Képes Magyarország, 1958 (4. évfolyam, 1-6. szám)

1958-01-01 / 1. szám

1486.­­közt veszprémi püspök, Mátyás király kortársa. Emlékét őrzi a Vár­ban egy faragott renaissance kő s­­épp a legutóbbi hónapokban került élő ásatások folyamán nemek befara­gott márvány sírköve. A múzeum­ban gránátlombolckal, virigindák­kal díszített vörösbársony misemondó­­ruhája látható, hátlapján öt arany­hímzésű képpel és a Vetési címer­rel. A magyar textilművészet isme­retéhez visznek közelebb a finom, XVII—XVIII. századbeli ún. úri­­hímzések. A megy igen fejlett kerá­mia iparára vet fényt a sok ritka darabot tartalmazó herendi gyűjte­mény, nemkülönben a városlődi, a pápai kőedénygyárak terméke. A múlt század elején a Bakonyban több üveghuta működött, a legszebb darabok a Somhegy-pusztai üveg­hutából kerültek a múzeumba. A néprajzi gyűjtés elsősorban nép­művészeti tárgyak területére terjedt ki, általában értékesek a pásztor­ifaragások, mint a spanyolozott (vagyis színes spanyolviaszkkal dí­szített) borotvatartók, tükrösök a múlt század közepéről, faragott bo­tok, szarusótantók, kobaktökök. A bakonyi pásztorélettel kapcsolatosak a betyárvonatkozású tárgyak, mint pl. a híres Milfait Ferencről készí­tett rajz 1836-ből és ennek változa­tai. Gazdag a textilgyűjtemény, kü­lönösen kiválóak a hímzett lepedő­szélek az errefelé divatos lapos fe­hér hímzéssel. Jellegzetes helyi népi textildarab a bakonyi szűr, néhány nagyon szép példányát őrzi a­ mú­zeum. Veszprém és környékének igen fejlett kisiparára vet fényt a gazdag céh­anyag, a változatos formájú és díszítésű céhkorsók (kezdve egy 1738-ból származó darabtól), céh­ládák, cégérek, zászlók, pecsétnyo­mók, de talán elsősorban a céh­behívótáblák, az utóbbiakkal a céh­­gyűlésre hívták meg a tagokat. A múzeum mellett levő boltíves tornácé, fehérre meszelt nádfedeles parasztház szabadtéri múzeumnak épült 1935-ben, a Veszprém megyei öcs egyik házának mintájára. For­májában a balatonfelvidéki-bakonyi népi építkezést példázza, berendezé­sében múlt századbeli Veszprém me­gyei falusi házat mutat be. Kony­hája szabedkéményes, vagyis a kö­zépen álló nagy kemence fölé töl­­cséralakú kürtő borul, két oldalt tűzpadka látható, ezeken főztek cse­répedényben nyílt tűzön, s innen fűtötték a szoba kályháját is. A tűz­hely lángja szabadon lobogott, füstje szeszélyesen kavargott a konyhában, s távozott a szabad kéményen át Ha a szél lecsapta a füstöt, bizony kivörösödött a gazdasszony szeme. A kemencén tüzikutyák állanak, erre támasztották az égő fahasábokat. A fal­on szerte sok cserépedény, mert a régi háztartásban túlnyomórészt cseréphokni volt, a zománc fém­edény újabb keletű. A konyha látni­valóihoz tartoznak egy 1774-ből való asztal, a földön álló nagy, 30—50 literes lakodalmas fazekak, ezekben főzték kint az udvaron szabad tűz­helyen lakodalomkor a töltött ká­posztát. Effajta konyha, ha több új­kori zománcedényes is, még jócskán akad Középdunántúlon, s 150—200 évvel ezelőtt a városi konyhák is hasonlóan szabadkéményesek voltak. A szobában szép, madaras, zöld szemes kályha áll, előtte foarosszék (ún. búsulószék). A szoba sarkos elrendezésű, vagyis az egyik sarok­ban, amit két ablak is megvilágít, foglal helyet az asztal, pad és szé­kek társaságában. Jellemző a sok fa­ragott bútor, különösen szépek a különböző történeti stílusokat (mint barokk, copf, stb.) eláruló faragott széktámlák. A régi házra jellemző a falba épített szekrény, a „falkaszli”, amiben a pálinkásüvegeket tartották. Az ágyban levő párnák keresztsze­mes hímzése divatos volt a bakonyi falvakban. Annak, aki a Balaton, Bakony vidékének nagyszerű tájait járja, mindenképpen érdemes a Bakonyi Múzeumot megtekintetni. DR. VAJKAI AURi­L A „Bakonyi bál” tornáca, háttérben az egyetem XVIII. századbeli hímzés — Jobboldali kép: A „Bakonyi ház” konyhájának­ nagy kemencéje .

Next