Képes Sport, 1970. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

1970-06-30 / 26. szám

Bencze Ferencnének, Budapest. A Világ Kupa kiírását a FIFA 1928-as amszterdami kongresszusán Rimet elnökletével határozták el. A kupát Jules Rimet, a FIFA elnö­ke ajánlotta fel és később, vissza­vonulásakor, 1946-ban nevezték el róla. Annak idején szó volt arról, hogy Magyarország rendezze az első Coupe de Monde-ot, mert 1930-ban éppen Budapest rendezte a FIFA kongresszusát. Sok ország tiltako­zott ez ellen, már csak azért is, mert nem volt megfelelő létesítmé­nyünk, a többi európai jelentkező visszalépett, s egyedül maradt Uruguay, amely függetlensége jubi­leumát ünnepelte 1930-ban. Monte­video lett az első VB színhelye és a 13 indulót három 3-as és egy 4-es csoportba osztották. A döntőt Uruguay és Argentina vívta. Uruguay 4:2 (1:2) arányban győ­zött, Jugoszlávia végzett a 3., az Egyesült Államok a 4. helyen. Ma­gyarország ezen a világbajnokságon nem vett részt. Geiringer Lajosnak, Budapest, Brazília első ízben 1958-ban nyert világbajnokságot. A döntőben Svéd­ország ellen 5:2 arányban győzött. A brazil összeállítás ez volt: Gilmar — D. Santos, Bellini, Orlando, N. Santos — Zito, Didi — Garrínhha, Vava, Pelé, Zagalo. — Pelé hat gól­lal a második lett a francia Fon­taine (13) mögött a góllövőlistán. A második brazil világbajnokság színhelye Chile (1962-ben) volt. A döntőt Brazília és Csehszlovákia vívta. A brazilok 3:1-re nyertek. Csa­patuk: Gilmar — D. Santos, N. San­tos, Vito, Mauro, Zozimo — Garrin­­cha, Didi, Vava, Amaruldo, Zagalo. — Pelé részt vett ezen a VB-n is, de a középdöntőben és a döntőben sérülése miatt már nem szerepelt. Fáy utcaiaknak. Az első Közép­európai Kupát a csehszlovák Sparta nyerte 1927-ben, 1928-ban a Ferenc­város, 1929-ben az Újpest volt a KK győztese. A Vasas első ízben 1956- ban szerezte meg az elsőséget. Weinberg Lajosnak, Budapest. 1937-ben Párizsban Kovács Pál. 1951- ben Stockholmban Gerevich Aladár. 1953- ban Brüsszelben Kovács Pál. 1954- ben Luxembourgban Kárpáti Rudolf lett a kard egyéni világbaj­nok. A néhány évvel ezelőtt el­hunyt Gombos Sándor dr. 1926-ban Budapesten és 1927-ben Vichyben nyerte meg a kardvívás Európa­­bajnokságot. Akkor még nem ren­deztek világbajnokságot. PARKÍROZÁS Helyesen várakozást kellett volna a címben írnunk, ez a szó azonban még nem honosodott meg kellően a magyar autósnyelvben. Az autósok számára egyre nagyobb gond a városi parkírozás. Nem ritka ma már nálunk sem, hogy az autótulajdonos kis távol­ságra szívesebben megy gyalog vagy villamoson - nem is beszélve a metróról mint autóval. Hosszasan kell egy-egy háztömb körül autózni, mire valahol találunk egy kis helyet, ahol leállhatunk. A bel­­­­városban pedig szinte képtelenség helyet találni. A Vörösmarty téren és környékén az ott dolgozók kora reggel, már jóval munkakezdetük előtt leállnak kocsijukkal, és késő délutánig megszállva tartják az amúgy sem túl sok helyet. Az illetékes hatóságok igyekeztek segíteni ezen a helyzeten, és a megoldáskeresés első lépéseként több helyen engedélyezik, illetve elrendelik a járdára való felhajtást és állást. Néhány napja a Semmelweis utcában már az új rend szerint vára­koznak a gépkocsik. Megállapíthatjuk, hogy az új rend szerint több mint kétszer annyi kocsi fér el ugyanazon a helyen, és sem a jármű­vek, sem a gyalogosok közlekedését nem zavarja ez a helyzet. Hasz­nosnak látszik az a javaslat, hogy a parkírozás időbeli korlátozását is vezessék be. Valóban helytelen, hogy a főváros legforgalmasabb útjain és terein egész nap elfoglalják a helyet ugyanazok a gép­kocsik, ahelyett, hogy a hosszasan várakozó kocsikat a kevésbé for­galmas, környező mellékutcákban helyeznék el tulajdonosaik. Lehet, hogy a tulajdonosoknak néhány perccel többet kell majd reggelenként a kocsitól és délután a kocsihoz gyalog elsétálni, mégis ez látszik a helyes megoldásnak. Ugyanígy könnyítene az elhelyezkedés gond­jain, ha kötelezően elrendelnék, hogy a motorkerékpárok csak a járdára merőlegesen állítva várakozhatnak. Ma az a helyzet, hogy a járdával párhuzamosan egymás mögé állított két motorkerékpár több, mint egy gépkocsi helyét foglalja el. A járműtulajdonosokon a sor, hogy az új várakozási mód be­vezetésével egyidejűleg maximálisan kihasználják az adódó lehető­ségeket és egy-egy hely elfoglalásakor ne csak önmagukkal törőd­jenek, hanem a többi autósra is legyenek tekintettel. (nádor) Képünkön a Barton* által te rv*z*tt FIAT 128 rugalmas serelvényfala látható. A puha anyaggal beborított kormány és a szerelvényfal rugalmassága csökkenti az ütés erejét, ha a vezetőt baleset éri A MERKÚRTÓL JELENTJÜK Gépkocsi sorszámok állása: Polski Fiat 1500 1031 Trabant Limousin 26796 Fiat 500 1355 Trabant Combi 2616 Fiat 850 4333 Wartburg Limousin 11945 Fiat Coupe 136 Wartburg De Lux 7955 Zastawa 1823 Wartburg Turlst 135 Renault R 4 824 Moszkvics 412 18391 Volkswagen 1779 Skoda 100 13847 Volga 797 Polski Fiat 1300 2612 Zsaporozsec 565

Next