Képes Ifjúság, 1997. (52. évfolyam, 2132-2150. szám)
1997-02-05 / 2132. szám
ZABHEGYEZŐ rovatvezető: markovic anna képes ifjúság A MŰVÉSZIÁS KÖZPONTJA volna Tárlatok”-kal, 1970-től:chívummal (1979-től), az AL alternatív művészeti magazinnal (1983-1985). A 80-as években egyre inkább, mint örökös dokumentáló és szervező tűnik fel a fontosabb művészeti rendezvények helyszínein. Ezeket a tevékenységeket művészi kifejezési formáknak tekinti, s a hagyományos műtárgykészítést elutasító FLUXUS áll legközelebb művészetfelfogásához, amely konceptuális tárgyak, kreatív helyzetgyakorlatok, valamint folyamatosan működő alkotói-szellemi terek létrehozásában látja a valós funkciót betöltő művészet feladatát. Munkáinak három fontos aspektusa a jelképesség, a különböző technikák, műfajok anyagok és funkciók összekapcsolása, valamint az, hogy művei a néző bavatkozásra, illetve több művész vagy nem művész közös részvételére építenek. A jelek vizsgálatából adódik a kommunikációra, a gondolat és információcserére figyelés, a kommunikációs és információs csatornák használatából a kiterjedt hálózat és a sokféleség, a közös cselekvésből a kapcsolatművészet. neve Magyarországon és külföldön több kiállítás, projekt, kiadvány, művészeti akció programjával és a marginális műfajokkal fonódik össze; a balatonboglári „Ká. 1973-as betiltásig, az Artpool ArGalántai György és felesége, Klaniczay Júlia hozták létre 1979-ben mint kiállítások és akciók szervezőjét, kiadót, a 60-as, 70-es és 80-as évek magyar és nemzetközi alternatív művészetének nem hivatalos archívumát. 1992 óta immár legálisan művészetkutató központ, amely mint „folyamatosan működő alkotói-szellemi tér” funkcionál, és mint ilyen ráállt minden információs és kommunikációs csatornára az új irányzatok, eszközök és médiumok bemutatásától és kutatásától kezdve az eredeti ötleteket hordozó projektumokon át a művészeti egyetemek hallgatócsoportjainak gyakorlati oktatásáig. Ezer címre érkeznek információk a központ aktivitásáról Magyarországon, és szinte ugyanannyira világszerte. Az 1979-től a rendszerváltásig mintegy „illegalitásban” működő központ több, nemzetközi méretekben is ritka értéknek számító gyűjteményt hozott létre, mint például a fluxus, performance, hangköltészeti, vizuális költészeti, mail art, copy art, computer art, video art (hang, video és diaarchívummal együtt). Az új mozgásokra sőt csupán technikai lehetőségekre is „up to date” reagálnak, így például már a CD-ROM műveket is gyűjtik. Interneten is hozzáférhetők, nem beszélve a már klasszikusnak számító mail-art hálózatról. PROJEKTUMAIK igen különbözőek. Bemutatóik néhány kevéssé ismert művészeti formával foglalkoztak: a komputer-bélyegekkel, a diafilmmel mint médiummal, faxművészettel és elektrografikákkal, fluxuszászlókkal. Tematikus találkozójuk a Fluxus kapcsán csoportos kiállításokból, performance-okból, beszélgetésekből előadásokból stb. állt, olyan ismert nevek részvételével, mint Geoffrey Flendricks, Dick í í I CTCT 1 n c Low, Yoko Ono, Ben Vautier, Erdély Miklós, Tót Endre, René Block Beke László. Háromnapos hangköltészeti fesztiváljukon a műfaj jelentős külföldi művelői is részt vettek Bernard Heidsieck, Julien Blaine Ernst Jandl és mások. Nem sorolt tovább, pedig van még természetesen egy fontos szempont a központ működésében. Events 80-100 kutató végzi itt művészet kutatásait. Ezek többnyire egyetem vagy művészeti főiskolai hallgatók művészettörténészek, egyetemi tanárok. Egyes kutatásokat az Artpool is ösztöndíjaz. A belépés szabad. M