 99. szám

A salmses brén előnyei­­ 1. gazdaságos 2. nem szárad be 3. felfrissitőleg hat 4. tisztítás után nem hagy viasznyomot nemféltte JfiPa 11. Wistles? Diplomáciai utázások csengetik az európai keket Cián® albániai látogatását kedvező megjegyzésekkel kisérik Belgrád­­ban — Daladier párisi útját B­um távozási szándékával hozzák össze*­függésbe — A belga miniszterelnek bizalmas munkatársa Berlinben (Belgrád, április 29.) Ciano gróf olasz kül­ügyminiszter albániai látogatásával hosszú cikkekben foglalkoznak a jugoszláv lapok is. A félhivatalos „Vreme" azt hangoztatja, hogy az olasz külügyminiszter útja teljes összhang­ban áll a nemrég kötött olasz—jugoszláv egyezménnyel. Olaszország is, Jugoszlávia is belátták, hogy közös érdekük az eddigi vetél­kedés félretétele és Albánia függetlenségének biztosítása. Albánia függetlensége előfeltétele a békének Európának ebben a részében. Az olasz—jugoszláv egyezmény nem létesített Al­bániában befolyási övezeteket, ellenkezőleg megerősítette Albánia területi függetlenségét. Francia politikusok járják Londont (Páris, április 29.) A francia politikusok sűrű látogatásokat tesznek az angol főváros­ban. Néhány nappal ezelőtt Daladier francia hadügyminiszter volt Londonban, most pedig Pierre Cot francia légügyi miniszter utazott az angol fővárosba. Londonban egyébként az ,,Echo de Paris" híre szerint aggodalommal fi­gyelik a Blum-kormány helyzetét. Jól értesült angol körökben úgy tudják, hogy Blum mi­niszterelnök közelebbről lemond. Valószínű utódaként vagy Daladiert, vagy Dormoy je­lenlegi belügyminisztert emlegetik. A belga kormány megbízottja Berlinben (Brüsszel, április 29.) Amint ismeretes, Van Zeeland belga miniszterelnököt az angol és francia kormányok nemrégiben felkérték, hogy tanulmányozza egy világgazdasági értekezlet összehívásának lehetőségeit. A belga, minisz­terelnök munkatársa, Breer tanácsos Berlinbe érkezett és ott a német politikai élet vezetőivel fog tanácskozni. Valószínű, hogy utazása a vi­lággazdasági értekezlettel van összefüggésben. Bomba robbant a varsói mezőgazdasági főiskola előtt A lengyel főiskolákon végletekig kiéleződött a helyzet . Új törvény­nyel rendkívüli hatalommal ruházzák fel az egyetemi hatóságokat (VARSÓ, április 29.) A varsói mezőgazdasági főiskola rektori hivatala előtt csütörtökön reggel bomba robbant. A robbanás nagy károkat okozott. A gépészeti főiskolán súlyos összetűzések voltak a különböző pártállású diákcsoportok között. Csü­törtökön délelőtt egyébként Varsóban az összes lengyel főiskolák rektorai értekezletet tartottak. A közoktatásügyi miniszter bemutatta az 1933. évi főiskolai törvény módosító javaslatát. A módo­sítás tényleges hatalommal ruházza fel az egye­temi hatóságokat az egyetem falain belüli rend fenntartására és az előadások rendes menetének biztosítására. Egy bucuresti építési vállalkozó lelőtte felesége csábítóját (Bucuresti, április 29.) Borzalmas féltékeny­­ségi dráma játszódott le szerdán éjfél után a Militari utcán lévő Tudorica-étterem előtt. Alecu Tomescu, egy építkezési vállalat negyvenegyéves igazgatója, heves szóváltás után előrántotta revol­verét és gyors egymásutánban öt lövést adott le Mircea Brandus építészre. Elét golyó az építész hasába, egy a fejébe, egy pedig a karjába fúródott. A több sebből vérző férfi eszméletlenül esett össze. Brandust a mentők haldokolva szállították kór­házba. Az orvosok szerint megmentésére semmi remény sincsen. 1937. MÁJUS­­ — XX. ÉVF. 99. SZÁM Tomescu, aki a véres merénylet után önként jelentkezett a rendőrségen, előadta, hogy felesége, akivel tizenöt éven keresztül a legbefilegabb há­­zaséletet élt, megcsalta Brandussal s emiatt állt bosszút az építészen. Áldozatát egész nap követte s vég­ül az éjfél utáni órákban az elhagyott utcács­­kában talált alkalmait arra, hogy a véres leszámo­lást végrehajtsa. Kevéssel a felszállás után lezuhant egy bucuresti utasszállító repülőgép (BUCURESTI, április 29.) A Bucuresti— Balcic közötti polgári légijárat egyik utas­szállító repülőgépe, amelyben Paul Georgescu pilótahadnagyon kívül négy utas ült, a ba­­neasai repülőtér közelében lezuhant. A gép pozdorjává tört, a pilóta szörnyethalt, egy utas súlyos, három pedig könnyebb sebesülé­seket szenvedett. A katasztrófa körülményei­ről az alábbi részletesebb jelentés számol be: A szerencséskéül járt gép reggel hárommnegyed­­kilenckor menetrendszerűen szállt fel. Alig három másodperc múlva, amikor­­a utasszállító repülőgép még csak mintegy száz méternyi magasságban járha­tott, a pilóta változtatott a rapülés iránytűl és látha­tóan le akart szállni. Vaiesahmnek látszik, hogy az egyik motor leállt repülés hősben, mert a gép hirtelen elvesztette egyensúlyát és suhanni kezdett. A suhanó gép egy háznak üű­­tött és két darabra szakadva csapódott a földre. A pilóta nyomban életét vesztette, a rádiótávirász súlyosan megsebesült, míg egy Stankievics nevű utast a letört propeller sebesí­­tett meg. A többi utas kisebb-nagyobb­ zúzódásokkal úszta meg a szeren­csetlenséget." Az épen maradt utasok egyike, egy fiatal lány, olyan hidegvérű volt, hogy a szerencsétlenség után né­hány perccel megkérdezte: — Mikor indul a legközelebbi gép Bakáé felé? Paul Georgescu hadnagy, a lezuhant gép ször­nyethalt vezetője, egyike volt a legjobb pilótáknak, aligha lehet őt okolná a szerencsétlenségért. Irimescu légügyi és tengerészeti miniszter azonnal a szerencsétlenség színhelyére sietett és személyesen vette át a vizsgálat irányítását. A megmenekült utasok elmondták még, hogy a pi­lóta rögtön a felszállás után megkérdezte a távi­o­dászt: „Mit csináljunk ?“ A következő pillanatban már Juliánt is a gép. Stanknevicr, az egyik utas a föl­­detérés pillanatában kiugrott a gépből s ijedtségében a propeller felé szaladt. A légcsavar megütötte, de csodálatosképpen bele szenvedett nagyobb sérüléseket. Letar­tottttak és átadtak az ügyészségnek egy német állam­­p­olgárt, ■W gépkocsijával elgázolt egy •aabert az orazáguion (Oradea, április 29.) Csütörtök délelőtt pompás nyolchengeres Horch-gépkocsi állt meg a oradeai közkórház előtt s a sofőr és a jólöltözött úrvezető egy eszméletlen, vérző fér­fit emeltek le a kocsi hátsó üléséről. Az eszmé­letlen embert hordágyra fektették és bevitték a kórházba, azután a kocsi tulajdonosa, Crei­­penberg Theodor, német állampolgár, jelent­kezett a rendőrségen és elmondotta, hogy az Oradea t cluji országúton, Tileagd határában elütötte Oanea Vasilie 16 éves községbeli gaz­dálkodót. Greipenberg Reghinben tartózkodott, hoz­zátartozóit látogatta meg és vadászaton vett részt. Csütörtökön akart visszatérni Németor­szágba. Tileagd határában a gazda a gépkocsi elé került s — állítása szerint, — hiába tülkölt neki, nem tért ki útjából, amikor pedig fékezni akart, már késő volt: a gép elütötte a szeren­csétlen embert és súlyosan megsebesítette. Ganea Vasiliet, aki fején, vállán és kezén szenvedett veszélyes töréseket és zúzódásokat, még nem lehetett kihallgatni, mert az orvo­sok mindezideig hiába kísérleteztek eszmé­letre térítésével. A gázoló német állampolgárt a rendőrség kihallgatása után átadta az ügyészségnek s mindaddig nem hagyhatja el az országot, mig a szerencsétlenség körülményeit nem tisztáz­zák s esetleges büntetését le nem tölti.

Next