Képes Néplap és Politikai Hiradó, 1876. július-december (4. évfolyam, 27-53. szám)

1876-12-03 / 49. szám

387 dugva tart. Fekete haja lelóg nyakán is alul és apruszli gallérja három fonttal nehezebb, mint az egész többi része; a sok zsírtól nehezebb, mely a bájból rá­kenő­­dött. Borókája most szúrós volt, mint a tüske, bajuszá­nak két széle pedig két kezén kúszott végig, melyre állát támasztotta. Lapos orrát előre dugva, lenézett a kútra, melyből úgy látszik gondolatokat merít. A­mint így ül, hát egyszerre csak hallja, hogy: „Jó estét, Máté gazda!“ „Fogadj isten, Simon gazda! Mi jó vezeti erre, mi hozzánk?“ „Hát hallottam, hogy el akarja adni a búzáját.“ „Szent igaz, hogy eladom, de nem ám két petákon, mint a Radó Pali.“ Erre a jó viccre aztán kivette a pi­pát szájából, csettentett egyet, kitekerte a pipaszárt a pipa torkából és nagyot fújt bele, hadd szeleljen. „Lássa keetek, mindig a zsidót okozzák, ha a búza olcsó vagy a rozs nem kel, pedig hát tudja Máté gazda, köztünk maradjon a szó: a fejétől büdösödik a hal. Tudja Máté gazda, a­milyen az idei termés volt, legalább azt vártam, hogy nyolcz forint lesz egy kiló tiszta búza. Higgye el, az olyan igaz, mint egy isten él a világon, hogy örömestebb adnék nyolcz forintot, mint négyet. Mert nyolc­ forinton, tudja Máté bácsi, lehet valamit nyerni, de két forinton egy mérő? Megverte azt az isten.“ „H hiszen én elhiszem, hanem inkább öntöm a ve­rembe, de két forintért még sem adom mérőjét. „Tudja Máté gazda, azért mégis kár volna, keed mindig a legszebb búzát termeszti, tudja azt Máté gazda, tölőbb nem megy ám az ára, nem akarják a németek, bomoljanak meg.“ E beszélgetés között egyszerre meghallják a dob­szót. Nagy kópé egy olyan falusi biró, estefelé vereti meg a dobot, mert ilyenkor mindenki otthon van. A kisbiró ajkairól is ezen szavak hangozának: „Tudtára adatik mindenkinek , hogy az, a ki holnap vagy legalább holnaputánig az adót nem viszi a hely­ségházához, annak a házába exekucziót küldenek.“ „Már megint veszekednek azért az adóért,“ mondá Máté gazda. Simon pedig gondolá: „Ez viz az én malmomra,“ és felszóval folytatá: „Tudja Máté gazda, már Nakon bekvárterozták a katonákat, ej, mi lesz a szegény em­berből ?“ Aztán mintha elmenésre készülne, még egy­szer kérdé Mátétól, hogy nem adja-e el a búzáját? Máté bácsi pedig felkelt a tűzhelyről, valami nagy gondolat lehetett agyában, látni való volt ez már azon erős ütésekről is, melyekkel a pipát kiverte, de még jobban arról a határozott „nem“-ről, a melylyel Simon­nak hátat fordított. „Jóczakát Máté gazda, azért jó barátok maradunk.“ Máté bácsi meg már az udvaron volt, mikor vissza­mondta a „jóczakát“ és fogai közt mormogá: „vigyen el az ördög“. Másnap korán reggel, szürkületkor, már a falu vé­gén látjuk Máté gazdát, a tele búzás zsákok tetején ülni. Szántódnak tart. Azt hallotta, hogy ide viszik az egész környékből az eleséget, ő is „megpróbálja“ hát egyszer. Szántód jó távol esik a tót­ utczától és volt már úgy három óra délután, mikor oda érkezett. Ez volt az a hatalmas gondolat, melyet ő a múlt este kikomponált. Szántód vasúti állomás, hát drágábbért adja el a búzát, mint otthon, és rittig, három garassal többet kapott a mérőért, mint a­mennyit Simon ígért. Egy napi idő­töltés, a lovak kifárasztása, egy-két éjszakai nyuga­lom elvesztése, azt számba sem veszi egy tót-utczai ember. Eladván a búzát, megfordította a kocsi rudat és hazafelé hajtott. Szántódon túl, a kapolyi csárdától nem messze, és Andocshoz már közel van egy erdő. Mivel az erdőnek kiváló joga, hogy a sárnak tovább szabad benne feküdni, mint a sik mezőn, azért szállt le Máté gazda a kocsiról, hogy a lovak könnyebben húzzák a kocsit. Ujjain számitgató, hogy hát izé mégis mennyi jár csak azért a búzáért és hogy nem csalták-e meg, mert hát Szántódon is csak zsidók vették meg a gabonát. A­mint­egy e műtétet végrehajtaná, valami emberi han­got hall háta mögött. Még a szavakat is megértette, noha susogva mondattak. Máté megállt. Két asszony jött utána. Megszólítja az egyiket: „Mit akarna eladni komámasszony.“ „A nem kendnek való portékát. Itt a sógorasz­­szonyomnak beszélem, hogy fiam Taljánországból kül­dött egypár darab aranyat, aztán mert azok a né­metek szorítanak az adófizetésre, hát el akarnám adni.“ „Én megveszem“, szól a Máté, ki egyrészt az asz­­szony szorongatott helyzetéből, másrészt pedig épen abból, mivel tehetetlen az asszony tőkét akart verni. És Máté gazda ugyanazon tempóval, minővel tegnap ő nála Simon zsidó, most ő az asszonynál megkezdette kísérleteit. Csakhogy a gyenge nem engedékenyebb és Máténak hosszú alkudozás után sikerült az aranyokat megvenni, még­pedig olyan áron, hogy legalább is két­szer annyit remélhetett visszakaphatni: „Így van jól! Mert épen csak a zsidónak kell kereskedőnek lenni. Nem tud más ember is­­ csalni?“ mert hogy kereske­dés és csalás úgy egy ágról haladt, mint a „csali“ és a „hajsz“, azt Máté gazda jó bölcsen átlátta. Soha oly jól nem érezte magát Máté gazda, mint ezen vásár után. Hogyan fog ő majd kötekedni az „asz­­szonynyal“. És mikor haza­ért hajnalra és az asszony már felkelt, hogy a vasfazékat rátegye a katlanra, a disz­nóknak krumplit főzni, akkor Máté gazda betoppant a konyhába. „Asszony“ — mondá — hoztam valamit.“ Panni néni még a kontyát sem igazította meg. Előbbre való a jószág, mert az nem segíthet maga ma­gán, az ember pedig igen. Ezt tudta Panni néni az ő öreg anyjától, attól a drágalátos jószivü Jucza nénitől. „Hát mit hozott keed?“ kérdé a feleség, mialatt a lapiczkával kivitte a hamut a katlan alól és a lugzó saj­tárba tette. Az asszony kíváncsisága nagyon fel volt ébresztve; egy pár kukoriczacsatát rakott volt már a tűzre, közelebb ment férjéhez, füle mellé tűrte haját, csí­pőre tette kezét és urára nézett.

Next