Képes Sport, 1944. január-november (6. évfolyam, 1-47. szám)

1944-01-04 / 1. szám

Nemzeti szellemű, fegyelmezett és szociális érzésű tanárnőket nevelnek a Testnevelési Főiskolán Látogatás a TF „női szakosztályánál“ Még­ a karácsonyi ünnepek előtt láto­gattunk el a Testnevelési Főiskolára, hogy képes beszámolót írjunk a testnevelő höl­gyek életéről. Látogatásunk a kollokviu­mok idejére esett. Olyan itt az élet, mint a megbolygatott hangyaboly. A tornateremben a III. évfolyamot ta­láltuk, amint éppen a gerenda bemutató anyagát gyakorolták. Mind fiatal, élénk, vígkedélyű leány, akiket már csak rövid idő választ el attól, hogy komoly — és re­méljük jó — testnevelő tanárnők legyenek. Az érdekesen egymás fölé helyezett geren­dákon több hölgy egyszerre mutatott be tetszetős, de sok figyelmet és ügyességet kívánó gyakorlatot. Második állomásunk a ritmika terem. A hölgyek könnyed kis kék ritmikaruhában, zongora hangjaira, nem­­zetiszínű zászlókkal ritmikus táncot lejte­nek. Az egyik teremben éppen Linkesch Sa­rolta tanársegédnő tart órát teniszelmélet­­ből. Egy kis szőkeség felel. A padokban hallgató hölgyek egymás mellett ülnek, éppúgy mint a középiskolákban és a felelőt figyelik. Talán még súgnak is. Bár erre — úgy látjuk — semmi szükség, mert a fe­lelő alaposan készült. Beszédbe elegyedünk a hölgyekkel. Egy elsős kislánytól — Thomesz Angyalkától — megkérdezzük, hogyan jutott eszébe T. P.-ra való beiratkozás. Nagy kedvem volt ehhez a pályához, a tanárnőm is biztatott. Az örökös mozgás és a változatos főiskolai élet nagy örömet jelent és remélem, valamikor én is tanít­hatok. A másodéves Umbra Katalin annak örült a legjobban, amikor először vehetett részt versenyen és bemutatón. A harmadévesek a legmagasabb évfo­lyambeliek, mert a negyedévesek egy év­vel előbb végeztek, hogy pótolhassák a be­vonult testnevelési tanárokat. Ferenczy Ilonától megkérdeztük, miben különbözik a T. F. az egyetemtől? Így válaszol: — Úgy élünk itt, mint egy család és sok­kal közvetlenebb a kapcsolatunk taná­rainkkal, mint az egyetemeken. Szabados Jolánt, a másik harmadévest arról kérdezzük, hol szeretne tanítani, mit akar elérni? — Begy és víz az elemem — válaszolja —. Szeretnék tovább sportolni és az ifjú­ságba átültetni, amit itt tanultam. Ideális életpálya ez. Fiatal erők kellenek a vi­dékre, hogy ott megszervezzék a fiatalság számára a sportolási lehetőséget. Szép felelet volt és ha sok ilyen lelkes lány akad a hallgatók között, a női test­nevelés rohamlépésben jut majd előre. Most a tanárnőket kerestük fel és meg­kértük őket, nyilatkozzanak a női testne­velés kérdéseiről. Dr. Krizsanec Károlyné, Németh Edith tanárnő, a torna előadója, tanítási módsze­réről így nyilatkozik: Igyekszem megismerni a növendéke­ket, amire éppen elég mód kínálkozik, hiszen naponta együtt vagyunk. Különösen örülök az olyan alkalmaknak, amikor a nö­vendékekhez közel kerülhetek. Nagyon al­kalmas erre az utazás és sítúra, mert ekkor bizonyos fokig felszabadulnak és jobban megismerhetem őket. Jó tulajdonsá­gaikat éppúgy, mint hibáikat, amiken igyekszem javítani. — A torna tanítását a legelemibb dol­goknál kezdem, mert különösen a vissza­csatolt területekről jövő hallgatók keveset tudnak. A legfontosabbnak tartom, hogy úgy tanítsam, hogy ők azt tovább taníthas­sák. A 3—1s évben már önálóbb munkára szorítom a hallgatókat és a gyakorlatokat is saját maguknak kell összeállítani. Vitéz Balogh Lajosné, Keál Anna tanárnő — az egykori távolugróbajnok felesége — az atlétikát és kosárlabdát tanítja. Feltesz­­szük a kérdést: —­ A közönség az atlétikát és a kosár­labdát, mint versenysportot ismeri. Csak a versenysport a cél? — A testnevelésnek egyik jelentékeny eszköze a versenysport. Értéke abban je­lentkezik, hogy küzdőszellemre nevel. Te­hát a versenysport nem cél, hanem eszköz, a küzdelemre való nevelés eszköze. — Miért tartják ezt fontosnak? — A küzdelem az élet minden megnyil­vánulásában, mint ősi természettörvény je­lentkezik. Ezt a testnevelő tanárnak meg kell értenie, a versenysportban pedig át kell élnie, mert ez adja a legjobb alapot az életerős, küzdőszelemű, a nehézségekkel szembeforduló és nem meghátráló fiatalság nevelésére. — Milyen a lelki kapcsolat a tanárnő és a hallgató között? — Ezt a kapcsolatot a közvetlenség jel­lemzi, mert ez a helyes nevelés alapfelté­tele. A hallgató forduljon bizalommal a ta­nárnőhöz, közölje vele gondolatait, vitassa meg felmerülő problémáit és tudja és érezze, hogy megértésre talál nála. Persze ez a közvetlenség nem lehet akadálya a testnevelés fontos szempontjának, a fegye­lemnek és az arra való nevelésnek. A Testnevelési Főiskola igazgatói iro­dájában találjuk Misángyi Ottó dr-t, aki nemcsak a női, de az egyetemes testneve­lésnek is jeles szakértője. A tudás és hosszú évek tapasztalata jellemzi nyilatko­zatát. — A női testnevelés nem kicsinyített mása a férfiak testnevelésének, hanem attól a női lélek és fizikum különleges tu­lajdonságának megfelelően lényegesen el­tér. Egyben azonban azonos vonalon halad vele. Nemzeti szellemű, belsőleg és külső­leg egyaránt fegyelmezett, bajtársias és szociális érzésekkel telített hölgyeket neve­lünk. A testnevelés különböző ágait és a sportok különböző nemeit teljes mérték­ben el kell sajátítaniuk, hogy eredményesen tudjanak tanítani. De még a tanításnál is fontosabb a nevelési készség és a nevelői alkalmasság. A versenyzés önkéntes el­határozás, kedv és hajlam dolga, aki erre je­lentkezik, annak tevékenységét a legna­­­­gyobb mértékben elősegítjük és támogat­juk. Megkérdeztük még, várjon adott esetben helyettesítheti-e a női testnevelő tanár, férfi kartársát. Misángyi dr. válasza: — Legfeljebb a polgári iskola és a gim­názium I—IV. osztályában, de itt is figye­lemre kell méltatni, hogy a tanárnő alkal­­mas-e erre a különleges feladatra. Megelégedetten hagytuk el a T. F. igaz­gatójának szobáját, mert közvetlenül gyö­­­­ zödtünk meg arról, hogy itt értékes munka­­ folyik és a magyar anyák nyugodtan biz­­ít­hatják az innen kikerülő testnevelő tanár- : nőkre gyermekeiket, akikből egészséges, bátor, fegyelmezett, sportszerető lányokat­­ fognak nevelni. (g. k.) Felelés. Itt is szurkolnak a diákok Kettős gerenda-gyakorlat Tenisziskola Tréfás kötélmászás

Next